54 ساله بی‌اشتیاق

تحقیقات محققان نروژی می‌گوید 54سالگی، زمان از دست‌دادن «انرژی، اشتیاق و بلندپروازی» است

تحقیقات می‌گوید «انرژی، اشتیاق و بلندپروازی» از 54سالگی شروع به شکستن و سست‌شدن می‌کند، زیرا در این زمان انگیزه خود را برای بیرون آمدن از کاناپه و امتحان چیزهای جدید از دست می‌دهیم! متخصص نروژی از 917 نفر در سنین 14 تا 77 سال در مورد اشتیاق و عزم و اراده‌‌شان نظرسنجی کرد. او دریافت ارتباط بین این عوامل در اوایل زندگی به‌شدت قوی است، مخصوصا در پسران. او توضیح داد که بعد از 53سالگی این ارتباط رنگ می‌بازد و محو می‌شود. این بدان معنی است که مردم برای دستیابی به آنها باید در خود نسبت به فعالیت‌های جدید علاقه‌مندی ایجاد کنند.

شهروندآنلاین: تحقیقی نشان داده است افراد در 54سالگی «get up and go» «بلند شد و برو» (کنایه از مثبت‌بودن، داشتن بسیاری از ایده‌های جدید، عزم راسخ و انرژی) را از دست می‌دهند و این زمانی است که انگیزه‌دادن به خود برای ترک کاناپه و امتحان چیزهای جدید سخت‌تر می‌شود.

متخصصی اهل نروژ از 917 نفر در سنین بین 14 تا 77 سال نظرسنجی کرد تا مشخص شود چگونه رابطه بین اشتیاق و اراده و ذهنیت مثبت با افزایش سن تغییر می‌کند.

تیم تحقیقاتی نروژی دریافتند که اشتیاق و عزم به‌شدت با اوایل زندگی ارتباط دارد، مخصوصا در پسران، همچنین جوانان برای رسیدن به آرزوهای خود راه‌های دور و دراز و سخت را طی می‌کنند.

آنها افزودند، اما این گرایش با پا به سن‌گذاشتن ما محو می‌شود.

تیم تحقیقاتی نروژی دریافتند که اشتیاق و عزم به‌شدت با اوایل زندگی و جوانی ارتباط دارد، مخصوصا در پسران، همچنین جوانان برای رسیدن به آرزوهای خود راه‌های دور و دراز و سخت را طی می‌کنند. آنها می‌گویند این گرایش با پا به سن‌گذاشتن ما محو می‌شود.

هرموندور سیگموندسون، مقاله‌نویس و روانشناس از دانشگاه علم و صنعت نروژ در شهر تروندهایم گفت: «اشتیاق ما جهت پیکان را کنترل می‌کند؛ چیزی که ما به آن مشتاقیم و می‌خواهیم به آن برسیم.»

او ادامه داد: «دل و جرأت و عزم، توانایی ما را به جنبش درمی‌آورد و نشان می‌دهد چقدر حاضریم برای رسیدن به چیزی تلاش کنیم.»

محققان بر این باورند که همبستگی بین این دو عامل (اشتیاق و اراده)  برای اینکه شخص واقعا در کاری به مهارت و شایستگی برسد، کلیدی است.

این تیم گزارش داد افراد واقعا پرشور مایلند سخت‌ترین کارها را برای رسیدن به بهترین‌ها انجام دهند؛ با درنظرگرفتن اینکه مردان بیشتر از زنان به این هدف دست می‌یابند.

پروفسور زیگموندسون گفت که ذهنیت مثبت به مردم کمک می‌کند تا باور کنند واقعا در آنچه به آن علاقه دارند، موفق خواهند شد.

او توضیح داد که تشویق و ذهنیت مثبت هم الگوی مشابهی را نشان می‌دهد و همه چیز به هم مرتبط است، حداقل در جوانی.

اما این ارتباط با افزایش سن کمرنگ می‌شود.

پروفسور سیگموندسون گفت: «همبستگی میان اشتیاق و اراده از 14 تا 53 سالگی تقریبا مشابه است، اما به محض پایان دهه پنجم زندگی، تغییری اتفاق می افتد.»

او گفت: «در این دوران ارتباط بین اشتیاق و عزم و اراده تقریبا وجود ندارد. ما واقعا باید از نظر تئوری، کار بیشتری انجام دهیم.»

او ادامه داد: «این بدان معناست که ذهن افراد تنبل 50 ساله می‌تواند پر از تصمیم‌های خوب باشد و به صورت بالقوه برای انجام کاری مشتاق باشند.»

 پروفسور سیگموندسون به مردم توصیه کرد: «فعالیت‌ها و علایق معنی‌داری پیدا کنید تا بتوانید آنها را با عزم اراده پیگیری کنید.» او گفت: «بدون توجه به سن، جرقه‌های انگیزه مهم است. اگر قبلا این کار را نکرده‌اید، باید  فعالانه به دنبال چیزی باشید که به آن علاقه دارید.»

اما تحقیقات نشان می‌دهد آنها به‌ندرت به چیزهایی گرایش پیدا می‌کنند، مگر اینکه موردی را پیدا کنند که واقعا به آن علاقه دارند.

پرفسور سیگموندسون گفت: «این بدان معنی است که بسیج قدرت و اراده بسیار دشوار است، حتی اگر اشتیاق داشته باشیم، یا ممکن است قدرت و اراده داشته باشیم، اما واقعا انرژی و اشتیاقی نداشته باشیم.»

او افزود: «رابطه بین عزم و ذهنیت درست با افزایش سن کاهش می‌یابد و اراده و اعتقاد به اینکه ما بهتر می‌شویم، دیگر ارتباط نزدیکی با هم ندارند.»

با این حال، پروفسور سیگموندسون به مردم توصیه کرد: «فعالیت‌ها و علایق معنی‌داری پیدا کنید تا بتوانید آنها را با عزم اراده پیگیری کنید.»

او گفت: «بدون توجه به سن، جرقه‌های انگیزه مهم است. اگر قبلا این کار را نکرده‌اید، باید  فعالانه به دنبال چیزی باشید که به آن علاقه دارید.»

او نتیجه‌گیری کرد: «میانبری وجود ندارد. «Use it or lose it» (استفاده کن وگرنه از دستش می‌دهی؛ مورد استفاده برای توصیف چیزی است که شما باید در تاریخی خاص از آن استفاده کنید، در غیر این‌صورت فرصت یا حق‌داشتن  آن را از دست می‌دهید) شعار است، همچنین این توصیه با عصب روانشناسی همخوانی و مطابقت دارد.»

یافته‌های کامل این تحقیق در مجله New Ideas in Psychology منتشر شده است.

منبع: دیلی میل

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.