مخبر:آینده و پیشرفت کشور بستگی به آینده‌سازان در مناطق محروم دارد

معاون اول رئیس‌جمهوری بر ضرورت تامین مسکن و ارائه خدمات آموزشی، حمایتی و درمانی در مناطق و محلات کم‌برخوردار تاکید کرد و تلاش مضاعف برای تغذیه مادران باردار و کودکان زیر ۶ سال، ارتقای آموزش ۸۰۰ هزار دانش‌آموز و سنددار کردن خانه‌ها در این مناطق را خواستار شد.

به گزارش شهروند آنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، محمد مخبر صبح امروز در آیین افتتاح نمایشگاه دستاوردهای طرح توانمندسازی ۲۰۲۰ محله که در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شد، با قدردانی از وزارتخانه‌ها و دبیرخانه ستاد طرح توانمندسازی ۲۰۲۰ محله افزود: طرح توانمندسازی محلات کم‌برخوردار که در دولت سیزدهم آغاز شده طبق فرمایشات مقام معظم رهبری یک حرکت جهادی و مبارک است و باید دست‌اندرکاران این اقدام مهم در دولت و نهادها با روحیه‌ای جهادی، دلسوزانه، ایثارگرانه و در حداقل زمان در راستای ارائه خدمات و زیرساخت‌های مورد نیاز مردم این مناطق حرکت کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به ایجاد ستاد همکاری‌های مردم تحت عنوان «سهم» تصریح کرد: در سرزمین جمهوری اسلامی ایران هر فرد ایرانی سهمی از مواهب کشور دارد و حکومت به طور عام موظف است این سهم را به مردم ادا کند که حرکت آغاز شده در ستاد توانمندسازی محلات در این دولت می‌تواند مردم این مناطق را به این حق خود برساند.

مخبر نیازهای درمانی، خدمات آموزشی و مسکن را سه نیاز اساسی مردم برشمرد و گفت: عدم تامین نیازهای درمانی، آموزشی و مسکن به محرومیت‌زایی در کشور منجر می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: مسکن بخش عمده‌ای از درآمد خانوار را درگیر می‌کند که در همین راستا برنامه‌های ساخت مسکن با کمک و همکاری مردم در دولت سیزدهم به صورت گسترده دیده شده و برنامه‌های درمانی دولت نیز در سال آینده اعلام و اجرایی خواهد شد. همچنین در حوزه آموزش نیز ۸۰۰ هزار دانش‌آموز که آینده کشور به آنها وابسته است دچار برخی مشکلات تحصیلی و آموزشی هستند که دولت با کمک نهادهای عمومی و انقلابی و بدنه دستگاه‌های دولتی اقدامات خوبی برای بازماندگان از تحصیل آغاز کرده است.

او با تاکید بر اینکه بسیاری از چهره‌های خدمتگزار و پزشکان و اساتید و کارآفرینان و حتی مسئولان دولتی از مناطق محروم و کم‌برخوردار برخاسته‌اند، گفت: باید به بخش‌های کم‌برخوردار و حاشیه شهرها توجه ویژه‌ای شود و اولویت‌های خاص قائل باشیم چرا که آینده و پیشرفت کشور بستگی به آینده‌سازان در این مناطق دارد.

مخبر در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به مادران باردار و تغذیه و مکمل‌های غذایی در این مناطق ادامه داد: عدم توجه به نیازهای غذایی پایه در مناطق محروم می‌تواند برای کشور در سالیان آینده هزینه‌های زیادی به بار آورد که باید دست‌اندرکاران توجه خاصی به اولویت برنامه تغذیه و خدمات دوران بارداری در این مناطق داشته باشد.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه طبق تحقیقات علمی نوع تغذیه کودکان تا ۶ سالگی تاثیر بسیار مهمی در تعیین سرنوشت آنان دارد، بر ضرورت مراقبت و تامین نیازهای کودکان در این سنین تاکید کرد.

او همچنین به اقدامات ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار برای سنددار کردن منازل در این مناطق اشاره و تاکید کرد: امکانات و اقدامات بسیار خوبی برای صدور سند خانه‌ها در این مناطق انجام شده که لازم است رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی به مردم برای انجام اقدامات در این زمینه کمک کنند.

مخبر تصریح کرد: در دولت سیزدهم و با همکاری سازمان بیمه سلامت ۶ میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که چنین اقدامی تاکنون سابقه نداشته و باید همه آحاد جامعه تحت پوشش بیمه قرار گیرند چرا که دولت برنامه‌های وسیعی در موضوع پزشک خانواده و پرداخت حداقلی هزینه‌های درمانی از سوی مردم دارد.

او همچنین در ابتدای این مراسم یاد و خاطره مرحوم اسماعیل احمدی به عنوان میدان‌دار حرکت جهادی را گرامی داشت و گفت: چنین روحیه‌ای می‌تواند در کشور تغییرات و پیشرفت‌های اساسی به وجود آورد.

همچنین در این مراسم مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شکل‌گیری هسته‌های پیشرفت در محلات کم‌برخوردار در بدنه دولت و نهادهای انقلابی آغاز و به صورت جدی در دولت سیزدهم پیگیری شده است، گفت: مشکلات موجود در سکونتگاه‌های غیرمجاز و بافت‌های فرسوده  در ارائه خدمات شهری به این بخش از کشور در وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌شود که در این راستا سامانه‌ای در سازمان بازآفرینی شهری برای سنددار کردن منازل متقاضیان در بافت‌های فرسوده هدف‌گذاری شده است.

سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم گفت: طرح ۴۰۴۰ در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه و راستای طرح ۲۰۲۰ محله برای صیانت از حوزه تولید و کمک به اقتصاد روستا راه‌اندازی شده است.

علی آقامحمدی، رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار نیز با اعلام اینکه متقاضیان تا آخر اسفند برای دریافت سند منازل خود در سامانه بازآفرینی شهری مهلت ثبت نام دارند، ادامه داد: دانش‌آموزان مقطع دهم تا دوازدهم می‌توانند با مراجعه به مراکز اعلام شده در کلاس‌های آموزشی کنکور که با حضور ۳۰۰ استاد برجسته کشوربرگزار شده است، شرکت کنند.

او ایجاد سامانه شریف و برگزاری دوره‌های پنج ماهه آموزش کسب و کار را از دیگر اقدامات این ستاد برشمرد و گفت: با ایجاد سامانه‌ای در وزارت کار و شناسایی ۲۰۰ هزار فرصت شغلی با کمک وزارت صمت این آمادگی وجود دارد تا افراد فاقد شغل در محلات کم‌برخوردار و ثبت نام در سامانه نیازهای شغلی خود را فراهم کنند.

گفتنی است معاون اول رئیس‌جمهوری پیش از این مراسم با همراهی وزرای جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش و سایر مسئولان مربوطه از نمایشگاه دستاوردهای طرح توانمندسازی ۲۰۲۰ محله شامل غرفه‌های سلامت، بهداشت درمان، عمران و مسکن، سامانه‌های تخصصی اشتغال و کارآفرینی، خدمات آموزشی، دبیرخانه طرح توانمندسازی و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله، خدمات ورزشی، اجتماعی و فرهنگی بازدید کرد.

در ادامه این بازدید مخبر با گزارش مسئولان مربوطه در نهادهای عمومی و انقلابی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، کمیته امداد، بهزیستی، جمعیت هلال احمر و سایر دستگاه‌ها در جریان اقدامات انجام شده در این طرح قرار گرفت. طرح پویش جهاد علمی با همکاری دبیرستان البرز، آموزش کسب و کار با همکاری دانشگاه شریف، سامانه‌های تخصصی اشتغال و توانمندسازی نیازمندان شغل در محلات کم‌برخوردار، سامانه‌های بازآفرینی شهری و سنددار کردن متقاضیان، ارائه خدمات آموزشی حضوری و آنلاین به کودکان و نوجوانان بویژه بازماندگان از تحصیل، بهسازی و نوسازی مدارس، خدمات رایگان درمانی در دوران بارداری به مادران و اساسنامه تعاونی‌های مسکن محلات کم‌برخوردار از جمله این طرح‌ها بود./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.