کمبود پرستار تلفات کرونا را بالا برد

دبیرکل خانه پرستار می‌گوید هزاران پرستار از کارشان انصراف دادند

افزایش مرگ‌ومیرهای این روزهای مبتلایان به کرونا به دلیل ناکافی‌بودن تعداد پرستاران است. اگر مردم پروتکل‌ها را رعایت نکنند و کارشان به بیمارستان کشیده شود، اولین چیزی که آزارشان می‌دهد، تعداد ناکافی کادر پرستاری است.

دبیرکل خانه پرستار می‌گوید در حال حاضر وزارت بهداشت با معضل بزرگ تعداد ناکافی پرستار مواجه است و این معضل دو عارضه عمده دارد؛ مرگ تعداد بیشتری از بیماران مبتلا به کرونا و پرستاران.
محمد شریفی‌مقدم در گفت‌وگو با ایلنا ضمن انتقاد از وضع پرستاران و فشار زیادی که به بخش کادر درمانی به دلیل شیوع بیماری کرونا وارد شده است، گفت: «براساس آخرین آمار ۶ هزار پرستار به دلیل ابتلا به کرونا در مرخصی استعلاجی هستند و هزاران پرستار از کارشان انصراف داده‌اند. این شرایط  و شیفت‌های شبانه‌روزی و بی‌وقفه کار را برای پرستاران سخت کرده است.»
او ادامه داد: «درحال حاضر بیش از ۶۰ پرستار به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. از طرفی تعداد پرستاران مبتلا به کرونا هم بیش از ۲۵ درصد شده است.»

افزایش خروج پرستاران از چرخه خدمات درمانی

شریفی‌مقدم با اشاره به پیوستگی موج اول، دوم و سوم کرونا و طولانی‌شدن شیوع این بیماری گفت: «کادر پرستاری نه مرخصی می‌رود و نه استراحت دارد. همین شرایط هم موجب شده که پرستاران نتوانند جسم خود را بازیابی کنند تا خستگی آنها را از پا درنیاورد. این خستگی زمانی که بر تهاجم کرونا می‌نشیند، سریع‌تر پرستار را از پا درمی‌آورد.»
به گفته او به صورت استاندارد باید به‌ازای هر هزار نفر سه پرستار وجود داشته باشد، در ایران تا پیش از گسترش کرونا، ۱.۵ پرستار وجود داشت که به دلایلی که شرح دادم این رقم به ۱.۲ و ۱.۳ رسیده است.»
آن‌طور که شریفی‌مقدم می‌گوید خروج پرستاران از چرخه خدمات درمان، ۵ یا ۶ درصد بیشتر از گذشته و فشار کار پرستاران چند 10 برابر شده است. بنابراین هرچه تعداد پرستار بیشتر شود، مرگ بر اثر کرونا کاهش می‌یابد.
جامعه پرستاری در حالی با همه این مشکلات و سختی‌ها دست به گریبان است که به گفته دبیرکل خانه پرستار، پرستاران معوقات مالی زیادی هم دارند.

سهم 10 درصدی پرستاران از منابع مالی بخش درمان

او در توضیح بیشتر گفت: «سال گذشته که صحبت از پرداخت 6 هزارمیلیارد تومان پرداخت یارانه درمان بود، درنهایت و در بهترین حالت ۱۵۰ هزار تومان به هر پرستار پرداخت شد. ۱۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات، عدد کمی نیست، اما تجربه به ما نشان داده است که ۷۰درصد از بودجه‌ای که برای این کار در نظر می‌گیرند، به پزشکان عضو هیأت علمی می‌رسد، ۱۰ درصد از آن به بیمارستان‌ها و ۲۰ درصد هم به غیرپزشکان که سهم پرستاران از گروه سوم کمتر از ۱۰ درصد است.»
به گفته شریفی‌مقدم ۸۰درصد بار کرونا روی دوش پرستاران است، اما سهم آنها از منابع تخصیص داده شده، کمتر از 10 درصداست: «وقتی می‌خواهند کارانه پرداخت کنند، کمتر از ۱۰درصد از آن به کادر پرستاری می‌رسد. تازه اگر به هر پرستار که به طور متوسط ۱۰ ماه معوقه دارد، ۱۰ میلیون تومان پرداخت شود؛ باید خوشحال باشند.»
او درباره برخی اعتراضات صنفی پرستاران و حواشی که در اصفهان و مشهد به وجود آورد هم گفت: «جامعه پرستاری اگر اعتراض نمی‌کند، به این دلیل است که نای اعتراض‌کردن ندارد، به ویژه در استان‌هایی که از جانب دانشگاه با آنها بیشتر برخورد می‌شود. دیدید زمانی که پرستاران قصد برگزاری یک اعتراض صنفی را داشتند، چه برخوردهایی با آنها شد. در کمال تأسف دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هم قرارداد افراد معترض را تمدید نمی‌کنند و فضایی را برای انتقاد باقی نمی‌گذارند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.