بهادری جهرمی: مردم در بازارهای ملتهب سرمایه‌گذاری نکنند

سخنگوی دولت با بیان اینکه از ابتدای امسال ۶۳ میلیارد دلار و ۳۵ درصد بیش از سال گذشته تأمین ارز صورت گرفته، به مردم توصیه کرد در بازارهایی که با التهاب مواجه است سرمایه‌گذاری نکنند

به گزارش شهروند آنلاین؛«علی بهادری جهرمی» در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تسلیت شهادت شهید آتش‌نشان رضا دارابی، در مورد سومین سفر استانی رئیس‌جمهور در دور دوم به استان بوشهر در پایان هفته جاری گفت: در جریان این سفر فاز ۱۴ پارس جنوبی که ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی است، افتتاح می‌شود که نشان دهنده توان بالای داخلی است.

وی افزود: با بهره برداری کامل از فاز ۱۴ میزان تولید گاز این فاز روزانه به بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و ارزش محصولات صادراتی آن سالانه ۳.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به افتتاح طرح‌های آب شیرین کن بوشهر در این سفر نیز اظهار کرد: طرح‌های مپنا با ظرفیت ۳۵ هزار و طرح وحدتیه با ظرفیت ۶۵۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز آب شرب پایداری را برای مردم بوشهر و چندین روستای استان تامین می‌کند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه فاز نخست خط آبرسانی سیراف به جم نیز پس از ۱۲ سال با کار جهادی دولت سیزدهم، در این سفر افتتاح می‌شود، گفت: قرار است ۱۰هزار مترمکعب آب از خط کوثر را به شهر جم و شهرک توحید این شهرستان برساند و عطش چندین ساله مردم این شهر را برطرف کند.

سخنگوی دولت همچنین از افتتاح بیش از ۲ هزار واحد مسکن در جریان سفر رئیس جمهور به استان بوشهر نیز خبر داد.

تصویب آیین نامه جامع حمایت از نخبگان ایرانی

وی با اشاره به تصویب آیین نامه جامع حمایت از نخبگان ایرانی در جلسه یکشنبه هفته جاری هیأت وزیران اظهار کرد: تسهیلات مسکن، حمایت‌های بیمه‌ای، اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت جذب اعضای هیئت علمی به نخبگان، اعطای پژوهانه، حمایت از راه اندازی و تأسیس شرکت، ایجاد سرمایه گذاری مشترک در مناطق آزاد اقتصادی و پارک‌های علم و فناوری از جمله مزایای این مصوبه برای نخبگان ایرانی است.

سخنگوی دولت همچنین از راه اندازی غرفه صنایع دستی زنان سرپرست خانوار در مبادی شهرها خبر داد و گفت: با دستور رئیس‌جمهور، استانداران و فرمانداران موظف شدند با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگردی و صنایع دستی و با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، در مبادی ورودی و خروجی مراکز استان و شهرها، مکان‌هایی را برای عرضه و امکان خرید صنایع دستی ایرانی به‌خصوص محصولات زنان سرپرست خانوار و همچنین معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهر و استان مربوط اختصاص دهند.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در مورد برنامه دولت برای جذب مشارکت ایرانیان خارج از کشور تشریح کرد: جلب و جذب مشارکت جامعه ایرانیان مقیم خارج بعنوان یکی از ظرفیت‌های اقتصادی و اجرایی مهم کشور در دولت سیزدهم مورد توجه دولت سیزدهم بوده است. این طیف از هم‌وطنان به‌عنوان بخشی از راه حل در حل مشکلات و پیشرفت کشور و همچنین بهره‌مندی از توان، ظرفیت و علاقه آنها به وطن خود را به مثابه یک فرصت می‌بیند که در این مسیر نیز، بررسی لایحه حمایت از ایرانیان مقیم خارج کشور انجام پذیرفته و به فضل خدا با نهایی شدن این لایحه و تصویب آن می‌توان به حمایت‌های جدی برای ورود سرمایه های ایرانیان خارج کشور اقدام کرد.

وی ادامه داد: بنا به گزارش وزارت اقتصاد در مدت زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم یعنی بازه زمانی ابتدای شهریور ماه ۱۴۰۰ تا انتهای آذر ماه ۱۴۰۱، بیش از ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری معتبر توسط این گروه از هموطنان در کشور انجام شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه مبلغ مذکور متشکل از ۲۵ طرح سرمایه ‌گذاری است، گفت: ۱۱ طرح از مجموع این ۲۵ طرح در بخش صنعت، ۵ طرح در بخش خدمات، ۳ طرح در بخش کشاورزی و ۳ طرح تامین آب، برق و گاز بوده و بخش‌های حمل و نقل، ارتباطات، معدن و ساختمان نیز هرکدام یک طرح را به خود اختصاص داده‌اند.

جلب سرمایه گذاری ۲.۵ برابر افزایش یافت

بهادری جهرمی افزود: با گزارش سازمان سرمایه گذاری خارجی در سال اول دولت سیزدهم نسبت به سال آخر دولت قبل، میزان جلب سرمایه گذاری ۲.۵ برابر افزایش یافت. در یک سال اول دولت سیزدهم ۳۳۸ طرح به ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار مصوب شد که از این میزان ۲۹۴ طرح به ارزش ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار مصوب و معتبر شد.

بحث اینترنت را از بحث برخی از پلتفرم‌ها تفکیک کنیم

وی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات اینترنت و بازگرداندن آن به حالت عادی با توجه به دستورات رئیس جمهور گفت: این موضوع در حوزه شورای عالی فضای مجازی است. مکاتبه‌ای که با دفتر رئیس‌جمهور انجام شد، به وزارت ارتباطات ارجاع شده است تا اقدامات لازم انجام گیرد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: تقاضا دارم که بحث مسدودسازی برخی از پلتفرم‌ها را با موضوع اینترنت اشتباه نگیریم. در حوزه کیفیت اینترنت استاندارها رعایت می‌شود. اما در حوزه پلتفرم‌ها، از برنامه‌های ایرانی حمایت میکنیم و پلتفرمهایی که قابلیت پاسخگویی به نیازهای مردم را داشته باشند، می‌توانند با تاسیس دفتر داخلی فعالیت کنند و ما از آنها حمایت می کنیم.

قیمت گذاری بر خلاف نرخ نیما و مرکز مبادله ارز، بازار غیرقانونی است

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای کنترل نرخ ارز در بازار و افزایش قیمت کالاها گفت: ارز برای واردات رسمی کالا از طریق دو سامانه نیما و مرکز مبادله ارز تامین می‌شود. لذا قیمت‌گذاری غیراستاندارد تخلف است و از طریق ستاد نظارت بر قیمت کالاها پیگیری می‌شود. و نظارتها افزایش یافته است.

رسانه‌ها از تخلفات در این حوزه گزارش بدهند، دولت هم با جدیت این موضوع را پیگیری میکند. اصناف باید قیمت‌گذاری خود را طبق سامانه نیما و مرکز مبادله ارز تعیین کنند.

حال عمومی وزیر ورزش و سایر مصدومان خوب است

وی با اشاره به حادثه بالگرد وزیر ورزش و همراهان او در کرمان گفت: الحمدلله حال عمومی وزیر ورزش و سایر مصدومان این حادثه خوب است. دستگاه‌های متصل به وزیر ورزش جدا شده است. در روز چند ساعت راه می‌روند ‌ با اعضای خانواده خود صحبت می‌کنند و به زودی به بخش منتقل خواهند شد. به شایعات در این زمینه هم توجه نکنید.

بهادری جهرمی درباره عیدی کارکنان دولت گفت: این مبلغ ضریب مشخص قانونی دارد و سالانه آن را اعلام می‌کند و طبیعتا مکلف به اجرای قانون است. اگر لازم است تغییری در آن صورت بگیرد، مجلس شورای اسلامی باید آن را مشخص کند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: براساس مصوبه مجلس، هرگونه دریافت به هرشکل تخلف و غیرقانونی است. اگر هرگونه اطلاعاتی دارید، آن را اعلام کنید تا حقوق مردم تضییع نشود.

مصرف روزانه بنزین به ۱۰۰ میلیون لیتر رسیده است

وی با اشاره به کاهش سهمیه بنزین و افزایش نرخ آن با توجه به سفرهای نوروزی گفت: ما در حوزه‌های انرژی، ناترازیهای در تولید و مصرف داشتیم که دولت سعی در کنترل آنها داشته است. نتیجه این شد که از این بحران‌ها عبور کردیم و از مردم هم تشکر میکنیم.

بهادری جهرمی ادامه داد: در حوزه بنزین هم رویه دولت همین است. از مردم هم خواهش میکنیم در مدیریت مصرف بنزین همراهی و همکاری کنند تا در ایام سفرهای نوروزی دچار مشکل نشویم. میانگین مصرف روزانه بنزین به ۱۰۰ میلیون لیتر رسیده است. سرانه مصرف بالاست اما با طرح‌های موجود قصد کنترل آن را داریم اما افزایش قیمت در دستور کار دولت نیست./ ایرنا

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.