کادر درمان در سراسر جهان خسته‌اند/جنگ سرد جدید میان ایالات متحده و چین؟

کیوسک؛ نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌های جهان؛ دوشنبه، 20 فوریه 2023

دوشنبه، 20 فوریه 2023، گاردین از خستگی جهانی کادر درمان گفت؛ نیویورک‌تایمز از جنگ سرد جدید میان چین و ایالات متحده بر سر کمک به روسیه در جنگ گزارش داد.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های واشینگتن‌پست، گاردین و نیویورک‌تایمز به شرح زیر است:

واشینگتن‌پست

«در فلوریدا، خانواده‌ای با نزدیک‌شدن به تولد غمگین می‌شوند» عنوان گزارش واشینگتن‌پست است درباره پیامدهای لغو حکم پنجاه‌ساله حق قانونی سقط جنین در آمریکا که دیوان عالی، ژوئن 2022 آن را تصویب کرد. گزارش این‌طور آغاز می‌شود: «پزشکان تشخیص داده‌‌اند نوزاد دبورا دوربرت زنده نمی‌ماند، اما در فلوریدا از سقط جنین خودداری کردند. ممنوعیت سقط جنین در فلوریدا شامل استثنایی برای اختلالات کشنده جنین است. اما پزشکان او گفتند که نمی‌توانند اقدام کنند. دبورا آخرین روزهای قبل از تولد نوزادش را به برنامه‌ریزی جزییات مرگ او اختصاص می‌دهد. هیچ‌کس انتظار نداشت در نیمه‌های بارداری برنامه‌ریزی‌شده و به ظاهر سالم او، چنین اتفاقاتی بیفتد. سونوگرافی نشان داد جنین دارای اختلالات مرگباری است و این زوج مبهوت را رو در رو با قانون ناشناخته جدید سقط جنین فلوریدا قرار داد. دبورا و همسرش می‌گویند که پزشکان معتمدشان به دردناک‌ترین تصمیم زندگی‌شان توجه نکردند. با وجود اینکه متخصصان پزشکی انتظار دارند نوزادشان فقط 20 دقیقه تا چند ساعت زنده بماند، آنها می‌گویند که پزشکان گفته‌اند با قانون جدید، نمی‌توانند بارداری را خاتمه دهند. جولای گذشته، در ایالت فلوریدا قانون کاهش مرگ‌ومیر جنین و نوزاد بلافاصله پس از آنکه دیوان عالی ایالات متحده حق قانونی پنجاه‌ساله سقط جنین را لغو کرد، اجرا شد….»

گاردین

دانشمندی برجسته به گاردین می‌گوید که باید به «بحران روحیه» جهانی در بین کارکنان بخش بهداشت و سلامت هر چه سریع‌تر توجه و رسیدگی شود. بر اساس مصاحبه گاردین با دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان «کاملا خسته و کوفته‌اند».

جرمی فارار به این روزنامه می‌گوید، مگر اینکه کاری برای رسیدگی به وضعیت بحرانی کارکنان، آموزش و روحیه در میان متخصصان مورد نیاز پزشکی انجام شود، وگرنه «هنگامی که شما به آنها نیاز دارید آنجا حضور نخواهند داشت». این دانشمند مشهور می‌گوید این، مساله‌ای جهانی است، اما اضافه می‌کند که اعتصاب کارکنان بهداشتی بریتانیا نشان می‌دهد که «روحیه و انعطاف‌پذیری در NHS (خدمات بهداشت ملی بریتانیا) بسیار ضعیف است».

نیویورک‌تایمز

«مقامات می‌گویند چین به فکر مسلح‌کردن روسیه است» عنوان گزارش صفحه نخست روزنامه نیویورک‌تایمز است. در این گزارش آمده: «هنگامی که مقامات ارشد سیاست خارجی ایالات متحده و چین آخر این هفته در کنفرانس امنیت جهانی اروپا حاضر شدند، هر دو تاکید کردند که دولت‌هایشان به دنبال جنگ سرد جدیدی نیستند. با این حال، هشدارهای جدید مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه چین ممکن است در حال آماده‌شدن برای دادن تسلیحات و مهمات به روسیه برای جنگ با اوکراین باشد، حکایت از  جنگ سردی بدتر دارد.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.