درخواست معدنی نیجر از ایران

رئیس گروه دوستی پارلمانی نیجر و ایران از وجود معادن بکر فراوان در این کشور خبر داد و گفت امیدواریم ایران آمادگی لازم را برای ورود به این حوزه جهت همکاری داشته باشد.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از خانه ملت، احمد الحاجی حامادو رئیس گروه دوستی پارلمانی نیجر و جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأت پارلمانی برای گفت‌وگو و رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، در آخرین روز حضور خود در کشورمان با علی نیکزاد ثمرین ­نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

نیکزاد در ابتدای این دیدار با اشاره به مناسبات مثبت و رو به رشد دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا و جمهوری نیجر در غرب آفریقا اشتراکات فراوان دارند و این می‌تواند بستر مناسبی را برای توسعه همکاری‌های فیمابین در عرصه‌های مختلف فراهم سازد.

او با ابراز علاقه به پیشرفت جمهوری نیجر افزود: اکنون بهترین زمان است که نیجر نقشه راه پیشرفت خود را قلم بزند و لازم به ذکر است کشور‌هایی که تحمل این پیشرفت‌ها را ندارند برای ما فاقد اهمیت هستند، زیرا اکنون ۴۴ سال است که مقابل آمریکا و برخی کشور‌های غربی که در حق جمهوری اسلامی ایران، قاره آفریقا، جمهوری نیجر و بسیاری کشور‌های دیگر ظلم کرده‌اند، ایستادگی کرده‌ایم.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با مهم خواندن ارتباط پارلمان‌های دو کشور در ارتقای سطح همکاری‌ها افزود: پارلمان‌های جمهوری اسلامی ایران و نیجر باید بتوانند در همه زمینه‌ها ایفای نقش کنند، زیرا ارتباطات پارلمانی نقش مهمی در تسریع و تسهیل همکاری دولت‌ها دارد.

نیکزاد در ادامه این دیدار گفت: ما حتما خواهان ارتقای روابط پارلمانی هستیم و این وظیفه بر عهده روسای گروه دوستی پارلمانی دو کشور است. ایران و نیجر با همکاری یکدیگر می‌توانند کار‌های بزرگی انجام دهند و این نیازمند انعقاد چندین قرارداد در حوزه‌های مختلف کاری است.

نماینده مردم اردبیل، سرعین، نیر و نمین در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری در حوزه اقتصادی و امکان صدور خدمات فنی و مهندسی از سوی ایران تاکید و به ظرفیت و توانمندی‌های بالقوه جمهوری نیجر در حوزه معادن و نفت خام اشاره کرد.

هیچ کشوری در قاره آفریقا به اندازه نیجر دارای معادن و ذخایر نیست

احمد الحاجی حامادو رئیس گروه دوستی پارلمانی نیجر و جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از اینکه جمهوری نیجر، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان کشور دوست انتخاب کرده است ابراز امیدواری کرد، روابط دو کشور در آینده نزدیک توسعه پیدا کند و ایران و نیجر بتوانند با ارتقای روابط خود نیازمندی‌های یکدیگر را تکمیل کنند.

او افزود: هیچ کشوری در قاره آفریقا به اندازه نیجر دارای معادن و ذخایر نیست و حتی نیجر جزو ۱۰ کشور اول جهان در این زمینه است.

رئیس گروه دوستی نیجر در پایان گفت: ما مواد اولیه بسیاری داریم، اما امکان بهره‌برداری از آن وجود ندارد و معادن بسیاری در نیجر وجود دارد که هنوز بکر مانده‌اند. امیدواریم جمهوری اسلامی ایران آمادگی لازم برای ورود به این حوزه در جهت همکاری با جمهوری نیجر را داشته باشد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.