یکجانبه‌گرایی رفتنی است/ سقوط آزاد تورم پیش نگر/ سیاسی بازی خرس نقره‌ای!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي سخنان رئیس‌جمهور در جمع مسئولان، استادان و دانشجویان دانشگاه پکن ، بارش سنگین برف در استان چهار محال و بختیاری ، چالش حکمرانی ، فشار خريد قسطي لوازم خانگي برخرده‌ فروشان ، تازه‌ترین آمارهای مرکزآمار ایران از تورم تولید و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار هزاران تن از مردم تبریز در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي سخنان رئیس‌جمهور در جمع مسئولان، استادان و دانشجویان دانشگاه پکن ، بارش سنگین برف در استان چهار محال و بختیاری  ، چالش حکمرانی ، فشار خريد قسطي لوازم خانگي برخرده‌ فروشان ،  تازه‌ترین آمارهای مرکزآمار ایران از تورم تولید و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

نمی‏‌خواهم دیده شوم؛ شاید تا انتخابات مجلس!

روزنامه آرمان ملي: سکوت او شايد مهم نباشد، اما تجربه نشان داده معنادار است. محمود احمدي‌نژاد نسبتي با سکوت ندارد و حدود يکسال قبل از هر فرصتي براي انتقاد به نهادهاي مختلف کشور استفاده مي‏‌کرد. ميزان اين انتقادات به اندازه‏‌اي بود که برخي اطمينان داشتند از ترکيب مجمع تشخيص مصلحت کنار گذاشته خواهد شد، اما در ماه‏‌هاي منتهي به معرفي اعضاي اين مجمع يکباره سکوت کرد و ديگر خبري از گذاشتن ميز در ميدان 72 نارمک براي سخنراني او نشد. عبدالرضا داوري هم در آن برهه گفت: «حضور احمدي‏‌نژاد در مجمع تشخيص مصلحت نظام برايش بسيار حياتي است. دسترسي احمدي‏‌نژاد در سطح حاکميت بسيار محدود شده و مديران ارشد کشور و فعالان مدني تمايلي به ارتباط‌گرفتن با او ندارند؛ بنابراين دسترسي‏‌هاي خبري و اطلاعاتي احمدي‏‌نژاد در سطح جامعه بسيار محدود است. حضور او در مجمع تشخيص باعث مي‏‌شود در کميسيون‏‌ها شرکت کند و صاحب‏‌منصبان را ببيند و بولتن‏‌ها به دستش برسد و حضورش به همين دليل براي خودش امر حياتي است.» احمدي‌نژاد به خواسته خودش يعني تداوم حضور در مجمع رسيد و بازهم سکوت کرد و بازهم اين سوال مطرح شد که اين بار به‌دنبال چيست؟سکوت براي حضور يارانش در مجلس:اين سکوت پررنگ بود چنانکه «الميناتور» نوشت: «منتقدان او استدلال مي‏‌کنند که او به‏‌راحتي کلمات را مي‏‌پيچاند تا موجه جلوه کند. اما امتناع او از اظهارنظر در مورد اعتراضات اخير، درحالي‏‌که اخيرا از ايران به‏‌خاطر حمايت از روسيه در حمله به اوکراين انتقاد کرده بود، نشان‏‌دهنده برنامه‏‌هاي آينده او و نقشي است که او مي‏‌خواهد براي خود در اين تحولات تعريف کند.» برخي هدف او را فضاسازي براي راه‌يافتن يارانش به مجلس دوازدهم مي‏‌دانند بنابراين به نحوي رفتار مي‏‌کند که حاشيه‏‌اي براي آنها ايجاد نشود. حضور ياران احمدي‏‌نژاد در دولت سبب شد تا آنها براي حضور در مجلس دوازدهم هم تلاش کنند. از سوي ديگر سايت «دولت بهار» به تبليغ عملکرد احمدي‏‌نژاد و آنچه مي‏‌پردازد که مدعي هستند دستاورد دولت اوست.

 

کوهرنگ و چلگرد درخطر دفن زیر برف!

روزنامه خراسان:گزارش ها از بارش سنگین برف در استان چهار محال و بختیاری  حکایت می کند و به ویژه در دو شهر کوهرنگ و چلگرد ارتفاع برف تا بیش از 2 متر هم رسیده است. مدیر عامل سازمان هلال احمر چهارمحال و بختیاری درباره وضعیت امداد رسانی به مردم کوهرنگ  گفت: با توجه به مقدار زیاد برف و امکان نداشتن تخلیه آن، عملیات امدادرسانی به سختی انجام می شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مدیر عامل سازمان هلال احمر چهارمحال و بختیاری  تاکید کرد: مردم سعی کنند خانه های قدیمی و فرسوده را تخلیه کنند. مردم در روستاها در منازل ایمن اسکان داده می شوند.  همچنین سرپرست معاونت عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که به‌علت بارش سنگین برف اکثر نقاط استان در شرایط اضطرار قرار دارد، گفت: نیرو‌های جهادی برای کمک به مردم کوهرنگ اعلام آمادگی کرده‌اند.علی حیدری اظهار کرد: ارتفاع برف در شهر چلگرد به دو متر و ۳۵ سانتی متر رسیده است و در حال امدادرسانی به مردم این شهرستان هستیم. همچنین با بارش ۱۰۳ سانتی‌متری برف در کوهرنگ تا ظهر دیروز، میزان ارتفاع کل برف در این شهرستان به بیش از ۲۳۵ سانتی‌متر رسیده است. سرپرست معاونت عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: تعدادی ماشین‌آلات برف‌روب از دیگر استان‌ها وارد شده است و در حال بازگشایی محور‌های مواصلاتی هستیم، تمامی دستگاه‌های امدادی و خدماتی در آماده‌باش کامل هستند. وی با بیان این که نیرو‌های جهادی برای کمک به مردم کوهرنگ اعلام آمادگی کرده‌اند، توضیح داد: این نیرو‌ها در روستا‌هایی که دسترسی وجود دارد برای برف‌روبی پشت‌بام منازل روستایی اقدام می‌کنند تا مقدار زیاد برف موجب تخریب منازل نشود.

 

راه‌حل‌برطرف کردن ضعف‌ها، تخریب اصل و ریشه‌ها نیست

روزنامه تجارت: رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۲ بهمن امسال را روز تاریخی دانستند و گفتند: مردم در سراسر کشور در این روز به معنای واقعی حماسه آفریدند و لازم می دانم به ملت ایران اظهار تعظیم کنم.به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حضرت آیت الله خامنه ای روز چهارشنبه در دیدار هزاران تن از مردم تبریز، مردم آذربایجان را پرچمدار اتحاد و آزادی ایران خواندند و با اظهار تعظیم به ملت پر عظمت ایران به علت خلق ۲۲ بهمنِ تاریخی امسال تأکید کردند: این حماسه حقیقی، پرشور و پرمحتوا نتیجه منحرف نشدن و استقامت ملت در خط انقلاب است و این راه پیشرفت و اقتدار، با اتحاد ملی و با نگاه انقلابی و نه ارتجاعی به مشکلات، یعنی تکیه بر همتی که دستاوردها را به‌وجود آورده، ادامه خواهد یافت که فعالیت جهادی و شبانه روزی همه مسئولان برای رشد اقتصادی و علاج دشواری ها به ویژه تورم، زمینه ساز آن خواهد بود.رهبر انقلاب در تبیین ابعادی از حرکت بسیار ارزشمند ملت در ۲۲ بهمن، با اشاره به «تبلیغات پر سر و صدای دشمنان، مشکلاتی که مردم با همه وجود حس می کنند، هوای سرد و دیگر عوامل کاهنده انگیزه‌ها» گفتند: مردم با ایمان و بصیرت، همه اینها را نادیده گرفتند و همه با هم از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب ایران عزیز به میدان آمدند و صدای بلند خود را به گوش همه رساندند که فقط خداوند شکور قادر است شکر واقعی این حرکت عظیم ملی را به جا آورد.ایشان راهپیمایی «شنبه تاریخی ملت» را مصداق استمرار استقامت ملی خواندند و با اشاره به انحرافات تدریجی از خط اصلی حرکت در انقلاب ها گفتند: در انقلاب اسلامی هم برخی ها به دلایل مختلف با صراط مستقیم انقلاب زاویه دار شدند و کارشان به ضدیت با اصل انقلاب و آرمان ها کشیده شد.

 

یکجانبه‌گرایی رفتنی است

روزنامه جوان:دکتر سید ابراهیم رئیسی که در سفری سه روزه به چین سفر کرده است، صبح دیروز و در دومین روز اقامت خود، در سخنانی در جمع مسئولان، استادان و دانشجویان دانشگاه پکن، با بیان اینکه جهان جدیدی در حال شکل‌گیری و نظم کهنه رفتنی است، تصریح کرد: دنیای نوین، نظمی نوین می‌طلبد که در آن چند جانبه‌گرایی واقعی، هم‌افزایی حداکثری، همبستگی و دوری هر چه بیشتر از یکجانبه‌گرایی رواج یابد تا در نهایت نظمی عادلانه و منصفانه پدید آید. رئیسی گفت: با توجه به قرار گرفتن آسیا در کانون تغییرات جهانی در حال ظهور، حفظ و تقویت صلح در این پهنه گسترده نه تنها یک انتخاب بلکه یک ضرورت است. رئیسی با تأکید بر اینکه قدرت ایران، قدرتی امنیت‌ساز است و ظرفیت‌های منطقه‌ای آن، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و فقط برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر به کار گرفته می‌شود، افزود: یکی از موفقیت‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران غلبه بر چالش‌های فراملی نظیر تروریسم و افراط‌گرایی در غرب آسیا است.رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در دانشگاه پکن، با اشاره به پیشینه تاریخی روابط ایران و چین گفت: چین از طریق جاده ابریشم باستانی، جهانی شد و این سعادت و رفاه از رهگذر این مسیر تجاری و بازرگانی در ایران زمین پایداری یافت که نه تنها مهم‌ترین مسیر در تسهیل تجارت و همکاری میان ملت‌های مختلف بوده، بلکه به مثابه ریسمانی فرهنگی جوامع گوناگون را در طول تاریخ به یکدیگر پیوند داده است. رئیسی در ادامه با استقبال از ابتکار کمربند- راه از طرف دولت چین تصریح کرد: با احیای این ابتکار در جهان جدید، دو ملت بار دیگر عزم راسخ خود را برای تحکیم دوستی و برداشتن گام‌های استوار در راه توسعه همگون و شراکت راهبردی برای شکل دادن به آینده امیدبخش برای سعادت جامعه بشری نشان داده‌اند.

 

    آلفونه: جمهوری اسلامی نهادینه شده اثری از تزلزل در آن دیده نمی‌شود

روزنامه کيهان:یک کارشناس امور ایران در واشنگتن می‌گوید: دلایل مختلف موجب دوام و پایداری جمهوری اسلامی با وجود اغتشاشات شده است. علی آلفونه، پژوهشگر اندیشکده کشورهای عرب خلیج‌فارس در واشنگتن، در مقاله‌ای که در پایگاه اینترنتی آن منتشر کرده، می‌نویسد: یک سال پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ کارشناسان «سیا» سقوط نظام پادشاهی را غیرممکن می‌دانستند. شکست اطلاعاتی آن سال باید برای هر نوع برآورد ثبات نظام در ایران و کشورهای دیگر، درس عبرت باشد. به گزارش صدای آمریکا، آلفونه می‌گوید: با وجود افول عملکرد دولت در خدمت‌رسانی و تامین نیازهای مردم در طول سال‌ها، نشانی از سقوط در حکومت اسلامی دیده نمی‌شود. یک دلیل آن، نهادینگی نظام جمهوری اسلامی است. برخلاف حکومت شاه که بر خودکامگی فردی استوار بود، در جمهوری اسلامی مراکز قدرت بسیارند و رهبر، تنها یکی از این مراکز و دستجات نخبه است. رهبر جمهوری اسلامی به جای استفاده از اختیارات خودکامه و تحمیل ارجحیت‌های خود، دیگر مراکز قدرت را در روند تصمیم‌گیری دخیل می‌سازد و نقش داور نهایی را ایفا می‌کند. این روش، سبب حکمرانی بهتر می‌شود و نظام را از اشتباهات مصون نگاه می‌دارد و بار مسئولیت را به اشتراک می‌گذارد. وی افزود: روش حکمرانی از طریق مراکز متعدد قدرت، اهمیت بسیار دارد. آقای خامنه‌ای روز آغاز اعتراضات [اغتشاشات سازماندهی شده از خارج] در شهریورماه ۱۴۰۱ و حتی چندین روز بعد از آن که به سرعت گسترش یافته بود، در سخنرانی‌های خود به آن اشاره نکرد. روز ۱۰ مهرماه، هنگام سخنرانی برای فارغ‌التحصیلان دانشکده افسری، رهبر جمهوری اسلامی برای اولین‌بار درباره آنچه «وقایع اخیر» توصیف کرد، به اظهارنظر پرداخت. مراکز قدرت و نهادهای نظام ظاهرا در غیبت بی‌دلیل رهبر از صحنه، اعتراضات را مدیریت کردند. نظام همچنین بحران را به خارج نسبت داد، به کردستان عراق، که میزبان چندین گروه مسلح کرد است، و به عربستان سعودی، که هزینه کانال ایران اینترنشنال را تامین می‌کند.

 

مراقب ما باشید!

روزنامه وطن امروز: بر اساس سندی، تعدادی از مقامات آمریکایی در انتقاد از هزینه اندک حفاظت شخصی خود در مقایسه با برخی مقامات دولت «دونالد ترامپ»، نامه‌ای اعتراض‌آمیز خطاب به نهادهای پلیسی و امنیتی آمریکا نوشته‌اند. در بخشی از این نامه که رونوشتی از آن در اختیار «جان کاتر» مسؤول میز ایران در پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نیز قرار گرفته و نشان‌دهنده شدت نگرانی آنها از انتقام سخت ایران است، آمده: «پاسخ رسمی آمریکا پس از تهدیدات ایران، امیدوارکننده اما بیشتر زبانی بوده؛ اقدامات تحریک‌آمیز فزاینده و بدون وقفه ایران نشان می‌دهد آنها دلسرد نیستند و حتی مصمم به انجام اقدامات خصمانه  فزاینده هستند». نویسندگان این نامه با ابراز ترس و وحشت از تشدید تحرکات ایران برای گرفتن انتقام شهادت سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» افزوده‌اند: «شبه‌نظامیان نیابتی ایران، به حمله به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه ادامه می‌دهند و مقامات ایرانی تهدید می‌کنند عملیات‌های تروریستی را داخل ایالات متحده و سایر نقاط در سراسر جهان انجام خواهند داد». سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ماه گذشته تهدید کرده بود: «برای آمران این صحنه غم‌انگیز، داستان انتقام باقی است و دیر یا زود، انتقام خون شهید سلیمانی را خواهیم گرفت». مقامات آمریکایی مذکور در ادامه این نامه، با طرح این ابهام که «مشخص نیست چه شخصی در دولت آمریکا باید مسؤول تامین حفاظت ما باشد!» نوشته‌اند: «دولت فعلی، اطمینان یافته که تهدیدات ایران علیه مایک پمپئو و یکی از دستیاران ارشد او همچنان معتبر است و با گذشت ۲ سال از خروج آنها از مناصب خود هنوز حفاظت ادامه دارد. وزارت خارجه آمریکا کنگره را مطلع کرد که هم «مایک پمپئو» و هم «برایان هوک» همچنان هدف «تهدید جدی و معتبر از سوی یک قدرت خارجی یا عامل یک قدرت خارجی» هستند که ریشه در اقدام آنها هنگام حضور در دولت دارد».

 

چالش‌های فردا چیست؟

روزنامه شرق:چالش حکمرانی مهم‌ترین چالشی است که آینده و توسعه ایران را تهدید می‌کند؛ این نکته‌ای است که محمدحسین شریف‌زادگان، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، به «شرق» می‌گوید و تأکید می‌کند که برای عبور از وضعیت موجود هیچ راهی جز گفت‌وگو و آشتی ملی نمانده است. شریف‌زادگان معتقد است ایران یک جامعه متکثر با تنوع قومی، فرهنگی و اجتماعی گسترده است و همین موضوع سبب شده که مهم‌ترین خطر برای آینده ایران تنازع باشد. به گفته او همین منطق سبب می‌شود تنها راه توسعه ایران را گفت‌وگو و اصلاحات ساختارهای حکمرانی بدانیم. آقای شریف‌زادگان مهم‌ترین چالش‌های توسعه ایران از نظر شما چیست؟از نظر من ایران در راه توسعه با پنج چالش مهم دست‌وپنجه نرم می‌کند که این پنج چالش عبارت‌اند از چالش فرهنگی و اجتماعی، چالش‌های اقتصادی، چالش حکمروایی، چالش محیط زیست و چالش سیاست خارجی که مجموعه این چالش‌ها موجب شکل‌گرفتن اعتراضات اخیر شده است.ببینید در‌حال‌حاضر نسل جدید خواهان حداقلی از دموکراسی، حداقلی از حقوق بشر، حداقلی از رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی، آزادی‌های اجتماعی و زندگی و زیست با جهان امروز را طلب می‌کنند و چون این اعتراض‌ها نتوانسته در قالب گفت‌وگو، مجالی برای طرح‌شدن پیدا کند، به خیابان‌ها کشیده شده است. پیش از انقلاب معترضان بیشتر یک آزادی منفی را طلب می‌کردند که خارج‌شدن از یوغ استبداد بود؛ ولی جوانان امروز برای سیاست زندگی و «آزادی مثبت» تلاش می‌کنند. آزادی مثبت یعنی آزادی مثبت دموکراتیک و دموکراسی و حقوق بشر و انتخاب آزاد انسانی و زندگی در محیط جهانی؛ یعنی درواقع جهان‌زیست معترضان ما و جوانان ما یک جهان‌زیست متمایزی است که درواقع این‌طور نیست که الان ظهور پیدا کرده باشد. این به‌تدریج شکل گرفته است و شاید اگر اینها پاسخ داده می‌شد، خودش را به شکل اعتراض نشان نمی‌داد. درواقع آنجایی که معترضان می‌توانستند خودشان را نشان دهند، یک جامعه مدنی فعال بود. ما جامعه مدنی‌مان را تخریب کردیم، صداهایش را خاموش کردیم و اجازه ندادیم صداهای مردم از درون نهادهای مردم‌نهاد، انجمن‌ها، NGOها و سندیکاهای واقعی شنیده شود. زمانی که ما نهادهای مدنی را تخریب و تضعیف می‌کنیم و به کنشگران مرزی اجازه نمی‌دهیم که فعالیت کنند، درواقع زمینه‌ها را برای این اعتراضات فراهم می‌کنیم.

 

بیشتر بخواب!

روزنامه اطلاعات:یکی از دستاوردهای نامبارک مدرنیسم در حوزه‌ی فرهنگی، تهی‌شدن پاره‌ای مفاهیم از ارزش‌های ذاتی خود و جولان واژه‌ها به جای ارزش‌هاست؛ مثلاً روز عشّاق؛ بخوانید والنتاین. مهم نیست از چه واژگانی استفاده می‌ کنیم؛ زبان اصلی‌اش را یا ترجمه‌ی فرعی‌اش را؛ مهم توجه به محتواست، که آیا بیانگر اصل واقعیت است یا ترسیم یک کاریکاتور از واقعیت؟در این سال‌هایی که در اقتباس‌های غیربومی و موتاسیون‌های نافرمِ مفاهیم در قالب واژگان، شب‌ها و روزهایی را در قفل ترافیک و اداهای دِفرمه می‌گذرانیم، چه میزان محتوا را ‌پاس داشته‌ایم و چه مقدار به بزک واژه‌ها پرداخته‌ایم؟در این سال‌های والنتاین‌بازی، نگاهی کنیم به آمار طلاق‌های کمتر از شش‌ماه بعد از ازدواج؛ تا ببینیم چه بر سر مفاهیم آورده‌ایم و چه جفاهایی که با فرهنگ و تمدن بومی خود نورزیده‌ایم.امروز یکی از ژست‌های درمانگرانه‌ی روان‌شناس‌نماها، در افتادن با شعارهایی است که محصول فرهنگ و‌ تمدنی دیرینه و پرمغز در زیست جمعی قوم ایرانی بود که‌ مثلاً می‌گفت: با لباس سپید به خانه‌ی بخت درآمدی و با کفن سفید از آن خانه بیرون شو. خیر! اگر با لباس سپید در شام عروسی‌ات در حجله شدی و کمتر ناروایی را از زن یا مردت چشیدی، با کمترین تاب‌آوری و بیشترین فزون‌خواهی پوزه‌اش را به حجله بکوب و از آن قفس تنگ برون آی و در فضای آزادیِ حق مسلّمت اندرون شو؛ گیرم که دوره‌ای را به ادا و اطوار عشق گذرانده‌باشی!… و اسمش را هم می‌گذارند «جرأت‌ورزی»؛ حالا جرأت داری بر این آقا یا خانم روان‌شناس‌جان خرده بگیر! پوزه‌ات را‌ می‌زنند به هزار برچسب ناچسب.این روزها لایوها و گفتارهای انبوه تحت عنوان «حال خوب»، رونق بازار به اصطلاح روان‌شناسی و سکّه‌ی رایج کسانی است که برای عنوانِ یدک‌گرفته‌شان نه حساب علمی به کسی پس می‌دهند و نه مالیاتی می‌پردازند؛ فقط فرمایش تحویل می‌دهند!… و معمولاً نتیجه‌ی آن «حال‌های خوب»، ارزانی خودشان است از «مال‌های خوب»!… و این‌ها همه به سبب ناآگاهی و سردرگمی خیل انبوه مردمانی‌است که اصرار دارند حال خوب را نه از درون خود بکاوند؛ که از زرق و برق واژه‌ها و اصطلاحات بجویند؛ چه بهتر که از زبان رندانی موقع‌شناس!گویند: افسرده‌حالی پیش روان‌شناس‌نمایی رفت و‌ گفت: «حالم خوب نیست»؛ پرسید: «چه چیز حالت را خوب می‌کند؟»؛ گفت : «خواب». در جواب برآمد که : «خُب! بیشتر بخواب »!

 

فشار خريد قسطي لوازم خانگي برخرده‌ فروشان

روزنامه اعتماد: فروش لوازم خانگي براي فعالان اين بازار به‌شدت پايين آمده است. رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي در اين باره مي‌گويد: فروشندگان از نظر درآمد دچار مشكل شده‌اند و مردم هم به دليل توان پايين براي خريد اين كالاها اغلب به صورت اقساطي و از فروشگاه‌هاي بزرگ خريد مي‌كنند و با توجه به اينكه توليد لوازم خانگي ايراني وابستگي ارزي دارد با محدوديت‌هاي به وجود آمده در پرداخت ارز نيمايي برخي توليدكنندگان قيمت كالاهاي خود را بدون اخذ مجوز از سازمان حمايت بالا برده‌اند.اكبر پازوكي، رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي در مورد وضعيت به وجود آمده در بازار لوزام خانگي به «اعتماد» گفت: امروز مردم قدرت خريد كافي ندارند و از مغازه‌داران سطح شهر هم كمتر خريد مي‌كنند و به جاي آن از فروشگاه‌هاي بزرگي كه به صورت اقساط 24 ماهه لوازم خانگي مي‌فروشند، خريد مي‌كنند. براي كسبه‌اي كه در سطح عرضه هستند يا خرده‌فروشان اين صنف خريد نمي‌كنند و اين صنف هم مانند گذشته فروش ندارد و اغلب افرادي كه به ما مراجعه مي‌كنند تنها به گرفتن قيمت بسنده مي‌كنند. رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي در ادامه با اشاره به تقاضاي افزايش قيمت لوازم خانگي از سوي چند شركت خاطرنشان كرد: امسال لوازم خانگي بين 5 تا 15 درصد افزايش قيمت داشته اما تنها شركت‌هاي كولرسازي به دليل افزايش قيمت ورق فولادي تا 65 درصد رشد قيمت داشتند. در برخي از كانال‌هاي فضاي مجازي به اشتباه اعلام شده بود همه برندهاي لوازم خانگي تا 65 درصد گران شده‌اند كه البته  ما  اين موضوع  را  تكذيب كرديم.

 

سقوط آزاد تورم پیش نگر

روزنامه ایران:دولت سیزدهم در شرایطی مدیریت اجرایی کشور را به دست گرفت که بخش تولید کشور تورم سه رقمی را هم تجربه کرده بود. با این حال اکنون پس از گذشت یک سال و نیم از شروع به کار دولت سیزدهم، تورم تولیدکننده به میزان چشمگیری کاهش یافته است. گزارش جدید مرکز آمار از تورم تولیدکننده بخش صنعت نشان می‌دهد، تورم نقطه به نقطه و سالانه همچنان ادامه دارد به طوری که تورم سالانه که در تابستان سال گذشته حدود ۸۰ درصد بود به حدود ۳۴ درصد در پاییز سال‌جاری رسیده است.تازه‌ترین آمارهای مرکزآمار ایران از تورم تولید یا همان تورم پیش نگر نشان دهنده افت شدید این شاخص است که با توجه به ارتباط مستقیم این شاخص با تورم مصرف کننده، طی ماه‌های آینده می‌توان انتظار روند نزولی شاخص بهای مصرف‌کننده را داشت.دولت سیزدهم در شرایطی مدیریت اجرایی کشور را به دست گرفت که بخش تولید کشور تورم سه رقمی را هم تجربه کرده بود. با این حال اکنون پس از گذشت یک سال و نیم از شروع به کار دولت سیزدهم، تورم تولیدکننده به میزان چشمگیری کاهش یافته است.گزارش جدید مرکز آمار از تورم تولیدکننده بخش صنعت نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه و سالانه همچنان ادامه دارد به طوری که تورم سالانه که در تابستان سال گذشته حدود ۸۰ درصد بود به حدود ۳۴ درصد در پاییز سال‌جاری رسیده است.در یک سال گذشته تورم نقطه به نقطه تولید‌کننده بخش صنعت روندی کاملاً نزولی را طی کرده به گونه‌ای که از ۹۴.۷ درصد در بهار سال ۱۴۰۰ به رقم ۳۴ درصد در پاییز امسال رسیده است.مقایسه تورم نقطه‌ای پاییز با فصل قبل ازآن با رقم 30.1 درصد نیز نشان‌دهنده افت قابل توجهی است. تورم فصلی صنعت در بهار امسال بالغ بر ۱۲ درصد به ثبت رسیده بود که در پاییز به ۴.۳ درصد رسیده است.این گزارش همچنین از کاهش تورم سالانه بخش صنعت از ۸۰.۴ درصد در بهار ۱۴۰۰ به ۳۴.۴ درصد در پاییز سال‌جاری خبر می‌دهد.

 

هیچ ابایی از واگذاری کل بنیاد مستضعفان به محرومان نداریم

روزنامه همشهری:رئیس بنیاد مستضعفان در مراسم بهره‌برداری از 7500‌طرح محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان به ارزش 7هزار‌میلیارد‌تومان در سال جاری گفت: ما از مقام معظم رهبری اذن و اجازه داریم تا با تمام توان برای خدمت به محرومان تلاش کنیم و در عین دقت، هیچ تنگ نظری برای کمک به محرومان نداریم و هیچ هراسی نیز از تمام شدن بنیاد مستضعفان نداریم. سید پرویز فتاح در این مراسم با اشاره به اولویت داشتن اقدامات مرتبط با محرومیت زدایی و توانمندسازی محرومان در بنیاد گفت: حکمی که بنده از مقام معظم رهبری گرفتم در اولین بند، بر اهتمام بنیاد به توانمندسازی تهیدستان تاکید کرده بودند و بنده به عنوان منصوب رهبر انقلاب موظفم این موضوع را در اولویت کار قرار دهم و بر‌همین اساس تمام سود بنیاد مستضعفان در جهت محرومیت‌زدایی و توانمندسازی محرومان صرف می شود.

 

ملک‌التجار تهران 15 میلیارد تومان فروش نداشت

روزنامه فرهیختگان:در افکار عمومی اتاق بازرگانی محل گردهمایی ثروتمندان و فعالان اقتصادی ذی‌نفوذ است. در واقعیت اما همیشه شائبه زیادی درباره اینکه آیا اتاق واقعا نمونه کامل و نماینده درستی از بخش خصوصی است یا خیر مورد بحث بود. در این دوره از انتخابات برای اولین‌بار یک‌سری شرایط حداقلی برای اثبات فعالیت اقتصادی کاندیداهای حضور در پارلمان بخش خصوصی مطرح شد؛ هرچند این شرایط بسیار حداقلی بود و هرشخصی با کمترین فعالیت می‌توانست حائز این شرایط باشد اما نتیجه بسیار تکان‌دهنده بود. در اتاق تهران حدود 40 درصد کاندیداها شرایط را نداشتند. اما بخش عجیب مساله این بود که رئیس هشت سال اخیر اتاق تهران که سمت نایب‌رئیسی اتاق بازرگانی ایران را نیز در این 8 سال عهده‌دار بود حتی قادر به اثبات فروش 15 میلیارد تومانی در سال یا داشتن تعداد مشخصی پرسنل نبود. در‌حقیقت برای اولین‌بار مشخص شد که بسیاری از کسانی که سال‌ها در اتاق‌های بازرگانی حضور داشته‌اند و حتی ریاست کرده‌اند از حداقل‌های کسب‌وکار بی‌بهره بودند و در عمل با حمایت دولت‌ها صدها میلیارد تومان حق عضویت فعالان بخش خصوصی تحت مدیریت کسانی قرار می‌گرفت که فاقد کسب‌وکار روشنی بودند. آیین‌نامه اتاق بازرگانی چه می‌گوید؟اتاق بازرگانی برای چندین دهه مهم‌ترین تشکل فعالان اقتصادی بوده است؛ هرچند در ابتدای انقلاب مباحث زیادی درباره حضور موتلفه در اتاق مطرح می‌شد، اما واضح‌ترین دخالت در اتاق‌های بازرگانی در دولت تدبیر و امید رخ داد. در این دولت مسعود خوانساری که قبلا در دولت اصلاحات معاون وزیر بود با کمک دولت، رئیس اتاق بازرگانی تهران و نایب‌رئیس اتاق ایران شد و جالب آنکه برادر معاون اول رئیس‌جمهور در آن زمان نایب‌رئیسی اتاق تهران را برعهده گرفت تا به شکل واضحی دولت در انتخابات اتاق‌ها دخالت کرده باشد.  در سال‌های بعد مباحث گوناگونی درباره صدور کارت‌های عضویت فله‌ای توسط اتاق تهران مطرح شد. تعداد کارت‌های عضویت تهران از 2500 کارت در این دوره به حدود 14 هزار کارت افزایش یافت و جالب آنکه اولا هزینه بسیاری از کارت‌ها از تعداد مشخصی حساب بانکی پرداخت می‌شد و حتی آدرس‌های مشترک در میان ده‌ها یا حتی صدها کارت را مشاهده می‌کردیم.

 

سیاسی بازی خرس نقره‌ای!

روزنامه جام جم:خرس و پلنگ فرقی ندارد؛ هرجا که صحبت از هنر غربی باشد، پای سیاست هم به میان کشیده می‌شود. درست مثل جوایز هنری آن‌طرف آب که به جای توجه به هنر واقعی، دنبال حمایت از برخی افرادی است که مواضع‌شان در اغتشاشات اخیر به‌وضوح مشخص شده است.چه زمانی که پای همسر رئیس‌جمهوری آمریکا در یک جایزه باسابقه مطرح می‌شود و چه زمانی که نام ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در لیست داوران و عوامل یک جشنواره به چشم می‌خورد، همه حکایت از تلاشی است که کشورهای غربی برای خاموش کردن صدای رسانه‌ای و هنری ایران دارند. حالا به نظر می‌رسد که پای این تفکر دوباره به جشنواره فیلم برلین کشیده شده تا از حضور نمایندگان جمهوری اسلامی در این جشنواره ممانعت شود. مسأله‌ای که پیش از این و در سال‌های قبل هم به شکل دیگری تکرار شده بود. در این گزارش نگاهی به جزئیات برگزاری این جشنواره و سابقه آن داشته‌ایم که در ذیل می‌خوانید.به گزارش جام‌جم، هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین در شرایطی برگزار می‌شود که هیات برگزاری این جشنواره این بار دست به یک اقدام عجیب زده و از صدور مجوز برای حضور همکاران صداوسیما در این بازار جلوگیری کرده است. هرچند که ناگفته پیداست پشت پرده این تصمیم‌ها چیست و به کجا می‌رسد اما نکته مهم این است که هیات داوران و عوامل برگزاری جشنواره، خود عاملی برای مشخص کردن و کنترل افراد حاضر هستند. چیزی که بر خلاف روح آزاد هنر، حالا به ابزاری برای کنترل آن و تبدیلش به یک عنصر سیاسی شده است. کافی است نگاهی به هیات داوران این دوره جشنواره فیلم برلین بیاندازیم تا مشخص شود ردپای چه کسانی این بار به یک جشنواره دیگر رسیده و تلاش کرده‌اند پای رسانه‌ملی را هم از آن کوتاه کنند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.