اگر کرونا دارید این داروها را مصرف نکنید

متخصصان در گفت‌وگو با «شهروند» توصیه می‌کنند

اگر احساس می‌کنید کرونا یا علایم این بیماری را دارید، نباید هر دارویی را مصرف کنید، زیرا این کار می‌تواند منجر به تشدید بیماری کرونا در شما شود.

همیشه هر وقت سرماخوردگی سراغ افراد می‌آمد، خوردن چند قرص به طور روتین شرایط را برای آنها بهتر می‌کرد، اما کرونا شرایطش با سرماخوردگی و آنفلوآنزا کاملا متفاوت است و مصرف خودسرانه دارو در این شرایط نه‌تنها کمکی به بهبودی بیماری نمی‌کند، بلکه می‌تواند شرایط را سخت‌تر و بغرنج‌تر نیز کند، به همین دلیل پزشکان تلاش می‌کنند با معرفی داروهای مناسب به بهبود بیمار در این شرایط کمک کنند و بیماران نیز باید با نظارت پزشک به مصرف دارو اقدام کنند.

کورتن در دوران کرونا ممنوع

اگر کرونا دارید و قبل از ابتلا به این ویروس کورتن مصرف می‌کردید، در دوران کرونا باید مصرف آن را قطع کنید. خیلی از افراد گمان‌می‌کنند که مصرف کورتن می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد، اما محمد رئیسی، متخصص بیماری‌های عفونی بر این باور است که نباید از کورتن برای درمان بیماری‌های ویروسی استفاده کرد، زیرا مصرف آن مقاومت بدن را کاهش می‌دهد و فضا برای جولان ویروس بیشتر می‌شود، به همین دلیل مردم از مصرف دگزامتازون و کورتن در دوران بیماری خودداری کنند و در صورتی اجازه مصرف این داروها را دارند که پزشک مجوز مصرف را داده باشد، به همین دلیل به مطالبی که درباره مصرف دارو در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است، توجه نکنند.

ژلوفن و پروفن تب‌بر نیستند

او با اشاره به اینکه درصورتی که فرد بیمار به کرونا تب دارد، بهترین راه برای کاهش تب او مصرف استامینوفن است، ادامه می‌دهد: «ایبوپروفن و ژلوفن برای کاهش تب به هیچ عنوان مفید نیست، به همین دلیل کسی که تب و لرز دارد، نباید از این مسکن‌ها استفاده کند.

رئیسی با اشاره به اینکه هنوز در دنیا داروی موثری برای درمان کرونا یافت نشده است، ادامه می‌دهد: «در همه دنیا و همچنین کشور ما برای درمان کرونا از داروهای ضدویروس و ضدالتهاب استفاده می‌شود، درمان‌ها بیشتر حمایتی است و درمان اصلی برای از بین بردن کرونا وجود ندارد.

او معتقد است که مصرف ژلوفن و پروفن شاید به ظاهر درمان بدن‌دردهای ناشی از ویروس کرونا باشد، اما متأسفانه ثابت شده است که تمامی داروهای ضدالتهابی اثر نامطلوبی روی وضعیت ایمنی بدن دارند. در برخی از کشورها مصرف مسکن‌ها سبب شده فرد شدت بیماری‌اش افزایش پیدا کند و این مسکن‌ها برای افرادی که مشکوک به کرونا هستند، نباید مصرف شود، زیرا عوارض بیماری را تشدید می‌کند.

استامینوفن تنها داروی مجاز

تنها داروی مجاز برای افرادی که تب یا درد عضلانی دارند، استامینوفن ساده است. این متخصص بیماری‌های عفونی تأکید می‌کند که مصرف کورتن برای درمان بیماری کرونا ممنوع است، اما یک استثنا هم وجود دارد و آن هم درباره بیمارانی است که بیماری‌های مفصلی و آسم دارند و قطع یا مصرف آن باید با دستور پزشک انجام شود.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.