کوهرنگ در وضعیت قرمز

گزارش شهروند از امدادرسانی شبانه روزی هلال احمری ها در شهری که برف بی سابقه ای برآن بارید

بارش شدید برف در شهرستان کوهرنگ اتفاقی بی‌سابقه است که در طول نیم قرن پیش تا به حال کسی مشابه آن را ندیده است. این بارش‌ها که از روز 22بهمن شروع شده و تا سه‌شنبه 25بهمن ادامه داشته،به گفته امدادگران ارتفاع برف را در مناطق شهری تا سه‌ونیم متر و در ارتفاعات و مناطق روستایی تا 6متر هم رساند. در پی بارش شدید برف در شهرستان کوهرنگ علاوه بر بروز مشکل تردد برای ساکنان مناطق شهری راه ارتباطی 230روستای این منطقه هم با مرکز شهرستان قطع شده و مردم روستایی در خانه‌های خود گرفتار شده‌اند. تلاش 24ساعته نیروهای امدادی در مناطق برفگیر و امدادرسانی به مردم ساکن در شهر و روستا همچنان ادامه دارد. گردنه‌های چری، شاه منصوری و تاراز به‌علت ریزش بهمن مسدود است و تردد در محورهای مواصلاتی به کندی انجام می‌شود و تردد بدون زنجیر چرخ امکانپذیر نیست. گرچه مدیریت بحران استان چهارمحال‌وبختیاری تمام توان خود را برای بازگشایی مسیرهای برفگیر و کمک به مردم گرفتار به‌کار بسته‌است اما بنابر اعلام مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال‌وبختیاری پیگیری لازم برای اعزام تجهیزات برف‌روبی از سایراستان‌ها از طریق وزیرکشور انجام شده است.بارش‌ها از روز چهارشنبه به باران تبدیل شده است و این مسأله وضعیت منطقه برفگیرکوهرنگ را بحرانی‌تر کرده به‌طوری‌که ستاد مدیریت بحران استان وضعیت قرمز را در منطقه اعلام کرده است.

فاطمه عسگری‌نیا- شهروند آنلاین:تا چشم کار می‌کند سفیدی برف است که شهر کوهرنگ را در بر گرفته است. ارتفاع برف آنقدر زیاد است که دیگر مردم حتی به راحتی نمی‌توانند از خانه‌های خود خارج شوند. دوسوم تیرهای برق زیر برف مانده‌اند.شاخه‌های درختان از سنگینی برف شکسته. با کمک نیروهای امدادی مسیرهایی برای تردد خودروهای امدادی و مردم ایجاد شده است اما حجم برف تلنبارشده در شهر آنقدر هست که لازم است فضایی جدید خارج از شهر برای انتقال برف‌ها درنظر گرفته شود.

پشت‌بام خانه‌ها سراسر پوشیده از برف است و نیروهای امدادگر هلال‌احمر برای بازگشایی مسیر دودکش‌ها و نجات مردم از گازگرفتگی در سطح شهر پراکنده شده‌اند. خودروهایی که قبل از بارش برف در حاشیه خیابان‌ها پارک بوده‌اند زیر برف مدفون شده‌اند و نشانی از آنها دیده نمی‌شود.

ماشین‌های راهداری با آن عظمت‌شان در میان برف‌ها گم می‌شوند و مردم هراسیده از وضعیتی که در آن گرفتار شده‌اند همه امیدشان  به نیروهای امدادی است. بارش باران مصیبت را دوچندان کرده است. آبی که روی زمین به راه افتاده کار را برای نیروهای امدادی سخت‌تر کرده است.

تا به حال این حجم برف ندیده بودیم

حسین، اهل چلگرد است و 58ساله.می‌گوید تا به حال چنین برفی را در عمرش ندیده است. او و خانواده‌اش حدود سه روز است که در خانه گرفتار شده‌اند:«به اندازه دو روز دیگر نان در خانه داریم اما اگر این وضعیت ادامه پیداکند حتما با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شویم.»

صالحه هم می‌گوید:«از امروز که باران می‌آید ارتفاع برف کمتر شده است اما آب داخل خانه‌هایمان راه پیدا کرده است.» او هم هراسیده و می‌گوید:«در تمام 45سالیکه از خدا عمر گرفته‌ام چنین برفی ندیده بودم. باورم نمی‌شود این وضعیت را.»مادرش در روستای شیخ علی‌خان است. روستایی در یک منطقه کوهستانی کوهرنگ که مردمش مجبور شده‌اند به‌خاطر بارش برف خانه‌های نزدیک به کوه را تخلیه کنند. صالحه می‌گوید:«نگرانیم اما کاری از دست‌مان برنمی‌آید.مادرم می‌گفت تمام روستا زیر برف است و ریزش بهمن هم مردم را تهدید می‌کند، خدا خیر دهد هلال‌احمر را که به مردم اطلاع داد تا خانه‌های بهمن‌گیر را تخلیه کنند.»

10 روز است به خانه نرفته‌ایم

پیمان محمدحسینی و دوستانش از امدادگران جمعیت هلال‌احمر در شهر چلگرد هستند. آنها حدود 10 روزی است که به خانه نرفته‌اند و مدام مشغول امدادرسانی هستند:«فاصله اداره تا خانه زیاد نیست اما در تمام این10 روز که شاهد بارش برف و بروز مشکلاتی برای مردم بودیم همه در حالت آماده‌باش و مشغول خدمات‌رسانی به مردم هستیم.»

هم در شهر چلگر امدادرسانی می‌کنند هم در روستاهای منطقه:«حجم برف در شهر آنقدر زیاد است که مردم حتی نمی‌توانند به پشت‌بام‌های خود بروند؛ به‌خاطر همین همراه با دوستان امدادگر در شهر پراکنده شدیم و راه دودکش‌ها را باز کردیم.»

او و دوستان امدادگرش علاوه بر این در محورهای مواصلاتی به مرکز کوهرنگ هم حاضر و مشغول امدادرسانی به مردم هستند:«در این مدت در محورهای دیمه و روستاهای دیمه، نیاکان، دهنو، دشت زرینو بخش صمصامی حاضر بودیم و به مردم روستایی گرفتار در برف امدادرسانی کردیم. خیلی ازاین امدادرسانی‌ها شامل انتقال بیماران بدحال و زنان باردار به مراکز درمانی بود که البته راه دسترسی به این افراد با توجه به بارش برف شدید و مسدود بودن مسیرهاکار آسانی نبود.»

امدادرسانی با اسکی و آرگو

پیمان و دوستانش در خیلی از این ماموریت‌ها مجبور شدند با استفاده از اسکی و خودروهای مخصوص تردد در برف به یاری روستائیان بروند:«در خیلی از ماموریت‌ها درست است خودروهای راهداری ما را همراهی می‌کنند اما ارتفاع برف در مناطق کوهستانی آنقدر زیاد است که حتی خودروهای راهداری هم در میانه راه می‌مانند و ما مجبوریم به هر طریقی خود را به روستا برسانیم و مردم نیازمند به کمک را امدادرسانی کنیم.»

امدادرسانی به روستاها

علی یکی دیگر از امدادگران کوهرنگی است که می‌گوید شهر،کامل قفل شده است و راه‌های روستایی کاملا مسدود هستند. همه امیدمان به قطع بارش‌ها از روز پنجشنبه و شروع عملیات برف‌روبی است:«در شهر مشکلی از لحاظ امدادرسانی نداریم هرچند ارتفاع برف در کوچه‌ها و خیابان‌ها زیاد است اما مشکل اصلی ما الان مناطق روستایی است که مجبوریم مسیر خیلی از آنها را با اسکیی یا خودرو آرگوطی کنیم و بسته‌های مواد غذایی و کمک‌های امدادی رابرسانیم.»

به‌گفته او تمام راه ارتباطی 230روستای کوهرنگ با مرکز شهرستان قطع است. در خیلی از روستاها قطعی برق و گاز هم اتفاق افتاده و این، شرایط را برای مردم سخت‌تر کرده است:«برای انتقال یک پیرزن 63ساله از روستای شیخ علی‌خان به مرکز درمانی همراه با 5نفر از امدادگران راهی روستا شدیم، اما امکان بازگشایی مسیردیگر ممکن نبود و مجبور شدیم با آرگو و اسکی خودمان را به روستا برسانیم. تقریبا6ساعت این عملیات طول کشید و در نهایت موفق شدیم این بیمار را که حال جسمی خوبی هم نداشت با کمکآرگو به  نزدیکی آمبولانس رسانده و از آنجا راهی مرکز درمانی کنیم.»

ارتفاع برف در بلندی‌ها6متر است

او می‌گوید ارتفاع برف در دامنه کوه‌ها به حدود 6متر رسیده و تمام گردنه‌های کوهستانی مسدود هستند:«اخیرا مادر بارداری را از روستای خسروآباد بخش مرکزی به مرکز درمانی منتقل کردیم. ساعت ده‌ونیم ماموریت به ما اعلام شد. با یک دستگاه لودر و آمبولانس به سمت منطقه رفتیم. برف شدیدی می‌بارید و راه‌ها تماما مسدود بود. تا نزدیکی‌های روستا پیش رفتیم اما نزدیک روستا حجم برف،آنقدر زیاد بود که دیگر هیچ خودرویی پیش نرفت .مجبور شدیم ادامه مسیر را خودمان برویم و مادر باردار را در مسیری طولانی روی برانکارد به آمبولانس منتقل کنیم. این ماموریت تقریبا6ساعت طول کشید و ما ساعت 16عصر مقابل بیمارستان بودیم.»

تخلیه روستاهای بهمن‌گیر

مثنوی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال‌وبختیاری هم از آمادگی کامل تمامی شعب برای کمک به مردم بحران‌زده کوهرنگ و روستاهای اطراف آن خبر داده و می‌گویدیکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این چند روز انجام دادیم تخلیه روستاهایی بودند که مردم به‌خاطر ریزش بهمن تهدید می‌شدند:«تعدادی از روستاهای ما در منطقه کوهستانی و دره‌ای واقع شده‌اند، ازجمله روستای نیاکان که تنها 7خانوار در آن ساکن هستند. با تلاش نیروهای امدادی و تماس با دهیاری روستا، مردم را از خطر ریزش بهمن مطلع و نسبت به تخلیه منطقه اقدام کردیم و خوشبختانه در این نقطه کسی حادثه‌ای ندیده است.»

انتقال9زن باردار

به‌گفته او از 22بهمن تا روز چهارشنبه 9زن باردار در مناطق روستایی گرفتار در برف شهرستان کوهرنگ با کمک نیروهای امدادی به مراکز درمانی منتقل شده‌اند:«‌روستاهای دهنو، نیاکان و خانی‌آباد ما ازجمله روستاهای کوهستانی و صعب‌العبور کوهرنگ هستند که در این ایام نیروهای امدادی با حضور در این مناطق به یاری مردم شتافته‌اند.»

مثنوی می‌گوید تخلیه مردم از زیر سقف خانه‌های روستایی که در برابر حجم سنگین برف مقاومت ندارند اولویت کاری جمعیت هلال‌احمر است. بعد از این مهم با شارژ انبارها و هماهنگی با بالگرد در تلاشیم تا از روز امروز کار توزیع مواد غذایی و اقلام امدادی را در روستاهای گرفتار در برف تا بازگشایی تمامی مسیرها ادامه دهیم:«از استان اصفهان هم برای انتقال یک دستگاه آرگو کمک گرفته‌ایم تا سریع‌تر بتوانیم خود را به مناطق روستایی صعب‌العبور برسانیم.»

60امدادگر در کوهرنگ پای کارند

طاهری، رئیس اداره جمعیتهلال‌احمر شهرستان کوهرنگ هم در گفت‌وگو با «شهروند» از دغدغه‌هایخودمی‌گوید:«ما امروز در مرکز شهرستان و روستاهای بخش مرکزی،خانه‌هایناایمن و سستی را داریمکه در برابر حجم برف باریده توان استقامت ندارند به‌طوری‌کهچند خانه دچار تخریب و ریزش شدند، اما خوشبختانه به کسیآسیبی وارد نشده است.»

او با اشاره به فعالیت 12 گروه امدادی در مرکز شهر کوهرنگمی‌گوید:«‌60نیروی امدادی ما به‌صورت شبانه‌روز مشغول امدادرسانی به مردم هستند.بچه‌هایامدادگر حدود 10 روزی می‌شودکه به خانه نرفتند و در شرایط بحرانی مردم شهر و روستا را تنها نگذاشته‌اند.»

به‌گفته او نیاز امروز شهرستان کوهرنگ، ماشین‌آلات راهداری برای بازگشایی مسیرهایمسدودشده در شهر و روستاست:«هماهنگی‌هایلازم برای استقرار تیمامدادهوایی در شهرستان از روز پنجشنبه انجام شده و امیدواریم هرچه زودتر این شرایط در منطقه تمام شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.