ویدئو/ پس‌لرزه‌های نامرئی

افزایش اجاره‌بها و شیوع بیماری پس از زلزله در ترکیه 

در قهرمان‌مرعش آب آشامیدنی دیگر قابل آشامیدن نیست و ذرات گرد و خاک و غبار ناشی از آوار هوا را آلوده کرده است.
در این افزایش موارد ابتلا به بیماری به ویژه بیماری‌های واگیردار اجتناب‌ناپذیر است و مردم با نگرانی به آینده نامعلوم خود می‌نگرند.
از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که اجاره‌بهای منازل در برخی شهرها بیش از ۲ برابر شده و خانه گرفتن برای ساکنان کنونی شهر مشکل شده است.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛  آواربرداری و نجات زیر آوارماندگان زلزله ترکیه مسابقه‌ای است با زمان. قهرمان‌مرعش به دلیل نزدیکی به کانون زمین‌لرزه از دیگر مناطق ترکیه بیشتر آسیب دیده است. آب آشامیدنی دیگر قابل آشامیدن نیست و ذرات گرد و خاک و غبار در هوا معلق است. متخصصان می‌گویند هوا به مواد سمی و آلاینده‌های ناشی از آوار آلوده است.

امدادگران تلاش دارند تا شرایط بهداشتی را برای زلزله‌زدگان که زیر چادرها و در اردوگاه‌ها اسکان داده شده و تعداد آنها مدام رو به افزایش است بهبود بخشند. در اردوگاه‌های موقت بطری‌های آب آشامیدنی، ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده دست و جیره غذایی روزانه توزیع می‌شود. با این حال افزایش موارد ابتلا به بیماری به ویژه بیماری‌های واگیردار اجتناب‌ناپذیر است و باید هر طور شده تحت کنترل قرار گیرد.

در این شرایط مردم قهرمان‌مرعش به دنبال پیدا کردن عزیزان خود زیر آوار و یا پیدا کردن دارایی‌ها و وسایلشان از زیر آوار هستند. آنها وحشت‌زده و با نگاهی پر از نگرانی به آینده نامعلوم خود می‌نگرند.

اما بی‌خانمانی، آلودگی آب و هوا، گسترش بیماری‌ها و ترس از آینده نامعلوم تنها پیامدهای زمین‌لرزه عظیم ترکیه نیستند. هجوم آوارگان و زلزله‌زدگان به شهرهای امن‌تر، جستجوی خانه‌ای برای زندگی و افزایش اجاره‌بهای مسکن از دیگر مشکلات ایجاد شده پس از این زلزله هستند.

به فاصله ۲ ساعت رانندگی از کانون زلزله، بندر مرسین در سواحل غربی ترکیه در حاشیه مدیترانه اولین جایی بود که مردم زلزله‌زده به آن پناه آوردند. روزهای اول پس از زمین‌لرزه خیابان‌های مرسین پر از افراد بی‌خانمانی بود که با ساک‌ها و حتی پیژامه در سطح شهر پراکنده بوده و جایی برای رفتن نداشتند.

هم اکنون در اردوگاه‌ها و خوابگاه‌های مرسین مردم در سکونتگاه‌های موقت اقامت داشته و برخی از آنها می‌گویند که با وجود مشکلات ترجیح می‌دهند به شهرهای خود بازگردند.

با این حال تخمین زده شده که جمعیت ۲ میلیونی مرسین حدود یک چهارم افزایش داشته است و مقامات محلی امیدوارند که با تکمیل برپایی چادرها و یا احداث خانه‌های کانتینری این زلزله‌زدگان به شهرهای خود برگردند.

اما افزایش تعداد درخواست‌ها برای ثبت‌نام کودکان در مدارس و یا مراجعه به بیمارستان‌ها نشان از آن دارند که بسیاری تصمیم به ماندن گرفته‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که اجاره‌بهای منازل در مرسین بیش از ۲ برابر شده و خانه گرفتن برای ساکنان کنونی شهر مشکل شده است.

با هجوم خیل آوارگان زلزله‌زده به مرسین این نگرانی وجود دارد که چگونه باید این شرایط جدید را، به ویژه از نظر اقتصادی، بدون ایجاد تنش بین ساکنان قدیم و تازه‌واردان کنترل کرد؟

و این چالشی است که نه تنها مرسین بلکه شهرهای سرتاسر ترکیه که میزبان زلزله‌زدگان هستند با آن مواجهند.

گزارش: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.