قصه ‌خانه‌ای به نام مجید

درِ خانه هوشنگ مرادی‌کرمانی و شخصیت معروف آثارش، «مجید» به روی مردم باز می‌شود

هوشنگ مرادی‌کرمانی درباره تبدیل خانه‌اش به «قصه‌خانه» گفته: «چکیده نویسندگی من در این‌ خانه است و «قصه‌های مجید» که معروف‌ترین‌شان است، در این خانه نوشته شده؛ مجید در اینجا به دنیا آمد و بزرگ شد.»

شهروندآنلاین: هوشنگ مرادی‌کرمانی به قصه‌های مجید معروف است؛ داستان‌هایی که با آثار تلویزیونی به کارگردانی کیومرث پوراحمد مشهور شدند و بعد از آن در سینما هم ادامه یافتند. حالا خبر رسیده خانه این نویسنده پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان قرار است در منطقه 12 تهران تبدیل به «قصه‌خانه» شود. این خانه در خیابان شهید جاویدی، کوچه میرزا محمود، محله سرچشمه، نزدیک به امامزاده یحیی و بازارچه نواب است؛ خانه‌ای که اتفاقا روبه‌روی خانه مدرس قرار دارد. مرادی‌کرمانی در این‌باره به ایسنا گفته: «اکثر آثار من در این خانه نوشته شده است. به من قول داده‌اند که تا حد زیادی این خانه را حفظ کنند. این خانه ۸۰ سال ساخت است و من ۲۷-۲۸ سال در این خانه زندگی کرده‌ام. چکیده نویسندگی من در این‌ خانه است. من در اینجا ازدواج کردم و بچه‌دار شدم. ۸۰ درصد از کارهایم در این خانه بوده و «قصه‌های مجید» که معروف‌ترین‌شان است، در این خانه نوشته شده است. پسرعمویی دارم که می‌گوید این خانه زایشگاه مجید است. مجید در اینجا به دنیا آمد و بزرگ شد، هم برای رادیو، هم کتاب و بعد هم تلویزیون.»

به همین مناسبت مرادی‌کرمانی درباره لزوم حفظ خانه‌های نویسندگان و هنرمندان گفت: «در سفری که به مسکو داشتم، خانه‌ای را به من نشان دادند که نویسنده‌ای که چندان هم مشهور نبود، سه ماه این خانه را اجاره کرده بود. آنجا تابلویی چسبانده بودند. اینها کسانی هستند که فرهنگ آن ‌جامعه را به جهان معرفی و ماندگار کرده‌اند. این چیز کمی نیست که فرهنگ را یک قدم جلو آورده‌اند، بنابراین حفظ محل زندگی آنها لازم است. من به خانه چخوف، بتهوون و ویکتور هوگو رفته‌ام، اما لزومی ندارد همه معروف باشند، خیلی‌ها برای آن جامعه شاخص هستند و لازم ‌است محل زندگی‌شان حفظ شود. حفظ خانه نویسندگان گذشته از اینکه اقدامی فرهنگی است، می‌تواند الگو و یادبودی برای آیندگان باشد.»

«قصه‌خانه»‌ای که به نام زادگاه «مجید» در نظر گرفته شده، قرار است هم جنبه کتابخانه‌ای داشته باشد و هم «قصه‌خانه». مرادی‌کرمانی درباره این اقدام گفته:‌ «به نظرم شهرداری منطقه ۱۲ کار خوبی کرده و زمانی که نویسنده زنده است، اقدام به حفظ این خانه کرده است. منطقه ۱۲، منطقه‌ قدیمی و پا قرصی است و کسانی از جمله مسعود کیمیایی، داوود رشیدی، فرامرز قریبیان، محمدعلی سپانلو، امینی کارگردان، عطاءالله زاهد و نصرت کریمی از کسانی هستند که در این منطقه بوده‌اند.»

به گفته علی‌محمد سعادتی – شهردار منطقه ۱۲ تهران – سنگفرش کوچه و لایه‌برداری دیوارها از اولین اقدام‌ها در این زمینه خواهد بود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.