شلیک به زندگی / یا لَلْعجب‎!/ مثل سگ و گربه

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي همکاری‌های روسیه و ایران ، سفر سرنوشت ساز عصر جمعه گروسی ، بحران تصمیم گیری در اردوگاه غرب، ماجرای مسمومیت‌های مرموز در ایران، پشت پرده كمبود پول در خودپردازها و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ تداوم ریزش نرخ ارز در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي همکاری‌های روسیه و ایران ، سفر سرنوشت ساز عصر جمعه گروسی ، بحران تصمیم گیری در اردوگاه غرب، ماجرای مسمومیت‌های مرموز در ایران، پشت پرده كمبود پول در خودپردازها و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

فارن افرز: همکاری‌های روسیه و ایران کاملا منطقی و سودمند است

روزنامه کيهان: مجله آمریکایی فارن افرز تاکید کرد با وجود این که روابط ایران و روسیه هنوز به طور کامل گسترش نیافته، اما همکاری دو کشور با یکدیگر می‌تواند بسیار موثر باشد. این نشریه به قلم دینا اسفندیاری عضو گروه آمریکایی «بحران» نوشت: ژوئیه ۲۰۲۲ میلادی زمانی که تهاجم روسیه علیه اوکراین در جریان بود و مسکو با کمبود تسلیحات مواجه شد «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی ایالات متحده موضوع مهمی را مطرح کرد: ایران در حال ارائه یا آماده شدن برای ارسال پهپاد‌ها به روسیه بود. تهران این اتهام را رد کرد. مسکو از این پهپاد‌ها که کوچک، ساده و به سختی قابل شناسایی هستند برای هدف قرار دادن اوکراین استفاده کرد. هم چنین، پهپاد‌ها به روسیه کمک کردند تا منابع اوکراین را تخلیه کند و به روس‌ها اجازه دادند منابع خود را حفظ نمایند. به نوعی فروش سلاح از سوی ایران به روسیه کاملا منطقی بود. ایران و روسیه در حال حاضر هر دو از سوی اکثر قدرت‌های بزرگ جهان تحت فشار قرار گرفته و تحریم شده‌اند و بنابراین به کمک نیاز دارند. هیچ علاقه عمیقی بین روسیه و ایران در تاریخ پرفراز و نشیب‌شان وجود ندارد. دو کشور در تاریخ در چندین جنگ رویاروی یکدیگر قرار گرفته‌اند. روابط کنونی ایران و روسیه هنوز دقیقا گرم نیست. این رابطه بیش‌تر شبیه یک شراکت تجاری است تا یک دوستی واقعی. با این وجود، علی‌رغم آن که هنوز فاصله زیادی تا ایجاد اتحاد رسمی بین ایران و روسیه وجود دارد همکاری دو کشور با یکدیگر می‌تواند بسیار موثر باشد. دو کشور در تقسیم‌بندی جنبه‌های مختلف روابط خود مهارت پیدا کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که می‌توانند هر زمان که مناسب است با یکدیگر شراکت داشته باشند. روابط دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی است. ایران و روسیه هر دو دریافته‌اند که طرف مقابل چیز‌های زیادی برای ارائه دارند. یک دیپلمات ایرانی که نخواست نام اش فاش شود به من گفت: «هر دو کشور مخالف تحریم و مخالف مداخله غرب در امور سایر کشور‌ها هستیم.مشارکت دو کشور امری طبیعی است». با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی روابط ایران و روسیه تعمیق یافت. در سال ۱۹۹۵ میلادی روسیه موافقت کرد که راکتور آب سبک نیروگاه هسته‌ای ایران در بوشهر را تامین کند. دو دولت هم چنین روابط نظامی خود را تقویت کردند و تا سال ۲۰۰۰ میلادی ایران سومین بازار بزرگ تسلیحات روسی بود. روسیه در سال ۲۰۰۷ میلادی وعده داد سامانه دفاع موشکی اس -۳۰۰ را به تهران بفروشد. روابط تجاری، سیاسی، مبادلات در سطح بالا و همکاری‌های امنیتی بین دو کشور از سال ۲۰۱۴ میلادی در حال افزایش بودند. حتی همکاری دو کشور در سوریه نیز پیچیده بوده است.

 

تنها ریزش شوق‌آور!

روزنامه جوان:«ریزش»‌ها معمولاً در هنگامه تأسف یا اعلام خسران و زیان یا دست‌کم نشان‌دادن بی‌تفاوتی به‌کار می‌روند و شاید تنها ریزشی که عامه مردم را بر سر شوق می‌آورد، ریزش نرخ دلار است! هرچند صاحبان مال و مرفهان آسوده‌حال و بی‌خیالان اهل‌وعیال که خروار‌ها دلار در خانه و بانک و صندوق‌گاو! ذخیره کرده‌اند، از این ریزش خوشنود نشوند! پس از خیزش دهشتناک دلار در هفته‌های اخیر که دلار را به ۶۰ و بالاتر هم رساند، دیروز نوای ریزش شوق‌آور دلار تا کانال ۵۲ هزار در گوش بازار پیچید. این بالا و پایین رفتن یک‌شبه و نابهنجار فرضیه دخالت غیراقتصادی دشمنان در بازار را تقویت می‌کند. برخی ناظران گفتند که دولت ارز به بازار رسانده و این ریزش را تا کانال ۴۰ هزار ادامه می‌دهد. باید دید تمهیدات دولت و مجلس که در روز‌های اخیر به جمع‌بندی‌های خوبی رسیده‌اند، چقدر دلار سرکش را آرام خواهد کرد.بازار ارز که از چندی قبل به دلیل متغیر‌های رفتاری ناآرام شده بود با اجرای سیاست‌های جدید ارزی در مسیر ثبات قرار گرفته است، به‌طوری که شاهد کاهش چشمگیر قیمت ارز، طلا و سکه در بازار بودیم.با اجرای سیاست‌های ارزی جدید، به نظر می‌رسد بازار ارز وارد مسیر ثبات شده است. هر چند شلوغی خیابان‌های منتهی به صرافی‌ها همچنان دایر است و برخی‌ها نیز در تلاش برای تبدیل ریال خود به ارز هستند، اما فضای کلی بازار ارز و قیمت‌های آن نشان از مهار نسبی نوسانات بازار ارز دارد. قیمت دلار در بازار آزاد که طی روز‌های گذشته در دنیای خبر تا مرز ۶۰ هزار تومان هم نقل شد، سیر صعودی به خود گرفته است و به گواه بازوی رسانه‌ای بانک مرکزی، عصر روز چهارشنبه تا کانال ۵۲ هزار تومان نیز کاهش یافت و بازار سکه طلا نیز متأثر از بازار دلار، کاهش ۴ تا ۵ میلیون تومانی را تجربه کرد و به زیر ۲۹ میلیون تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز به ۲میلیون‌و۴۷۰هزار تومان رضایت داد. طبق اطلاعات شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز نیز قیمت سکه امامی ۲۹‌میلیون‌و‌۲۹۰‌هزار تومان، سبکه بهار آزادی، ۲۵‌میلیون‌و‌۲۸۵‌هزار تومان، نیم سکه ۱۶‌میلیون‌و‌۳۰۰‌هزار تومان، ربع سکه ۱۰‌میلیون‌و‌۲۰۰‌هزار تومان و سکه گرمی ۶‌میلیون‌و‌۴۰۰‌هزار تومان تا لحظه درج این گزارش، ثبت قیمت شدند. همچنین قیمت دلار در این شبکه ۴۳‌هزارو ۸۵۰ تومان ثبت شده است.

 

سفر سرنوشت ساز عصر جمعه

روزنامه آرمان امروز: گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی فردا وارد تهران می شود. حضوری که به گفته بسیاری از تحلیلگران می تواند مسیر سیاست خارجی ایران را در ماه ها و سال های آینده مشخص کند. انتشار اخبار مربوط به گزارش جدید مدیرکل آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌ های هسته ‌ای جمهوری اسلامی ایران چند نکته مهم در خود نهفته است، به خصوص زمانی که سفر گروسی به تهران نیز قطعی شده است. گزارش اخیر برجامی مدیرکل آژانس همانند گزارش‌ های گذشته دو پهلو و به نحوی تهیه شده که می‌ تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد. رافائل گروسی در آستانه انتخاب مجدد قرار دارد و بناست در جلسه آتی شورای حکام در این مورد تصمیم گیری شود. لذا وی به دنبال جلب نظر کشورهای غربی بوده و تلاش دارد با اطمینان دادن به آن ها و این که در راستای سیاست های این کشورها فعالیت خواهد کرد، حمایت آنان را جلب نماید. هر چند بخش عمده بودجه آژانس را کشورهای غربی فراهم می آورند؛ لیکن اعتبار این سازمان بین ‌المللی در گرو بی طرفی، حرفه ‌ای گری و توجه به خواست همه کشورهای عضو و نه تنها چند کشور صاحب نفوذ است. از قرار اطلاع، مدیرکل همچنان رویه غلط قبلی را ادامه داده و در گزارش خود به جزئیات غیرضرور که ارزش فنی و تجاری و نیز حساسیت های امنیتی دارد، پرداخته است. ضمن این که انتشار گزارش با جزئیات فراوان می تواند دست سوءاستفاده کنندگان را برای بهره برداری از این جزئیات باز گذارد. کشورهای عضو آژانس می بایست توجه داشته باشند که رفتار غیرحرفه ای و سیاسی مدیرکل آژانس تنها محدود به ایران نخواهد شد و ادامه این رویه می‌ تواند دامن گیر آن ‌ها نیز شود. همین امر شاید در خصوص تصمیم‌گیری برای انتخاب مجدد مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سیاست های برخی کشورها تاثیر گذاشته و این کشورها رویه سکوت را شکسته، پیام نگرانی خود را از این روند و روش غلط به طور روشن اعلام کنند. هر چند در روزهای آتی جلسه شورای حکام می تواند بسیار تعیین کننده باشد و بسیاری از مسائل را روشن کند.

 

پشت پرده كمبود پول در خودپردازها

روزنامه اعتماد:بيش از سه ماه است كه وقتي مردم به عابربانك‌ها مراجعه مي‌كنند با دو اتفاق يكسان مواجه مي‌شوند، يكي اينكه عابر بانك‌ها پول ندارند و ديگري اينكه اگر پول دارند، اسكناس درشت تحويل مي‌دهند. موضوعي كه «اعتماد» براي بررسي آن به چند بانك در سطح شهر تهران رفت تا در گفت‌وگو با مديران شعبه‌هاي آنها دليل عدم موجودي بانك‌ها را كشف كند. در اين گفت‌وگو چند سوال مشخص از روساي اين شعبه ها پرسيده شد؛ «چرا عابر بانك‌ها پول ندارند؟»، «عدم موجودي براي جلوگيري از افزايش برداشت‌هاي ناشي از اعتراض‌هاي اجتماعي اخير است؟»، «آيا اعتراض‌هاي اجتماعي باعث افزايش برداشت‌ها شده است؟»، ‌«آيا تحريم‌ها در كاهش چاپ اسكناس اثري داشته است؟» و اينكه «بانك مركزي در چه مقاطعي سقف برداشت 500 هزار تومان را باز مي‌كند؟» «كمبود پول ربطي به اعتراض‌ها ندارد.» اين جمله يكي از روساي شعب بانك «آينده» است. او مي‌گويد: «بانك مركزي پول ندارد به ما بدهد. هر زماني پول بدهد ما توزيع مي‌كنيم.» اين مدير شعبه بانك آينده مي‌افزايد: «بانك مركزي يك مقاطعي اجازه برداشت پول تا سقف 500 هزار تومان را مي‌داد، براي همين ما يك مدت كوتاهي 500 هزار تومان در عابربانك سقف برداشت داشتيم. ولي الان ديگر پرداخت اين مبلغ متوقف شده و معلوم نيست تا چه زماني سقف پرداخت 200 هزار تومان بماند.»

 

بحران تصمیم گیری در اردوگاه غرب

روزنامه تجارت: اروپایی‌ها با وجود اتخاذ سیاست‌های ضد ایرانی، خواهان حفظ برجام هستند. حالا در جدیدترین مواضع هم آن‌ها اعلام کرده‌اند که فعلا چارچوبی برای بازگشت به دیپلماسی و حل گره توافق وجود ندارد. برآیند چنین رویکردی یک سرگشتگی تمام‌عیار در جبهه کشورهای غربی است که هم توافق می‌خواهند و هم حاضر به ورود رسمی به کانال گفتگو نیستند.به گزارش تجارت، در همین راستا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگویی با تاکید بر این که احیای برجام تنها راه اتحادیه اروپا برای رسیدگی به مسئله برنامه هسته‌ای ایران است، درعین حال گفت که فعلا چارچوبی برای این کار وجود ندارد.به گزارش نشریه آلمانی اینترناتسیونال پولیتیک، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد این نهاد اروپایی در مذاکرات وین در گفت‌وگو با این نشریه در پاسخ به این سوال که جنگ اوکراین چه تاثیری بر سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال منطقه و شمال آفریقا دارد، گفت: ایران طی چند سال اخیر روابط نظامی بسیار قوی‌ای با روسیه شکل داده است؛ این رابطه پس از آغاز جنگ علیه اوکراین، شدت یافته است. این موضوع بر مشکلاتی که ما بر سر دیگر مسائل با ایران داریم، می‌افزاید.مورا در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که با توجه به بروز ناآرامی‌های اخیر در ایران و تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای، وضع فعلی امور در این رابطه چگونه است، با مطرح کردن ادعاهایی درباره امور داخلی ایران به ناآرامی‌های ایجاد شده بعد از فوت مهسا امینی اشاره کرد و آن را بر تعیین جایگاه ایران موثر دانست.

 

شلیک به زندگی

روزنامه خراسان:خبرگزاری «ایسنا»، روز چهارشنبه دهم اسفند، از کشته شدن دو نفر در یک مراسم عروسی خبر داد: «درپی اجرای رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در شهرستان «قیروکارزین» استان فارس، دو نفر کشته و پنج نفر مصدوم شدند. براساس بررسی‌ها، فردی حدود ۳۸ساله در مراسم عروسی با اسلحه شکاری، به‌صورت سهوی اقدام به تیراندازی کرده و این اقدام منجر به فوت یک پسر و دختر ۹ساله و مصدوم شدن ۵ نفر از مهمانان شده است.» سال‌هاست چنین حوادث تلخی، به بخش روزمره اخبار تبدیل شده‌ است و هشدارهای مکرر هم باعث پیشگیری از آن نمی‌شود. در ادامه، مروری داریم بر چندوچون این رسم و فجایعی که تا امروز رقم زده‌ است.     رسم تیراندازی در عزا و عروسی از کجا آمده ‌است؟ استان‌‌های غربی و جنوبی کشور مثل لرستان، کهگیلویه ‌و بویراحمد، سیستان‌‌وبلوچستان، فارس، خوزستان و کرمان این سنت را از پیشینیان خود به ‌ارث برده‌اند و در برخی شهرها و روستاها همچنان به آن پایبند هستند درحالی‌که بر اثر گذر زمان هم فلسفه و دلیل انجامش از بین رفته‌ و هم پیامدهای جبران‌‌ناپذیر فراوانی درپی داشته ‌‌است. مراسم، سنت‌ها و آیین‌ها، قراردادهای زندگی اجتماعی‌اند که بنا به مقتضیات زمانی و مکانی شکل می‌گیرند، نه اصولی تخطی‌ ناپذیر و لازم‌الاجرا که اختیار حذف و تغییرشان از دست ما خارج باشد. در این استان‌ها ، برخی افراد  سرسختانه با این رسم مقابله می‌کنند، اما هنوز هستند کسانی که با اصرارشان به تیراندازی در عزا و عروسی، جان خویشان و نزدیکان‌شان را نشانه می‌روند. درباره ریشه تیراندازی در مراسم عزا و عروسی، بسته به هر منطقه، دلایل مختلفی مطرح می‌شود. عده‌ای معتقدند این رسم در گذشته با هدف اطلاع‌‌رسانی انجام می‌شده ‌‌است. یکی از بزرگان قوم یا کسی که مهارت تیراندازی‌اش زبا‌نزد بوده، ازطریق شلیک گلوله به دیگران خبر می‌داده‌ که جشنی یا عزایی برپا شده‌‌ است. نظر دوم می‌گوید در بعضی از اقوام منشأ آن را باید در آیین «کُتل‌‌بندی» جست‌‌وجو کرد. وقتی شخصیتی مهم از دنیا می‌رفته، بازماندگان طی مراسمی «کتل»، برپا و تفنگ‌ها را به ‌نشانه سوگواری بر اسب کتل آویزان می‌کرده‌اند. این رسم همچنان در برخی شهرها در مراسم عزاداری اجرا می‌شود. دیدگاه سوم معتقد است تیراندازی در جشن‌ها راهی برای ابراز شادمانی مثلا به دلیل تولد نوزاد پسر یا ازدواج فرزند بوده‌ و در دیگر مراسم، روشی برای ابراز ارادت به ‌شمار می‌رفته که به ‌افتخار فرد صاحب مراسم انجام می‌شده ‌‌است. هرچه هست، می‌دانیم این رسم از زمان‌های دور تا الان دوام آورده‌، به‌‌رغم آن‌ که افراد زیادی کشته یا مجروح شده‌اند و باعث دعواهای قبیله‌ای فراوانی شده ‌‌است.

 

مثل سگ و گربه

روزنامه وطن امروز: رسانه‌های صهیونیست در گزارش‌های خود از آخرین تحولات سرزمین‌های اشغالی اعلام کردند تظاهرات‌ها علیه کابینه «بنیامین نتانیاهو» افزایش یافته، معترضان راه‌های اصلی را بسته و افسران ارتش نیز حاضر به خدمت نیستند. رسانه‌های صهیونیست همچنین از گسترش تظاهرات به سراسر سرزمین‌های اشغالی و بسته ‌شدن راه‌ها در اعتراض به اصلاحات قضایی کابینه «بنیامین نتانیاهو» خبر دادند. طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، در حالی که چند روز پیش رسانه‌های عبری از گسترش اعتراضات علیه کابینه نتانیاهو و شرکت صدها نفر از نیروهای امنیتی رژیم اشغالگر در این تظاهرات خبر داده بودند، روز گذشته درگیری‌هایی بین پلیس و تظاهرات‌کنندگان در تل‌آویو رخ داد. سایت news 24i گزارش داد تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد مسیر شماره یک با زنجیر و سیم خاردار بسته شده است و تظاهرات‌کنندگان به وعده خود برای تشدید تنش عمل کردند. معترضان اتوبان اصلی تل‌آویو به قدس را بستند تا اجازه ورود خودروها به این شهر را ندهند. پیش‌بینی می‌شود تظاهرات گسترده‌ای علیه اصلاح قضایی در تل‌آویو برگزار شود. روزنامه «The Times of Israel» نیز گزارش داد اراضی اشغالی روز گذشته شاهد چند تظاهرات و راهپیمایی اعتراضی و اعتصاب‌های موقت در نهادها، کارخانه‌ها و مدارس بود و سازمان‌دهندگان اعتراضات گفتند حرکت خودروها در مهم‌ترین اتوبان‌ها و خیابان‌ها متوقف می‌شود. این روزنامه به نقل از برگزار‌کنندگان این اعتراضات نوشت: «اسرائیل یک مکان دیکتاتوری نخواهد شد، این چیزی است که میلیون‌ها نفر که طی ۸ هفته گذشته به خیابان‌ها آمدند، آن را می‌فهمند و ما به اقدامات مستقیم روی می‌آوریم. در رویارویی با دولتی که تلاش می‌کند نظام دموکراتیک را از بین ببرد، ما نظم عمومی را از بین خواهیم برد».

 

خریداران دیروز ارز،فروشندگان امروز

روزنامه ایران:با تداوم ریزش نرخ ارز، متقاضیان از این بازار عقب‌نشینی کردند، به طوری که صف مقابل صرافی‌ها کوتاه شد. این ریزش‌ها موجب شده است تا ریسک خرید ارز برای متقاضیان افزایش یابد و بر همین اساس متقاضیان با توجه به هشدار کارشناسان به ادامه‌دار بودن این روند نزولی، خرید ارز را از گزینه سرمایه‌گذاری خود خارج کرده‌اند.سیاست‌های جدید بانک مرکزی در کنار گسترش اختیارات این بانک طی روزهای گذشته، منجر به ریزش قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی‌ها شده است.نرخ دلار تا لحظه تنظیم این گزارش، در بازار مبادله ارز و طلا، در بخش اسکناس ۴۳ هزار و ۸۱۵ تومان و در بخش حواله‌ ۳۸ هزار و ۱۰۰ تومان بود. در بازار ارز پایتخت، دلار توافقی صرافی نیز با قیمت متوسط‌ ۵۱ هزار و ۹۷۷ تومان معامله شد، همچنین ‌یورو در صرافی‌ها ۵۴ هزار و ۷۸۴ تومان نرخ‌گذاری شد.تدابیر بانک مرکزی و اختیارات ویژه‌ای که این بانک در یک هفته گذشته برای مدیریت بازار ارز از شورای اقتصادی سران قوا اخذ کرده، دلیل افت قیمت دلار در روزهای گذشته بوده است. به نظر می‌رسد در روزهای آینده و با تداوم کاهش قیمت دلار، بازار ارز دوباره به کانال ۴۰ هزار تومان نزدیک شود و رفته‌رفته سوداگران در معرض ضرر و زیان بیشتری قرار بگیرند.دیروز سکه طرح جدید در بازار ‌‌نسبت به روز قبل‌ با کاهش ۲.۵ میلیون تومانی قیمت، ۲۹ میلیون و ۱۵۸ هزار تومان نرخ‌گذاری شد، سکه تمام بهار آزادی قدیم نیز با کاهش ۲.۲ میلیون تومانی قیمت، با نرخ ۲۶ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان معامله شد.نیم سکه در بازار با کاهش ۱.۵ میلیون تومانی قیمت، ۱۵ میلیون و ۵۴۴ هزار تومان نرخ‌گذاری شد، ربع سکه نیز کاهش ۸۶۰ هزار تومانی قیمت داشت و به نرخ ۱۰ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان عرضه شد؛ همچنین سکه گرمی با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی، ۵ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان معامله شد.هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار دیروز با کاهش ۱۳۸ هزار تومانی نسبت به روز سه‌شنبه‌، 2 میلیون و ۴۹۲ هزار تومان نرخ‌گذاری شد‌، همچنین هر مثقال طلای ۱۸ عیار در بازار دیروز با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد. هر اونس طلا در بازار جهانی (معادل ۳۱.۱۳۲گرم) روز گذشته با افزایش ۲۱ صدم درصدی نسبت به روز پیش‌، ۱۸۳۱ دلار معامله شد.

 

گیل‌دخت، ستاره خانه‌ها

روزنامه جام‌جم :آخرین نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما از سریال‌های نیمه دوم بهمن۱۴۰۱ حکایت از آن دارد که سریال «گیل‌دخت» پربیننده‌ترین سریال تلویزیون بوده است.این مجموعه توانسته با ۳۸.۴درصد بیننده خالص در صدر جدول پربیننده‌ترین سریال‌های نیمه دوم بهمن قرار گیرد. بیننده خالص یعنی مخاطبانی که به هر نحوی از شبکه‌های یک و آی‌فیلم به صورت مجزا یا گاهی از یک شبکه، آن را دنبال کرده‌اند. همچنین از میان بینندگان خالص سریال گیل‌دخت ۸۶.۳درصد در حد زیاد از آن رضایت داشته‌اند. مجموعه دیگری که در این فهرست قرار دارد، سریال شهباز است که به کارگردانی حمیدرضا لوافی پخش می‌شود. این مجموعه با ۱۸.۲درصد در رده دوم قرار دارد. سریال‌های چشم‌بندی با ۱۴.۸درصد و کتونی زرنگی با ۱۳.۸درصد در رتبه‌های بعدی پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی قرار دارند.به گزارش جام‌جم، سریال گیل‌دخت که حالا در صدر پربیننده‌های تلویزیون قرار دارد، یک عاشقانه در دل تاریخ است که به قلم مجید آسودگان و کارگردانی مجید اسماعیلی روانه آنتن شبکه یک شده است.  این قصه در دوران قاجار روایت می شود و بازیگران بسیاری در این سریال حضور دارند. نقش اصلی این سریال را  میترا رفیع بازی می کند.  مجموعه شهباز هم که در رده بعدی قرار گرفته، یک قصه پلیسی دارد که در دل آن، عاشقانه‌هایی روایت می‌شود.  این سریال از شبکه های یک و پنج روانه آنتن می شود.  سریال شهبا ز به کارگردانی حمیدرضا لوافی و تهیه کنندگی امیرحسین آشتیانی پور و مهدی علی نقی پور است.  آرش مجیدی، رضا داودنژاد، علیرضا آرا و… بازی می کنند.علی ملاقلی پور سازنده سریال کتونی زرنگی است که این شب ها از شبکه سه پخش می شود. این سریال کمدی اجتماعی است و به معضلات اجتماعی که خانواده ها با آن  روبه رو می شوند، می پردازد. در این سریال هدیات هاشمی، افسانه چهره آزاد ، امیرحسین صدیق، محمود جعفری و زنده یاد  علی سلیمانی به ایفای نقش پرداختند.شاهد احمدلو کارگردانی سریال تلویزیونی چشم بندی را به عهده دارد که در یک سریال کمدی جنایی را ساخته است . در این سریال مرجانه گلچین ،  نعیمه نظام دوست، سیاوش مفیدی، امید روحانی، سعید پیردوست، سروش جمشیدی و… بازی کرده‌اند که هر کدام ا ز آنها ایفای نقش‌های متفاوت را به عهده دارند.

 

ایرانشهری دور از ایران

روزنامه فرهیختگان:روز گــــــذشـــــته سیدجواد طباطبایی، نویسنده و پژوهشگر علوم سیاسی و عضو پیشین هیات‌علمی دانشگاه تهران، در ۷۷ سالگی در بیمارستانی در لس‌آنجلس درگذشت. او در طول سالیان از شناخته‌‌شده‌ترین افرادی بود که در حوزه اندیشه سیاسی در ایران فکر می‌کرد و قلم می‌زد. تالیفات بسیار او که حول ایده ایرانشهری شکل گرفته بود، همواره گامی مهم برای پژوهش درباره اندیشه سیاسی و تاریخ فکر ایرانی بود. نام او با وجود همه مخالفان و موافقان سرسختش در طیف‌های گوناگون سیاسی، همواره برای کسانی که می‌خواهند همچون او درباره «ایران» بیندیشند، باقی است. همچنین ایده انحطاط وی را می‌توان یکی از مهم‌ترین نظرات وی درباره ایران دانست.باید گفت ایده ایران سابقه‌ای اساسی دارد و این ایده را نمی‌توان صرفا معطوف به وی دانست. از زمان ایران‌پژوهان و محققان ادبی معاصر ما مانند قزوینی و فروغی و ملک‌الشعرای بهار و فروزان‌فر و زرین‌کوب و… مساله و فرض‌ همه ایران است. پروژه انحطاط طباطبایی هم در اصل اقتباسی از امتناع تفکر آرامش دوستدار بود.در وقایع اخیر کشور هم دو موضع از سیدجواد طباطبایی مورد توجه قرار گرفت؛ یکی بحث انقلاب ملی در انقلاب اسلامی بود که در مطالب پیش‌رو ضمن بازخوانی پروژه فکری طباطبایی نگاهی انتقادی به این ایده خواهیم داشت.نکته دیگری که اخیرا از طباطبایی مورد توجه قرار گرفت این بود که وی در یک پست تلگرامی به دیدار اخیر رئیس‌جمهور فرانسه با مسیح علی‌نژاد و برخی زنان ایرانی ضدانقلاب، اشاره کرد و پرده از چهره عامل اصلی این دیدار برداشت. وی از برنار آنری لِوی، نویسنده فرانسوی و چهره رسانه‌ای مشهور به عنوان فردی که این دیدار را هماهنگ کرده نام برد. طباطبایی در این باره نوشت «من می‌دانم که جاه‌طلبی برخی از این بانوان مانند طاعون است که تنها می‌توان از آن فرار کرد. کسانی که «آدم‌های خنده‌دار» دست آنان را می‌گیرند و در دست مکرون می‌گذارند، شاید، هدف‌هایی را دنبال کنند که جوان ایرانی را از چاله درآورد و در چاه بیفکند!»

 

روایت شاهدان مسمومیت

روزنامه همشهری :مسمومیت سریالی دختران محصل از مدارس قم شروع شد و پس از 3‌ماه همچنان ادامه دارد؛ مسمومیت‌هایی که پس از آن به مدارس بروجرد هم رسید و حالا پایش به مدارس اردبیل، کرمانشاه، البرز و تهران هم باز شده تا موج نگرانی‌ را میان خانواده‌ها شدیدتر کند. 9آذر بود که نخستین مسمومیت در چند مدرسه قم گزارش شد و با تداوم آن، خانواده‌های قمی خواهان تعطیلی مدارس تا مشخص شدن وضعیت و علل بروز این مسمومیت‌ها شدند، اما مدارس این استان تعطیل نشد. 2اسفند هم قطار مسمومیت‌ها به بروجرد رسید و با وجود اینکه در ابتدا دلیل این مسئله را نشست گاز از سالن ورزشی مجاور در کنار نخستین مدرسه عنوان کردند، اما چند روز بعد، مدارس دیگر هم با همین مسمومیت‌ها مواجه شدند. پس از آن نوبت تهرانی‌ها بود که با سریال مخوف مسمومیت‌ها در مدارس مواجه شوند؛ سه‌شنبه 9اسفند در یکی از مدارس پردیس و دیروز صبح هم در چند مدرسه مناطق مختلف تهران. همزمان در 7مدرسه اردبیل هم 202دانش‌آموز به‌دلیل بروز همین مسمومیت‌ها به بیمارستان انتقال یافتند. پیش از ظهر دیروز هم در یکی از مدارس کرمانشاه خبر مسمومیت تعدادی از دختران این مدرسه گزارش شد و اینکه ۱۵ نفر از آنها به اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) کرمانشاه منتقل شدند. در البرز هم عصر دیروز تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان رضوان دچار مسمومیت و به بیمارستان کوثر منتقل شدند؛ اتفاقی که باعث شد دیروز رئیس‌جمهوری، وزیر کشور را مأمور رسیدگی و ریشه‌یابی هرچه سریع‌تر درباره موضوع مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس و اطلاع‌رسانی مستند و مستمر در این زمینه برای رفع نگرانی خانواده‌ها کند؛ خانواده‌هایی که خواهان تعطیلی مدارس تا رفع این مشکل و بازداشت عوامل آن هستند، اما وزارت کشور هنوز تصمیم نهایی برای این موضوع را اطلاع‌رسانی نکرده است. پیگیری‌های همشهری برای بررسی روند درمانی این دانش‌آموزان از وزارت بهداشت، سازمان اورژانس و احتمال تعطیلی مدارس از سوی آموزش و پرورش هم با این پاسخ مواجه شد که از این پس مجاز به پاسخگویی در این‌باره نیستند و تمام اطلاع‌رسانی‌ها از سوی وزیر کشور انجام خواهد شد، اما بررسی بروز این مسمومیت‌ها در برخی از مدارس شهر تهران، نکات جالبی دارد که برخی از دانش‌آموزان در گفت‌وگو با همشهری به آن اشاره کرده‌اند.

 

در ستایش شماره یک

روزنامه شرق: هفته بیست‌و‌یکم رقابت‌های لیگ برتر در شرایطی عصر روز گذشته به پایان رسید که پرسپولیس، یکی از تیم‌های مدعی این دوره، فاصله‌اش با صدر جدول رده‌بندی را کاهش داد و به یک امتیاز رساند. در پایان هفته بیستم، سپاهان، صدرنشین کنونی لیگ برتر، در ادامه روند بردهای متعددش، سه امتیاز مهم دیگر کسب کرد تا با توجه به ناکامی پرسپولیس در دیدار با هوادار، اختلافش با رقیب تهرانی را به سه امتیاز افزایش دهد. با وجود این، نتایج هفته بیستم به ‌گونه‌ای رقم خورد که تقریبا پرسپولیس بیشترین سود را در بین تیم‌های بالانشین جدول برد. از آنجا که این تیم برابر نفت مسجدسلیمان برنده شد و دو رقیب جدی‌اش یعنی سپاهان و استقلال به ترتیب برابر آلومینیوم اراک و نساجی با نتیجه یک – یک متوقف شدند. به‌این‌ترتیب، استقلال فرصت رسیدن به پرسپولیس در رده دوم جدول را از دست داد و سپاهان هم فرصت به‌دست‌آمده را نادیده گرفت تا حالا اختلافش با پرسپولیس فقط یک امتیاز شود. البته پرسپولیس در ادامه روند تغییراتش، به‌ویژه در خط حمله، این هفته هم نمایش درخوری داشت و توانست تیم قعرنشین نفت مسجدسلیمان را با سه گل ببرد. این سه گل در حالی به دست آمد که آنها چند روز قبل و در دیداری سرنوشت‌ساز از مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی توانسته بودند چهار گل به سپاهان بزنند و با برتری 4 بر 2 مسافر مرحله بعدی شوند. شاید در نگاه نخست، این برتری‌ها را باید پای خط حمله جان‌گرفته پرسپولیس گذاشت، ولی با نگاهی دقیق‌تر، باید اعتبار اصلی را به علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان شماره یک سرخ‌های تهرانی داد که در چند هفته گذشته یکی از مهره‌های تأثیرگذار تیمش شده است. ابتدا می‌شود این موضوع را در جام حذفی ارزیابی کرد، جایی که یک دیدار مانده به مسابقه حساس با سپاهان، بیرانوند در ثانیه‌های پایانی دیدار با ون‌پارس به‌عنوان یار ذخیره وارد زمین شد و با دست‌های نجات‌بخشش در ضربات پنالتی، این تیم را برنده و رقیب سپاهان کرد. در دیدار با سپاهان هم اگرچه دوبار دروازه بیرو باز شد، ولی عملکردش مثال‌زدنی بود و توانست دست بالا را در جدال با دیگر دروازه‌بان ملی‌پوش یعنی پیام نیازمند داشته باشد. در دیدار لیگ برتری و جدال با نفت مسجدسلیمان هم اگرچه روی کاغذ پرسپولیس کار ساده‌ای داشت ولی نباید فراموش کرد، هنر مهار پنالتی بیرانوند بود که تیم یحیی را در جریان بازی نگه داشت. بیرو در شرایطی که بازی بدون گل در جریان بود، ضربه پنالتی رقیب را مهار کرد تا پرسپولیس را زنده نگه دارد و موجبات برتری آنها را رقم بزند. مشابه با این اتفاق را علی بیرو در دیدار حساس با گل‌گهر رقم زده بود، جایی که دوباره و در شرایطی که بازی بدون گل سپری می‌شد، ضربه پنالتی رقیب را مهار کرد تا پرسپولیس را از مخمصه نجات دهد.

 

یا لَلْعجب‎!

روزنامه اطلاعات:یک کنجکاوی جانگزا مثل خار جانم را می‌گزد‎:‎اگر نمایندگان دو شهر قم و بروجرد دختران نازنینشان در مدارس حوزه انتخابیه‌شان تحصیل می‌کنند، در کدام مدارس هستند؟ و اگر دختران دلبندشان در کنار خودشان در پایتخت می‌زیند، آیا از برخی همشهری‌های دخترانشان در آن بعضی مدارس باخبرند؟‏البته اصلاً هیچ کنجکاوی‌ای در مورد مسئولان آموزش و پرورش، به خصوص مقام عالی وزارت ندارم ـ که ایشان انگار در وزارت‌خانه‌ی دیگری مشغول خدمت‌اند و ما در اشتباهیم؛ که بر شایعات گوش می‌‌داریم‎ـ .‎نمایندگان دو شهر مزبور نه تنها سوگند حفاظت از حقوق و‌ منافع موکلانشان را خورده‌اند، که طبق قانون، وکیل همه‌ی کسانی هم هستند که به ایشان رأی نداده‌اند؛ سهل است؛ قانوناً این حق و بلکه وظیفه را دارند، که حامی و فریادگر حقوق و منافع آحاد شهروندان در سراسر کشور باشند؛ این را قانون می‌گوید و نه من‏‎ !‎از اول آذرماه تاکنون، شاهد اتفاقی مرموز و خطرناک در دست‌کم دوازده مدرسه در قم و دو مدرسه در بروجرد بوده‌ایم، که جز یکی، همه دخترانه بوده‌اند؛ آیا این یک حادثه‌ی اتفاقی و اجتناب‌ناپذیر است؟ قطار نیست، که از ریل خارج شده‌باشد؛ متروپل یا پلاسکو نیست، که فروریخته باشد؛ کلینیک سینا اطهر نیست؛ که پزشک و بیمار را در کام شعله‌هایش بلعیده‌باشد؛ این نیست و آن نیست….پانزده مدرسه است، آن‌هم دخترانه، که با یک نظم و نسق و بر یک روال ثابت، دختران و اخیراً پسران را با امری مشکوک و‌ مخوف راهی بیمارستان می‌کند… و از این واقعه، بیش از سه‌ماه می‌گذرد… گفتم؛ انگار نه انگار که متکفل وزارتی دارند؛ آیا متعهدِ نظارتی هم ندارند؟‏طرح صیانت از حجاب و عفاف و فضای مجازی، که می‌گویند ضرورت سلامت روح و روان جامعه است، مدت‌هاست نمایندگان مجلس را به خود مشغول داشته و هزار دغدغه‌ی دیگر در مورد سفره و‌ معاش مردمان را از دیدگانشان به محاق برده؛ آیا دغدغه‌ی تن و جان دخترانی که سریالی مسموم می‌شوند، گوشه‌ای از این سه‌ماه‌ونیم را به خود دیده!؟‏‎ ‎به قول خودشان در اوج هیجانات نطق‌هاشان: یاللعجب‎!‎

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.