ویدئو/ لانه تروریست‌ها در پاکستان

استقرار و جولان آزادانه گروهک‌های شبه‌نظامی در پاکستان

این روزها گروهک‌های تروریستی آزادانه در پاکستان فعالیت می‌کنند، کشوری که حمله‌های شبه‌نظامیان در آن مدام رو به افزایش است. به گزارش «موسسه مطالعات درگیری و امنیت پاکستان» فقط حدود ۵۸ حمله تروریستی در فوریه ۲۰۲۳ در پاکستان اتفاق افتاده است که شهروندان عادی و نیروهای حافظ امنیت را هدف قرار داده بودند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ این روزها گروهک‌های تروریستی آزادانه در پاکستان فعالیت می‌کنند، کشوری که حمله‌های شبه‌نظامیان در آن مدام رو به افزایش است. به گزارش «موسسه مطالعات درگیری و امنیت پاکستان» فقط حدود ۵۸ حمله تروریستی در فوریه ۲۰۲۳ در پاکستان اتفاق افتاده است که شهروندان عادی و نیروهای حافظ امنیت را هدف قرار داده بودند.

در اکتبر ۲۰۲۲ و پس از ۴ سال «گروه اقدام ویژه مالی» FATF پاکستان را از لیست خاکستری خود خارج کند. این لیست شامل کشورهایی است که به دلیل حمایت مالی از تروریسم، پولشویی و اقداماتی از این قبیل تحت نظارت شدید FATF هستند.

برای خروج از این لیست، پاکستان به صورت ظاهری چند تن از رهبران این گروه‌ها را زندانی کرده یا در حصر خانگی قرار داد.

اما پس از آنکه یکی از این رهبران آزادانه و در انظار عمومی در خاک پاکستان دیده شد که پاکستان FATF را فریب داده است.

سید صلاح‌الدین، از رهبران حزب المجاهدین، اخیراً در مراسم خاکسپاری بشیر احمد پیر، از شبه‌نظامیان تروریستی که کشته شده بود، در حال اقامه نماز دیده شد.

مولانا مسعود اظهر، رهبر جیش محمد و مغز متفکر حمله به پارلمان هندوستان در سال ۲۰۰۱، پایگاه هوایی پاتانکوت در سال ۲۰۱۶ و حمله انتحاری به نیروهای پلیس هندوستان در پولواما در سال ۲۰۱۹ مدتی بود که در پاکستان ناپدید شده بود ولی در گذشته در انظار عمومی در این کشور دیده شده بود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفت که رهبر گروهک جیش محمد در افغانستان نیست و پایگاه این گروه احتمالا در پاکستان است.

حافظ سعید، رهبر گروهک لشکر طیبه، به مدت ۳۱ سال در پاکستان زندانی بود، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که او آزادانه تردد کرده و به فعالیت‌های تروریستی خود ادامه می‌دهد.

طبق گزارش سازمان امنیتی آمریکا،‌ چندین گروه تروریستی مشهور به فعالیت خود از پایگاهشان در پاکستان ادامه می‌دهند، از جمله شبکه حقانی، لشکر طیبه و جیش محمد.

این گزارش اشاره می‌کند که این گروهک‌ها در هندوستان نیز فعال هستند و ادامه می‌دهد که مقامات پاکستانی اقدامات لازم را برای از بین بردن این گروهک‌های شبه‌نظامی انجام نمی‌دهد.

پس از ظاهر شدن سید صلاح‌الدین در انظار عمومی، پاکستان بار دیگر تحت نظارت مداوم FATF قرار گرفته است و کمک مالی ۱/۱ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول برای پاکستان نیز به حال تعلیق درآمده است.

از پاکستان انتظار می‌رود که فعالیت این گروهک‌ها را در خاک خود متوقف کند، اگر نه برای صلح در جهان، حداقل برای نجات خود. به ویژه هم اکنون که گروه تحریک طالبان پاکستان نیز بر علیه دولت این کشور شورش کرده و با حملات مداوم خود آن را به زانو درآورده است.

گزارش: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.