اثبات قدرت سینما، فیلم اکشن و رابرت دنیرو!

باکس‌آفیس هفتگی سینمای جهان در هفته هالووین

گیشه‌ها در سینما داستان‌های عبرت‌آموزی دارند- البته برای کسانی که بخواهند درس بگیرند. هالیوودریپورتر نوشته که آن چه در پی می‌آید، درس‌هایی است که از سینمای هفته گذشته جهان آموخته‌ایم

پولاد امین: مثل چند هفته اخیر، هفته گذشته هم بیشتر فیلم‌های کم‌هزینه ترسناک و ماجراجویی‌های ضعیف هالووینی (که کمپانی‌ها نخواسته بودند برای روزهای بعد از کرونا نگه دارند) در سینمای دنیا روی پرده بودند و در این رقابت هم فیلم‌های «دزد صادق»، «جنگ با پدربزرگ» و «تنت» در صدر جدول باکس‌آفیس نشستند. مثل هفته‌ پیش…

دزد صادق

اکشن جنایی «دزد صادق» با بازی لیام نیسن هفته گذشته هم برای دومین هفته متوالی پرفروش‌ترین فیلم سینمای آمریکا بود. این فیلم توانست از حدود دو هزار و پانصد سالن سینما دو و نیم میلیون دلار به دست آورد. حالا بعد از ده روز، فروش دزد صادق به هفت و نیم میلیون دلار رسیده. یک فروش دریغ‌آمیز- برای کسانی که شکوه سینماهای پرفروش پیش از کرونا را از یاد نبرده‌اند.
در واقع دزد صادق یکی از کم‌فروش‌ترین فیلم‌های صدرنشین باکس‌آفیس در تاریخ سینمای دنیاست، اما به گفته تحلیلگران اقتصادی سینما به شکل متناقضی نشان می‌دهد که سینما هنوز قدرت دارد.
یک تحلیلگر اقتصادی در این زمینه می‌گوید: «فروش دزد صادق ثابت می‌کند که تماشاگران تجربه سینما رفتن را فراموش نکرده‌اند، و یک تریلر اکشن با بازی لیام نیسن می‌تواند گزینه خوبی برای فراموش کردن روزگار پرتشویش امروز باشد».
مدیر کمپانی تهیه‌کننده این فیلم نیز می‌گوید: «دزد صادق حس خوبی به تماشاگران می‌دهد. ما باور داریم اکران یک فیلم “حال خوب‌کن” این حسن را دارد که مردم با تبلیغات دهن به دهن باعث فروش خوب آن در چند هفته متوالی می‌شوند. فروش خوب و صدرنشینی در دو هفته متوالی نشان می‌دهد حق با ما بوده است».

دنیروی جذاب

فیلم دوم جدول باکس‌آفیس کمدی خانوادگی «جنگ با پدربزرگ» بود. جدیدترین کمدی رابرت دنیرو- که حدود دو میلیون دلار فروخت و مجموع فروش خود را به حدود ده میلیون دلار رساند.
جنگ با پدربزرگ اولین فیلمی است که سه هفته پیش توانست بر سلطه فیلم پرهزینه «تنت» کریستوفر نولان بر سینمای آمریکا غلبه کند و در اولین هفته نمایش خود بیشتر از آن بفروشد. اتفاقی که نشان می‌دهد رابرت دنیرو هم هنوز قدرت دارد.
و این یعنی فروش خوب دزد صادق و جنگ با پدربزرگ توانست قدرت سینما، فیلم اکشن و رابرت دنیرو را به اثبات رساند…

مرد خالی یا توخالی؟

«مرد خالی» که هفته گذشته توسط کمپانی دیزنی رونمایی شد، در اولین هفته نمایش کمتر از یک و نیم میلیون دلار فروخت.
«مرد خالی» یک تریلر ترسناک ماورایی است که بر اساس کتابی به همین نام ساخته شده و داستان پلیس بازنشسته‌ای را روایت می‌کند که ناپدید شدن اسرارآمیز گروهی از نوجوانان یک شهر کوچک را دنبال می‌کند- که به گمان محلی‌ها توسط مرد خالی ربوده شده‌اند.
«تنت» کریس نولان هم در هفته گذشته کمتر از یک و نیم میلیون دلار فروخت. این فیلم تاکنون توانسته در هشت هفته آمریکا ۵۲ میلیون بفروشد. مجموع فروش بین‌المللی فیلم هم ۲۹۰ میلیون دلار بوده که البته بیشترش از بازار چین به دست آمده است.

تعویق و تاریخ

هفته گذشته در شرایطی که باز هم بسیاری از استودیوهای بزرگ نمایش فیلم‌های جدید خود را به تعویق انداختند، پرده‌های سینماهای زیادی در اختیار فیلم‌های خاطره‌انگیز قدیمی بود. فیلم‌هایی مانند «نیرنگ‌بازی» که برای سومین هفته متوالی جزو ده فیلم پرفروش هفته بود. و البته «کمپانی هیولاها» انیمیشن دوست‌داشتنی پیکسار- که دیگر فیلمی بود که روی پرده رفت و البته در قیاس با فیلم‌های دیگر خوب هم فروخت تا نشان دهد هیولاهای بامزه فیلم جادویشان را هنوز حفظ کرده‌اند.
«قانونا بلوند ۳» و «کندی‌من» اما دو فیلم مهمی بودند که اکران‌شان عقب افتاد. فیلم‌هایی که در زمان ساخت امید بسیاری به موفقیت‌شان می‌رفت. تحلیلگران فروش همین مساله اکران نشدن فیلم‌های جذاب را از مهم‌ترین دلایل فروش پائین سینماها در آمریکا می‌دانند.

رونق چینی

در سینماهای چین، اما، ظاهرا رونق نسبی برقرار است. تا جایی که در پایان هفته گذشته مجموع فروش فیلم‌های چینی در سال ۲۰۲۰ به دو میلیارد و صد میلیون دلار رسید، که اگر چه کمتر از سال گذشته است، اما به مراتب بهتر از سینمای دیگر کشورها عمل کرده است.
در این میان فیلم جنگی «قربانی» پرفروش‌ترین فیلم سینمای چین بود و توانست با حمله‌ای سریع دیگر رقبای خود را که اغلب آن‌ها هم فیلم‌های جنگی بودند، از میدان به در کند. قربانی در آخرین روز هفته گذشته ۵۳ میلیون دلار فروخت تا میزان فروشش در سه روز اول نمایش به ۷۶ میلیون دلار برسد.

مقاومت میهنی!


«قربانی» که در یک مناسبت تاریخی مربوط به نقش چین در جنگ کره روی پرده آمده- که چینی‌ها آن را جنگ مقاومت می‌نامند؛ داستان شجاعت نیروهای چینی در تعمیر یک پل زیر آتش آمریکایی‌ها را روایت می‌کند. رسانه‌های چین «قربانی» را فیلمی مناسب برای این روزها خوانده‌اند که جنگ سرد بین چین و آمریکا به اوج رسیده است.
قربانی را سه تن از موفق‌ترین کارگردانان تجاری سینمای چین ساخته‌اند. کارگردانانی که یکی‌شان فیلم «هشتصد» را ساخته، دومی کارگردان «زمین سرگردانی» بوده و سومی را هم با «برادری تیغ‌ها» می‌شناسیم.
درام وطن‌پرستانه «مردم من، سرزمین من» هم توانست با فروش یازده میلیون دلار در جایگاه دوم بنشیند. این فیلم در۲۵ روزی که روی پرده بوده، ۳۸۹ میلیون دلار به دست آورده است.
انیمین چینی «جیانگ ژیا» هم با فاصله نسبت به دو فیلم اول جایگاه سوم را به دست آورده است. این فیلم در هفته گذشته توانست حدود سه میلیون دلار بفروشد، که باعث شد مجموع فروشش به ۲۳۳ میلیون برسد.
«چای یا قهوه» و «داستان ژی‌بائو» هم دو فیلم پرفروش دیگر چین در هفته اخیر بوده‌اند…

جاه‌طلبی چینی

حالا در شرایطی که چین با دو میلیارد و صد میلیون فروش سالانه از آمریکا پیشی گرفته و سلطان سینمای جهان به شمار می‌آید، گفته می‌شود که این کشور اهداف جاه‌طلبانه‌تری در زمینه سینما در سر دارد.
تحلیلگران اقتصادی سینما پیش‌بینی کرده‌اند فروش امسال فیلم‌های چینی تا پایان سال به سه و نیم میلیون دلار خواهد رسید. همین تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند سینمای چین در سال ۲۰۲۱ هشت میلیارد عایدی خواهد داشت. ظاهرا برنامه جاه‌طلبانه چینی‌ها تا رسیدن به مرز ده میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت. یک برنامه چند ساله برای سروری در هنر-صنعتی که تا همین چند سال پیش کسی چینی‌ها را قبول نداشت!

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.