فراگیری اینترنت روستایی در دولت سیزدهم

مجری طرح خدمات عمومی اجباری (USO) گفت: پوشش اینترنت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور تا پایان بهمن به نزدیک ۹۰ درصد رسیده است.

به گزارش شهروند آنلاین، توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات مناطق روستایی یکی از بخش‌های فعال وزارت ارتباطات است. دولت سیزدهم پوشش روستایی ۸۱ درصدی را از دولت قبلی تحویل گرفت و ۱۹ درصد باقی‌مانده روستاها جزو مناطقی به‌حساب می‌آیند که بعضاً صعب‌العبور، بدون جاده و برق هستند که نیازمند صرف زمان و هزینه بیشتری است.

تلاش وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم این است که علاوه بر ارتقای پوشش و کیفیت اینترنت در شهرهای کشور، برای مناطق روستایی نیز این امکان را فراهم کند تا آنها نیز مانند ساکنان مناطق شهری به اینترنت پرسرعت و باکیفیت دست پیدا کنند.

اتصال ۹۰۰ روستا برای نخستین بار به اینترنت

«ایرج روحی» مشاور وزیر در توسعه ارتباطات روستایی و عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت درباره وضعیت توسعه اینترنت در مناطق روستایی کشور (روستاهای بالای ۲۰ خانوار) در این باره اعلام کرد: در دهه فجر بیش از ۹۰۰ روستا به اینترنت متصل شدند که عمده آنها روستاهایی هستند که هیچ‌گونه ارتباط اینترنتی نداشتند و برای نخستین بار به شبکه متصل شدند. سعی داریم تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار از اینترنت سیار نسل سوم و چهارم برخوردار شوند. اکنون پوشش اینترنت روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به حدود ۹۰ درصد رسیده است.

مشاور توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات درباره تعداد استان‌هایی که روستاهای آن‌ اتصال ۱۰۰ درصدی دارند خاطرنشان کرد: با افزایش جمعیت و نیاز به احداث سایت‌های جدید ممکن است استان‌هایی که پوشش اینترنتی آنها در گذشته ۱۰۰ درصد اعلام شده، از این میزان پایین‌تر بیایند. مثلاً یک زمانی در استان یزد اتصال پوشش ۱۰۰ درصدی را جشن گرفتند؛ اما اکنون در حال احداث سایت در آن هستیم تا پوشش و کیفیت ارتباط بهبود یابد.

روحی افزود: توسعه فناوری شبیه به احداث جاده و تأمین آب و برق در یک منطقه نیست. برای تأمین آب شرب و برق یک بار تلاش کافی است و آن‌جا از این حیث بی‌نیاز می‌شود؛ اما فناوری به این شکل نیست و پیشرفت هر روزه آن باعث می‌شود صرفاً اتصال به اینترنت نیاز مردم را رفع نکند. آنها اینترنت پرسرعت و باکیفیت را شانه‌به‌شانه دیگر خدمات از جمله آب و برق، مطالبه اصلی خود می‌دانند. این ماهیت سرویس و خدمات فناوری اطلاعات است که به ارتقا مداوم نیاز دارد.

استان قم با پوشش ۱۰۰ درصدی

عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت تصریح کرد: برخی از روستاها در گذشته متصل به اینترنت ADSL بوده‌اند؛ اما اکنون مطالبه آنها اینترنت سیار نسل‌های سوم و چهارم است. در برخی موارد نیز در منطقه‌ای اینترنت سیار وجود داشته؛ اما سرعت و کیفیت آن مناسب نبوده است. با اقدامات صورت گرفته تمامی این موارد را به‌صورت میدانی بررسی و برنامه ایجاد و ارتقای سرویس برای آنها را تدوین کردیم. همچنین ممکن است به دلیل موقعیت، شکل جغرافیایی یا پهناور بودن روستا نیاز به احداث چندین سایت مخابراتی برای ایجاد پوشش باشد، به همین دلیل درحال حاضر روستاهایی داریم که هر دو اپراتور در آن روستاها سایت دارند. اکنون تنها استان با پوشش نزدیک به ۱۰۰ درصدی اینترنت استان قم است.

روحی با بیان این‌که در تمامی استان‌های کشور حداقل ۷۷ درصد روستاهای بالای۲۰ خانوار به اینترنت متصل شده‌اند، گفت: کمترین میزان پوشش اینترنت در گذشته مربوط به استان خراسان جنوبی با کمتر از ۶۰ درصد پوشش بود که در این مدت توانستیم بیش از ۱۹ درصد پوشش آن را افزایش دهیم و اکنون پوشش آن بالای ۷۸ درصد است. اوضاع خراسان جنوبی خیلی نامناسب بود؛ اما خوشبختانه این استان شرایط روبه‌رشدی را پشت سر می‌گذارد، بیش از ۱۸۸ روستای این استان به اینترنت متصل شده‌اند. اکنون استانی در کشور نداریم که پوشش آن کمتر از ۷۷ درصد باشد.

مجری طرح USO (خدمات عمومی الزامی ارتباطی) درباره محقق‌شدن پوشش نزدیک به ۱۰۰ درصدی اینترنت در تمام روستاهای بالای۲۰ خانوار کشور، گفت: افقی برای تحقق این امر در نظر گرفته‌ایم سال ۱۴۰۲ است. پوشش ۱۰۰ درصدی به این معناست که مشکلات ارتباطی به طور کامل برای روستاهای دارای زیرساخت پایه (مانند برق) حل می‌شود؛ اما قطعاً برخی نقاط کم‌پوشش یا کم‌کیفیت باقی خواهد ماند که مشکل آنها را نیز با احداث سایت‌های جدید رفع خواهیم کرد.

روحی با بیان این‌که اکنون با گذشت حدود ۲۵ سال از شروع فعالیت همراه اول و ۱۵ سال از شروع فعالیت ایرانسل در شهر تهران می‌گذرد؛ اما هنوز نیز برخی نقاط دارای پوشش اینترنت سیار نامناسب هستند، گفت: افزایش تراکم جمعیت، ساختمان‌سازی، کور شدن دید رادیویی و مسائلی ازاین‌دست باعث می‌شود گاهی میزان پوشش‌دهی و کیفیت کاهش یابد سعی ‌داریم تا پایان سال ۱۴۰۲ عمده مشکلات پوشش اینترنت روستاها را با احداث سایت یا ارتقا سایت‌های موجود حل کنیم.

او تأکید کرد: علاوه بر روستاها، در بسیاری از جاده‌ها مشکل ارتباطی وجود دارد که باید برای آنها پوشش ایجاد کنیم. مسئولیت راهبری و نظارت پوشش جاده‌ای با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است؛ ولی ما با اتصال روستاها به اینترنت بسیاری از جاده را نیز تحت پوشش اینترنت قرار دادیم.

هدف ما توسعه عدالت‌محور است

مشاور وزیر در توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات با بیان اینکه تلاش وزارت ارتباطات برای توسعه عدالت‌محور ارتباطات در همه شهرها و روستاها به یک اندازه است، افزود: برخی اوقات نمایندگان تاکید بر این دارند که پوشش حوزه انتخابی‌شان به ۱۰۰درصد برسد، در حالی‌که شیوه ما برای توسعه ارتباطات به این شکل نیست، اولویت ما توسعه روستاهای کم‌برخوردارتر و پس از آن ارتقای اینترنت در مناطق با پوشش بالا است. اعتقاد ما این است که روستاییان نیز مانند هموطنان ما در شهر باید از امکانات فناورانه یکسان بهره‌مند شوند.

حضور میدانی، ماهیت توسعه ارتباطات روستایی است

مشاور توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات عموماً در سفر است و حضور میدانی دارد. او درباره تأثیر حضور میدانی خود در پیشبرد پروژه‌ها گفت: ماهیت این کار حضور میدانی است چرا که بحث صرفاً ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست گاهی درگیر مسائلی مانند احداث جاده و تأمین برق می‌شویم که بودجه آن بیش از بودجه‌ای است که در اختیار ما قرار داده شده است. برای پیشبرد این کار نیاز به همکاری و هماهنگی با ارگان‌های دیگر از قبیل محیط‌زیست، منابع طبیعی و راهداری و برق شهرستانی داریم. حضور میدانی باعث می‌شود بتوانیم با مسئولانی که نیاز به مساعدت آنها داریم جلسه برگزار کرده و برای‌شان تشریح کنیم که ضرورت توسعه ارتباطات روستایی در آن شهرستان چیست. عموماً زمانی که توضیحات ما را می‌شنوند خودشان نیز پای‌کار می‌آیند تا این اتفاق سریع‌تر رخ دهد. به همین دلیل ترجیح می‌دهیم کارها را تا جایی که امکان دارد به‌صورت حضوری و از نزدیک پیگیری کنیم.

نمی‌توانیم دسترسی مردم به اینترنت را معطل دیگر نهادها کنیم

او درباره قدم بعدی توسعه روستایی گفت: تا شهریور سال آینده همچنان درگیر روستاهایی خواهیم بود که به شبکه ارتباطی متصل نیستند یا اتصال آنها کیفیت مناسبی ندارد. اجرای فیبرنوری در روستاها نیز بخش مهمی از کار ما است که کمک می‌کند تا ارتباطات حوزه روستا پایدارتر باشد.

روحی درباره هزینه احداث سایت در روستاها افزود: اکنون هزینه احداث هر سایت نسل ۳ و ۴ حدود ۳ میلیارد تومان است و گذشته از آن‌ گاهی به احداث جاده و کشیدن برق به روستا نیز نیاز داریم که آنها نیز هزینه را افزایش می‌دهند.

مشاور وزیر ارتباطات تصریح کرد: روستایی در آذربایجان غربی بود که فقط ۲ میلیارد تومان برای تأمین برق و هزینه‌ای برای احداث جاده تا پای سایت را ما پرداخت کردیم. ما می‌توانستیم کار را تا زمانی که برق و جاده از سوی نهادهای ذی‌ربط تأمین شود، متوقف نگه داریم؛ اما وظیفه ما اتصال ارتباطات است به همین دلیل خودمان با پرداخت بودجه موردنیاز به این کار ورود کردیم.

او درباره بودجه بخش USO گفت: بودجه این بخش امسال توسط وزیر ارتباطات بیش از ۲ تا ۳ برابر شده است و از منابع داخلی وزارت نیز برای این کار استفاده کردیم.

بر اساس نقشه‌راه پیش می‌رویم

مجری طرح USO افزود: در دولت سیزدهم نزدیک به ۳ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل شده است، ضمن این‌که برنامه اجرایی روستاهای باقی‌مانده تعیین تکلیف و مشخص شده‌اند. در ۶ ماه نخست آغاز فعالیت خود، برنامه اجرایی اتصال روستاها به اینترنت را برای ارتقا پوشش روستایی اجرایی کرده‌ایم و به‌عنوان نقشه راه از آن استفاده می‌کنیم. اکنون می‌دانیم قرار است کدام اپراتور، در کدام روستا، چه کاری را ظرف چه مدت زمانی انجام دهد.

عضو هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت خاطرنشان کرد: اکنون حدود ۲۰۰ روستا داریم که خود روستا فاقد برق بوده و نیاز داریم این مشکل زیر ساختی برطرف شود و پس از آن توسعه ارتباطات را آغاز کنیم. در این روستاها به‌طورکلی برق وجود ندارد و تأمین آن کاری نیست که از عهده ما برآید. تلاشی که USO در زمینه برق انجام می‌دهدو پیشتر به آن اشاره کردم این است که برق را از محل روستا به محل احداث سایت می‌رساند. البته در این بخش نیز باز هم دست روی دست نگذاشتیم و با بخش توسعه روستایی وزارت نیرو مکاتبه کردیم و منتظر هستیم تا با همکاری آنها کار برق‌رسانی به این روستاها انجام شود./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.