رابرت مالی: منتظر نتایج سفر گروسی به تهران قبل از تصمیم‌گیری هستیم

رابرت مالی (راب ملی) نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادعا کرد ایالات متحده قبل از تصمیم گیری درباره اقدامات و گامهای بعدی درباره ایران منتظر نتایج سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران خواهد ماند

به گزارش شهروند آنلاین؛راب مالی، نماینده ویژه دولت بایدن روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی در نشستی با حضور کارشناسان اندیشکده‌های آمریکایی که توسط لابی صهیونیستی جی-استریت برگزار شده بود، گفت: مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است به ایران برود. او هنوز گزارش خودش را در خصوص پایبندی یا عدم پایبندی ایران به ان.پی.تی منتشر نکرده است. باید منتظر آن بمانیم تا بعد ببینیم چه اقداماتی مناسب هستند.

مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفتگوهای غیرمستقیم با ایران افزود: با سه کشور اروپایی (تروئیکای اروپا)  و کشورهای دیگر در جهان که نگران برنامه هسته‌ای ایران هستند، در تماس نزدیک هستیم و در این خصوص تصمیم خواهیم گرفت.

رابرت مالی ادعا کرد: صرفنظر از هر اقدامی که انجام دهیم نگرانی‌های ما  در خصوص ایران وجود دارند و مرتفع نخواهند شد. ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نمی‌کند و هنوز سوالاتی وجود دارند که ایران پاسخ نداده است.

این مقام دولت بایدن مدعی شد که کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده تا ۸۴ درصد از جمله دیگر نگرانی‌های آمریکا در خصوص ایران است و تصریح کرد: نیاز به توضیحاتی در این زمینه داریم و منتظر ارزیابی آژانس بین الملللی اتمی هستیم.

رابرت مالی در عین حال گفت: بنابراین نباید درباره اقداماتی که انجام خواهیم داد یا نخواهیم داد، عجله کرد.

وی افزود که اجازه دهید ببینیم آژانس بین المللی انرژی اتمی چه گزارشی ارائه می کند و سپس ما “برای تصمیم‌گیری در خصوص گام‌های بعدی زمان کافی خواهیم داشت.”

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره گزارش های ادعایی درباره غنی سازی حدود ۸۴ درصدی ایران گفت: در موقعیتی نیستم که این گزارش ها را تایید کنم.

این مقام کاخ سفید در عین حال با تکرار ادعاها علیه برنامه هسته ای ایران افزود، بدون شک یکی از دلایلی که دولت کنونی آمریکا می‌خواست وارد برجام شود این بود که بدون این توافق، ایران می توانست آزادانه غنی سازی کند.

وی همچنین با تکرار ادعاها با توسل به اصطلاح ساختگی گریز هسته ای گفت که برجام همچنان در دستور کار ما نیست زیرا ایران به حمایت نظامی از روسیه در جنگ‌ علیه اوکراین و “کشتن معترضان” خود و “حمایت از تروریسم در منطقه و فراتر از آن” ادامه می دهد.

نشریه آمریکایی بلومبرگ هفته پیش با انتشار گزارشی ادعایی، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس اعلام کرد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی صورت گرفته در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

جمهوری اسلامی ایران این ادعا را سیاه‌نمایی و تحریف حقایق خوانده و تاکید دارد که وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازیِ بالای ۶۰ درصد نیست.

به گزارش ایرنا، کالین کال، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی نیز روز سه شنبه به وقت محلی /۹ اسفند ماه در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی در ارزیابی برنامه هسته ای ایران مدعی شد که ایران با ساخت مواد هسته‌ای لازم جهت تولید سلاح هسته‌ای ۱۲ روز فاصله دارد.

معاون پنتاگون این ادعا را در پاسخ به سوال قانونگذار جمهوریخواهی مطرح کرد که او را برای توضیح درباره دلیل حمایت دولت بایدن از برجام تحت فشار قرار داد.

معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی ادعا کرد: پیشروی برنامه هسته‌ای ایران از زمان خروج ما از برجام قابل توجه بوده است.در سال ۲۰۱۸، زمانی که دولت قبلی تصمیم به خروج از برجام گرفت، ایران حدود ۱۲ ماه زمان نیاز داشت تا مواد شکافت‌پذیر برای ساخت یک بمب را تولید کند. اما اکنون حدود ۱۲ روز طول می کشد.

این مقام پنتاگون در عین حال تصریح کرد: فکر می‌کنم هنوز این دیدگاه مطرح است که اگر بتوان این مساله را به صورت دیپلماتیک حل کرد و محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را برگرداند، بهتر از گزینه‌های دیگر است. با این حال، برجام اکنون در وقفه و حالت تعلیق است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی ۱۰ اسفند ماه به قانونگذاران مجلس نمایندگان کشورش گفت:این پیشرفت ها بسیار نگران کننده است. ما در حال بررسی نحوه واکنش خود هستیم.

رسانه آمریکایی واشنگتن پست نیز در گزارشی با اشاره به هراس واشنگتن از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نوشت که پیشرفت هسته‌ای ایران، آمریکا را به چالش می‌کشد اما دولت بایدن همچنان معتقد است که بهترین راه در قبال ایران دیپلماسی است.

واشنگتن پست با تکرار ادعاها درباره برنامه هسته ای ایران نوشت: جو بایدن بارها گفته است که اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و «همه گزینه‌ها» برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای روی میز هستند. مذاکراتی که دولت وی درباره احیای برجام آغاز کرده بود، در حال حاضر متوقف شده است زیرا هر دو طرف به مواضع سخت خود تاکید کرده اند. اما دولت آمریکا همچنان معتقد است که بهترین راه برای حل مناقشه با ایران از طریق دیپلماسی است.

نشریه وال‌استریت ژورنال روز پنجشنبه گزارش داد که اروپا و آمریکا بر سر نحوه پاسخ به ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی در ایران در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از دوشنبه آینده آغاز می‌شود، اختلاف نظر دارند.

دیپلمات ها به روزنامه وال استریت ژورنال گفته‌اند که تصمیم‌گیری نهایی درباره نحوه پاسخ به غنی‌سازی ادعایی در ایران، بعد از سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران اتخاذ می شود، هرچند آن زمان برای ارائه قطعنامه علیه ایران بسیار دیر خواهد بود.

بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی مدیرکل این سازمان راهی تهران است تا با مقام‌های بلند پایه کشورمان دیدار کند. وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر گفته بود: چنانچه آژانس رویکرد سیاسی خود را کنار بگذارد، به راه حل فنی بسیار نزدیک هستیم./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.