کرونا و افزایش نظارت ها قاچاق دارو را کاهش داده است

رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد

رئیس سازمان غذا و دارو در نشستی که پیش از ظهر شنبه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد به خبرنگاران گفت: با وجود همه مشکلاتی که وجود دارد از نیمه دوم شهریور ماه با تخصیص ارز برای دارو و تجهیزات تا حد زیادی مشکلات در این بخش از بین رفته است.

به گزارش شهروند آنلاین، محمد رضا شانه ساز با اشاره به اینکه کمبود در این بخش ما بخش سلامت را تا حدودی نگران کرده بود ادامه داد با تأمین ارز مورد نیاز، ذخایر ما در حد اطمینان بخش فراهم شده است و به بیماران این اطمینان را می دهیم که نگرانی بابت دارو و تجهیزات پزشکی نداشته باشند.

او با تاکید بر اینکه  این اطمینان تخصیص و تأمین ارز از سوی بانک مرکزی ایجاد شده و از همین رو، نگرانی برای نیمه دوم سال وجود ندارداضافه کرد: هیچ مشکلی بابت تأمین داروهای بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها نداریم و آنچه تحت عنوان کمبود بعضاً مشاهده می‌شود، مربوط به حوزه‌های غیر بیمارستانی است.

داروهای کرونا توزیع بیمارستانی دارند

رئیس سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد:گاهی برخی از کمبود دارو شکایت می کنند این در حالی است که برای پیدا کردن داروهای بیماران کرونایی به داروخانه مراجعه می کنند در حالی که داروهای مورد نظر فقط توزیع بیمارستانی دارد و برای بیماران بستری تجویز می شود.

توزیع ماسک هزارو 300 تومانی در داروخانه ها

شانه ساز در ارتباط با ماسک ۱۳۰۰ تومانی در داروخانه‌ها، گفت: با پیگیری‌های جدی که صورت گرفته است، ماسک با قیمت ۱,۳۰۰ تومان در همه داروخانه‌ها قابل تهیه و دسترسی است.

کمبود اکسیژن نداریم

وی به مشکل اکسیژن اشاره کرد و افزود: کمبود اکسیژن نیز رفع شده و نگرانی بابت تولید و قیمت آن وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه قیمت اکسیژن در کمیسیون قیمت گذاری تعیین شده است ادامه داد : این موضوع می توانست تهدید تلقی شود اما با این اتفاق مشکل اکسیژن نیز برطرف شده است.

قیمت انسولین قلمی کنترل شده است

رئیس سازمان غذا و دارو، در ارتباط با مشکل انسولین قلمی نیز گفت: در حال حاضر قیمت انسولین قلمی کاهش پیدا کرده و به دنبال جلوگیری از قاچاق این دارو به خارج از کشور هستیم.

جو سازی رسانه های معاند در خصوص قاچاق دارو به عراق

او با گلایه از جوسازی رسانه های معاند در خصوص داروهایی که در عراق کشف شد افزود: مقامات عراقی بارها اعلام کردند که این داروها متعلق به ایران نیست اما برخی از رسانه های معاند به دنبال برهم زدن آرامش در بازار داروی ایران بودند که در اینجا وظیفه رسانه های داخلی و صدا و سیما است که با شفاف سازی با این جو سازی مقابله کنند.

قاچاق دارو توسط مسافران به خارج از کشور

شانه ساز به قاچاق دارو از کشور توسط مسافران نیز اشاره کرده و ادامه داد: داروهای ایرانی از کیفیت بالا و قیمت مناسب تری نسبت به مشابه خارجی برخوردار است و به همین دلیل برخی از مسافران مبادرت به خروج این داروا می کنند که خوشبختانه نظارت ها در این حوزه افزایش پیدا کرده و کرونا هم تعداد سفرها را کاهش داده و به همین دلیل شاهد کاهش آمار قاچاق دارو هستیم

سامانه تی تک مسیر داروی قاچاق را مسدود می کند

رئیس سازمان غذا و دارو، به موضوع مقابله با داروی قاچاق و تقلبی اشاره کرد و گفت: ما از طریق سامانه «تی تک»، تلاش کرده ایم مسیر داروی قاچاق و تقلبی را مسدود کنیم.

رمدسیویر در کشور تولید می شود

او  همچنین درباره وضعیت تولید «رمدسیویر» در کشور، افزود: در حال حاضر سه شرکت داخلی در این زمینه فعال هستند و یکی دو شرکت دیگر هم متقاضی تولید هستند و به زودی این تعداد به پنج کمپانی می رسد. برای تولید این دارو مشکل چندانی نداریم و به رغم موج افزایشی بیماران، اما دارو برای بیمارستان‌ها تأمین می‌شود.

اجرای طرح نسخه پیچی الکترونیکی

شانه ساز در ارتباط با اعتراض داروخانه نسبت به اجرای طرح نسخه پیچی الکترونیکی، گفت: اعتراض داروسازان به سبب عدم توجه به هزینه‌هایی است که نسخه پیچی الکترونیکی به داروخانه‌ها تحمیل می‌کند و این موضوع دیده نشده است.

وی افزود: البته نسخ پیچی الکترونیکی در راستای نسخه نویسی الکترونیک است که می‌بایست اجرا شود. اما، آنچه مسلم است اینکه با اجرای چنین طرح‌هایی، هزینه‌ها کاهش می‌یابد و مشکلات نسخه پیچی داروخانه‌ها نیز کمتر می‌شود.

دارویIVIG  برای درمان کرونا مستند علمی ندارد

شانه ساز درباره کمبود داروی IVIG، گفت: مصرف این دارو برای درمان کرونا مستند علمی ندارد، این دارو یکی از داروهای وارداتی است که یکی از شرکت‌های داخلی تولید کرده مدارک و مستندات خود را به سازمان غذا و دارو داده است و این شرکت ۲۰ درصد از نیاز معقول را برطرف می‌کند اما متأسفانه برخی پزشکان این داروها را تجویز می‌کنند، ولی رفرنس درمان بیماری کرونا نیست، مراکز و مراجع علمی متفق‌القول هستند که این دارو اثری نداشته است تجویز این دارو مصرف را چندین برابر کرده است این دارو وارداتی گران قیمت است و جزو لیست کمبود است و نایاب نیست و متأسفانه وقتی این شرایط پیش بیاید عده‌ای افراد سودجو اقدام به سودجویی می‌کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.