آموزه‌های ماندگار ناهید در مدار موسیقی ایران

عضو شورای عالی خانه موسیقی در آیین وداع با پیکر زنده‌یاد حسن ناهید گفت: هیچکس از استاد ناهید دلخوری ندارد، این بزرگترین نعمت و عزت است، یک چیز از انسان می‌ماند و آن معرفت است، بیایید باهم همدل باشیم.

به گزارش شهروند آنلاین، آیین وداع و تشییع پیکر زنده‌یاد حسن ناهید امروز با حضور در محوطه پهنه فرهنگی هنری رودکی برگزار شد.

محمد اسماعیلی نوازنده پیشکسوت تنبک در این آیین اظهارداشت: چهل سال است که این مرد محترم را می‌شناسم، او نمونه‌ای از اخلاق، محبت بود، هر چه از انسانیت او بگویم، کم گفتم، همیشه از او می‌آموختم.

او افزود: زنده‌یاد ناهید مرد درجه یک موسیقی ایرانی بود، به خاطر دارم که از شیراز به تهران آمده بود و تمامی آثاری که فرامرز پایور به او می‌گفت، هر چند سخت بودند، زنده یاد ناهید آنها را به خوبی اجرا می‌کرد و همیشه پایور به او احترام می‌گذاشت.

اسماعیلی بیان کرد: تمامی موزیسین‌ها باید از استاد ناهید بیاموزند؛ به این خاطر که من چهل سال از ایشان آموختم. یک کلام حرف بی‌ادبی از استاد ناهید نشنیدم، همیشه ادب و احترام را رعایت می‌کرد. ان شاءالله روح ایشان شاد باشد.

میلاد کیایی نوازنده پیشکسوت سنتور نیز در این آیین با اشاره به خاطرات مشترک خود با زنده‌یاد ناهید اظهارداشت: هنوز درگذشت این هنرمند برای من ناباورانه است. از تابستان ۱۳۴۰ این شانس را داشتم با زنده‌یاد ناهید این هنرمند بسیار محترم و باکلاس در اردوی هنری رامسر آشنا شوم، وی از شیراز در این اردو شرکت کرده بود.

او گفت: زنده‌یاد ناهید یکی از اسطوره‌های اخلاق و فرهنگ بود، در این روزگار افرادی هستند که بسیار خوب ساز می‌نوازند اما وقتی ساز را از برخی از آنان بگیریم، وجودشان بی‌ارزش می‌شود، به این دلیل که در اصل و در ابتدا فرهنگ مهم است، فرهنگ مجموعه‌ای از آداب، اخلاق، انسانیت و بعد هنر است، روح زنده یاد ناهید شاد.

در ادامه این آیین شاهو عندلیبی نوازنده ساز نی در دقایقی یه یاد مرحوم ناهید به نوازندگی پرداخت.

همچنین داوود گنجه‌ای عضو شورای عالی خانه موسیقی ضمن تسلیت به خانواده این هنرمند فقید اظهارداشت: امروز عزیزترین دوستم حسن ناهید را از دست دادم، امروز هر کسی که در آیین حضور دارد از یک میلیون نفر بیشتر است.

او گفت: زمانی که با استاد ناهید به دانشگاه می‌رفتم، او از من خوشگل‌تر، شیک‌پوش‌تر و خوشفکرتر بود، استاد ناهید به ما درس محبت می‌داد، امیدوارم مسئولان حرف مرا بشنوند و بدانند که با محبت خارها گل می‌شود، هیچکس از استاد ناهید دلخوری ندارد، این بزرگترین نعمت و عزت است، یک چیز از انسان می‌ماند و آن معرفت است، بیایید باهم همدل باشیم.

گنجه‌ای افزود: زنده‌یاد ناهید در نی‌نوازی درجه یک بود، موسیقی کلام خداست. معرفت و شناخت خدا برای انسان باقی می‌ماند. به اعتقاد من، ناهید نمرده است، آن کسی مرده که به مردم خیانت و قضاوت نادرست می‌کند، به اعتقاد من متدین‌ترین و خداپرست‌ترین، راستگوترین انسان‌ها هنرمندان هستند، خدا شر هر کسی که به این مملکت و مردم خیانت می‌کند، از روی زمین بر دارد.

علی جهاندار خواننده موسیقی سنتی نیز در این آیین بیان کرد: من خدمت استاد حسن کسایی بسیار بودم و خاطرم هست که کسایی از بین نی‌نوازان همواره نظر خاصی درباره مرحوم ناهید داشت و از اینجا می‌توان به اهمیت و منزلت زنده یاد ناهید پی برد. جهاندار سپس به یاد و خاطره مرحوم ناهید آواز خواند.

احمد ناهید فرزند زنده یاد نیز در این آیین از همه حاضران برای بدرقه‌ و وداع با استاد ناهید قدردانی کرد و گفت: از جامعه موسیقی ایران، موسسه هنرمندان پیشکسوت، خانه موسیقی، دوستان و شاگردان پدرم، هنرمندان و تمام کسانی که در این چند روز با ما همدردی کردند، بی‌نهایت سپاسگزارم.

آیین یادبود زنده‌یاد حسن ناهید پنجشنبه (چهارم اسفند) با حضور جمعی از هنرمندان و دوستان او ساعت ۱۸ تا ۲۰ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

حسن ناهید موسیقیدان و نوازنده پیشکسوت نی که از مدتی قبل در بستر بیماری بود، ۲۷ بهمن در سن ۷۹ سالگی دارفانی را وداع گفت.

او از نوازندگان شاخص موسیقی ردیف دستگاهی ایران بود که سال ۱۳۲۲ در کرمان متولد شد.

حسن ناهید از ۱۰ سالگی در حوزه موسیقی فعالیت کرد. او از ۱۸ سالگی نزد زنده یاد حسین تهرانی آموزش دید و از شاگردان زنده‌یاد حسن کسایی نوازنده مطرح نی بود.

زنده‌یاد ناهید مدت‌ها پس از فراگیری آموزش‌های لازم در عرصه نوازندگی نی در ارکستری با همراهی هنرمندانی همچون اسدالله ملک، منوچهر جهانبگلو، فرهنگ شریف و محمودی خوانساری و تعدادی دیگر به اجرای برنامه پرداخت. وی در همان دوران فعالیت‌هایی در ارکستر «درویش» رادیو داشت و سپس برای شرکت در ارکستر رودکی متشکل از ابراهیم منصوری، حبیب الله بدیعی، علی تجویدی، احمد عبادی، رضا ورزنده، علی اصغر بهاری و فرهاد فخرالدینی دعوت و به فعالیت در این مجموعه مشغول شد.

مرحوم ناهید سال ۱۳۴۱ توسط حسین قوامی به برنامه «گل‌ها» نیز دعوت و همکاری خود را در این مجموعه برنامه رادیویی آغاز کرد. او بعدها در ارکستر فرامرز پایور به نوازندگی نی پرداخت و در سال‌های بعدتر موفق به اخذ مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

نوازندگی در ارکستر «گل‌ها» به رهبری روح الله خالقی، نوازندگی در ارکستر «صبا» به رهبری حسین دهلوی، نوازندگی در ارکستر گروه «پایور» به سرپرستی فرامرز پایور، برگزاری کنسرت در کشورهای ترکیه، بلغارستان، یوگسلاوی، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، هلند، آلمان و اتریش، انتشار آلبوم «گل و نی» شامل تک‌نوازی نی و دونوازی با تمبک در دستگاه‌های نوا، شوشتری و ماهور، انتشار آلبوم «آوای نی» شامل تک‌نوازی در دستگاه‌های بیات ترک، بیات اصفهان، ابوعطا و مخالف سه‌گاه بخشی از فعالیت‌های زنده یاد حسن ناهید در عرصه موسیقی است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.