فروش همه ‌چیز!/ آلفا هستید یا سیگما؟!/ ناکامی در خیابان جنگ در صرافی

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي خط و نشان اتمی تهران برای غرب، ضرورت تربیت جوانان تراز انقلاب اسلامی ، صف بازگشت به سوریه بعد از 12 سال ، حذف معافیت مالیاتی مطبوعات و رسانه‌ها ، جنگ اوکراین و روابط بین‌المللی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ جنگ دلار با روان مردم در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي خط و نشان اتمی تهران برای غرب، ضرورت تربیت  جوانان تراز انقلاب اسلامی ، صف بازگشت به سوریه بعد از 12 سال ، حذف معافیت مالیاتی مطبوعات و رسانه‌ها ، جنگ اوکراین و روابط بین‌المللی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

جنگ دلار با روان مردم

روزنامه آرمان امروز: کمتر کسي پيش‌بيني مي‌کرد دلار امسال از 50 هزار تومان عبور کند. حتي بدبين‌ترين کارشناسان اقتصادي نيز تا يک ماه قبل تصور نمي‌کردند دلار بتواند نه تنها از 50 هزار تومان رد شود به نرخ 60 هزار تومان نزديک شود اما با سياست‌هاي اشتباه اقتصادي دولت اکنون به راحتي مي‌توان قيمت‌هاي بسيار بعيدتر را هم براي اسکناس آمريکايي، امکان‌پذير و شدني ارزيابي کرد. نکته قابل تامل اين که مسولان اجرايي کشور کمترين مسئوليت پذيري را در مورد وضعيت کنوني اقتصادي دارند و گويي در يک دنياي موازي، مسئولان دولت کشور ديگري هستند!   کارشناسان اقتصادي معتقدند شرايط اقتصادي کنوني همان ابر تورمي است که از آن گريزان بوديم.رمز گشايي از برنامه دولت در روزهاي آتي براي حل بحران ارزي که مخبر از آن با عنوان خلاقانه «هميني که هست» ياد کرده، کار چندان دشواري نيست. اين برنامه عبارت است از تکرار برخي عبارات از سوي مسئولان اقتصادي از جمله خاندوزي وزير اقتصاد، فرزين رئيس کل بانک مرکزي و هاموني رئيس بازار جديد التاسيس مبادله ارز و طلا . اين عبارات از فرط تکرار به راحتي در ذهن بسياري از ايرانيان نشسته است اما اگر هنوز با آنها آشنا نيستيد چند نمونه از آنها را به عنوان نمونه بخوانيد: «قيمت ارز در بازار آزاد بيان گر واقعيت هاي اقتصادي کشور نيست» يا «دلار در بازار آزاد توسط چند کانال تلگرامي به صورت کاذب نرخ گذاري مي شود» يا « به زودي شاهد آرامش بازار ارز خواهيم بود» يا عبارات ديگري نزديک به همين مضامين. به عبارت ديگر دولت بدون هيچ برنامه اصولي فقط شاهد و تماشاچي سقوط ارزش ريال است. سوال اينجاست که اگر انتقادات به بي برنامه گي دولت در برابر افزايش نرخ ارز و سقوط ارزش ريال نابجاست، برنامه اقتصادي دولت براي تغيير وضعيت موجود – غير از تکرار اين عبارات غيرواقع بينانه – چيست؟

 

ايثار در بهار۱۵۳

روزنامه اعتماد:تماس گرفته و به آنها گفته بودند كه رضا از يك ساعت پيش در محل حريق گم شده، نتوانستيم پيدايش كنيم. مجيد اصفهاني و برخي ديگر از همكاران آتش‌نشان ايستگاه 120، روز شنبه شيفت نبودند ولي از خانه به سمت خيابان بهار راه افتادند، تيم تشكيل دادند تا به طبقه منفي 3 ساختمان بروند و رضا دارابي، رييس ايستگاه خود را پيدا كنند. در شرايط آتش‌سوزي تمام تاسيسات از جمله برق قطع است، نوري هم نيست و آتش هر لحظه دود را پراكنده مي‌كند، بنابراين تيم‌ها با دوربين‌هاي حرارتي دنبال آقا رضا مي‌گشتند تا اينكه ساعتي بعد جسم بي‌جان او را پيدا كردند كه در تاريكي و دود به داخل چاهك آسانسور سقوط كرده بود. اورژانس مقابل ساختمان 153 بهار بود، حتي او را مانند بقیه مصدومان حادثه به بيمارستان بردند ولي سي.پي.آر هم جواب نداد در حالي كه سوختگي‌هايي هم داشت. هنوز حال و هواي ايستگاه غمگين است؛ صداي قرآن مي‌شنويد و همكاران از همان شب اول بارها خاطرات را مرور كرده‌اند، بلكه يك خط خاطره بد از او پيدا كنند و مجيد اصفهاني مي‌گويد كه پيدا نكرده‌اند. او كه از حدود 4-3 سال پيش با شهيد دارابي كار كرده مي‌گويد كه به عنوان رييس ايستگاه، اصلا لزومي نداشت به محل حريق برود؛ معمولا رييس ايستگاه هدايت‌كننده است، اما به قدري متواضع بود كه رفته كمك آتش‌نشان‌هاي ديگر. او شش سال پيش در حادثه پلاسكو هم بي‌آنكه از ايستگاه خود به‌طور رسمي اعزام شود مانند بسياري از آتش‌نشانان ديگر، به محل رفته بود و با شهيد عباسي و برخي شهداي ديگر آتش‌نشان هم كار كرده بود. چند باري هم در جريان حريق‌هاي مختلف، دچار حادثه شده بود؛ يك‌بار پايش آسيب ديده بود و يك‌بار ريه‌اش: «چند ماه پيش عكس چند شهيد در صفحه شخصي‌اش گذاشته بود و مي‌گفت كه اينها همه بچه محل‌هاي ما بودند كه شهيد شدند. من هم رفتم چيذر عكس شهدا را گذاشتم و نوشتم شهدا را خاك نكنيم ياد كنيم. از همان زمان تا الان تكيه كلامش با من اين بود كه شهدا را ياد كردي، خاك كه نكردي. صبح‌ها وقتي به ايستگاه مي‌آمد و مي‌ديد بچه‌ها خواب هستند، دست مي‌كشيد روي سرم و مي‌گفت بيدارشون نكن كه بخوان جلوي من بايستن. نه مثل همه كساني كه فوت مي‌كنند، بخواهم بگويم آدم خوبي بود ولي واقعا در اخلاق اصلا نمي‌شود او را با بقيه مقايسه كرد. مسوول ما بود به هر حال ولي وقتي گاهي ما صداي‌مان بالا مي‌رفت، اصلا نگاه نمي‌كرد، مي‌خنديد و مي‌گفت اشكالي ندارد.»

 

خط و نشان اتمی تهران برای غرب

روزنامه تجارت: در حالی‌که غربی‌ها بر افزایش فشارها بر ایران اصرار می‌ورند تا در خیال خود برنامه هسته‌ای کشورمان را با توقف مواجه کنند، رئیس سازمان انرژی اتمی، از قصد تهران برای صادر کردن محصولات هسته‌ای خبر داد.به گزارش تجارت، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه به دنبال صادرات محصولات و فناوری هسته‌ای به کشورهای دیگر هستیم، گفت: امکان صادرات محصولات هسته‌ای تولید شده با توتن متخصصان داخلی وجود دارد.محمد اسلامی در حاشیه بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای کشور که در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای کشور جاذبه حضور برای تمامی فعالان در حوزه هسته‌ای و دانشجویان دارد.وی افزود: اهداف و برنامه‌هایی در صنعت هسته‌ای پی‌ریزی شده و تنظیماتی در این حوزه شکل گرفته است و باید فعالیت دانشگاه‌ها در حوزه فناوری هسته‌ای با سازمان انرژی اتمی همگرا باشد تا شاهد توسعه منابع در حوزه هسته‌ای و خلق فناوری در این حوزه باشیم.رئیس سازمان انرژی اتمی، در ادامه به دستاوردهای هسته‌ای در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: پودر منعقد کننده خون که در جراحی‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک محصول تحریمی بوده است، امسال تولید و مورد استفاده قرار گرفته و گواهی سازمان غذا و دارو را دریافت کرده است و امکان صادرات این محصول هم اینک وجود دارد.اسلامی عنوان کرد: در حوزه پلاسما تصفیه شیرابه‌ها یک معضل بزرگ در کشور بود که با انعقاد تفاهم نامه سه جانبه هم اکنون این آمادگی وجود دارد که از این محصول فناورانه رونمایی شود وبتوانیم در فضای اجرایی آن را راه اندازی کنیم.

 

در ضرورت تربیت  جوانان تراز انقلاب اسلامی

روزنامه جوان: رهبر فرزانه انقلاب روز پنج شنبه در پیامی به همایش فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عنوان یک انتظار از مجموعه سپاه خواستار جذب و پرورش و آموزش جوانان مستعد در تراز انقلاب اسلامی و رساندن سپاه به توانایی‌های کامل برای حراست از انقلاب و تقویت بنیه‌های معنوی، انقلابی و نظامی سپاه شدند.  هرچند یکی از توصیه‌های همیشگی رهبر معظم انقلاب به مسئولان دولتی و غیردولتی در طول سال‌های زعامت ایشان، توجه به جوانان و تربیت آن‌ها و سپردن امور به آن‌ها بوده است، اما این توجه از زمان صدور بیانیه گام دوم انقلاب در بهمن ۱۳۹۷ تاکنون چند برابر بوده است. رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم با تأکید بر این مهم فرمودند: «راه طی‌شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله این مسیر که به گمان زیاد، به دشواری گذشته‌ها نیست، باید با همت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعالان جوان، در همه میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی بسازند.» طبیعی است که این خواسته‌های بزرگ از جوانان، بدون تربیت و آمادگی و میدان دادن به آن‌ها هیچ گاه محقق نخواهد شد. در چرایی نگاه رهبرعظیم‌الشان انقلاب به جوانان می‌توان به چند شاخص مهم در این عناصر تأثیر گذار جامعه توجه داشت که یقیناً در هیچ عنصری از جامعه این شاخص‌ها وجود ندارد که اگر بود رهبری این همه تأکید و هشدار به مسئولان برای تربیت این نسل و بهره‌گیری از ظرفیت آن‌ها به عنوان موتور پیش برنده جامعه و انقلاب نمی‌کردند.  جوانان از چند ویژگی برجسته همچون «اعتماد به نفس در پذیرش مسئولیت‌ها و به دل خطر رفتن»، «برخورداری از نیروی ر‌هایی بخش»، «نشاط در کار‌ها و خلاقیت در انجام کار‌های بدیع و کمتر تجربه شده»، «پرهیز از محافظه کاری و انقلابی عمل کردن در امور محوله» و بسیاری از ویژگی‌های دیگر بهره‌مندند که در صورت هدایت و تربیت آن‌ها می‌توان مسیر ناهموار و سخت پیش رو را به پشتوانه آن‌ها به سهولت انجام داد.  واقعیت این است که ما در عمر ۴۵ ساله انقلاب اسلامی با چهار نسل مواجه بوده‌ایم که در تربیت برخی از این نسل‌ها یا اصلاً دخالتی نداشتیم یا اگر هم دخالتی بوده بیش از آنکه نظام در تربیت آن‌ها دخیل باشد، شرایط زمان این آموزش و تربیت را به آن‌ها داده است. نسل اول انقلاب که در شکل‌گیری انقلاب‌اسلامی و زمینه‌سازی برای تشکیل نظام اسلامی در ایران تلاش کرده، تحت رهبری حضرت امام (ره) موفق به انجام وظیفه اساسی خود شده بود.

 

آلفا هستید یا سیگما؟!

روزنامه خراسان: از اولین کتاب‌هایی که با موضوع  روان شناسی عامه‌پسند منتشر شد و مورد توجه و علاقه مردم قرار گرفت، کتاب «مردان مریخی و زنان ونوسی» بود که در آن کتاب، مردان و زنان را به دلیل رفتارهای‌شان به شخصیت‌های متفاوتی تقسیم کرده بود که بسیار با یکدیگر تفاوت داشتند. البته ریشه این تقسیم‌بندی به کتاب‌های فال بینی سال و ماه‌های تولد باز می‌گردد که چون جنبه علمی نداشت بیشتر برای سرگرمی مورد توجه قرار گرفت ، اما این کتاب از مجموعه کتاب‌های روان شناسی بسیار جالب و البته علمی بود. پس از آن هم در این موضوع مطالعات بیشتری صورت گرفت و تقسیم‌بندی‌های دقیق‌تر و علمی‌تری بر مبنای تحقیقات و مطالعات روان‌شناسی در باب شخصیت‌شناسی انجام شد. یکی از این نوع تقسیم‌بندی‌ها درباره مردان سیگما و آلفاست که بر مبنای خصوصیات و رفتار و ویژگی‌های شخصیتی آنان است و به تازگی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است که در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد. چرا شناخت تیپ شخصیتی مهم است؟فایده شناخت تیپ‌های شخصیتی و قرار دادن خود یا اطرافیان یا همسرتان در یکی از آن‌ها این است که شما بیشتر با خصوصیات نهفته و پنهان خود که اطلاعی از آن نداشتید و تنها در ضمیر ناخودآگاه‌تان بود، آشنا می‌شوید. همچنین به توانایی‌های بالقوه خود پی می‌برید و متوجه می‌شوید اگر تلاش کنید، می‌توانید آن‌ها را آشکار کنید. البته جنبه منفی آن هم این است که ممکن است نکاتی به شما بگوید یا درباره اطرافیان‌تان مسائلی را بیان کند که شما چندان علاقه‌ای به اطلاع از آن‌ها ندارید و پس از اطلاع از آن به فکر فرو بروید که آیا واقعا این‌ گونه است و من چنین خصوصیاتی دارم یا همه این ها قصه و داستان است؟ پس توصیه می‌کنیم به  این تقسیم‌بندی‌ها تنها به عنوان آشنایی و اطلاع از مسائل ذهن و روان نگاه کنید و بدانید که 100 درصد این خصوصیات ممکن است در یک فرد باشد یا صرفا بخشی از آن را داشته باشد.

 

ما یک جبهه قدرتمندیم

روزنامه کيهان:  «بنیه مردمی قوی جمهوری اسلامی و ارتباط و اتکای مردم به یکدیگر، ثروتی ملی، حقیقتی غیرقابل کتمان و بی‌نظیر یا لااقل کم‌نظیر در دنیا است». این فرازی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر نمایندگان مجلس خبرگان با ایشان است. اگر به محیط پیرامونی خود نگاه کنیم تصدیق خواهیم کرد که در طول 44 سال گذشته، نه‌تنها هیچ دولتی به اندازه ایران تحت فشار قرار نگرفته بلکه مجموعه کشورهای منطقه، روی هم رفته هم به اندازه ایران تحت فشارقرار نداشته‌اند و در همان حال بدون کمترین تردید، در مقام کسب دستاورد هم نه‌تنها هیچ دولتی در منطقه دستاوردی به اندازه ایران نداشته، بلکه مجموعه کشورهای منطقه هم روی هم رفته به اندازه ایران دستاورد نداشته‌اند. در این خصوص گفتنی است:1- در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، اجلاس گروه جی 7 در «گوادلوپ» برگزار شد محور بحث در آن جلسه، وضع آینده ایران بود و رؤسای کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس اذعان داشتند که نمی‌توانند مانع پیروزی این انقلاب شوند. اما همه آنان برای آنکه نظام سیاسی برآمده از این انقلاب – که آن را به‌طور قطعی و به‌درستی دینی می‌دانستند – به نتیجه نرسد، هم‌قسم شدند و همان‌طور که می‌دانید حتی یک روز را در این راه از دست نداده‌اند؛ تاریخ شهادت سپهبد سیدمحمدولی قرنی اولین فرمانده ارشد ارتش، سوم اردیبهشت 1358 و تاریخ شهادت آیت‌الله مطهری، 12 فروردین 1358 است! در این ماجرا روش به‌کارگیری «ترور» است و استفاده از «عامل داخلی» در دستورکار قرار گرفته و بعد همین خط تا امروز که شما این یادداشت را می‌خوانید ادامه پیدا کرده است؛ شهادت سیدروح‌الله عجمیان و… در اغتشاشاتی که آمریکا طراحی کرده، کشورهای غربی و بعضی دولت‌های منطقه‌ای از آن حمایت کرده‌اند، عوامل شرور آن را انجام داده‌اند و بعضی شخصیت‌های یقه سفید از آن پشتیبانی کرده‌اند. این حکایت در آینده هم همین خواهد بود.

 

دوره اسد

روزنامه وطن امروز: صف بازگشت به سوریه بعد از 12 سال که از جنگ داخلی این کشور می‌گذرد، با شدت بیشتری توسط حاکمان کشورهای عربی ادامه دارد. روز گذشته هیاتی به رهبری محمد حلبوسی، رئیس مجلس عراق وارد دمشق شد و با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد. زلزله سوریه باعث ایجاد یک زلزله سیاسی در منطقه هم شد و اینکه بعد از این موضوع کشورهای عربی دریافتند تنها راه روبه‌رو شدن با دولت و مردم سوریه تعامل با دولت بشار اسد است. سال 2012 بود که برخی کشورهای عربی با سردمداری قطر، عربستان و امارات و همچنین مصر زمان محمد مرسی، سوریه را از اتحادیه عرب اخراج کردند. برخی کشورها حتی پا را فراتر نهاده و مخالفان دولت سوریه معروف به «جبهه ملی مخالفان دولت سوریه» را به عنوان نماینده مردم این کشور به رسمیت شناختند. حال یک سالی است مباحثی درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مطرح می‌شود. در همین رابطه سال گذشته هیاتی از سوی دولت مصر به ریاست رئیس دستگاه اطلاعاتی آن به سوریه رفت اما برخی کشورهای عرب مانند عربستان و قطر کماکان بر رویه قبلی خود مبنی بر حصر دولت سوریه ادامه می‌دهند. البته چندی پیش اخباری منتشر شد که محمد بن‌سلمان هم به یکی از مقامات امنیتی خود دستور داده روند عادی‌سازی امور با سوریه را جلو ببرد. در همین رابطه بشار اسد در چند ماه اخیر سفرهای متعددی به خارج از دمشق داشته است. او به ایران، امارات و عمان سفر کرد و با مقامات ارشد این کشورها دیدار و گفت‌وگو داشت. از سویی مقامات کشورهای مصر، الجزایر، امارات و چند کشور دیگر عربی هم به سوریه سفر کردند. فرودگاه دمشق دیگر مانند گذشته سوت و کور نیست و رفت و آمد هواپیماهای عربی و حتی اروپایی در این فرودگاه جریان دارد. خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد یک هواپیمای نروژی دیروز به عنوان نخستین هواپیمای اروپایی پس از ۱۲ سال در فرودگاه دمشق به زمین نشست. خبرنگار اسپوتنیک در دمشق نیز در این باره گفت: این هواپیمای نروژی نخستین هواپیمای اروپایی است که از زمان آغاز جنگ و تحریم سوریه توسط کشورهای اروپایی در فرودگاه‌های سوریه فرود آمده است. بر پایه این گزارش، این هواپیما سومین بسته کمک‌های نروژ به زلزله‌زدگان سوری است و پیش از این نیز یک هواپیما با فرود در فرودگاه بیروت و یک کشتی، بخشی از کمک‌های این کشور را با کمک لبنان به سوریه منتقل کرده بودند. زلزله مرگبار واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته و رهبران کشورهای مختلف با ملت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند و در این راستا کمک‌هایی نیز به ۲ کشور شده است.

 

سنگلاخ رسانه‌ای

روزنامه شرق:‌فشارهای مکرر برخی دستگاه‌های اجرائی بر رسانه‌ها و تشدید محدودیت عملکرد و دایره فعالیت آنان در ایران ادامه دارد. پس از فیلترینگ گسترده اینترنت، روزنامه‌نگاران زیادی احضار و بازداشت شده‌اند. وضعیت مدیران رسانه‌ها از خبرنگاران‌شان بهتر نبوده و بسیاری از آنها، در ماه‌های گذشته مدام در راهروهای دادسرا و دادگاه به سر برده‌اند.در‌این‌میان سازمان‌های دولتی هم به طور کم‌سابقه‌ای دست‌به‌کار نوشتن جوابیه برای گزارش‌های انتقادی رسانه‌ها و تکذیب آن بوده‌اند؛ اما ماجرا به همین‌جا محدود نمی‌شود و در چهار ماه گذشته بیش از 15 طرح از سوی دولت، مجلس یا سایر نهادهای مسئول مطرح شده که فصل مشترک همه آنها کنترل اوضاع اجتماعی است که گاهی در شمایل محرومیت‌ از خدمات شهروندی جلوه می‌کند و گاهی آزادی بیان و حضور در فضای مجازی را نشانه می‌گیرد. از طرح مجازات افراد همکاری‌کننده با کشورهای متخاصم علیه امنیت و منافع ملی و ممنوعیت ارسال عکس و فیلم به رسانه‌های «معاند» که در دستور کار کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس قرار گرفت و نقدهای حقوقی فراوانی به آن شد تا «طرح پیگیری حقوقی اخبار کذب در فضای مجازی» و مجازات «بزرگ‌نمایی و سیاه‌نمایی» رویدادها، «مجازات افراد معروف و مشهور قبل از اظهارنظر مقامات رسمی» و تحت تعقیب قرار‌گرفتن لایک و هشتگ و پیش ‌از این طرح صیانت از فضای مجازی همه و همه از تلاش برای محدودیت بیشتر رسانه‌ها در ایران حکایت می‌کنند. حالا با عبور از همه اینها زمزمه‌هایی از حذف معافیت مالیاتی مطبوعات و رسانه‌ها شنیده می‌شود. رسانه‌هایی که مدت‌هاست به دلیل تنگنای ایجاد‌شده اقتصادی ناشی از محدودیت‌های تحمیلی در ارگانیسم عملکرد آنها، با ریزش شدید مخاطبان و کاهش کم‌سابقه درآمد، افزایش هزینه‌ها و تعدیل نیرو، کاهش صفحات و کاهش تولید محتوا مواجه شده‌اند. چنین اتفاقی را باید به‌عنوان یک شوک جدید برای رسانه‌ها ارزیابی کرد؛ ضربه‌ای که می‌تواند گفتمان رسانه‌ای را با لکنت‌های عمیق‌تری همراه کند. باید توجه داشت که در هنگامه مانور رسانه‌های فاقد هویت در بیرون از مرزهای ایران، همواره کارشناسان و بخش بزرگی از مدیران دولتی بر ضرورت بازگشت مرجع خبری به ایران تأکید کرده‌اند؛ بازگشتی که مترادف خواهد بود با افزایش توان مقابله با رفتارهای تقابلی علیه کشور. اما این پرسش چالش بزرگی را به تصویر می‌کشد که بعد از چندین سال برخورد قهری با رسانه‌های داخلی و انداختن آنان در دیگ مشکلات و معضلات متعدد، آنها چطور می‌توانند با کوله‌باری از مشکلات که روی دوش‌شان گذاشته شده است، به رقابت با رسانه‌های بی‌هویت اقدام کنند. معافیت مالیاتی رسانه‌ها که در همه جای دنیا یک شیوه حمایتی برای بسط گفتمان عمومی، اتحاد ملی و اجتناب از آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی در سطح کلان است، در اینجا اگر واقعا قطع شود، باید گفت که این ایده مدرن اقتصادی ظاهرا به‌عنوان یک ابزار برای برخورد مجدد سیاسی با رسانه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است. تأکید می‌شود که زمزمه حذف معافیت مالیاتی رسانه‌های ایران در شرایطی مطرح می‌شود که سایر کشورهای جهان ازجمله آمریکا، انگلیس و استرالیا بسته‌های حمایتی متعددی برای رسانه‌های خود در نظر گرفته و علاوه ‌بر آن به دنبال احیای رسانه‌های زیان‌ده هستند. چرا این اتفاق در میان کشورهای توسعه‌یافته مرسوم است؟ چون در مدار توسعه این اصل پذیرفته شده است که بدون ابزاری که بتواند گفت‌وگوی عمومی را تسهیل و صلح اجتماعی و سیاسی را به نفع منافع ملی ترویج کند، نمی‌توان به شکل‌گیری قابل اعتماد ساختارهای توسعه‌مند امید داشت.

 

تاروپود تاریخ در جشن سربرون

روزنامه جام جم:آنهایی که گذرشان به سیاه‌چادرهای عشایر افتاده باشد، با رسمی به نام «سربرون» آشنا هستند. وقتی فرشی که حاصل زحمات زنان عشایری است آماده می‌شود، مراسمی با همین نام برگزار می‌شود تا سر قالی آزاد شود.رسمی که یکی از میراث عشایر بوده و حالا قرار است سریالی در قالب زندگی همین عشایر هنردوست روایت شود. مدت‌هاست «جشن سربرون» در فهرست مجموعه‌های «الف» تلویزیون شنیده می‌شود و به تازگی خبر پخش آن در نوروز ۱۴۰۲ منتشر شده است. داستانی در دل تاریخ که در قالب یک عاشقانه روایت می‌شود. سربرون محصول کارگردانی مجتبی راعی و تهیه‌کنندگی حسن نجاریان است. راعی برای رسیدن به قصه اصلی، سال‌ها در شیراز بوده تا به یک خط اصلی برای این سریال برسد. به بهانه بررسی جزئیات سریال جشن سربرون، با برخی عوامل این مجموعه از جمله حسن نجاریان، تهیه‌کننده و عبدالرسول گلبن از نویسندگان این سریال گفت‌وگو کردیم. به گزارش جام‌جم، «جشن سربرون» برگرفته از یک جشن دیرینه ایرانیان است. به این صورت که در میان عشایر زمانی که بافت یک قالی نفیس به پایان می‌رسد و می‌خواهند آن را از دار جدا کنند، روز بسیار مبارکی است که آن را جشن می‌گیرند. بنابراین وقتی سر قالی را که به دار آویزان شده می‌برند و قالی آزاد می‌شود، جشنی با عنوان جشن سربرون برگزار می‌شود و در واقع دلیل نامگذاری این سریال می‌تواند کنایه‌‌ای از قهرمانان داستان در این مجموعه تلویزیونی جذاب تاریخی باشد. همین عنوان می‌تواند مخاطب را کنجکاو کند تا به تماشای این سریال بنشیند و با بخشی از فرهنگ ایران زمین هم آشنا شود.حسن نجاریان، تهیه‌کننده سریال «جشن سربرون» است که پیش از این تجربه همکاری با سریال‌های تاریخی را در جایگاه‌های مختلف داشته است. نجاریان همچنین تجربه بازیگری در آثار نمایشی هم داشته است. به بهانه بررسی این سریال با او گفت‌وگو کردیم.

 

دانشجویان پزشکی 50 کشور در ایران

روزنامه همشهری:از مجموع 521‌دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی که در ایران فعالند. 102دانشگاه، امکان پذیرش دانشجوی بین‌المللی را دارند: دانشگاه‌هایی که مدارکشان مورد قبول کارفرمایان در سراسر جهان است. همین مسئله در کنار امکان تحصیل و اقامت رایگان برای دانشجویان ممتاز، کیفیت بالای آموزش، هزینه زندگی پایین، تنوع اقلیمی و فرهنگی متنوع، حمل‌ونقل ارزان و جاذبه‌های فراوان گردشگری در ایران، باعث شده تا دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیل ایران را انتخاب کنند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، افزایش جذب دانشجویان بین‌المللی و تقویت دیپلماسی علمی کشور در دستور کار دولت قرار گرفت. به‌طوری که اداره امور دانشجویان بین‌المللی سازمان امور دانشجویان، وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری که تا سال1400 به‌نام اداره دانشجویان غیرایرانی فعالیت می‌کرد، به این نام تغییر کرد.به‌گفته رئیس سازمان امور دانشجویان، در حال حاضر 6میلیون‌و300هزار دانشجو در دنیا در حال تحصیل هستند، گرچه آمریکا، انگلیس و کانادا 3کشور برتر دنیا در جذب دانشجویان دارای تحرک دانشجویان مهاجری که در کشوری غیر از سرزمین مادری تحصیل می‌کنند بین‌المللی هستند اما در سال‌های اخیر چین، روسیه و ترکیه هم به کشورهای جاذب دانشجو‌ اضافه شده‌اند: «در گذشته ایران جزء کشورهای پذیرش دانشجو نبود، اما با ایجاد تحولات گسترده در حوزه‌های علم و فناوری، هم‌اکنون این امکان فراهم شده است و ما موفق شده‌ایم در بین کشورهای دارای جایگاه معتبر در سطح بین‌المللی بایستیم.» بنا بر اعلام هاشم داداش‌پور، تا سال1400 حدود 94هزار دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های ایران جذب شده‌اند: «تا پایان سال1404 قرار است به جمعیت دانشجویی 250هزار نفری در حوزه بین‌المللی دست پیدا کنیم؛ چرا‌که دانشگاه‌های ما این ظرفیت را دارند.»

 

ناکامی در خیابان جنگ در صرافی

روزنامه ایران:رئیس جمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت، به تیم اقتصادی دولت مأموریت داد با استفاده از نظرات کارشناسان و نمایندگان، بهره‌‌گیری از همکاری دیگر بخش‌ها و با در نظر گرفتن اهمیت و ابعاد مسأله، همه توان خود را برای اجرای سیاست‌های ارزی در جهت ایجاد ثبات در بازار و رفع نگرانی‌ها در این زمینه به کار گیرد. آیت‌الله رئیسی با اشاره به جنگ ترکیبی دشمن علیه ملت ایران، اظهارکرد: جنگ ترکیبی وجوه مختلفی دارد که جنگ روانی و تشویش اذهان عمومی یکی از ابعاد آن است و دشمن وقتی در اغتشاشات ناکام ماند، التهاب‌آفرینی در بازار را دنبال می‌کند. رئیس جمهور با بی‌سابقه خواندن هجمه ماه‌های اخیر دشمنان علیه ملت ایران گفت: جنگ اقتصادی از ابعاد جنگ ترکیبی دشمن است که با التهاب‌آفرینی در بازار، زندگی و معیشت مردم را هدف قرار داده است. وی با تأکید بر لزوم طراحی آرایش مقابله، متناسب با جنگ ترکیبی دشمن تصریح کرد: دولت خود را موظف می‌داند در خط مقدم مقابله با توطئه‌های دشمن، از آرامش و امنیت مردم، به ویژه امنیت اقتصادی آنها صیانت کند. رئیس جمهور همچنین با اشاره به گزارش‌ها درباره تجمیع کالاهای اساسی در بنادر، رئیس دفتر رئیس جمهور و وزیر کشاورزی را مأمور بررسی دقیق موضوع و پیگیری اقدامات لازم برای تسریع در ترخیص این کالاها کرد.

 

آینه بودگی جنگ اوکراین و روابط بین‌المللی

روزنامه اطلاعات:باگذر از ۲۴ فوریه (۵ اسفند) جنگ اوکراین یکساله شدو جهان سیاسی، سالی پرماجرا و پرکنش در رابطه با این منازعه کهن و نوین را پشت سرگذاشت. این منازعه از نظر ماهیت برخورد و خونین بودن، مانند سایر جنگ‌ها و نبردهای تاریخ، کشمکشی کهن است، اما به لحاظ، نوع درگیری و عناصر درگیر در جنگ و همه جانبه بودن درگیری، بی‌تردید از ماهیت متفاوت و نوینی در مقایسه با سایر جنگ‌های تاریخ خونبار بشری برخوردار است. در این یک سال میلیون‌ها نفر نه فقط در اوکراین و روسیه، بلکه در اروپا و تمامی جهان به خاطر پیامدهای این جنگ آسیب دیدند مجموعه‌‌های بشر دوستانه سازمان ملل در یکسالگی جنگ اعلام کردند که ۱۸ میلیون نفر یعنی تقریبا نیمی از جمعیت اوکراین نیازمند کمک‌های بین‌المللی‌اند از تا به حیات اولیه ادامه دهند.تاریخ جهان با نقاط عطف متعددی شناخته می‌شود، تاریخ معاصر جهان، با جنگ اول و دوم، جنگ سرد، فروپاشی شوروی، وقایع تروریستی سپتامبر ۲۰۰۱ (شهریور ۱۳۸۰) شناخته می‌شود. ولی بی‌تردید، نقطه عطف جدید جنگ اوکراین است. انتخاب تم «نقطه عطف» برای کنفرانس امنیتی مونیخ سال جاری حساب شده از نظر سیاسی و استراتژیک در قالب فعالیت‌های صهیونیستی ولی در عین حال، دقیق و بازتاب شرایط نوینی در روابط بین‌ا‌لمللی بود.در یک سالی که از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد، مخصوصاً در مدت اخیر، انواع و اقسام تحلیل‌ها در چگونگی دلایل شروع جنگ، تحولات جنگ و سرنوشت آن از ابعاد گوناگون در سرتاسر جهان ارائه شده و جالب آنکه این تحلیل‌ها، یا به عبارتی روایت‌ها در طرح‌ پرسش‌ها و پاسخ به آنها بسیار هنجار گرا و در حقیقت روایت‌های مختلفی‌اند که در جهت توجیه عمل طرف‌های درگیر یا میان آرزوهای آنها حرکت می‌کنند؛ اما ورای این روایت‌های هنجارگرایی‌ها و جابجایی تحلیل‌ها با آرزوها، چگونه می‌توان در یکسالگی بحران اوکراین، آنچه که گذشته است را مورد مداقه و تحلیل قرار داد؟ این پرسش جدی و در خور توجه و نیازمند سازماندهی داده‌های فراوان در قالب‌های تحلیلی برای فهم رخدادها، روندها و کنش‌هاست.

 

فروش همه ‌چیز!

روزنامه فرهیختگان:امسال گلشیفته فراهانی داور فستیوال فیلم برلین شده و صحبت‌هایی در یکی از نشست‌های خبری با حضور رئیس هیات داوران برلیناله انجام داد که واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی برانگیخت. بخش‌هایی از صحبت‌های او همه‌جا دست‌به‌دست شد که می‌گوید: «وقتی در خاورمیانه به دنیا آمده باشید، شما در کثافت (مدفوع) به دنیا آمده‌اید. شما در یک منطقه ژئوپلیتیک به دنیا آمده‌اید و به ریشه‌های آن متصل هستید که به آن جای شیطانی متصل است؛ بدترین جای زمین که همه بدی‌ها به آن نسبت داده می‌شود و دنیا نیازش دارد تا بدی‌ها را به آن نسبت بدهد، تا برای آن اسلحه بسازد و ارتش‌ها را مجهز کند، تا جنگ ایجاد کند و شما در چنین جایی به دنیا آمده‌اید؛ آن هم به‌عنوان یک هنرمند و بازیگر.» این بخش از صحبت‌های گلشیفته فراهانی خون خیلی‌ها را به جوش آورد و باعث شد با غیورانه‌ترین لحن به این تنفر از ایرانی بودن، به این سوژه خودباخته غرب‌زده و به این میل به بی‌ریشگی که نام تمایلش را رهایی گذاشته، واکنش‌هایی نشان داده شود. اگر ویدئوی کامل‌تر صحبت‌های گلشیفته فراهانی را عده بیشتری می‌دیدند، مشخص می‌شد که او درحقیقت با این کلمات دارد نگاه غربی‌ها به انسان خاورمیانه را توصیف می‌کند و در ادامه جملاتی که در فضای مجازی دست‌گردان شد می‌گوید که وقتی به اینجا یعنی غرب آمدم، خیلی‌ها فکر می‌کردند من با روسری از مادرم متولد شدم… اینکه چنین واکنشی به صحبت‌های گلشیفته فراهانی نشان داده شد، عجیب نیست؛ چراکه حب متورم و کورکننده‌ای نسبت به غرب بین بعضی از ایرانی‌ها به‌خصوص برای دیاسپورای فرنگ‌نشین و بخشی از مهاجران ساکن در غرب وجود دارد که حیرت‌انگیز است. وقتی کسی می‌گوید پرچم انگلیس برای من از تمام مدارک دانشگاهی ایران با‌ارزش‌تر است (یعنی اراذل و اوباش لندن و بیرمنگام هم از دانشمندان و حکمای ما مترقی‌ترند)، یا کس دیگری می‌گوید کاش یک گاو بودم در سوئیس به‌جای یک انسان در ایران؛ چنین روحیه و ادبیاتی باقی ایرانیان را نسبت به غرب‌زدگی‌ای که در نهاد بعضی از افراد شکل بیماری روانی پیدا کرده، به‌شدت حساس می‌کند و باعث چنین قضاوتی در مورد کسی مثل گلشیفته فراهانی می‌شود. راستش این است که اگر گلشیفته این حرف‌ها را هم نمی‌زد خیلی‌ها فکر می‌کردند در ذهنش همین مضامین چرخ می‌خورد و به همین دلیل با شنیدن اولین کلمات از زبان او به خشم آمدند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.