خوی؛ برنده بازی جوانمردانه

گزارش «شهروند» از مسابقه فوتبال هنرمندان و پیشکسوتان برای کمک به زلزله‌زدگان خوی

«مردم خوی» اسم رمزی است که خیّران، داوطلبان و مردم را در ورزشگاه دو هزار نفری «غدیر» دور هم جمع کرده است. سه هفته‌ای از راه‌اندازی پویش «مهر تابان» با هدف جمع‌آوری کمک‌های خیّران برای زلزله‌زدگان خوی می‌گذرد و هنوز هم این پویش ادامه دارد. چهره‌های سینمایی و فوتبالیست‌های پیشکسوت، به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی جمعیت هلال احمر، با این نهاد مردمی همراه شده‌اند تا توجه خیّران را برای کمک به مردم خوی جلب کنند. اعضای تیم فوتبال هنرمندان و پیشکسوتان برای کمک به مردم خوی دوباره در مستطیل سبز دور هم جمع شده‌اند.

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ هر چند از قبل، خبری درباره مسابقه فوتبال هنرمندان و پیشکسوتان منتشر نشده بود، اما از سکوهای ورزشگاه دو هزار نفری «غدیر» فریاد تشویق‌ تماشاچیان به گوش بازیکنان می‌رسد.

سازمان داوطلبان هلال احمر در این ظهر سرد زمستانی، برای دیداری دوستانه، چهره‌های ورزشی و هنرمندان و البته طرفداران آنها را دور زمین جمع کرده است.

«وحید سلیمی» رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر که کنار زمین ایستاده است به «شهروند» می‌گوید: «هلال احمر همواره در بلایا و حوادث کنار مردم بوده و هست. بعد از زلزله خوی، تصمیم گرفتیم برای جلب توجه و کمک‌های مردم و خیّران مسابقه دوستانه‌ای بین تیم هنرمندان و پیشکسوتان ترتیب دهیم. فکر می‌کنم از آخرین‌باری که چنین مسابقه‌ای در کشور برگزار شده، دو سالی می‌گذرد. اما این کار به میزبانی هلال احمر، برای اولین‌بار است که در کشور رخ می‌دهد.»

او لحظه ورود بازیکنان به ورزشگاه و پوشیدن لباس داوطلبی هلال احمر را یکی از بهترین لحظات دورهمی دوستانه امروز (شنبه) می‌داند و ادامه می‌دهد: «تعدادی از هنرمندان و پیشکسوتان فوتبال پیش از این هم به عنوان عضو داوطلب با هلال احمر همراه بوده‌اند و در برخی از برنامه‌های ما هم حضور داشته‌اند. اما خوشحالم از این بابت که امروز این عزیزان به‌عنوان عضو داوطلب در کنار هلال احمر ایستاده‌اند. جمعیت هلال احمر ید طولایی در فعالیت‌های داوطلبانه در گوشه و کنار کشور دارد و به اعتبار نام همین جمعیت است که امروز بسیاری از چهره‌های سرشناس کشور به دعوت آن پاسخ مثبت می‌دهند و با ما همراه می‌شوند.»

سلیمی درباره ایده برگزاری مسابقه ستارگان هنر و فوتبال می‌گوید: «سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر وظیفه اعلام فراخوان‌ها و جمع‌آوری و هدایت کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم و خیرین حقیقی و حقوقی را برای آسیب‌دیدگان حوادث و بلایا بر عهده دارد. برای بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت سرمایه‌های اجتماعی و چهره‌های شاخص با هدف تقویت انگیزه نوعدوستی در دیگران و جذب مشارکت‌های نقدی هم‌میهنان به نفع آسیب‌دیدگان زلزله شامگاه ۸ بهمن‌ماه در خوی، اقدام به برگزاری نمادین مسابقه فوتبال بین ستارگان هنر و ستارگان فوتبال ایران کرده‌ایم.»

خوشحالم که با هلال احمر همراه می‌شوم

در فاصله کوتاهی که «کامبیز دیرباز» برای رفتن به زمین مسابقه آماده می‌شود به سراغش می‌رویم. از روی سکوها صدای تشویق تماشاچیان به گوش می‌رسد که او را صدا می‌زنند. دیرباز می‌گوید: «خوشحالم که امروز در این جمع حضور دارم. کمک به مردم زلزله‌زده خوی، دلیل اصلی این حضور بوده و همه ما از دعوت هلال احمر برای برگزاری این مسابقه دوستانه تشکر می‌کنیم.»

«علی صالحی»، «حمید صفت»، «سید جواد هاشمی» و «علی دایی» هم از دیگر چهره‌های آشنای حاضر در این جمع هستند که برای کمک به مردم خوی آمده‌اند.

صحبت از فعالیت‌های داوطلبانه که به میان می‌آید، سید جواد هاشمی هم از تجربه‌های قبلی‌اش درباره همراهی با هلال احمر می‌گوید: «هلال احمر به‌عنوان نهادی مردمی و بشردوستانه، دور از سیاست و هر جانبداری دیگری، به مردم خدمات‌رسانی می‌کند. برای همین هم بین بسیاری از مردم مقبولیت دارد. یکی از درخشان‌ترین اقدامات هلال احمر در محرومیت‌زدایی و توجه به معیشت مردم نیازمند، طرح نذر آب است. اخیرا در طرح نذر آب به همراه اعضای هلال احمر به مناطق دورافتاده رفتیم و کمک‌های داوطلبانه را به دست آنها رساندیم. پروژه‌های آبرسانی در روستاهای درگیر خشکسالی اقدام مهمی از طرف هلال احمر و خیّران بود و من بسیار خوشحالم که در این مسیر، با هلال احمر همراه شدم.»

تازه از زمین بازی برگشته و نفس‌نفس می‌زند. با این‌حال، برای طرفدارانش روی سکو دست تکان می‌دهد و می‌گوید: «بسیاری از ما در جامعه هنرمندان و ورزشکاران، این روزها به مردم خوی فکر می‌کنیم. برخی از ما با هدف جمع‌آوری کمک برای مردم زلزله‌زده اقداماتی هم انجام داده بودیم. اما اینکه این کمک‌ها را چگونه و از چه طریقی به دست مردم برسانیم، نیازمند شبکه‌ای ساماندهی‌شده است که هلال احمر از پس آن به خوبی برمی‌آید. در نذر آب، در سیستان و بلوچستان، به خوبی دیدم که چطور اعضای هلال احمر تا دورترین روستاها را هم شناسایی و امکان دسترسی به آنها را برای خیّران و داوطلبان فراهم می‌کرد.»

مردم همیشه پای کارند

رئیس جمعیت هلال احمر هم چند دقیقه‌ای از بازی فوتبال هنرمندان و پیشکسوتان را از روی نیمکت کنار زمین تماشا می‌کند. گپ کوتاهی با چند نفر از بازیکنان می‌زند و در جواب خبرنگارانی که از او درخواست مصاحبه می‌کنند، می‌گوید: «من امروز به‌عنوان عضوی از جمعیت هلال احمر و همچنین به‌عنوان تماشاچی به اینجا آمده‌ام. همه زحمات این برنامه را سازمان داوطلبان و همین‌طور هلال احمر استان تهران کشیده‌اند و البته هنرمندان و فوتبالیست‌هایی که برای شرکت در این مسابقه به ورزشگاه آمده‌اند تا همراهی خود را با هلال احمر در کمک به مردم خوی اعلام کنند.»

«شاهین فتحی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران و از برگزارکنندگان این رویداد، در کنار زمین بازی ایستاده است. او می‌گوید: «تمام هماهنگی‌ها تا اجرای این رویداد، ظرف یک هفته انجام شد. از اولین روز به هر یک از هنرمندان و اعضای تیم‌ها که زنگ می‌زدیم با خوشحالی از این مسابقه دوستانه و قدم خیری که برای مردم زلزله‌زده خوی برداشته شده است، استقبال کردند و این برای ما بسیار دلگرم‌کننده بود.»

او یادی می‌کند از هنرمندان و چهره‌های بزرگی که امروز برای کمک به خوی، در کنار مردم ایستاده‌اند؛ از علی دایی و دیگر بازیکنان فوتبال پیشکسوتان گرفته تا هنرمندان و بازیگران سینما و تلویزیون. فتحی ادامه می‌دهد: «وقتی صحبت از کمک به نیازمندان می‌شود، بسیاری از مردم ما پای کار هستند و خوشحالم که به اعتبار نام هلال احمر، چهره‌های هنری و ورزشی هم با ما در این راه همراه می‌شوند. بسیاری از این افراد خودشان دستی در کارهای خیر و بشردوستانه دارند و با انجام این امور آشنا هستند.»

بازی با نتیجه 5 بر 2 به سود تیم پیشکسوتان به پایان می‌رسد. طرفدارانی که خبر برگزاری این بازی را شنیده و خوانده بودند، از نیمه دوم خودشان را به محل ورزشگاه رسانده‌اند و با بازیگران و ورزشکاران محبوب‌شان عکس یادگاری می‌گیرند. صندوق‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی کم‌کم پر می‌شوند و البته کم نیستند نوجوانان و جوانانی که برای عضویت در جمعیت هلال احمر، داوطلب می‌شوند.

 

کمک به پویش مهر تابان

سازمان داوطلبان از عموم مردم نوعدوست و نیکوکار ایران خواست کمک‌های نقدی خود را به هموطنان زلزله‌زده خوی از طریق شماره‌گیری کد دستوری #۳*۱۱۲* به شماره حساب رسمی جمعیت هلال احمر واریز کنند.

همچنین مردم می‌توانند کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را به نزدیک‌ترین شعب جمعیت هلال احمر اهدا کنند.

 

// انتهای پیام

خانه‌های چادری «وار»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.