ترس و لرز در کلاس درس

رئیسی به وزیر کشور دستور ریشه‌یابی فوری مسمومیت دختران دانش‌آموز را داد

سریال مرموز و هولناک مسمومیت‌های دانش‌آموزان در شهرهای مختلف کشور به صدمین روز خود رسیده است. علی‌رغم شدت گرفتن پیگیری‌ها از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه در زمینه مسمومیت‌های دختران، در هفته‌های گذشته ابهامات، سوالات و شایعات بسیاری در اذهان مردم شکل گرفته و خانواده‌های بسیاری را نگران کرده. در این میان، اخبار غیررسمی از تکرار این حادثه در مدارس دیگری در منطقه تهرانسر و نارمک تهران در روز چهارشنبه بر نگرانی‌ها افزوده است. والدین اطلاع دادند که به دلیل مسمومیت فرزندان‌شان به مدرسه فراخوانده شدند. در حالی که بیش از سه ماه از بروز مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان در مدارس مختلف می‌گذرد، دهم اسفندماه چند مدرسه دخترانه هدف انتشار گاز مسمومیت‌زا قرار گرفتند که در میان آنها یک دبستان دخترانه در منطقه نارمک هم به چشم می‌خورد. این در حالی است که در ماه‌های گذشته مسمومیت‌ها قریب به اتفاق در دبیرستان‌ها و هنرستان‌های دخترانه بود.

 شهروند- دختری در تخت اورژانس بیمارستانی در تهران دراز کشیده و فریاد می‌زند نمی‌توانم نفس بکشم؛ یکی دیگر جلوی مدرسه به سرفه افتاده و متخصص اورژانس به او کمک می‌کند تا به کمک اکسیژن نفسی تازه کند. آن یکی در تخت بیمارستان با ماسک متصل به کپسول اکسیژن نفس می‌کشد. این تصاویر و ویدیوها روایتگر اتفاقی مرموز در مدارس دخترانه است که با گسترش در استان‌ها و شهرهای بیشتر، نگران‌کننده‌تر می‌شود.

سریال مرموز و هولناک مسمومیت‌های دانش‌آموزان در شهرهای مختلف کشور به صدمین روز خود رسیده است. علی‌رغم شدت گرفتن پیگیری‌ها از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه در زمینه مسمومیت‌های دختران، در هفته‌های گذشته ابهامات، سوالات و شایعات بسیاری در اذهان مردم شکل گرفته و خانواده‌های بسیاری را نگران کرده. در این میان اخبار غیررسمی از تکرار این حادثه در مدارس دیگری در منطقه تهرانسر و نارمک تهران در روز چهارشنبه بر نگرانی‌ها افزوده است. والدین اطلاع دادند که به دلیل مسمومیت فرزندان‌شان به مدرسه فراخوانده شدند. در حالی که بیش از سه ماه از بروز مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان در مدارس مختلف می‌گذرد، دهم اسفندماه چند مدرسه دخترانه هدف انتشار گاز مسمومیت‌زا قرار گرفتند که در میان آنها یک دبستان دخترانه در منطقه نارمک هم به چشم می‌خورد. این در حالی است که در ماه‌های گذشته مسمومیت‌ها قریب به اتفاق در دبیرستان‌ها و هنرستان‌های دخترانه بود.

اولین قسمت سریال مسمومیت‌ها از مدارس دخترانه قم آغاز شد و دامنه آن به شهرهای دیگری چون بروجرد رسید. حالا والدین از مسمومیت فرزندان‌شان در مدرسه‌ای در محله تهرانسر خبر می‌دهند. منشأ انتشار گاز نامعلوم است، ولی حالا دیگر عمدی‌بودن این ماجرا که اسمش خرابکاری یا ماجراجویی می‌تواند باشد، بر کسی پوشیده نیست. یک ویدیو منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد صبح چهارشنبه 10 اسفند، یک اتوبوس آمبولانس مقابل دبیرستان دخترانه 13 آبان تهرانسر توقف کرده؛ دستکم 6 آمبولانس هم اطراف مدرسه دیده می‌شود و خانواده‌هایی که باخبر شده‌اند و خودشان را به مدرسه رسانده‌اند، نگران و هراسان‌اند.

بویی شبیه به صابون و شامپو آمد و کم‌کم حالمان بد شد

ویدیوهای منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد دبیرستان عصمت منطقه 5 تهران که در کنارش یک دبستان دخترانه هم وجود دارد، چهارشنبه با مسمومیت دانش‌آموزان بر اثر بوی گاز درگیر بوده است. این بو به دبستان مجاور این دبیرستان هم رسیده است و دانش‌آموزان از سوزش چشم بر اثر استنشاق این بو گلایه کردند. یکی از دانش‌آموزان این دبیرستان توضیح می‌دهد: «بویی شبیه به مایع دستشویی یا صابون می‌آمد؛ بچه‌ها که از بو گلایه کردند، ابتدا مدیر مدرسه گفت خیالاتی شده‌اید، ولی بو هر لحظه داشت بیشتر می‌شد تا اینکه یکی از معلم‌ها فریاد زد بچه‌ها بیهوش شدند. وقتی همه از کلاس‌ها بیرون آمدیم دیدیم چند نفر از بچه‌ها در راهرو روی زمین نشسته‌اند که بعد از آن سریع اورژانس آمد و 9 نفر از بچه‌ها به بیمارستان منتقل شدند.»

تجربه مشابهی از بویی مثل صابون و شامپو، از دبیرستان مومنی واقع در فردیس کرج، در فضای مجازی ثبت شده که به گفته دانش‌آموزان این دبیرستان، مسمومیت‌های این مدرسه خفیف بوده، ولی برای احتیاط بچه‌ها از زنگ دوم تا آخر وقت، در حیاط مدرسه بودند. یکی از کارشناسان اورژانس کرج هم درباره اتفاقات دیروز در این منطقه فردیس توضیح می‌گوید: «بچه‌ها و معلم‌ها می‌گفتند بویی شبیه به شامپو آمد و حال برخی بد شد. علایم در آنها شدید نبود، ولی چند نفری بودند که سرگیجه و منگی داشتند و قادر به سرپا ایستادن نبودند. گویا بوی ناشناس اول در ساختمان مدرسه پخش شده و بعد به حیاط رسیده است.»

کرمانشاهی‌هایی که دانش‌آموز دختر دارند هم روز چهارشنبه را در ترس و هراس از خبر انتشار گاز در مدارس گذراندند. تعدادی از دانش‌آموزان یک دبستان ابتدایی در کرمانشاه به علت مسمومیت با استنشاق گاز راهی بیمارستان شدند. به گفته والدین دانش‌آموزان دبستان سپهر مصباح، طی تماس تلفنی از سوی مدرسه از این اتفاق آگاه شده‌اند. روابط عمومی اورژانس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه با تایید خبر مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان، از انتقال آنها به بیمارستان خبر داده است که بیشتر آنها مرخص شده و تعدادی نیز هنوز تحت مراقبت و بستری هستند.

بچه‌ها دست ما امانت هستند و نباید خطری آنها را تهدید کند

مدیر یکی از مدارس ابتدایی واقع در منطقه 9 تهران نیز به‌واسطه خبرهایی که از انتشار گاز مسموم در منطقه تهرانسر پخش شد، شیفت بعدازظهر مدرسه را اختیاری کرد. او از نگرانی مسئولان مدرسه در قبال سلامت دانش‌آموزان می‌گوید: «این بچه‌ها دست ما امانت هستند و نمی‌خواهیم خطری آنها را تهدید کند.» او توضیح می‌دهد که با منطقه آموزش‌وپرورش تماس گرفته و به او گفته‌اند مدرسه نباید تعطیل باشد، ولی بر عهده مدیر است که مدرسه اختیاری باشد یا اجباری.» این مدیر مدرسه معتقد است باید برای همه مدارس دخترانه مامور انتظامی بگذارند. «ما از یک طرف نگران سلامت دانش‌آموزان هستیم و از سوی دیگر باید پاسخگوی والدین نگران باشیم که هر اتفاقی در مدرسه رخ دهد، از چشم ما می‌بینند. به ما گفته‌اند قرار است جلسه‌هایی بگذارند تا موضوع تعیین تکلیف شود. با این حال، برنامه جشن تکلیف دانش‌آموزان که قرار بود روز شنبه به صورت سراسری برگزار شود، فعلا لغو شده است.»

  تاکنون ۹۰۰ دانش‌آموز مسموم شده‌اند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: «تا الان قریب به ۹۰۰ دانش‌آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شده‌اند و این آمار را امروز از یک منبع موثق دریافت کردم.» شهریار حیدری درباره مسمومیت سریالی دانش‌آموزان اظهار می‌کند: «پیشنهاد بنده این است که رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ماموریت دهد تا به همراه مسئولان نهادهای اطلاعاتی و وزارت بهداشت و آموزش‌و‌پرورش و با فوریت این موضوع را بررسی کنیم. تاکنون چند استان و چند مدرسه درگیر مسمومیت شده‌اند. امروز هم برخی از مدارس تهران از جمله در منطقه تهران‌پارس دچار این مشکل شدند.»

به گفته حیدری، دستگاه اطلاعاتی، دولت و مسئولان حوزه بهداشت کشور باید این موضوع را با حساسیت پیگیری کنند و نباید از کنار این قضیه به سادگی گذشت. ممکن است افراد ضدنظام در این موضوع نقش داشته باشند، اما هنوز این موضوع قطعی نیست و نمی‌توان بدون بررسی دقیق گروهی را متهم به این کار کرد. به هر حال باید منشأ این موضوع زودتر مشخص شود تا مردم از نگرانی درآیند.

مسمومیت دانش‌آموزان روز چهارشنبه ابعاد ملی پیدا کرده

استنشاق گازی با منشأ نامعلوم سه ماهی می‌شود که دانش‌آموز زیادی را گرفتار کرده. بروز علایم مشکوک به مسمومیت اعم از بی‌حالی، ضعف، مشکلات تنفسی، گرفتگی عضلانی و … دانش‌آموزانی از شهرهای مختلف را در روزهای ۹ آذر، ۲۲ آذر، ۸ بهمن، ۱۲ بهمن، ۱۶ بهمن، ۱۷ بهمن، ۲۳ بهمن، ۲ اسفند، ۳ اسفند، ۶ اسفند، ۷ اسفند و ۹ اسفند راهی بیمارستان کرده است.

وزیر کشور گفت: «هنوز عنصر و ماده خاصی در میان محتویات گازی که منتشر شده و بویی که احساس شده، پیدا نشده است. تا امروز گزارش قطعی درباره وجود ماده خاص سمی در گاز منتشرشده نداشته‌ایم. اینکه ماده سمی بوده یا نه، هنوز مشخص نیست و نباید اظهارنظر غیرقطعی صورت بگیرد. به علاوه درباره اینکه این موضوع یک ماجراجویی شخصی در داخل مدرسه یا عوامل خارج از مدرسه هم بوده باشد، تحت بررسی دستگاه‌های اطلاعاتی است و هنوز نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد.»

با تداوم اتفاقات مذکور و نرسیدن به نتیجه مشخص، موضوع ابعاد ملی پیدا کرد و از نمایندگان مجلس گرفته تا اعضای کابینه دولت، دادستانی و فراجا اظهاراتی در این خصوص مطرح کردند و از بررسی موضوع به‌صورت ویژه خبر دادند. در این میان، مواردی چون ماندگاری علایم، فلج‌شدن یا مرگ دانش‌آموزان نیز نقل می‌شد که به نگرانی خانواده‌ها دامن زده بود که وزیر آموزش‌و‌پرورش در روز  ۲۶ بهمن‌ماه این شایعات را رد کرد و گفت که «شایعات و موج‌های رسانه‌ای خارج از کشور در این موضوع، نگرانی برخی خانواده‌ها را به همراه داشت. در این‌خصوص تلفات جانی نداشتیم، اما برخی شایعه کرده‌اند که دانش‌آموزان فوت کرده‌اند یا دچار عوارضی همچون فلجی شده‌اند که این شایعات تکذیب می‌شود. هیچ دانش‌آموزی در این ماجرا فوت نکرده. برخی خانواده‌ها نیز به علت انتشار شایعات، نگران عواقب و اثرات بعدی مسمومیت و استشمام بو بودند که این موضوع هم رد شده است.»

از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب تا مسئولیت وزارت کشور برای پیگیری ماجرا

خرابکاری یا یک ماجراجویی شخصی با هدف نامشخص؛ گمانه‌زنی‌ها درباره انتشار گاز در مدارس حالا به بالاترین سطح رسیده و در این میان حواشی و خبرسازی‌های کذب هم کم نیست. با این همه، تعیین تکلیف‌شدن این ماجرای مرموز و معرفی عامل یا عوامل آن، اصلی‌ترین مطالبه خانواده‌های ایرانی از دستگاه‌های مسئول است.

در ۱۰ روز گذشته مسمومیت دانش‌آموزان، یکی از موضوعات پررنگ خبری در رسانه‌ها بود و دستگاه‌های بسیاری از ورود به موضوع برای رسیدگی‌های بیشتر خبر دادند. جلال رشیدی کوچی، رئیس کمیته امنیت کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در روز هشتم اسفندماه از تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب در کمیسیون امور داخلی کشور به منظور پیگیری مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در قم و چندین استان دیگر خبر داد.

دستور ویژه رئیس‌جمهوری به وزیر کشور    

سیدابراهیم رئیسی در جلسه صبح چهارشنبه هیأت دولت با اشاره به نگرانی‌های ایجاد شده درخصوص مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس، به وزیر کشور ماموریت داد ضمن پیگیری و ریشه‌یابی هرچه‌سریع‌تر موضوع، از نتایج پیگیری‌ها اطلاع‌رسانی مستند و مستمر صورت گیرد تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود. رئیس‌جمهوری با تاکید بر همکاری وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات و دیگر بخش‌ها با وزیر کشور در این زمینه، گفت که هرگونه اطلاع‌رسانی باید از طریق وزارت کشور انجام شود.

یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش نیز اعلام کرد که وزارت کشور منشأ انتشار گازهای سمی در مدارس را پیگیری می‌کند. قرار شد با محوریت وزارت کشور در این زمینه اطلاع‌رسانی شود. این موضوع بین‌بخشی است و به همین دلیل وزارت کشور در این‌خصوص پیگیری خواهد کرد.

هنوز کسی دستگیر نشده و درباره محتویات گاز منتشرشده به قطعیت نرسیده‌ایم

وزیر کشور که از روز چهارشنبه با دستور ویژه رئیس‌جمهوری مسئول پیگیری سریع این رویدادهای تلخ در مدارس دخترانه است، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت توضیحاتی داد: «خبرهای مختلفی عنوان می‌شود که بخشی از آن کذب است. اینکه گفته می‌شود دانش‌آموزی بوده که بر اثر استنشاق این گاز فلج شده، کذب محض است یا اینکه گفته شده افرادی در این رابطه دستگیر شد‌ه‌اند، این خبر هم جعلی است. هنوز مشخص نیست عوامل وابسته به گروهک‌ها بوده باشند یا کسان دیگری از سر ماجراجویی به این کار اقدام کرده باشند، هنوز به این سرنخ‌ها نرسیده‌ایم و تحقیقات ادامه دارد.»

وحیدی ادامه می‌دهد: «هنوز عنصر و ماده خاصی در میان محتویات گازی که منتشر شده و بویی که احساس شده، پیدا نشده است. تا امروز گزارش قطعی درباره وجود ماده خاص سمی در گاز منتشرشده نداشته‌ایم. اینکه ماده سمی بوده یا نه، هنوز مشخص نیست و نباید اظهارنظر غیرقطعی صورت بگیرد. به علاوه درباره اینکه این موضوع یک ماجراجویی شخصی در داخل مدرسه یا عوامل خارج از مدرسه هم بوده باشد، تحت بررسی دستگاه‌های اطلاعاتی است و هنوز نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد. همچنان کار دستگاه‌های اطلاعاتی ادامه دارد، با این حال، دشمنان ما و کسانی که علاقه داشته و دارند که کشور را با عملیات‌های مختلفی دچار مشکل کنند، مسلما بر این موضوع تلاش دارند تا بار دیگر خباثت خود را نشان دهند و با روح و روان عزیزان و دلبندان ما بازی کنند و آنها را دچار هراس کنند. بعضی‌ها هم در داخل هستند که خارج از چارچوب دستگاه‌های تخصصی موضع گیری می‌کنند و اطلاعات غیردقیقی ارائه می‌دهد که این کار هم اشتباه است و هراس‌افکنی می‌کند و همه باید مراقب باشیم.»

انتهای پیام//

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.