۱۴۰۱ سالی سخت اما پر از موفقیت؛ سال پیش‌رو سال شکوفایی هلال احمر

کولیوند در گردهمایی مدیران جمعیت هلال احمر در آبادان مطرح کرد:

رئیس جمعیت هلال احمر در اختتامیه همایش مدیران عالی ستادی و عامل استانی در آبادان گفت: هلال احمر در ۱۴۰۱ سال سختی را سپری کرد اما توفیقات چشم‌گیری به دست آورد. در سال پیش‌رو این موفقیت‌ها چندین برابر خواهد شد

به گزارش شهروند آنلاین؛ پیرحسین کولیوند در آبادان گفت: هلال احمر در ۱۴۰۱ سال سختی را سپری کرد. اعضای مجمع و همچنین شورای عالی و خیل عظیم امدادگران، داوطلبان و جوانان کمک کردند تا از همه سختی‌ها عبور کنیم و توفیقات زیادی را به دست بیاوریم.
کولیوند توصیه کرد: موفقیت امروز ما بر پایه میراثی است که از گذشتگان این جمعیت باقی مانده است و باید همواره قدردان آن‌ها باشیم.

حضور موثر ایران در نجات زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: در روزهای اخیر زلزله‌ای سهمگین و غمبار در ترکیه و سوریه اتفاق افتاد. اولین کشوری که اقلام امدادی  و نجاتگران تخصصی‌اش به مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه رسید، هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بود و به اذعان معاون وزیر بهداشت ترکیه و همچنین رئیس هلال احمر ترکیه، امدادگران ایرانی موثرترین حضور شبانه روزی را نسبت سایر کشورهای حاضر در مناطق زلزله زده داشتند.
کولیوند ادامه داد: رئیس جمعیت هلال احمر ترکیه در استقبال از من گفت: ما هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم که هلال احمر ایران در سخت‌ترین روزها در کنار مردم ما ایستاد.

سال سختی را گذراندیم

او با مرور حوادث و سوانح مختلف سال ۱۴۰۱ گفت: سال ۱۴۰۱ با ترافیک سنگین سفرهای نوروزی آغاز شد. تعداد مسافرت ‌ها در مقایسه با سال های قبل حتی سال‌های قبل از همه‌گیری کرونا افزایش یافت اما امداد و نجات در جاده‌های کشور به خوبی صورت گرفت.
کولیوند افزود: پس از آن ماه مبارک رمضان آغاز شد و کمک‌های زیادی در این ماه جمع‌آوری و در بین نیازمندان توزیع شد.
رئیس جمعیت هلال احمر در شهر آبادان به روزهای سخت سانحه متروپل اشاره کرد و گفت: همچنین حادثه متروپل اتفاق بزرگی بود و خانواده‌های زیادی را داغدار کرد ولی امدادگران ما دلگرم به حمایت‌های مردم صبور آبادان توانستند عملیات نجات را به طور دقیق و با رعایت استانداردها به اتمام برسانند.

در سیل‌های تابستان آمادگی کامل جمعیت را به نمایش گذاشتیم

کولیوند از سیل‌های تابستان یاد کرد و ضمن تاکید بر توجه ویژه به تبعات نامطلوب تغییرات اقلیمی‌ گفت: سیل‌های تابستان بسیار خسارت زد و ما در این شرایط انبارهایی داشتیم که ذخیره اقلام کافی نداشتند‌ اما نگذاشتیم هیچ خانواده آسیب‌دیده‌ای از دریافت خدمات محروم شود.

توسعه کم‌نظیر همکاری‌های بین‌المللی

کولیوند پس از اشاره به بزرگداشت یکصد سالگی هلال احمر و استقبال اعضای نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال احمر برای حضور در جشن‌های برگزار شده در تهران و در اردیبهشت ماه امسال، از تقویت ارتباطات بین‌المللی هلال احمر کشورمان در سال جاری گفت و با مصداق قراردادن حضور فعال ایران در نشست‌های اساسنامه‌ای فدراسیون صلیب‌سرخ و هلال احمر در تهران افزود: بهار امسال در جریان نشست‌های اساسنامه‌ای فدراسیون در ژنو، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به دبیری کمیته پیش‌نویس انتخاب شد و تنظیم مصوبات نشست‌ها و ارائه پیشنهادها را به عهده داشت و این نشانه تأثیرگذاری هلال احمر ایران در دنیاست.
او ادامه داد: در همین نشست‌ها، مدال هانری داویسون به هلال احمر ایران اهدا شد و همچنین کشورمان صاحب ۳ کرسی مدیریتی در ژنو و همچنین دفتر منطقه‌ای فدراسیون جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر در بیروت شد و ما توانستیم با بسیاری از جمعیت‌های ملی همتا، همکاری‌های تازه‌ای ایجاد کنیم و در مواردی الگوی آن‌ها باشیم.
کولیوند تاکید کرد: ما در نشست‌های بین‌المللی بر تاثیر منفی تحریم‌های ظالمانه غرب در عملیات‌های بشردوستانه تاکید کردیم و توانستیم موافقت اعضا را برای تشکیل کمیته‌ای جهت ثبت و بررسی مشکلات تحریم به دست آوریم.

عملیات امدادی و درمانی اربعین مورد توجه دنیاست

کولیوند در بخش دیگری از سخنانش بر اجرای کامل و گسترده عملیات امدادی و درمانی در مراسم حج و همچنین پیاده‌روی اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: امسال همچنین در عملیات پزشکی و امدادی حج مدیریت بسیار خوبی انجام شد.
او ادامه داد: پیاده‌روی اربعین به دلیل شیوع کرونا چندسالی کمرنگ بود. اما امسال بیش از ۵ میلیون زائر در این مراسم شرکت کردند. ما با پیش بینی و برنامه ریزی قبلی، ظرفیت خود را در خاک ایران و عراق تا ۵ برابر نسبت به سال ۹۸ افزایش دادیم و توانستیم خدمات درمانی و امدادی گسترده‌ای را به زائران حسینی در دو سوی مرزهای ایران و عراق ارائه کنیم.
او از توجه بین‌المللی به عملیات اربعین به عنوان نمونه بارزی از امداد در تجمعات انبوه یاد کرد و گفت: زمستان امسال جلسه‌ای در دفتر منطقه‌ای فدراسیون جمعیت‌های ملی خاورمیانه و شمال آفریقا (منا ) برگزار شد و ما در آن‌جا بر این موضوع تاکید کردیم که پیاده‌روی اربعین یکی از بزرگترین تجمعات انبوه در دنیاست و این می‌تواند مدرسه‌ی خوبی برای آموزش امداد در تجمعات انبوه برای امدادگران و مدیران دیگر جمعیت‌های ملی در منطقه باشد.‌
کولیوند افزود: دیگر جمعیت‌های ملی علاقه‌مند شدند تا در اربعین سال آینده به عنوان بخش از آمورش‌های عملی دوره‌های امداد در تجمعات انبوه در عملیات خدمت‌رسانی به زائران راهپیمایی اربعین حسینی شرکت کنند.

از زلزله خوی سربلند بیرون آمدیم

رئیس جمعیت هلال احمر تشریح موفقیت‌های این جمعیت در عملیات‌های مختلف را با اشاره به امداد و نجات در زلزله خوی به پایان برد و گفت: من و مدیران عالی جمعیت پس از زلزله خوی بلافاصله با پرواز به منطقه رفتیم و همه جمعیت‌های استانی کشور برای کمک اعلام آمادگی کردند.
او تاکید کرد: در پنج ساعت نخست پس از زلزله، عملیات جست‌وجو و نجات در مناطق شهری و روستایی به پایان رسید و در همان شب اول برپایی اردوگاه‌های اسکان اضطراری شروع شد و در نهایت ۱۱۰ اردوگاه برپا شد.
کولیوند افزود: در عملیات امدادرسانی در خوی خدمات درمانی خوبی توسط واحد پایه درمان اضطراری آذربایجان شرقی و همچنین پزشکان داوطلب هلال احمر استان تهران به مردم زلزله‌زده ارائه شد.

تهیه اسناد تحول و اتکا به برنامه‌ریزی 

کولیوند تصویب آئین‌نامه اداری و استخدامی‌ را کار بزرگی دانست و در ادامه گفت: همچنین سند تحول اقتصادی در حال تنظیم است. علاوه بر آن برنامه راهبردی جمعیت مراحل پایانی تدوین را می‌گذراند. برنامه تحول راهبردی پس از سال‌ها در هلال احمر با اعمال نظرات کارکنان و مدیران در حال تدوین است.
او افزود: سند تحول دیجیتال نیز در حال تدوین است و در این کار ۶ دانشگاه بزرگ کشور به جمعیت هلال احمر کمک می‌کنند تا در بعضی از کارها مثل انبارداری، بسترهای نرم‌افزار سامانه توزیع اقلام امدادی و دیگر فعالیت‌ها از فناوری کمک گرفته شود.

ارتباط موثر با دانش‌بنیان‌ها

او همچنین از موفقیت‌های حوزه توانبخشی در استفاده از ظرفیت شرکت های دانش‌بنیان برای تولید بومی لوازم توانبخشی به خصوص در بخش ارتوپدی فنی قدردانی کرد و خواستار افزایش این همکاری‌ها در سال پیش‌رو شد.
رئیس جمعیت هلال احمر همچنین تشکیل کارگروه مولدسازی در هلال احمر را کار بزرگی دانست و از دبیرکل و دیگر مدیران دخیل در این اقدام تشکر کرد.

امداد و نجات پیشانی هلال احمر است/ مجلس و دولت کمک‌ نکنند دچار مشکل جدی می‌شویم

رئیس جمعیت هلال احمر امداد و نجات در حوادث و سوانح را پیشانی فعالیت‌های متنوع این جمعیت دانست و گفت: ما اگر اهداف مختلفی در جمعیت داریم، مهم‌ترین آن امداد و نجات است. پس باید به بیمه و پرداخت های امدادگران توجه ویژه کنیم و امسال در این زمینه یک اتفاق تاریخی بزرگ رخ داد. همه امدادگران فعال در پایگاه‌ها تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و حق‌الزحمه آن‌ها نیز چند برابر شد.
او در ادامه از تلاش برای جذب نجاتگران با درجه ایثار خبر داد و گفت: جذب نیروهای ایثار تا قبل از سال با انجام مقدمات لازم به تعیین تکلیف نهایی می‌رسد و انشالله پس از نوروز رابطه استخدامی این نیروها برقرار خواهد شد.
کولیوند همچنین پیرامون مشکلات هلال احمر برای پاسخ سریع و مناسب به سوانح و انجام عملیات‌های امداد و نجات گفت: اگر امسال مجلس و دولت در افزایش بودجه هلال احمر همکاری نکنند این جمعیت نخواهد توانست پاسخ مناسبی به سوانح احتمالی بدهد. من با رئیس مجلس گفت‌وگو کردم و به تصمیم گیران نامه‌هایی ارسال کردم مبنی بر اینکه هلال احمر امسال را با هر مشکلی که بود سرافرازانه پشت سر گذاشت اما نباید انبارهای امدادی خالی بماند و باید اعتبارات لازم برای تهیه تجهیزات و لجستیک تامین شود.

ستایش فرهنگ داوطلبی در قرآن‌کریم 

پیر حسین کولیوند با اشاره به آیه ۳۲ سوره مائده در قرآن کریم گفت: اگر جان کسی را نجات دهید انگار همه‌ی انسان‌ها را نجات داده‌اید. برای همین امدادگران مرزهای کشورها را طی می‌کنند تا در مواقع بحران همچون زلزله ترکیه و سوریه جان یک انسان را نجات دهند.
او ادامه داد: خداوند به صراحت در قرآن کریم فرموده «ان الله یحب المحسنین» و همچنین در بیش از ۱۰۰ آیه به احسان و نیکوکاری اشاره مستقیم کرده است./ پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.