رزمایش پدافند پرتوی اجرا شد؛پایش لحظه‌ای یون‌سازها

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ملاحظات ایمنی تمام مراکز پرتوی کشور در لایه‌های مختلف به صورت شبانه‌روزی و لحظه‌ای در حال پایش و رصد است.

به گزارش شهروند آنلاین، محمد اسلامی روز چهارشنبه در حاشیه قرارگاه تاکتیکی پدافند پرتوی شهرستان ری در جمع خبرنگاران پیرامون اقدامات پیش‌بینی شده برای مدیریت بحران در شرایط وقوع حوادث پرتوی، افزود: سازمان انرژی اتمی با سنجنده‌هایی که در اقصی نقاط کشور نصب کرده است از تمام فعالیت‌های پرتوی پایش مستمر دارد.

او یادآور شد: به زودی مرکز ملی پایش پرتوی کشور که در حال احداث است و تجهیزات آن به کمک آژانس بین‌المللی اتمی تامین شده به بهره‌برداری می‌رسد و به صورت شبانه‌روزی پایش‌گر محیطی خواهد بود و در حال حاضر نیز این پایش‌ها از طریق جمع‌آوری اطلاعات به صورت لحظه‌ای و مراقبت به صورت دائمی انجام می‌شود.

اسلامی تاکید کرد: از وظایف مرکز نظام ملی ایمنی هسته‌ای محافظت در مقابل اشعه‌ها است که بخش بسیار مهمی از وظایف سازمان انرژی اتمی برای سلامت مردم است.

این مسئول افزود: در مراکز پرتوی سراسر کشور نظارت مداوم و لحظه‌ای وجود دارد و پرتوهای یون‌ساز و غیریون‌ساز را سازمان انرژی اتمی کنترل می‌کند.

او خاطرنشان کرد: نکته دیگر بحث‌های مربوط به سامانه‌ای است که طراحی و تهیه نظام‌نامه آن در نیمه نخست امسال به سازمان انرژی اتمی سپرده شده بود که در شورای عالی امنیت ملی تهیه و تصویب شد و ساختارها بر اساس آن تکالیفی را دارند که بر عهده آنها است.

اسلامی ادامه داد: در گام نهایی مراکز اورژانس است که ما در مراکز کانونی سرمایه‌گذاری کردیم و این سرمایه‌گذاری‌ها ادامه دارد تا تجهیزات لازم را فراهم کنیم و در شرایط پرتوی این تمهیدات لحاظ و اجرا شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: نکته آخر اینکه در بحث الزامات ایمنی در حوزه پرتوی هیچ‌گونه ملاحظه و تخفیفی نداریم و به صورت پایش شبانه‌روزی کنترل می‌شود و این ملاحظات ایمنی که در لایه‌های مختلف است شرط تداوم فعالیت هر مرکزی به شمار می‌رود که به صورت ملی و بین‌المللی در حال پایش لحظه‌ای قرار دارد.

به گزارش ایرنا، رزمایش پدافند پرتوی همراه با سقوط هواپیمای فرضی صبح چهارشنبه (۱۰ اسفند ۱۴۰۱) با مشارکت نهادهای کشوری و با محوریت فرمانداری شهرستان ری و باهدف مواجهه با سانحه هوایی و نحوه برخورد دستگاه‌های امدادی و خدماتی با چنین حوادثی در بخش فشافویه شهرستان ری برگزار شد./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.