درگذشت محبوب‌ترین جیمز باند تاریخ

شون کانری، الماس ابدی سینما از دست رفت

شون کانری در فیلم‌های دکتر نو، از روسیه با عشق، پنجه طلایی، گلوله آتشین، تنها دو بار زندگی می‌کنید، الماس‌ها ابدی‌اند و هرگز نگو هرگز در نقش جیمز باند ایفای نقش کرده بود

پولاد امین: شون کانری، بازیگری که با حضور در هفت فیلم در نقش جیمز باند محبوب‌ترین هنرپیشه نقش مامور 007 به شمار می‌آمد، در سن ۹۰ سالگی درگذشت. شون کانری از سال ۲۰۰۳، بعد از بازی در فیلم “انجمن نجیب‌زادگان عجیب” بازیگری را کنار گذاشته بود.

“دکتر نو” که در سال ۱۹۶۲ به دست ترنس یانگ کارگردانی شد، نخستین فیلم از مجموعه فیلم‌های جیمزباند بود که در آن‌ها شون کانری در نقش جیمزباند ظاهر شد. این فیلم که این بازیگر اسکاتلندی را به عنوان نخستین جیمزباند سینما به تماشاگران معرفی کرد، با شش فیلم دیگر ادامه پیدا کرد که همه از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های مجموعه سینمایی جیمزباند بودند.

شون کانری در طول دهه‌ها فعالیت هنری جوایز متعددی از جمله اسکار، دو جایزه بفتا و سه جایزه گلدن‌گلوب بدست آورد. ایفای نقش پلیسی ایرلندی در فیلم “تسخیرناپذیران” یکی از بازی‌های غیر جیمزباندی او بود که اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را در سال ۱۹۸۸ برایش به ارمغان آورد.  شون کانری هم‌چنین در سال ۲۰۰۰ لقب شوالیه را از طرف ملکه بریتانیا دریافت کرده بود و در سال ۲۰۱۳ نیز به عنوان محبوب‌ترین بازیگر انگلیسی در آمریکا شناخته شده بود.

در کارنامه شون کانری علاوه بر هفت فیلم جیمزباندی او (دکتر نو، از روسیه با عشق، پنجه طلایی، گلوله آتشین، تنها دو بار زندگی می‌کنید، الماس‌ها ابدی‌اند و هرگز نگو هرگز)، فیلم‌‌هایی مانند مارنی، انجمن نجیب‌زادگان عجیب، ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی، شکار برای اکتبر سرخ، قتل در قطار سریع‌السیر شرق، به نام رز، صخره و رابین هود جلوه بیشتری دارند.

جیمز باند

تمامی جیمز باندهای شون کانری جزو فیلم‌های پرفروش مجموعه بوده‌اند و فیلم گلوله آتشین با احتساب ارزش واقعی دلار به عنوان پرفروش‌ترین فیلم از مجموعه فیلم‌های جیمز باند به‌شمار می‌رود. تهیه‌کنندگان جیمز باند ابتدا کری گرانت را برای این نقش انتخاب کردند، اما او تنها به بازی در یک فیلم رضایت داد، در حالی که آن‌ها حداقل ۵ فیلم را در نظر داشتند. انتخاب بعدی آن‌ها پاتریک مک گوهان بود که در همان زمان در یک مجموعهٔ تلویزیونی نقش یک مأمور مخفی را بازی می‌کرد، اما وی این نقش را رد کرد. کارگردان فیلم دکتر نو، ترنس یانگ، ریچارد جانسون را برای این نقش پیشنهاد داد که استودیو او را رد کرد. از نظر یان فلمینگ، نویسنده و خالق جیمز باند هم ریچارد تاد برای این نقش مناسب بود که به دلیل اختلاف در زمان‌بندی فیلمبرداری، نقش‌آفرینی وی به عنوان جیمز باند محقق نشد. در نهایت تهیه‌کنندگان رو به‌شان کانری آوردند و برای ۵ فیلم با او قرارداد بستند…

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.