ترس از تکرار تجربه تلخ «ویلموتس»!

همه آنچه باید درباره روند انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال بدانید

این نگرانی وجود دارد که نکند اتفاقات مربوط به قرارداد با ویلموتس تکرار شود و در نهایت فوتبال ایران ضرر کند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، شاید باورتان نشود! فدراسیون فوتبال در شرایطی که هنوز سرمربی تیم ملی را انتخاب نکرده، برای این تیم در فیفادی پیش رو برنامه‌ریزی کرده است! بر اساس اعلام مدیران فدراسیون، اردوی تیم ملی از روز 29 اسفند شروع می‌شود و ایران در نوروز 1402 دو بازی دوستانه هم با عراق و روسیه انجام خواهد داد!

دقیقا 81 روز از شکست ایران مقابل آمریکا در جام جهانی و حذف تیم ملی از این تورنمنت بزرگ می‌گذرد، اما هنوز خبری از انتخاب سرمربی جدید تیم ایران نیست. از همان روزهای نخست بعد از کنار رفتن ایران از جام جهانی می‌شد حدس زد که کارلوس کی‌روش دیگر روی نیمکت تیم ملی نخواهد نشست و مدیران فدراسیون فوتبال باید به فکر استخدام مربی جدیدی باشند، اما علاقه ذاتی برخی مدیران به این مربی پرتغالی باعث شد تا زمان عقد قرارداد رسمی کی‌روش با فدراسیون قطر، هیچ اقدامی برای انتخاب جایگزین او در تیم ملی انجام نشود!

حالا کار به جایی رسیده که صبر رسانه‌ها و مردم برای معرفی سرمربی تیم ملی به سر آمده و فدراسیون همچنان در تحقق این امر مهم و حیاتی تعلل می‌کند.

هنوز در هیات‌رئیسه دعواست!

روند انتخاب سرمربی تیم ملی در اساسنامه فدراسیون فوتبال این‌گونه است که کمیته فنی با بررسی همه جوانب، نام چند گزینه را به رئیس فدراسیون می‌دهد و شخص رئیس با انتخاب یک گزینه آن را برای تایید نهایی به هیات‌رئیسه می‌برد. در آنجا روی گزینه‌های موجود رأی‌گیری می‌شود و در نهایت کار به انتخاب سرمربی جدید می‌رسد.

در فدراسیون فوتبال اما ظاهرا هیچ کدام از این مراحل طی نمی‌شود! کمیته فنی فدراسیون مدت زیادی است که منحل شده و خبری از بررسی گزینه‌ها نیست. در این شرایط مهدی تاج و همکارانش در هیات‌رئیسه درباره گزینه‌های مختلف بحث و تبادل نظر می‌کنند. جالب اینکه اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون تاکنون در سه، چهار جلسه پیرامون انتخاب سرمربی تیم ملی بزرگسالان بحث و تبادل نظر کرده‌اند، اما هنوز به هیچ توافقی نرسیده‌اند.

پیگیری‌های خبرنگار ما حکایت از آن دارد که برخی اعضای هیات‌رئیسه اصرار فراوانی دارند که هدایت تیم ملی بعد از سال‌ها به مربی ایرانی سپرده شود، اما برخی دیگر از اعضا بر این باورند که مربی ایرانی خوب اکنون در باشگاه‌‌ لیگ برتر مشغول به کار است و باید بار دیگر مربی خارجی انتخاب شود. این اختلاف میان اعضای هیات‌رئیسه همچنان وجود دارد و دلیل اصلی انتخاب‌نشدن سرمربی نیز همین مساله است.

گزینه‌های نهایی چه کسانی‌اند؟

در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌های متعددی درباره گزینه‌های فدراسیون برای انتخاب سرمربی تیم ملی مطرح شده است. موضوعی که به‌طور قطعی مشخص است، امیر قلعه‌نویی، سرمربی کنونی گل‌گهر، که پرافتخارترین سرمربی لیگ برتر محسوب می‌شود، تنها گزینه ایرانی فدراسیون برای هدایت تیم ملی است. تعدادی از اعضای هیات‌رئیسه بر این باورند که قلعه‌نویی به واسطه داشتن تجربه بالا و سابقه نشستن روی نیمکت تیم ملی و باشگاه‌های مختلف ایرانی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا از پس کار برخواهد آمد. اما حضور قلعه‌نویی با دردسرهایی همراه است.

مهم‌ترین مساله در انتخاب قلعه‌نویی این است که او اکنون در باشگاه‌ گل‌گهر فعالیت می‌کند و بعید است که بتواند کارش را رها کند و به تیم ملی برود. از سوی دیگر، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که او از مسئولان فدراسیون فوتبال خواسته‌هایی داشته که آنها چندان به دنبال تحقق‌شان نیستند.

در چنین شرایطی تعدادی از مدیران فدراسیون بار دیگر به سراغ گزینه خارجی رفته‌اند. نام‌هایی مثل برانکو ایوانکوویچ، گابریل کالدرون، پاکو خمس و یکی، دو مربی خارجی دیگر به میان آمده و از آنها به عنوان گزینه‌های خارجی نام برده می‌شود، اما فعلا حضور هیچ کدام از این مربیان هم قطعی نیست.

سرمربی معروف، بلژیک را ترجیح داد

در کنار همه این گمانه‌زنی‌ها، نام مربی مشهوری وسط آمد که مشخص شد فدراسیون فوتبال هم با او نامه‌نگاری کرده و رایزنی‌هایی برای حضورش در ایران داشته است: دومنیکو تدسکو. او که تا سال گذشته روی نیمکت لایپزیش آلمان می‌نشست، سابقه کار در شالکه و اسپارتاک مسکو را در کارنامه دارد و با توجه به بررسی همه شرایط، می‌توانست گزینه‌ای ایده‌آل برای تیم ایران باشد؛ خصوصا اینکه تحت قرارداد با هیچ تیم و فدراسیونی نبود.

تدسکو در هفته‌های گذشته با مدیران فدراسیون فوتبال مذاکراتی داشت و پیشنهاد ایران را دریافت کرد. با این حال، درست مثل خولین لوپتگی، سرمربی وولورهمپتون انگلیس، که پیش از مارک ویلموتس قرار بود هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشته باشد، در نهایت پیشنهاد بهتر را قبول کرد و به بلژیک رفت تا ماجراجویی جدیدی را در دوران فوتبالش آغاز کند. تدسکو به واسطه یک ایجنت به فوتبال ایران معرفی شده بود و می‌توانست گزینه مناسبی برای تیم ملی باشد، اما به هر حال به ایران نه گفت و راهی بلژیک شد.

تجربه می‌گوید غافلگیر می‌شویم!

مدیران فدراسیون فوتبال تاکید بسیاری دارند که همه اتفاقات پیرامون نیمکت تیم ملی ایران در سکوت و پشت پرده پیش برود. تجربه قبلی مهدی تاج و همکارانش در انتخاب ناگهانی مارک ویلموتس بعد از جام‌ ملت‌های آسیا 2019 یا بازگرداندن کارلوس کی‌روش به ایران دو ماه قبل از جام جهانی 2022 به ما یادآوری می‌کند که همه گزینه‌های مطرح‌شده برای نیمکت ایران در حد شایعه و گمانه‌زنی باقی خواهد ماند.

در این شرایط نکات مختلفی مد نظر هیات‌رئیسه و شخص رئیس فدراسیون قرار دارد از جمله موضوع شناخت از ایران، مساله سن و سال و جوانی مربی و رفتار مالی احتمالی او پس از عقد قرارداد با ایران و اینکه او قول بدهد اختلافات مالی را به مرجعی مثل فیفا نکشاند.

با بررسی همه مسائل، طرفداران فوتبال نیز نگرانی‌هایی دارند. بعد از جام ملت‌های آسیا 2019 که تیم ملی نتوانست به فینال راه پیدا کند و قطع همکاری با کی‌روش حتمی بود، فدراسیون فوتبال وعده حضور مربی بزرگ و باکارنامه با دستمزدی بسیار پایین‌تر نسبت به کی‌روش را داد. آن زمان هم نام گزینه‌های بسیاری در رسانه‌ها مطرح شد و در نهایت فدراسیون ناگهان اعلام کرد که مارک ویلموتس هدایت ایران را برعهده گرفته است! در نهایت هم این مربی بلژیکی با ضعیف‌ترین نتایج ممکن ایران را ترک کرد و مابقی ماجرا را هم همه می‌دانند. حال این نگرانی وجود دارد که نکند اتفاقات مربوط به قرارداد با ویلموتس تکرار شود و در نهایت فوتبال ایران ضرر کند.

***

سخنگوی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با «شهروند»:
صبر کنید؛ بهترین گزینه انتخاب می‌شود

برای پیگیری آخرین وضعیت نیمکت تیم ملی ایران با امیر مهدی علوی، مدیر روابط عمومی و سخنگوی فدراسیون فوتبال، همکلام شدیم. علوی که علاقه‌ای به صحبت‌ درباره نام‌های مطرح‌شده ندارد، در مورد آخرین وضعیت انتخاب سرمربی تیم ملی گفت: «انتخاب سرمربی جدید تیم ملی پروسه‌ای است که باید از همه ظرفیت‌ها در آن بهره بگیریم. تیم ملی فوتبال جایگاه مهمی نزد مردم و جامعه دارد و در طول تاریخ هم مربیان بزرگی روی نیمکت ایران نشسته‌اند. مربیان خارجی و داخلی داشته‌ایم و حالا هم با استفاده از تجربیات گذشته سعی داریم بهترین انتخاب را داشته باشیم.»

او با اشاره به برنامه‌ریزی انجام‌گرفته برای تیم ملی در فیفادی فروردین‌ماه بیان کرد:‌ «همه برنامه‌ریزی‌ها انجام شده و دو بازی دوستانه هم نهایی است. هدف‌گذاری‌های فدراسیون فوتبال در بحث تیم ملی بزرگسالان کاملا مشخص شده و فقط باید به بهترین تصمیم برسیم. باید همه موضوعات بررسی شود. ما هم مربیان داخلی پرافتخار و شایسته‌ای داریم، هم گزینه‌های خارجی موجود است. دوست ندارم درباره اسامی مطرح‌شده صحبت‌کنم، اما تلاش فدراسیون فوتبال این است که با بررسی همه جوانب بهترین گزینه انتخاب شود. انشاءالله سرمربی جدید به زودی معرفی می‌شود و در فیفادی پیش‌رو تیم را هدایت خواهد کرد.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.