بازگشایی دوباره نقاهتگاه‌های هلال‌احمر

توزیع ۸۰هزار بسته غذایی به همت جمعیت هلال‌احمر

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر از آمادگی جمعیت هلال‌احمر برای بازگشایی دوباره نقاهتگاه‌ها یا مراکز درمانی سیار هلال‌احمر درصورت درخواست وزارت بهداشت خبر داد.

قرنطینه برای داوطلب معنایی متفاوت دارد. ساده و بی‌ریا آماده شد‌ه‌اند برای مهربانی. از تولید و توزیع ماسک گرفته تا غربالگری در ورودی شهرها و توزیع بسته‌های غذایی و طرح آمران سلامت. اینها بخشی از خدماتی است که اعضای داوطلب جمعیت هلال‌احمر در دوماه اخیر ارایه کرده‌اند.

پس از شیوع کرونا و تبدیل‌شدن آن به یک بحران بسیاری از مردم همراه با نهادهای مختلف اجرایی داوطلبانه به میدان آمدند. همه آمدند تا برای شکست کرونا و همیاری با کادردرمانی که به‌‌عنوان مدافعان سلامت از آنها یاد می‌شود، آستین بالا بزنند. در این بین اعضای تشکل‌های  هلال‌‌احمر نیز در کنار دیگر نهادهای اجرایی تمام‌قد برای مبارزه با این ویروس ایستاده‌اند. محور فعالیت‌های این سازمان مردم‌نهاد را می‌توان در سه بخش آموزش، پاسخگویی و توانمندسازی تعریف کرد.

در همان روزهایی که ویروس کرونا در چین سروصدا راه انداخته بود، جمعیت هلال‌احمر فعالیت خود را برای آشنایی مردم با این ویروس آغاز کرد. کار با توصیه‌ها و راه‌های پیشگیری از این ویروس در این جمعیت کلید خورد. در مرحله بعدی فعالیت حمایتی و پاسخگویی نیز در دستور کار قرار گرفت. بازگشایی دوباره نقاهتگاه‌ها یا مراکز درمانی سیار هلال‌احمر یکی از همین طرح‌ها بود.

طرحی که محمد نصیری در گفت‌وگو با مهر، درباره راه‌اندازی دوباره نقاهتگاه‌های هلال‌احمر در موج جدید شیوع کرونا خبر داد. او گفت: «بازگشایی دوباره نقاهتگاه‌ها یا مراکز درمانی سیار هلال‌احمر تنها منوط به درخواست وزارت بهداشت و اعلام نیاز این نهاد است. درصورتی که وزارت بهداشت نیاز به مراکز درمانی بیشتر یا نقاهتگاه داشته باشد، باید به ما یا دیگر دستگاه‌ها ازجمله بسیج اعلام کند.»

او افزود: «درحال حاضر هیچ درخواستی از این وزارتخانه مبنی بر راه‌اندازی دوباره نقاهتگاه‌ها را نداشته‌ایم. اما درصورت اعلام نیاز، آمادگی کامل برای راه‌اندازی آنها را داریم.»

داوطلب همراه است با کادر درمان

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر درباره عملکرد نقاهتگاه‌ها تصریح کرد: «این استراحتگاه‌ها مخصوص بیماران بهبودیافته از کروناست که دوران کمون بیماری خود را سپری می‌کنند و به دلیل احتمال سرایت ویروس در این ایام در نقاهتگاه‌ها بستری می‌شوند.»

نصیری همچنین درباره وضعیت توزیع انسولین نیز، اظهار داشت: «هلال‌احمر به‌عنوان توزیع‌کننده انسولین در کشور محسوب می‌شود. به هر میزان که معاونت غذا و داروی بیمارستان‌های علوم پزشکی این دارو را در اختیار ما بگذارند، ما نیز آن را در داروخانه‌های هلال‌احمر توزیع خواهیم کرد.»
او ادامه داد: «این سهمیه به صورت روزانه به ما تعلق می‌گیرد. هلال‌احمر نقشی در کمبود آن ندارد بلکه تنها نقش توزیع را برعهده دارد. توزیع و سهمیه روزانه هلال نیز وابسته به معاونت غذا و داروست.» گفتنی است، جمعیت هلال‌احمر در اسفندماه سال ۹۸ و همزمان با شیوع موج اول کرونا، نقاهتگاه‌های خود را با مجموعا 2هزار و۴۰۰ تخت در استان‌های اصفهان، گلستان، مازندران و تهران برپا کرده بود.

مشارکت 13هزار نفر در طرح آمران سلامت

بنا به گفته نصیری، درحال حاضر ۳هزار و ۴۰۰ نقطه در سراسر طرح آمران سلامت درحال برگزاری است. بالغ بر ۱۳هزار نفر در این طرح فعال هستند و این طرح تا ۱۰روز ادامه خواهد داشت. همچنین ۸۰هزار بسته غذایی توسط  هلال‌احمر تهیه شد و توسط همه شعب قرار است توزیع شود. ارزش هر بسته ۳۰۰هزار تومان است که قرار است به زودی توزیع شود.

براساس آمارهای منتشرشده به‌طور متوسط به واسطه فعالیت‌های مستمر داوطلبان هلال‌احمر سالانه ۲‌هزار و ۴۴۰ پروژه محرومیت‌زدایی در قالب پروژه‌های معیشت‌محور و سلامت‌محور انجام می‌شود. داوطلب‌ها با ارزیابی مناطق محروم و کم‌برخوردار و شناسایی افرادی که نیازمند کمک هستند، به کمک آنها می‌شتابند و نیازهای معیشتی آنها را در حد توان برطرف می‌کنند.

در زمینه اجرای پروژه‌های سلامت‌محور نیز کاروان‌های سلامت متعددی در طول‌سال با حضور پزشکان فوق‌تخصص، متخصص، پیراپزشک، جراح، دندانپزشک و پرستار به مناطق محروم می‌روند و بدون دریافت حتی یک ریال حق ویزیت یا دستمزد، نسبت به درمان بیماران اقدام می‌کنند. حالا با این آمارها شاید بتوان تعریف کامل‌تری از واژه داوطلبی ارایه کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.