سفیر آذربایجان در تل‌آویو چه چیزهایی را تکذیب کرد؟

سفیر جمهوری آذربایجان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین (اسرائیل) گفت: امکان ندارد از فرودگاه‌های ما برای سوخت‌رسانی جنگنده‌ها علیه جمهوی اسلامی ایران استفاده شود.

به گزارش شهروند آنلاین، «مختار محمدوف» سفیر جمهوری آذربایجان در «تل آویو» امروز در گفت و گو با روزنامه «جروزالم پست» گفت: باکو اجازه نمی‌دهد که ارتش رژیم اسرائیل در صورت حمله به ایران از جمهوری آذربایجان به عنوان پایگاه سوخت‌رسانی استفاده کند.

او گزارش رسانه‌های صهیونیستی از جمله روزنامه «هاآرتص» را در روزهای گذشته مبنی بر اینکه در صورت تصمیم رژیم صهیونیستی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، جمهوری آذربایجان با هدف کمک به رژیم اسرائیل یک باند هوایی در اختیار این رژیم قرار خواهد داد، رد کرد.

سفیر جمهوری آذربایجان همچنین ایجاد شعبه‌ای از موساد در خاک کشورش را برای نظارت بر آنچه در ایران می‌گذرد، تکذیب کرد.

او با تاکید بر اینکه این گزارش‌ها دروغ است گفت: جمهوری آذربایجان از ابتدا اعلام کرده است که در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نمی‌کند و اجازه نمی‌دهد از زمین‌هایش علیه سایر کشورها استفاده شود… چرا که ما هم انتظار داریم کشورهای دیگر در امور داخلی ما دخالت نکنند.

در حالی که گمانه‌زنی‌ها در مورد حمله نظامی احتمالی رژیم اسرائیل به ایران در پی انتشار اخبار بی‌اساس مبنی بر اینکه ایران به تولید اورانیوم غنی شده مورد استفاده در تسلیحات نزدیک شده، افزایش یافته است قرار بود محمدوف روز پنجشنبه گذشته استوارنامه خود را به «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی تقدیم کند اما این نشست به تاریخ نامشخص دیگری موکول شد.

در ۲۷ ژانویه (۷ بهمن) یک فرد مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرد که در نتیجه آن یک نگهبان کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند و باکو این اقدام را یک اقدام تروریستی دانست و فعالیت سفارت را تا انجام تحقیقات کامل به حالت تعلیق درآورد.

سفیر جمهوری اذربایجان درباره این حادثه گفت: تصور اینکه اگر این فرد به طبقات بالایی که دیپلمات‌ها و خانواده‌هایشان در آن زندگی می‌کردند دسترسی پیدا می‌کرد بسیار سخت است زیرا اگر این اتفاق می‌افتاد تلفات بسیار بیشتری داشتیم.

او تاکید کرد که تصمیم بازگرداندن دیپلمات‌ها به کشورشان با هدف قطع رابطه با ایران نبوده است.

محمدوف درباره تعداد تسلیحاتی که جمهوری آذربایجان از رژیم اسرائیل خریداری کرده است و یا تعداد هواپیماهایی که از این رژیم منتقل کرده است اظهار بی‌اطلاعی کرد اما گفت که رژیم اسرائیل یکی از تامین کنندگان عمده تسلیحات این کشور است.

در گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم آمده است که رژیم اسرائیل بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ سهم ۲۷ درصدی در واردات عمده تسلیحات جمهوری آذربایجان را به خود اختصاص داده است. با این حال بیشترین تحویل بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ زمانی که اسرائیل ۶۹ درصد از واردات تسلیحات بزرگ جمهوری آذربایجان را به خود اختصاص داده، انجام شده است.

بر اساس این گزارش، روسیه، ترکیه و بلاروس از دیگر تامین کنندگان اصلی تسلیحات جمهوری آذربایجان بودند.

محمدوف با بیان اینکه نگرانی در مورد خرید تسلیحات توسط جمهوری آذربایجان از رژیم اسرائیل قابل درک نیست، ادامه داد: هر کشوری مسئول حفاظت و دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود است و جمهوری آذربایجان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

محمدوف در پاسخ به این سوال که آیا این تسلیحات در جنگ ۲۰۲۰ با ارمنستان به باکو کمک کرد تا اراضی خود را بازپس گیرد، گفت: پیروزی جمهوری آذربایجان حاصل رهبری راهبردی نظامی «الهام علی اف» رئیس‌جمهور و توانمندی‌های ارتش و تسلیحات و تمرینات آن بوده است.

سفیر جمهوری آذربایجان در سرزمین‌های اشغالی گفت: ما متهم شدیم که پول زیادی برای ارتش خرج کرده‌ایم و پاسخ دادیم که دنیا به ما در حل مناقشه [با ارمنستان] کمکی نکرد. اگر درگیری، اشغالگری و تهدیدی برای سرزمین و شهروندان ما وجود نداشته باشد ما برای ارتش خود این همه هزینه نخواهیم کرد.

او افزود: اگر به نقشه جهانی نگاه کنید، کشورهایی که در مناطق امن زندگی می‌کنند کمتر هزینه می‌کنند اما ما متاسفانه این رفاهیات را نداریم./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.