نبستن کمربند ایمنی خط قرمز سفرهای نوروزی

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: در سفرهای نوروزی به‌طور جدی با تخلفات به‌خصوص بسته نبودن کمربند ایمنی سرنشینان خودروهای ناوگان عمومی برخورد خواهد شد.

به گزارش شهروند آنلاین؛ سردار سید کمال هادیان‌فر رئیس پلیس راهور فراجا در همایش بانوان فرهنگ یار ترافیک اظهار داشت: امروز در دنیا سالانه یک و نیم میلیون نفر جان خود را براثر وقوع تصادفات از دست می‌دهند و در کشور ما هر ساعت نزدیک به ۲ نفر در تصادفات جان می‌بازند و به ازای هر جان‌باخته ۲۰ نفر نیز معلول و مجروح می‌شوند البته این عدد به‌ غیر از ایام خاص مانند شهریورماه و نوروز است که روزانه ۷۰ نفر در تصادفات جانشان را از دست می‌دهند.

او با بیان اینکه ۵ عامل مدیریت کلان، انسان، راه ، وسیله نقلیه و قوانین و مقررات در تصادفات نقش دارند، گفت: در زمینه مدیریت کلان ما امروز شورای عالی ترافیک را در وزارت کشور داریم که با حضور شخص وزیر کشور تشکیل می‌شود و کمیسیون ایمنی راه با حضور وزیر راه و شهرسازی را داریم همچنین یک شورای عالی حمل‌ونقل و ترافیک با مسؤولیت شخص رئیس‌جمهوری داریم که بعد از ۸ سال جلسات این شورا در دولت جدید احیا شده است.

هادیان‌فر در خصوص نقش عامل انسانی در تصادفات گفت: برآوردها و تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر عامل مرگ ۱۴ هزار نفر و مجروح شدن ۳۰۰ هزار نفر در سال می‌شوند و این موضوع حاکی از این است که ۹۲ درصد از رانندگان قوانین را رعایت می‌کنند و ما باید با آن ۸ درصد از رانندگان قانون‌گریز مدام برنامه داشته باشیم و مرتب گوشزد کنیم که مرتکب تخلف نشوند.

رئیس پلیس راهور فراجا به موضوع نقش راه در تصادفات اشاره کرد و با بیان اینکه ۵ هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور وجود دارد، گفت: ۳ هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها و مابقی در شهرها هستند که تلاش می‌کنیم با همکاری وزارت راه و شهرسازی این نقاط هرچه سریع‌تر رفع شوند.

او اضافه کرد: بر اساس آمارهای به‌دست‌آمده ۳۴ درصد از تصادفات در جاده‌ها رخ می‌دهند اما متأسفانه ۷۰ درصد از جان‌باختگان ما در جاده‌ها اتفاق می‌افتند و دلیل آن‌هم این است که غالباً رانندگانی که به مسافرت می‌روند مهارت رانندگی در جاده را ندارند به‌طوری‌که ۶۰ درصد رانندگان در همان ۳۰ کیلومتری اول جاده یا ۳۰ کیلومتری آخر جاده دچار حادثه شده و جانشان را از دست می‌دهند.

هادیان‌فر در خصوص وسیله نقلیه نیز گفت: خودروسازان مکلف‌اند که خودروی ایمن تولید کنند چراکه ما معتقدیم خطای رانندگان اجتناب‌ناپذیر است و آن چیزی که باید جان رانندگان و سرنشینان را در حوادث حفظ کند خودروی ایمن است.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بازدارندگی خود را از دست داده است، تأکید کرد: امروز جریمه‌ها باید برای افراد متخلف یک تهدید بالفعل باشد در حالی که این‌گونه نیست و خیلی راحت راننده متخلف باعث مرگ هم‌وطن خود در تصادف می‌شود و بعد می‌گوید که بیمه دارم و دیه آن را می‌پردازم.

او با بیان اینکه در سال‌های اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا و همچنین فشار اقتصادی حاکم بر کشور جریمه‌های رانندگی افزایش پیدا نکرده است، گفت: طبق قانون هر ۵ سال یک ‌بار باید میزان جریمه‌های رانندگی افزایش پیدا کند که در این خصوص نیازمند بازنگری هستیم.

هادیان‌فر در ادامه عامل انسانی را مهم‌ترین و جدی‌ترین عامل در تصادفات برشمرد و اظهار داشت: از سال ۸۳ که بیش از ۳۸ هزار کشته و ۵۰۵ هزار مجروح در سال داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید جامعه در امر کاهش تصادفات مشارکت جدی داشته باشد و از همان موقع طرح همیاران پلیس را با ۶ میلیون دانش‌آموز کلید زدیم و امروز این تعداد به مرز ۱۱ میلیون نفر رسیده است.

رئیس پلیس راهور فراجا به نقش همیاران پلیس در کاهش ۱۸ درصدی تخلفات رانندگی و همچنین نهادینه شدن کمربند ایمنی در بین رانندگان اشاره کرد و اظهار داشت: پس از موفقیت طرح همیاران پلیس طرح معلمان فرهنگ یار ترافیک و سپس بانوان فرهنگ یار ترافیک را نیز اجرایی کردیم چراکه معتقد هستیم بانوان بر روی فرزندان و همسران خود تأثیرگذاری زیادی دارند و این قشر می‌توانند کمک زیادی به ما در کاهش تصادفات داشته باشند.

او از فعالیت ۲۵۰ هزار نفر از بانوان کشور در حوزه کاهش تصادفات خبر داد و گفت: غالب این بانوان از معلمان و مدیران کشور هستند که هم در کاهش تخلفات فرزندان و همسران خود نقش دارند و هم مروج رعایت قوانین در بین دیگر رانندگان هستند.

هادیان‌فر بانوان را بهترین و قانونمندترین قشر در بین رانندگان توصیف کرد و گفت: با دقت نظری که این قشر دارند ما هیچ راننده خانمی را در تصادفات وحشتناک و ناگوار نداشتیم که این موضوع نشان می‌دهد آنان در چارچوب قانون رانندگی می‌کنند و این افراد ظرفیت بسیار خوبی هستند که بایستی از آن‌ها استفاده شود.

رئیس پلیس راهور فراجا بر لزوم بستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان خودرو تأکید کرد و اظهار داشت: امروز به لطف خدا بستن کمربند ایمنی در بین رانندگان نهادینه‌شده اما متأسفانه عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط سرنشینان باعث شده تا بیشترین کشته‌های تصادفات از بین سرنشینان خودرو باشد.

او با بیان اینکه بانوان فرهنگ‌یار ترافیک باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند و آن را در سفرها به سرنشینان خودرو تذکر بدهند گفت: در سفرهای نوروزی به‌طور جدی با این تخلف به‌خصوص نبستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان خودروهای ناوگان عمومی برخورد خواهد شد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.