بازگشت جذاب پولادمردان خاطره‌ساز

گزارش «شهروند» از انتخاباتی که رضازاده، سلیمی و انوشیروانی را به وزنه‌برداری برگرداند

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، رشته وزنه‌برداری همواره طرفداران زیادی در بین‌ ورزش‌دوستان ایرانی دارد. بارها نبرد با پولاد سرد توسط ورزشکاران ایرانی به خصوص در دسته سنگین‌وزن علاقه‌مندان پرشمار را پای گیرنده‌ها نشانده و البته مدال‌های مختلفی در عرصه‌های جهانی و المپیک از وزنه‌برداری داریم. این رشته پرمخاطب چند سالی است از ستاره‌‌ها خالی شده و شاهد موفقیت‌های چشمگیری در آن نیستیم. با این حال، اتفاقاتی در حال رخ دادن است که می‌تواند به بازگشت جذابیت نزد پولادمردان کمک شایانی کند.

انوشیروانی رسما روی صندلی ریاست وزنه‌برداری

فدراسیون وزنه‌برداری چند ماه قبل دستخوش تغییرات مدیریتی شد. علی مرادی که سال‌های سال ریاست این فدراسیون را برعهده داشت، به خاطر بازنشستگی با کش و قوس‌های فراوان صندلی خود را ترک کرد. در آن مقطع، وزیر ورزش و جوانان سجاد انوشیروانی را که از قهرمانان بنام وزنه‌برداری بود و کمی‌ پیشتر مدیریت کل اداره ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی را برعهده داشت، به عنوان سرپرست جدید فدراسیون منصوب کرد و او مشغول به کار شد. انوشیروانی با بهره‌گیری از هم‌نسل‌های خود توانست تا حدی آرامش را به این فدراسیون برگرداند و برای ریاست 4ساله اقدام کند. در نهایت هم با برگزاری انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری در روز دوشنبه او به هدفش رسید.

در مجمع انتخاباتی فدراسیون وزنه‌برداری، سجاد انوشیروانی با صددرصد آرا رئیس شد. او و ایوب بهتاج دو نامزد تایید صلاحیت شده برای ریاست فدراسیون بودند که بهتاج در مجمع حضور نداشت و غایب بود و انتخابات با یک نامزد برگزار شد. در مجمع دوشنبه، 52 نفر از اعضا حضور داشتند و رأی خود را به صندوق انداختند. در پایان رأی‌گیری، سجاد انوشیروانی با کسب 52 رأی (صددرصد آرا) به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون وزنه‌برداری انتخاب و معرفی شد.

بازگشت غول‌پیکر‌های جذاب

برخی نام‌ها در وزنه‌برداری حضور دارند که هربار از این رشته ورزشی یاد می‌شود، ناخودآگاه آنها را به خاطر می‌آوریم. نام‌هایی مثل حسین رضازاده، بهداد سلیمی و حتی خود سجاد انوشیروانی. اینکه افتخارآفرینان سابق وزنه‌برداری ایران بتوانند در سمت‌های مدیریتی فدراسیون مشغول به کار شوند،‌ قطعا جذابیت خاصی خواهد داشت. در انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری مشخص شد که شاهد حضور قهرمان‌های سابق در این رشته ورزشی هستیم. بعد از رأی‌گیری برای ریاست فدراسیون، برای اعضای نواب رئیس و اعضای هیات رئیسه رأی‌گیری شد که اتفاقات جالبی در پی داشت.

بعد از انجام رأی‌گیری برای اعضای هیات رئیسه جدید فدراسیون وزنه‌برداری، بهداد سلیمی با 51 رأی به‌عنوان نایب رئیس، زهرا پورامین مقدم با 38 رأی به‌عنوان کارشناس خبره بانوان، حسین رضازاده با 28 رأی به‌عنوان کارشناس خبره، کاظم شیرین‌زاده با 51 رأی به‌عنوان خزانه‌دار و مهدی بهرام‌زاده با 33 رأی به‌عنوان نماینده هیات‌های استانی معرفی شدند. اتفاق مهم این رأی‌گیری، رأی آوردن میلیمتری حسین رضازاده، رئیس سابق فدراسیون، برای پست کارشناس خبره بود که 28 رأی کسب کرد و به حدنصاب در نظر گرفته شده یعنی 27 رأی رسید.

بازگشت بهداد سلیمی و حسین رضازاده به فدراسیون وزنه‌برداری بی‌شک اتفاقی است که می‌تواند به رسیدن این رشته ورزشی به دوران اوج خود کمک شایانی کند.

سرمربی تیم‌ ملی وزنه‌برداری کیست؟

در چنین شرایطی، همه در انتظار معرفی سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری هستند. با توجه به حضور افرادی مثل رضازاده، سلیمی و انوشیروانی در بدنه فدراسیون، انتظار می‌رود یکی دیگر از قهرمان‌های سابق این رشته ورزشی نیز به عنوان سرمربی، هدایت پولادمردان ایران را برعهده بگیرد تا شاهد حضور پرقدرت وزنه‌برداران ایرانی در مسابقات بین‌المللی باشیم. سجاد انوشیروانی، ریئیس فدراسیون، درباره انتخاب سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری گفته است: ‌«به من اجازه بدهید که در روزهای آینده گزینه‌ها را معرفی کنم. ظرف دو، سه روز آینده گزینه‌ها معرفی خواهند شد.»

خوشحالی رئیس جدید از بازگشت رضازاده

بی‌شک بازگشت حسین رضازاده که سابقه ریاست فدراسیون را هم دارد، اتفاقی ویژه محسوب می‌شود. موضوعی که باعث خوشحالی سجاد انوشیروانی هم شده است. او در این‌باره گفت: «ایشان برای حضور در مجمع دعوت بود و در این مدت هم در فدراسیون حضور داشت و به ما کمک کرد که از این بابت تشکر می‌کنم. در این بین، کسب کمترین رأی مهم نیست و آنچه اهمیت دارد این است که آقای رضازاده رأی آورد و عضو هیات‌رئیسه فدراسیون شد. آقای رضازاده یکی از تابلوهای افتخار وزنه‌برداری ایران و قابل احترام و بزرگ‌تر ماست.»

در انتظار مدال‌های رنگارنگ در المپیک

بدون شک هدف اصلی فدراسیون جدید وزنه‌برداری کسب مدال و افتخارآفرینی در رقابت‌های المپیک 2024 پاریس خواهد بود. این تورنمنت که کمتر از دو سال دیگر برگزار می‌شود، می‌تواند میدانی برای تکرار موفقیت‌های وزنه‌برداری ایران باشد. در گذشته همواره این‌طور بوده که تعدادی از مدال‌های کاروان ایران در المپیک در وزنه‌برداری به دست می‌آمد. رضازاده، سلیمی، انوشیروانی و سایرین سابقه کسب مدال‌های رنگی را در المپیک دارند و حالا با بازگشت این قهرمان‌های سابق در قامت مدیران کنونی فدراسیون، انتظار می‌رود بار دیگر شاهد رشد این رشته ورزشی و موفقیت‌های خوب در المپیک پاریس باشیم.

***

بهداد سلیمی در گفت‌وگو با «شهروند»: همه کمک کنند
رضازاده بزرگ ماست، خدا را شکر که برگشت

 

بهداد سلیمی، قهرمان سابق جهان و المپیک در دسته سنگین‌وزن وزنه‌برداری، یکی از چهره‌های محبوب نزد ورزش‌دوستان است. او در انتخابات اخیر وزنه‌برداری به عنوان نایب رئیس اول فدراسیون انتخاب شد و کار خود را شروع خواهد کرد. بعد از مجمع انتخاباتی فدراسیون وزنه‌برداری، دقایقی با سلیمی همکلام شدیم که مشروح صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید:

تبریک؛ بازگشت شما به وزنه‌برداری در قامت مدیر، اتفاق جذابی برای دوستداران این رشته است.

ممنونم، باید از اعضای مجمع فدراسیون هم تشکر کنم که اعتماد داشتند. امیدوارم بتوانیم برای کمک به وزنه‌برداری گام برداریم و باعث رشد دوباره این رشته شویم.

حسین رضازاده هم برای هیات رئیسه فدراسیون رأی آورد و جمع قهرمان‌های سابق حسابی جمع شد.

آقای رضازاده بزرگ‌تر همه ما هستند و برایشان احترام قائلیم. حضور ایشان در هیات رئیسه اتفاق مثبتی است. همه ما باید از تجربیات پیشکسوتان استفاده کنیم و خوشبختانه آقای رضازاده هم کنارمان خواهند بود. انشاءالله که دست به دست یکدیگر بدهیم و اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

اولویت برنامه‌های شما در فدراسیون چیست؟

واقعیت این است که مشکلات زیادی در فدراسیون وجود دارد. مشکلات زیرساختی فراوان است. در مورد استعدادیابی باید فعالیت کنیم و خیلی از مسائل دیگر که نیازمند برطرف کردن مشکلات است. ما کمپی درست و حسابی برای ورزشکاران ملی‌پوش نداریم. باید در سریع‌ترین زمان برای احداث کمپ تیم‌های ملی وزنه‌برداری اقدام کنیم. استعدادیابی در شهرهای مختلف باید صورت بگیرد تا ورزشکاران خوب را شناسایی کنیم و پرورش بدهیم. اعزام‌های فدراسیون باید بیشتر شود و… خیلی موضوعات وجود دارد که درباره همه‌شان به زودی تصمیم‌گیری خواهیم کرد تا بتوانیم وزنه‌برداری ایران را دوباره به دوران خوب گذشته برگردانیم.

بحث انتخاب سرمربی تیم ملی هم بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ نظرتان در این‌باره چیست؟

ما باید از تجربیات گذشته درس بگیریم. اینکه سرمربی تیم ملی دیر انتخاب شود، اتفاق خوبی نیست. باید هرچه سریع‌تر در این‌باره اقدام کنیم. یکی از اولویت‌های ما همین مساله است و به زودی در کمیته فنی به نتیجه می‌رسیم و در نهایت تصمیم می‌گیریم.

احتمالا سرمربی جدید هم یکی دیگر از قهرمانان وزنه‌برداری باشد؛ درست است؟

سعی می‌کنیم بهترین انتخاب را در سریع‌ترین زمان ممکن داشته باشیم. کمیته فنی فدراسیون که متشکل از قهرمانان بنام وزنه‌برداری است، نظرشان را می‌دهند و ما سریع‌تر تصمیم می‌گیریم.

با توجه به مشخص شدن بودجه وزنه‌برداری برای سال 1402، آیا نگران مشکلات مالی احتمالی در سال جدید نیستید؟

به هر حال، مشکلات مالی در همه جا وجود دارد. ما برآوردی انجام دادیم و با شرایط کنونی به این نتیجه رسیدیم که حداقل 100 میلیارد تومان بودجه برای سال 1402 نیاز داریم. در حال رایزنی هستیم تا مبلغ خوبی از وزارت ورزش و سازمان برنامه و بودجه بگیریم. همچنین در بحث بازاریابی باید تلاش کنیم تا با جذب اسپانسر شرایط بهتری را در بحث اقتصادی رقم بزنیم تا دچار مشکلات مالی نشویم.

حرف پایانی؟

از همه پیشکسوتان و کارشناسان وزنه‌برداری می‌خواهم که حامی ما باشند. ما از نظر همه بزرگان خود استفاده می‌کنیم و درِ فدراسیون به روی همه پیشکسوتان باز است. امیدوارم دست به دست یکدیگر بدهیم تا ورزش محبوب را در جایگاهی که در گذشته داشت، قرار بدهیم و البته به ارتقای آن هم کمک کنیم.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.