افتتاح تونل انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه

با حضور و دستور رئیس جمهور انجام شد

رییس جمهور صبح امروز-جمعه- به آذریاجان غربی سفر کرد تا علاوه بر افتتاح فاز اول تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، تازه ترین وضعیت مردم زلزله زده خوی را نیز از نزدیک پیگیری کند

به گزارش شهروند آنلاین؛سید ابراهیم رییسی صبح جمعه از طریق فرودگاه شهید باکری ارومیه وارد آذربایجان غربی شد و مورد استقبال مسوولان استانی از جمله حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه، محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرماندهان نظامی و انتظامی و مسوولان اجرایی این استان قرار گرفت.

در این سفر، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، سلاجقه معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مسوولان مرتبط با طرح‌های احیای دریاچه ارومیه رییس جمهور را همراهی کردند.

افتتاح تونل انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه

بهره برداری از طرح تونل انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه نخستین برنامه سفر امروز بود که برای این منظور ریس جمهور به صورت زمینی راهی محل اجرای طرح در نقده شد.

پروژه عظیم‌ تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه که کار اجرایی آن از سال ۱۳۹۴آغاز و در هشت ماه گذشته روند ترمیم و رفع مشکل آن با سرعت دنبال شده بود، با حضور و دستور  رئیسی افتتاح شد.

در این آیین که وزیر نیرو،  استاندار آذربایجان‌غربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه،  نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه و همچنین برخی دیگر از مسوولان کشوری و استانی حضور داشتند، با دستور رییس جمهور روند انتقال آب از سد کانی سیب به صورت رسمی آغاز شد.

این طرح که در مجموع برای اجرای آن، ۳۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده است، آب از مخزن سد کانی سیب وارد تونل انتقال ۳۶ کیلومتری شده، پس از آن با ورود به کانال ۱۱ کیلومتری، به رودخانه گدار می‌رسد و پس از طی ۲۸ کیلومتر مسیر این رودخانه وارد پهنه آبی دریاچه ارومیه می‌شود.

در فاز نخست این طرح، قرار است ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به صورت سالانه وارد دریاچه ارومیه شود.

فاز دوم این طرح هم که طبق گفته مسوولان مربوطه قرار است سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد، با اجرای طرح‌های مرتبط انتقال آب را تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد داد.

افتتاح سامانه انتقال آب سرآغازی برای احیای دریاچه ارومیه

وزیر نیرو در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومی با اشاره به اینکه اجرای طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه از جمله بزرگترین طرح‌های احیای این دریاچه است، گفت: این پروژه سرآغازی برای احیای کامل دریاچه ارومیه است.

محرابیان افزود: البته این روند احیا با اجرای ۲۶ طرح تمهید شده و می‌تواند به سرانجام برسد و در این راستا نیازمند بارش‌های خوب در منطقه و مشارکت مردم هستیم که البته امسال بارش‌ها ۳۷ درصد کمتر از سال گذشته است.
وی با اشاره به دیگر برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: انتقال پساب بهداشتی از شهرهای منطقه از جمله تبریز و ارومیه از دیگر اقدامات در این بخش است که امیدواریم حداکثر تا خرداد آینده به بهره برداری برسد.
وزیر نیرو با اشاره به چالش‌های پیش روی طرح انتقال آب اضافه کرد: چالش بزرگی در سر راه اجرای تونل ایجاد شد که موجب بروز مشکل در ۸۰۰ متر از تونل شد و تصمیم گرفتیم که در یک اقدام فشرده تونل مرمت شود که البته این پروژه اصلاح با کار و تلاش شبانه روزی و سه شیفته پیش رفت.
محرابیان تکمیل سد سیلوه و بادین آباد را از دیگر برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: ان شاالله بتوانیم با اجرای آنها کل اهداف طرح احیای دریاچه ارومیه را محقق کنیم.

افق نزدیک احیای تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه

در آیین بهره برداری از تونل انتفقال آب به دریاچه ارومیه،  دبیر کارگروه ملی نجات این دریاچه هم نوید داد: با برنامه‌ریزی انجام شده امسال شاهد احیای تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه خواهیم بود.

محمدصادق معتمدیان با اشاره به این که سفر اواخر اردیبهشت آقای رییس جمهور به آذربایجان غربی و بازدید از دریاچه ارومیه منشا خیر و برکات زیادی شد، اظهار کرد: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار با دستور رییس جمهور در هفت ماه گذشته به پروژه تخصیص داده شد تا کارها بسرعت اجرایی و طرح تکمیل شود.

استاندار آذربایجان غربی همچنین با بیان اینکه در سال آینده هر سه ماه یک پروژه ستاد احیا به بهره برداری می‌رسد، ادامه داد: با افتتاح این سامانه سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از طریق تونل ۳۶ کیلومتری، کانال ۱۱ کیلومتری و رودخانه ۲۸ کیلومتری گدار آب سد کانی سیب وارد پیکره دریاچه ارومیه می‌شود.

بررسی وضعیت مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی

اما در حاشیه آیین افتتاح طرح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیبه، غلامحسین اسماعیلی رییس دفتر رییس جمهور به نمایندگی از سید ابراهیم رئیسی راهی مناطق زلزله‌زده خوی شد تا مسایل و مشکلات مردم را بررسی کند.
به گفته سپهر خلجی رییس شورای اطلاع رسانی دولت، نماینده رییس جمهور در این سفر ضمن بازدید از مناطق زلزله‌زده و گفت وگو با مردم، از نزدیک در جریان روند بازسازی این مناطق قرار خواهد گرفت. و گزارشی از اقدامات انجام شده و در دست انجام و مسایل و مشکلات مردم را به اطلاع رییس جمهور می‌رسانند.
شهرستان خوی در ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه شنبه هشتم بهمن شاهد زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتری بود که روند رسیدگی به ساکنان مناطق آسیب دیده از آن زمین لرزه به صورت جدی بعد از گذشت بیش از سه هفته همچنان ادامه دارد./ ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.