بهار سرنوشت‌ساز/ میراث نحس/ این بحران به نفع همه است!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي باز شدن درهای کشور روی فلزات گرانبها ، مسموميت‌هاي اخير ، تاکید دوباره بر ساخت سالانه یک میلیون مسکن، چهارشنبه آخر سال، سود عجیب مونتاژ، درگیری مجدد طالبان با مرزبانان ایرانی در مرز نیمروز افغانستان و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ کاهش نرخ دلار در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي باز شدن درهای کشور روی فلزات گرانبها ، مسموميت‌هاي اخير ، تاکید دوباره بر ساخت سالانه یک میلیون مسکن، چهارشنبه آخر سال، سود عجیب مونتاژ، درگیری مجدد طالبان با مرزبانان ایرانی در مرز نیمروز افغانستان و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین:

 

مصوبه طلایی برای صادرکنندگان

روزنامه ایران:با مصوبه آذر ماه هیأت وزیران، درهای کشور روی فلزات گرانبها به طور کامل باز شد. درحالی که طی سال‌های گذشته نمونه چنین مصوبه‌ای را داریم، اما تصویب‌نامه سال‌جاری دولت تفاوت‌های فاحشی با گذشته دارد، چرا که با این مصوبه هرگونه مانعی بر سر راه واردات شمش طلا، نقره و پلاتین به کشور برداشته شد. علاوه بر این، صادرکنندگان به عنوان اصلی‌ترین استفاده‌کنندگان از این مصوبه نیز می‌توانند رفع تعهد ارزی خود را با طلا انجام دهند، اقدامی که به اعتقاد کارشناسان ضمن اینکه موجب کاهش و تخلیه حباب قیمتی فلزات گرانبها در بازار می‌شود و ذخایر طلایی کشور را بیش از پیش افزایش می‌دهد، محدودیت‌های تحریم برای نقل و انتقال ارز به کشور را نیز از بین می‌برد. واردات شمش را می‌توان در بازار سکه کشور مؤثر دانست، در واقع به سبب تحریم‌ها، امکان واردات رسمی شمش بسیار محدود شده است و از آنجایی که در بازار سکه شاهد خرید هستیم، بانک مرکزی باید به سمت ضرب سکه حرکت کند و واردات شمش توسط تجار و خرید و آب‌کردن آن در مسیر ضرب سکه تأثیرگذار خواهد بود. با اجرایی شدن این مصوبه، صادرکنندگان کالا یا خدمات که به سبب تحریم‌های مالی در سالیان اخیر در دریافت هزینه صادرات خود با مشکلاتی مواجه بودند، می‌توانند هزینه را به‌صورت شمش طلا دریافت کرده و وارد کشور کنند.ششم آذر ماه سال‌جاری بود که هیأت وزیران به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، مصوبه آزادسازی واردات شمش طلا، نقره و پلاتین را تصویب کرد. بر اساس این مصوبه، ورود فلزات گرانبها (طلا، نقره و پلاتین) به هر میزان و به‌صورت شمش استاندارد، به‌عنوان یکی از انواع سرمایه‌های خارجی قابل ورود به کشور پس از اظهار به گمرک و بدون ثبت سفارش بلامانع است. ضمن اینکه واردات شمش فلزات مذکور به صورت کالای همراه مسافر هم از طریق مبادی گمرکی به هر میزان، بلامانع است.

 

نگاه دلار به گروسی

روزنامه آرمان امروز: روز گذشته نرخ دلار کاهش حدود 3 هزار تومانی را تجربه کرد . موضوعی که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار این افت را به حضور رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی اتمی در تهران و زمزمه هایی از باز شدن باب گفت‌وگوهای برجامی نسبت می دهند. در واقع فارغ از اینکه بخشی از نوسانات ارزی کشور به سیاست های تیم اقتصادی دولت باز می گردد، که قطعا بخش قابل ملاحظه آن از کسری بودجه و رشد نقدینگی نشات می گیرد. اما نکته حائز اهمیت نقش مذاکرات برجامی و افزایش تعاملات تجاری ایران با کشورهای جهان مرتبط است.موضوعی که بارها مورد انکار سایست گذاران اقتصادی گرفته و معنقدند گره زدن بازار ارز به برجام  برداشت اشتباهی است که و نرخ ارز تحت تاثیر کانال های تلگرامی و سایت‌‌های قماری است که از بیرون مرزها هدایت می شود.البته در پاسخ به این گروه از مدعیان بارها تاکید شده اقتصادی که از چند کانال تلگرامی و از خارج کشور هداست می شود توجیح مناسبی برای ضعف دولت در کنترل بازار نیست و اگر واقعا فضای مجازی چنین قدرتی دارد تیم اقتصادی و متولیان این حوزه هم به جای سیاست گذاری با راه اندازی چند کانال پر قدرت به جنگ رشد نرخ ارز بروند.

 

اشتباه هواپيماي اوكرايني را تكرار نكنيم

روزنامه اعتماد:مسموميت‌هاي اخير كار كدام فرد و جريان است؟ اين پرسش اين روزها كه بحران مسموميت دانش‌آموزان ايراني هر روز ابعاد و زواياي تازه‌اي مي‌آفريند نقل صحبت‌هاي مردم و كارشناسان است. مردم مي‌خواهند بدانند پشت پرده حوادث اخير كدام فرد و جريان نشسته است، اما هر اندازه عطش مردم براي آگاهي بيشتر مي‌شود، هنوز داده‌هاي اطلاعاتي مستندي در اين زمينه وجود ندارد. صدا و سيمايي كه طبيعتا مي‌بايست به مرجع خبري جامعه بدل شود و ابعاد پنهان موضوع را با تحليل‌هاي مستند و اخبار جذاب روشن كند، در شبكه افق از زبان يك فرد ظاهرا كارشناس اين بحران را زاييده «توهم نوجوانانه» به دليل «بويايي قوي‌تر دختران» دانش‌آموز ايراني ارزيابي مي‌كند! رسانه‌هاي نزديك به دولت هم دامنه وسيعي از اخبار ضد و نقيض را بدون هيچ سند و مدركي ارايه مي‌كنند. در يك چنين اتمسفر مشوش رسانه‌اي طبيعي است كه چشم مردم به رسانه‌هاي آن سوي آب‌ها دوخته شود تا خوراك خبري براي‌شان فراهم سازند.اما بسياري از خانواده‌ها در جريان تماس با خبرنگاران «اعتماد» از آنها مي‌خواهند كه دقيق‌تر موضوعات مرتبط با اين بحران را تشريح كرده و پاسخي براي اين پرسش كليدي پيدا كنند كه سيستمي كه مدتي قبل در جريان رخدادهاي اعتراضي اخير همه نيرو و توانش را به كار گرفته بود تا تجمعات اعتراضي مردم را مهار كند، چرا اين ظرفيت‌ها را امروز به كار نمي‌گيرد تا ريشه بحران مسموميت دانش‌آموزان را شناسايي و با آنها برخورد كند؟ خانواده‌هايي كه نمي‌دانند آيا بايد فرزندان خود را به مدرسه بفرستند يا بايد دست نگه دارند تا ابعاد پنهان موضوع روشن شود؟ «اعتماد» با توجه به اهميت موضوع سراغ بيژن عبدالكريمي استاد فلسفه ايراني رفته تا درخصوص ماهيت موضوع، ابعاد بحراني آن و چرايي به وجود آمدن آن گفت‌وگو كند. عبدالكريمي با بازخواني ماجراي هواپيماي اوكرايني از مسوولان مي‌خواهد كه در مواجهه با اين بحران به گونه‌اي متفاوت عمل كرده و مردم را در جريان واقعيت‌ها قرار دهند.

 

بی‌بی‌سی‌ انگلیسی: مسمومیت نیست اختلال تبدیلی است/ بی‌بی‌سی فارسی: حمله شیمیایی و بیولوژیک است!

روزنامه جوان:ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان یک نقطه ابهام جدی دارد. با وجود آنکه در بیش از ۵۰ مدرسه در نقاط مختلف کشور، ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان گزارش شده‌است، اما در موارد معدودی معلم مدرسه هم دچار عارضه شده که این عارضه اغلب بسیار سطحی‌تر از عارضه‌ای است که برای دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد و منجر به انتقال معلم به مراکز درمانی نشده‌است! این مسئله بر ابهامات ماجرا می‌افزاید و یک احتمال جدید را در کنار موضوع مشکوک مسمومیت‌های سریالی مطرح می‌کند. نکته‌ای که گزارش سرویس انگلیسی BBC هم به آن اشاره داشته و در گزارشی احتمال داده که مسمومیت‌ها در ایران در واقع یک هیستری جمعی یا همان اختلال تبدیلی است! این گزارش به نقل از پروفسور سیمون وسلی، روانپزشک و اپیدمیولوژیست در کینگز کالج لندن می‌گوید که چندین «داده اپیدمیولوژیک کلیدی» او را به این باور رسانده که عوارض دانش‌آموزان دختر در ایران در واقع زنجیره‌ای از مسمومیت‌ها نیستند، بلکه یک مورد از «بیماری اجتماعی انبوه» یا هیستری جمعی هستند که در آن علائمی در بین افراد گسترش می‌یابد بدون اینکه علت بیولوژیک داشته باشد.» این در حالی است که بی‌بی‌سی فارسی و اینترنشنال برای ایفای نقش خود در جنگ ترکیبی، ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان را با «حمله گازی به مدارس دخترانه»، «حمله شیمیایی»، «ترور بیولوژیکی» و «انتقام حکومتی» توصیف می‌کنند! رویکرد بخش فارسی و انگلیسی شبکه ملکه نسبت به ماجرای مسمومیت‌های سریالی در ایران‌زمین تا آسمان فرق دارد! در حالی که بخش انگلیسی این شبکه در گزارشی در گفتگو با متخصصان روانشناسی و سم‌شناسی، ماجرای مسمومیت‌های سریالی را به احتمال زیاد نوعی هیستری یا اختلال تبدیلی ارزیابی می‌کند، بی‌بی‌سی فارسی هر‌گونه توئیت و اظهار‌نظری را در این‌باره که بر موضوعاتی نظیر حملات بیولوژیکی، حمله شیمیایی یا مسمومیت‌های شیمیایی تعمدی دلالت دارد منتشر کرده‌است.

 

تاکید دوباره بر ساخت سالانه یک میلیون مسکن

روزنامه تجارت: رئیس جمهور با بیان اینکه امروز مردم بیشترین اعتماد را به کمیته امداد امام (ره) دارند که از آن به‌عنوان نهادی پرثمر، اثرگذار و پر برکت یاد می‌شود، اظهار داشت: ساخت ۲۳ هزار مسکن توسط کمیته امداد از جلوه‌های ارزشمند این نهاد است.آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» روز یکشنبه در آئین واگذاری۲۳ هزار واحد مسکن به خانواده‌های تحت‌پوشش کمیته امداد سراسر کشور در پاستور، کلید ۲۳ هزار واحد مسکونی سراسر کشور را به شکل نمادین به این خانواده‌ها تحویل داد.رئیس جمهور طی سخنانی در این مراسم با تبریک اعیاد شعبانیه و گرامیداشت سالروز تأسیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، گفت: آنچه بر ذهن و قلم امام راحل جاری شد نهادی بسیار پرخیر و برکت را بنیان نهاد که منشاء خدمات زیادی برای مردم محروم و نیازمند کشور بوده است و امروز کمیته امداد امام بعد از ۴۵ سال کارنامه بسیار درخشان و قابل ارائه دارد.آیت‌الله رئیسی ادامه داد: کمک رسانی به نیازمندان و باز کردن گره از زندگی مردم نه فقط در حوزه مسکن، تحصیل و اشتغال آنها بلکه در تمامی شئون زندگی انسان‌ها اثرگذار بوده و موجب رفع غم از چهره آنان شده است.

 

عقب‌نشینی دلار به 50 هزار تومان

روزنامه خراسان: هر چه زمان بیشتری از آغاز تنش ارزی اخیر می گذرد، نقش برخی تحرکات خارجی و در عین حال تاثیر تصمیمات غلط به میزانی بیشتر از پیش خود را نشان می دهد. محدود کردن ارزهای صادراتی برای عرضه در مسیر یا با سقف نرخ خاص از جمله این موارد است. بر همین اساس به تازگی بانک مرکزی  با اصلاح سیاست های گذشته، به تدریج در حال ایفای نقش فعال تری در بازار ارز است. تاجایی که دیروز کانال های تلگرامی، نرخ (غیر قانونی) ارز فردایی را تا بعد از ظهر دیروز با افت بیش از 2 هزار و 200 تومانی، 51 هزار و 600 تومان نیز اعلام کردند. تصمیم جدید بانک مرکزی دلار را به کانال 50 هزار تومان عقب راند افت نرخ ارز تلگرامی در شرایطی رخ داد که دیروز به گزارش ایبنا، این ارز در صرافی ها در روندی کاهشی، حدود 50 هزار تومان به مردم (با کارت ملی) فروخته می شد. رسانه مرجع بانک مرکزی و بانک ها، این موضوع را روی خوش بازار ارز به تصمیم اخیر بانک مرکزی تعبیر کرد و ادامه داد: بر اساس این تصمیم، خرید منابع حاصل از صادرات شرکت‌های پتروشیمی عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و همچنین شرکت‌های زیرمجموعه سازمان توسعه و ‌نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در چارچوب تالار حواله ارز (تالار دوم سامانه نیما) توسط صرافی‌های تضامنی (غیربانکی) مجاز اعلام شد و همین‌خبر کافی بود تا دیروز نرخ دلار با کاهش قابل توجهی وارد کانال ۵۲ هزارتومان شود.

 

میراث نحس

روزنامه وطن امروز:با آنکه هنوز 10 روز به چهارشنبه آخر سال مانده است اما متاسفانه تا امروز 5 نفر به دلیل استفاده یا ساخت مواد محترقه جان خود را از دست داده‌اند و بیش از 10 نفر مصدوم و برخی از آنها قطع عضو شده‌اند. * انفجار مرگبار انبار ترقه در تهران ساعت 11:43 ظهر دیروز گزارش آتش‌سوزی و انفجار در خیابان انقلاب تهران بعد از پل چوبی به سامانه 125 اعلام شد که از 5 ایستگاه آتش‌نشانی امدادگران برای اطفای حریق به محل اعزام شدند. سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در توضیح این خبر گفت:  حادثه در ساختمانی قدیمی رخ داده بود که تمام طبقات مملو از مواد محترقه و منفجره مخصوص استفاده در جشن‌ها و چهارشنبه‌سوری بود. مواد اولیه ساخت این نوع مواد و دستگاه‌های ویژه ساخت آن نیز در محل آتش‌سوزی به مقدار زیاد وجود داشت. به گفته وی در زمان حضور امدادگران انفجار‌های کوچک و بزرگ همواره به وقوع می‌پیوست و عملیات با نجات چند خانم از میان شعله‌های آتش آغاز و اطفای کامل حریق انجام شد. ملکی در ادامه افزود: این ساختمان که قبلا مسکونی بوده، به کارگاه توزیع مواد محترقه تبدیل شده بود.  سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: این روزها خیلی‌ها برای کسب سود از مواد محترقه با انبارداری و ساخت ترقه‌های دست‌ساز با جان خود و دیگران بازی می‌کنند، در چنین شرایطی به مردم تأکید می‌کنیم چنانکه کسی از فعالیت این افراد باخبر است، برای حفظ جان هموطنان حتما این موضوع را به نهادهای انتظامی و نظارتی اعلام کند.

 

جای خالی «رسول»

روزنامه جام جم:این روزها دل‌مان برای رسول ملاقلی‌پور و سینمایش تنگ شده. دل‌مان برای مهدی نریمان «پرواز در شب» تنگ شده. برای نصرت فرمانده گردان غواص «افق»، برای حسن آقا، صمد و وحید «سفر به چزابه»، حمید و رحیم صابری مسئول تفحص «هیوا»، دومان قائمی عدالت‌خواه «قارچ سمی»، ممدآقا لات قدیمی با خالکوبی روی بدن «مزرعه پدری» و… تنگ شده. اصلا دل‌مان برای عدالت‌خواهی رزمندگان سینمای رسول ملاقلی‌پور تنگ شده. اما صدحیف که دیگر بین‌مان نیست و جایش خالی و دل پرحسرت برای شنیدن صدای خشن و دوست‌داشتنی و بسیار مهربانش و عدالت‌خواهی در سینمای مؤلفش. به اعتراض دغدغه‌مند و متعهد و عمیقش که بدون افق روشن آن را رها نمی‌کرد و این نشانه تعهدش بود. سینمایی که عدالت‌خواهی در آن موج می‌زد و دغدغه شبانه‌روزی رسول ملاقلی‌پور بود. شخصیت ایشان فراتر از شهرت بود.در حقیقت می‌توان گفت که او در عرصه سینمای دفاع‌مقدس پیشتاز بوده و هست. زنده‌یاد ملاقلی‌پور دفاع  هشت ساله را به‌درستی نمایش داد و سینما و فرهنگ دفاع‌مقدس را با هم تلفیق کرد. مسعود کرامتی، بازیگر و رفیق دیرینه ملاقلی‌پور، جواد طوسی منتقد سینما و علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده عضو شورای سردبیری روزنامه جام‌جم دور هم نشستند و درباره شخصیت رسول ملاقلی‌پور، سینمایش، دغدغه‌هایش، بی‌مهری‌ها و کج‌رفتاری‌هایی که با وی شد و از آنها شکوه داشت، سخن گفتند. باهم برشی از این نشست طولانی و جذاب و خواندنی که انتشار کل آن از حوصله مخاطب خارج است را در ادامه می‌خوانیم.

 

سود عجیب مونتاژ

روزنامه فرهیختگان:به‌واسطه عدم ثبات در اقتصاد ایران که هم دارای ‌زمینه‌هایی در سالیان گذشته بوده و هم از تصمیمات مدت اخیر نشأت ‌گرفته، بازار خودرو نیز مانند سایر بازارها با عدم تعادل در بخش عرضه و تقاضا روبه‌رو شده، چنانکه حد بالایی از این افزایش تقاضا متاثر از هجوم سرمایه‌های شخصی مردم برای حفظ ارزش و بالطبع آن وارد شدن دلالان و واسطه‌گران برای بهره‌گیری از این وضعیت است. از این رو درکنار افزایش تقاضا، کاهش تولید و نبود واردات، افزایش قیمت در این گروه کالایی قابل‌پیش ‌بینی بوده اما نگاهی به اختلاف قیمتی میان برخی خودروهای مونتاژ شده در داخل کشور نشان می‌دهد، فاصله بزرگی میان قیمت مبادله‌ای داخل کشور با همان مدل خودرو که در خارج از کشور مورد خریدوفروش قرار می‌گیرد وجود دارد، به‌طوری‌که علی‌رغم میانگین اختلاف 110 درصدی بین قیمت داخل و خارج کشور خودروهای مونتاژی، اختلاف‌های شدید بیش از 150 و حتی 180 درصدی نیز در برخی مدل‌های خودرو وجود دارد که نشان از سرایت بازار واسطه‌گری و دلالی به این بخش دارد. شاهد این امر رشد بالای آگهی‌ فروش خودروهای مونتاژی صفر کیلومتر در بازار است که موجب کسب سود فروشنده آن از محل اختلاف قیمت پرداختی و دریافتی می‌شود. از این رو اگرچه راه‌حل نهایی یا حتی میانی یک خطی نبوده و باید جنبه‌های مختلف ساخت اقتصادی کشور را مورد توجه قرار دهد اما باید دقت داشت که حداقل برای بهبود اوضاع در صنعت خودرو باید بر مواردی نظیر افزایش تولید (تولید داخل و تولید مونتاژ با درصدهای مختلف) و واردات توجه کرد. چنانکه واردات بالای خودرو در کوتاه‌مدت و عرضه مناسب و با تیراژ بالای آن نظیر عرضه در بورس کالا می‌تواند وضعیت بازار خودرو را با شکستن قیمت‌ها بهبود دهد. از طرفی برای‌ گذار از سطوح پایین کیفیتی یا مدل‌های تکراری و ایجاد تنوع در سبد خودروهای انتخابی، علاوه‌بر شرکت‌های خودروسازی، سیاستگذاران و مجریان نیز باید زمینه افزایش همکاری‌های بین‌المللی با کشورها و شرکت‌های مطرح را فراهم آورند تا علاوه‌بر افزایش تولیدات که ساده‌ترین نتایج است، عمق تولیدات مونتاژی کشور افزایش یافته و درصد بیشتری از زنجیره تولید این محصولات درون محدوده سرزمینی قرار داشته باشد.

 

زنگ بزنید، نهال رایگان بگیرید

روزنامه همشهری:رسم است که هر سال پیش از آغاز سال جدید، درست در زمانی که اسفندماه به نیمه می‌رسد، با کاشت نهال و درختچه‌های نوپا به استقبال بهار برویم. 15اسفندماه در تقویم به نام روز درختکاری ثبت شده و در این روز سعی شده با مشارکت همگانی مردم در نقاط مختلف، قدمی برای سبز ماندن طبیعت برداشته شود. رهبر معظم انقلاب نیز هرساله در جهت اجرای این سنت حسنه پیشگام هستند و به نوعی مردم را در جهت تحقق این اقدام ارزشمند سوق می‌دهند. در همین راستا، ایشان امروز نهالی را غرس خواهند کرد.به گزارش همشهری، با آغاز روز و هفته درختکاری شهرداری تهران آمادگی لازم را پیدا کرده تا این روز، با قوت برگزار شده و کاشت درختان بیشتری صورت گیرد چراکه با توجه به شرایط خاص پایتخت، توسعه فضای سبز و افزایش هرچه بیشتر آن موضوع حائز اهمیتی محسوب می‌شود. امسال نیز به رسم هرساله، مدیریت شهری این امکان را برای شهروندان تهرانی فراهم کرده تا در جای‌جای شهر قدم‌های سبزی برای طبیعت خود بردارند.توزیع نهال و کاشت آن در محل مورد نظر شهروندان توسط نیروهای شهرداری تهران، یکی از برنامه‌هایی است که مدیریت شهری پایتخت برای سال‌جاری درنظر گرفته و قرار است به درخواست هر شهروند در نقطه تعیین‌شده توسط خودشان، شهرداری تهران اقدام به کاشت نهال کند.در همین رابطه روز گذشته حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در جمع خبرنگاران، با اشاره به برنامه‌های شهرداری تهران برای استقبال از بهار، اعلام کرد: بخش اول برنامه‌های شهرداری تهران مربوط به روز درختکاری است. طی برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته اهدای درخت به شهروندان خواهیم داشت و مردم می‌توانند از ۱۵ تا ۲۵اسفندماه از طرق مختلف درخواست کاشت نهال داشته باشند و نهال نیز به آنها تقدیم خواهد شد.

 

درگیری مجدد طالبان با مرزبانان ایرانی در مرز نیمروز افغانستان

روزنامه جمهوری اسلامی:رسانه‌های داخلی افغانستان از وقوع درگیری میان نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی خبر می‌دهند.به گزارش شفقنا، منابع محلی به روزنامه 8صبح گفتند که این درگیری در ساعت 2 بعد از ظهر روز گذشته در منطقه گودر عبدالرحمان ولایت نیمروز افغانستان رخ داده است.براساس اطلاعات این منابع، در درگیری میان طالبان و مرزبانان ایرانی دو طرف از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده کردند.این منابع همچنین افزودند که موشک‌های مرزبانان ایرانی به اطراف ساختمان پلیس طالبان در شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز، نیز برخورد کرده است.درگیری میان مرزبانان ایرانی و طالبان در ولایت نیمروز پیش از این نیز رخ داده است.خبرگزاری تسنیم نیز در این رابطه از قول یک منبع آگاه نوشت: درگیری و تیراندازی ‌مرزبانان ایران با نیروهای مرزبانی طالبان در اطراف پل “میلک” تلفات جانی نداشت.

 

این بحران به نفع همه است!

روزنامه کیهان:شنبه شبی که گذشت نهمین تظاهرات هفتگی در تل‌آویو و چند شهر دیگر آن برگزار شد. چیزی بین 250 تا 260 هزار نفر در این تظاهرات ضددولتی شرکت کردند و رکورد بزرگ‌ترین تظاهرات اعتراضی در تاریخ 75 ساله این رژیم جعلی شکسته شد. آنچه این تظاهرات را از 8 مورد قبلی متمایز کرده، سه رویداد «بی‌سابقه» است. یکی تعداد بالای مشارکت‌کنندگان در اعتراض‌های خیابانی. دوم، پیوستن بخشی از بدنه اصلی ارتش این رژیم به اعتصابیون (امتناع ده‌ها خلبان نیروی هوایی رژیم صهیونیستی برای مشارکت در رزمایش) و سوم رویدادی است که دیروز رسانه‌ها به نقل از «نیویورک‌تایمز» منتشر کردند: «ظهور گروه‌های مسلح جدید در کرانه باختری همزمان با اوج‌گیری اعتراضات خیابانی.» این سه رویداد در یک «نقطه» به هم می‌رسند و آن چیزی نیست جز هُل دادن این رژیم به سوی فروپاشی…فرجام بحرانی که چند ماهی است دامن صهیونیست‌ها را گرفته و روزبه‌روز بدتر می‌شود چه خواهد بود؟ آیا رژیم صهیونیستی واقعا نفس‌های آخرش را می‌کشد؟ تاثیر ادامه‌دار بودن این بحران روی کشور ما چیست؟ بخوانید: این یک واقعیت انکارناپذیر است که این روزها، واژه‌هایی مثل «بحران» و «خطر فروپاشی از درون» به طرز کم‌سابقه‌ای وارد ادبیات سیاسی و رسانه‌ای رژیم اسرائیل شده است. این واژه‌ها که در قالب «هشدار» و از سوی بلندپایه‌‌ترین مقامات رسمی این رژیم مورد استفاده قرار می‌گیرد، آمریکا، به‌عنوان بزرگ‌ترین حامی این رژیم را هم به‌شدت نگران کرده طوری که طی روزهای گذشته خبرهایی از ابراز نگرانی جدی مقامات آمریکایی از وضعیت حاکم بر سرزمین‌های اشغالی به بیرون درز کرده است. دیروز هم خبر رسید ژنرال «لوید آتسین» وزیر دفاع آمریکا سفر ناگهانیِ منطقه‌ای خود را آغاز کرده و مقصد اصلی او «اسرائیل» است! طبق گزارش‌هایی که منتشرشده وزیر دفاع آمریکا قرار است پس از دیدار با «عبدالله دوم» شاه اردن و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر سراغ «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برود. این سفری است که عملاً پیش از دومین نشست امنیتی عقبه و دیدار طرف‌های مرتبط با مسئله فلسطین در هفتم ماه جاری در شرم‌الشیخ صورت می‌گیرد.

 

کدام مسیر بسته است؟

روزنامه شرق:گفت‌وگوی مکتوب مدیرمسئول روزنامه شرق و دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی به مرحله خوبی رسیده است؛ به جایی که شاید بتوان از دهلیزهای این تعامل آسیب‌شناسی مطلوبی برای راهی که رفته‌ایم و راهی که باید در کنار هم و برای ایران پشت سر بگذاریم ارائه بدهد. این گفت‌وگوها از سوی روزنامه شرق صرفا برای همین منتشر می‌شود که صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران امور اجرائی کشور بتوانند از آن بهره ببرند و مسیرهایی که امروز نقش بزرگ ناامیدی را بر گروه بزرگی از شهروندان مستولی ساخته‌اند به راهکارهای بزرگ سعادت اجتماعی تبدیل کنند. فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی هر یک از طرفین این گفت‌وگو، ما شادمانیم که به سهم خود بر مدار تعامل و گفت‌وگو می‌دمیم. بر این باوریم که این اتفاق به یادگار می‌ماند و قطعا نقش خود را در ترویج گفت‌وگو در میان شهروندان ایفا خواهد کرد. همنشینی دبیرکل حزب مؤتلفه با مدیرمسئول روزنامه شرق در سخن، چندماهی می‌شود که ادامه دارد و ما باز به رسم همیشه در چند ماه گذشته از همه صاحب‌نظران و فعالان عرصه‌های مختلف اجتماعی می‌خواهیم که ما را در تداوم این گفت‌وگوها و با ارائه نظرات مختلف یاری رسانند. بی‌شک چرخش اندیشه و ارائه ایده‌های مختلف کارآمدتر و به شکل مولدتری در مسیر تحرک توسعه حرکت خواهد کرد. شهروندان گرامی نیز می‌توانند از دهلیزهای این تبادل اندیشه به ضرورت‌های تأثیرگذارتری برای زندگی بهتر دست یابند. باشد تا همیشه پنجره شرق با توان بیشتری رو به سوی گفت‌وگو و تعامل ملی باز شود.

 

بهار سرنوشت‌ساز

روزنامه اطلاعات:در آستانه سال نو و بهار سرنوشت‌ساز هستیم که هم در مقیاس روابط بین‌المللی و هم در جغرافیای سیاسی منطقه‌ای، در اغلب کشورها ناآرامی‌ها نهادینه شده است. نقطه عطف آینده‌نگری در ارزیابی اغلب کارشناسان سیاسی همچنان بستگی به جنگ در اوکراین دارد که تا این زمان، سراسر اروپا را متأثر پیامدهای خود کرده؛ آن‌هم در حالی‌که «بایدن» آینده‌ سیاسی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به آن گره زده است. بایدن در حالی‌که همچنان نمایش قدرت‌نمایی در بحران و جنگ اوکراین می‌دهد در تلاش است دولت‌های آلمان، فرانسه و انگلیس را با خود در یک جبهه واحد، علیه پوتین و روسیه نگهدارد، اما می‌داند ادامه حفظ این شرایط هزینه سنگین دارد که هم در داخل آمریکا و هم در اغلب کشورهای اروپایی چندان پایدار نخواهد ماند، زیرا اجرای تقابل جنگی متحد علیه روسیه خسارت‌های بین‌المللی را به‌بار می‌آورد. همین تردید است که دولت آمریکا مدام فضاسازی خبری و جنگ روانی ـ تبلیغاتی علیه پوتین را تشدید می‌کند.دیدار بایدن با شولتز صدراعظم آلمان که در آن بار دیگر آمادگی برای ادامه حمایت از «کی‌یف» و رئیس جمهوری اوکراین با ادامه اعمال تحریم‌‌های افزونتر علیه دولت روسیه اعلام شد در راستای چنین سیاستی است. همزمان اتحادیه اروپا با اخطار به دولت چین در صورت کمک نظامی به روسیه، پکن را تهدید به تحریم‌های سخت کرد.بایدن برای ادامه تقابل با پوتین دو بیان سیاسی رسمی و علنی را پیش گرفته است؛ اول، جنگ در اوکراین، جنگ «غرب متحد» و «دمکراتیک» علیه پوتین و روسیه تمامیت‌خواه و «متجاوز» است. دوم، این جنگ اکنون در مرحله‌ای است که «یا ما یا بر ما» فاصله دوست و دشمن ما را مشخص و تعیین می‌کند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.