مشقِ ساختن/ همه آنچه باید درباره طرح مولدسازی در آموزش و پرورش بدانید

املاک بدون استفاده آموزش و پرورش در طرح مولدسازی صرف تکمیل مراکز آموزشی نیمه تمام می شود

رئیس سازمان نوسازی مدارس وزارت آموزش و پرورش در دفاع از طرح مولدسازی در گفت‌وگو با «شهروند»: راکد نگه‌داشتن سرمایه‌های ملی خطایی استراتژیک است

شهروند| سرانه فضای آموزشی در کشور به‌صورت میانگین ۵.۲۲ متر مربع است، این در حالی است که استاندارد فضای آموزشی در کشور ۸.۴ متر مربع تعیین شده است. به بیان دیگر، میانگین فضای آموزشی  فعلی کشور با استانداردها فاصله دارد. اگرچه سرانه فضای آموزشی با همکاری خیّران مدرسه‌ساز افزایش یافته، اما هنوز به وضعیت مطلوب در این حوزه نرسیده‌ایم.

در ضرورت ساخت، تکمیل و بهسازی مدرسه در کشور، با توجه به اینکه آموزش یکی از اصلی‌ترین ارکان توسعه محسوب می‌شود، شکی وجود ندارد. این مهم در نظام آموزش و پرورش جزو اصلی‌ترین ردیف‌های بودجه‌ای قرار می‌گیرد که با کمک خیّران مدرسه‌ساز و سمن‌های این حوزه همیشه پررونق پیش رفته است. با این حال، با مطرح‌شدن طرح مولدسازی در دولت، ارتقای سرانه آموزشی هم به‌عنوان یکی از شاخه‌های اصلی در توسعه رکن آموزش، مورد توجه قرار گرفته و البته با حواشی همیشگی همراه است؛ به‌طوری که مدیر یکی از موسسات خیریه در حوزه مدرسه‌سازی در ویدیویی عنوان کرد مدارس خیّرساز جزو املاکی است که دولت در طرح مولدسازی قصد دارد آنها را به فروش برساند.

 

املاک بلااستفاده آموزش‌ و پرورش مشمول طرح مولدسازی می‌شود

با این‌حال، رئیس سازمان نوسازی  مدارس کشور در توضیحاتی که برای شفاف‌سازی این طرح عنوان می‌کند، پاسخگوی ابهامات پیش‌آمده است. حمیدرضا خان‌محمدی می‌گوید که نتایج حاصل از مولدسازی املاک آموزش ‌و پرورش فقط در مدرسه‌سازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «شهروند» درباره اینکه  هدف اصلی از مولدسازی املاک بلااستفاده آموزش و پرورش چیست و درآمد حاصل از آن قرار است در چه حوزه‌هایی صرف شود؟ بیان می‌کند: «آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت در جلســه 21/10/1401 هیأت عالی مولدســازی دارایی‌های دولت به پیشنهاد مشــترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد جزء 6 بند 2 مصوبه شصت‌وهفتمین شورای عالی هماهنگی اقتصادی، به تصویب رسید که در آن تمامی فرآیندها و ابعاد اجرایی مولدسازی به تفصیل آمده است.»

خان‌محمدی که به‌عنوان دبیر کارگروه مولدسازی وزارت آموزش و پرورش انتخاب شده است، توضیح می‌دهد که طبق بند 9 ماده یک آیین‌نامه اجرایی مذکور، مولدسازی اموال یعنی (هرگونه اقدام اعم از فروش، اجاره، معاوضه، تهاتر، مشارکت، بهره‌برداری، اوراق بهادارسازی و اقدامات مشابه) که با ظرفیت بخش غیردولتی منجر به ایجاد ارزش افزوده اقتصادی شود. در بند 10 نیز آمده مولدسازی طرح عمرانی نیمه‌تمام؛ به این مفهوم که طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام دستگاه مشمول با روش‌هایی مثل فروش و مشارکت عمومی – خصوصی یا حذف طرح‌های فاقد توجیه با هدف ایجاد ارزش افزوده اقتصادی تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

 

خوزستان و سیستان و بلوچستان، در صدر و زیر جدول املاک بلاتکلیف آموزشی

رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس درباره اینکه املاک بلااستفاده آموزش و پرورش بیشتر در کدام استان‌ها هستند، توضیح می‌دهد: «تمامی املاک و پروژه‌هایی که قرار است از این مسیر تکمیل شوند در سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت به نشانی https://pga.ipo.ir  بارگذاری شده‌اند. در این جداول استان خوزستان با 40 ملک و سیستان و بلوچستان بدون معرفی ملک در رده نخست و آخر قرار گرفته‌اند.»

آیا این املاک بلااستفاده ارزش‌گذاری ریالی شده‌اند؟ خان‌محمدی پاسخ می‌دهد: «خیر؛ فرآیند هنوز به مرحله ارزش‌گذاری ریالی نرسیده است، زیرا وزارت امور اقتصادی و دارایی که از طریق سازمان خصوصی‌سازی مسئولیت اجرای مصوبات هیأت را بر عهده دارد، مسئول انجام هر یک از اقدامات اجرایی فرآیند فروش و مولدسازی است؛ از جمله شناسایی، آماده‌سازی، قیمت‌گذاری و عقد قرارداد که هنوز به مرحله ارزش‌گذاری ریالی نرسیده است.»

متوسط سرانه آموزشی در کشور با وضعیت مطلوب فاصله دارد و این یعنی ما در ایران برای پرورش نسل آینده به افزایش فضای آموزشی نیاز اساسی داریم. رئیس سازمان نوسازی مدارس در پاسخ به اینکه طرح مولدسازی تا چه میزان می‌تواند برای حمایت‌های آموزشی نسل آینده مفید باشد، تصریح می‌کند: «در شرایطی که مدارس نوساز نیمه‌تمام، به‌خصوص مدارس خیّری، برای تکمیل و بهره‌برداری به تخصیص منابع مالی نیاز دارند، رها کردن املاک بلااستفاده و راکد نگه‌داشتن سرمایه‌های ملی خطایی استراتژیک و بزرگ به شمار می‌رود.»

 

منبع آزاد شده از طریق مولدسازی در همان منطقه و شهرستان هزینه می‌شود

خان‌محمدی با تاکید بر اینکه باید با سرعت و البته دقت و مراقبت لازم برای اجرای مولدسازی املاک و دارایی‌های مازاد دولت در آموزش و پرورش برنامه جدی داشته باشیم، بیان می‌کند: «مولدسازی سلیقه یک فرد یا دستگاه نیست، بلکه تکلیفی قانونی است.»

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، بر اساس بند (ی) تبصره 9 قانون بودجه سال 1401، آموزش و پرورش باید از طریق مولدسازی املاک مازاد و بلااستفاده، پروژه‌های نیمه‌تمام خود را (با اولویت مدارس خیّرساز) تکمیل و فضاهایی استاندارد و ایمن برای دانش‌آموزان آماده کند. بنابراین طبق نص صریح قانون، منابع آزاد شده از طریق مولدسازی املاک بلااستفاده و مازاد، در همان منطقه و شهرستان برای تکمیل مدارس نیمه‌تمام هزینه می‌شود. آموزش و پرورش در مسیر تحقق عدالت تربیتی مصمم است فضای آموزشی ایمن و استاندارد مورد نیاز دانش‌آموزان را با حمایت دولت و ساماندهی املاک مازاد خود تأمین کند و انتظار داریم همه دستگاه‌ها و مردم عزیز ما را در این امر خطیر یاری کنند.

صددرصد عواید حاصل از مولدسازی دارایی‌های وزارت آموزش و پرورش برای خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان اختصاص خواهد یافت

«صددرصد عواید حاصل از مولدسازی دارایی‌های وزارت آموزش و پرورش برای خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان اختصاص خواهد یافت.» خان‌محمدی برای نمونه تهران را مثال می‌زند؛ در حال حاضر در سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت تعداد 23 ملک مازاد شهر تهران برای تکمیل 19 پروژه از این مسیر بارگذاری شده است. وزیر اقتصاد در سومین جلسه هیات عالی مولدسازی در 8 بهمن 1401 اعلام کرد ۵۲۰ دارایی (اموال غیرمنقول) وزارت آموزش و پرورش با هدف راه‌اندازی ۱۶۴۹ پروژه نیمه‌تمام ساخت مراکز آموزشی برای انجام تهاتر به تصویب هیات عالی مولدسازی رسید که این اعداد احتمالا کمی تغییر پیدا می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش توضیح می‌دهد: «همه مردم می‌توانند طی مراحل قانونی در فرآیند تهاتر یا خرید این املاک شرکت کنند. سازمان خصوصی‌سازی کشور نیز این املاک را به بالاترین پیشنهاد تهاتر یا خرید واگذار می‌کند. مردم می‌توانند در اتاق شیشه‌ای مولدسازی ناظر این جریان باشند و در صورت ابهام در هر مرحله ما را از نظرات و تذکرات خود بهره‌مند کنند.»

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.