امیرعبداللهیان: پنجره توافق همچنان باز است اما برای همیشه بازنخواهد بود

در گفتگو با سی ان ان

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که پنجره برای توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها (وین) همچنان باز است اما این پنجره برای همیشه باز نخواهد بود

به گزارش شهروند آنلاین، بر اساس آنچه شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا از  مصاحبه خود با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در ژنو منتشر کرده است، این مقام ارشد دولت جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دعوت ایران از رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران گفت: رابطه ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مسیر صحیح و طبیعی خود قرار دارد.

وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: با استفاده از واسطه ها, به صراحت به آمریکایی ها اعلام کرده ایم که همچنان در مسیر توافق قرار داریم.

این مقام ارشد دولت جمهوری اسلامی ایران در عین حال تصریح کرد: اما اگر مجلس ایران قانون جدیدی تصویب بکند ما باید از قانون پارلمان حمایت کنیم.لذا پنجره برای توافق همچنان باز است اما این پنجره برای همیشه باز نخواهد ماند.

امیر عبداللهیان افزود: طرف آمریکایی از طریق  کانال‌های  دیپلماتیک، پیام‌های  مثبتی (در ارتباط با مذاکرات) ارسال کرده است اما در موضع‌گیری‌های رسانه‌ای، اظهاراتی زا  مطرح می‌کنند که کاملا متفاوت است.

این اظهارات وزیر خارجه ایران در حالی است که کالین کال، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی روز سه شنبه به وقت محلی در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی در ارزیابی برنامه هسته ای ایران مدعی شد که ایران با ساخت مواد هسته‌ای لازم جهت تولید سلاح هسته‌ای ۱۲ روز فاصله دارد.

معاون پنتاگون این ادعا را در پاسخ به سوال قانونگذار جمهوریخواهی مطرح کرد که او را برای توضیح درباره دلیل حمایت دولت بایدن از برجام تحت فشار قرار داد.

معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی ادعا کرد: پیشروی برنامه هسته‌ای ایران از زمان خروج ما از برجام قابل توجه بوده است.در سال ۲۰۱۸، زمانی که دولت قبلی تصمیم به خروج از برجام گرفت، ایران حدود ۱۲ ماه زمان نیاز داشت تا مواد شکافت‌پذیر برای ساخت یک بمب را تولید کند. اما اکنون حدود ۱۲ روز طول می کشد.

این مقام پنتاگون در عین حال تصریح کرد: فکر می‌کنم هنوز این دیدگاه مطرح است که اگر بتوان این مساله را به صورت دیپلماتیک حل کرد و محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را برگرداند، بهتر از گزینه‌های دیگر است. با این حال، برجام اکنون در وقفه و حالت تعلیق است.

به گزارش ایرنا، ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.دولت بایدن سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران تاکنون تحریم هایی را همگام با متحدان غربی خود اعمال کرده و از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و به صراحت بیان کرده است که به جای تمرکز بر مذاکره و رویکرد دیپلماسی که همواره شعار آن را سرداده، بر ناآرامی های ایران متمرکز بوده اما مدعی است در پی تغییر رژیم در ایران نیست.

دولت بایدن این روزها همچنین در پی تعمیق روابط تهران – مسکو، ایران را به ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم می کند که مقامات جمهوری اسلامی ایران بشدت این ادعا را رد کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.