واکنش چین به اتهام آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به اینکه چین فعالانه مذاکرات صلح جنگ اوکراین و توافق سیاسی را بهبود می‌بخشد تاکید کرد آمریکا حق ندارد انگشت اتهامش را به سوی روابط چین و روسیه نشانه بگیرد.

به گزارش شهروند آنلاین از تارنمای وزارت امورخارجه چین، مائو نینگ سخنگوی وزارت امورخارجه چین در پاسخ به اتهام آمریکا مبنی بر “کمک نظامی” این کشور به روسیه گفت: چین همواره نقشی فعالانه در مذاکرات صلح و توافق سیاسی درباره جنگ اوکراین داشته است و آمریکا حق ندارد انگشت اتهامش را به سوی روابط چین و روسیه نشانه گیرد.

او در ادامه سخنانش گفت: آمریکا نه تنها به ارسال سلاح‌های مرگبار به میدان جنگ اوکراین ادامه می‌دهد بلکه به ارسال سلاح به تایوان با تخطی از ۳ اعلامیه مشترک آمریکا و چین می‌پردازد. این که آمریکا به دنبال چیست، سوال ماست.

پیشتر چین گانگ وزیر امور خارجه چین در کارگروهی که در پکن تشکیل شد گفت: چین به شکل رسمی سند ابتکار عمل امنیت جهانی را منتشر کرده است و به شکل کامل نظرات و اصول آن را با جزئیات شرح داده است و مکانیسم‌های همکاری را روشن و بر مسئولیت‌ها وعزم راسخ چین برای تضمین صلح جهان تاکید کرده و فهرستی از ۲۰ مسیر همکاری اصلی ارائه داده است.

رونمایی از این طرح ابتکاری همزمان با سفر مهم وانگ یی رئیس امور سیاست خارجی حزب کمونیست چین به روسیه و نیز در آستانه نخستین سالروز شروع جنگ اوکراین(۵ اسفند) انجام شد. درمراسم رونمایی از این طرح ابتکاری، سفرای کشورهای مختلف مقیم چین نیز حضور داشتند.

این سند شامل چندین مفهوم مرکزی و اصولی از جمله حفظ تعهد برای امنیتی جامع، باثبات و همراه با همکاری با احترام به تمامیت ارضی و مشروعیت تمامی کشورها منطبق با اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد و نگرانی های امنیتی مشروع همه کشورها به شکل جدی است. همچنین در این سند تاکید شده که کشورها باید متعهد به حل و فصل صلح آمیز تفاوت‌ها و مناقشات میان کشورها از طریق گفت‌وگو و مشاوره باشند و امنیت را هم در قلمروهای سنتی و هم غیرستنی حفظ کنند.

سند ابتکاری چین از ایده مرکزی نمایندگی می‌کند که بر جامعه انسانی با آینده مشترک تاکید کرده و از سوی بیش از ۸۰ کشور مورد استقبال و حمایت قرار گرفته است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.