بازنده بزرگ/ بازگشتند و ساختند/آبشارهای صداوسیمادار!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي فصل آخر سریال مسمومیت‌ها، طرح connect ، بررسی پرونده ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، الحاق تجهیزات تخصصی و دفاعی (شناوری) به نیروی دریایی سپاه ، آد رس ناترازی بود جه 1402و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ توافق میان ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي فصل آخر سریال مسمومیت‌ها، طرح connect ، بررسی پرونده ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، الحاق تجهیزات تخصصی و دفاعی (شناوری) به نیروی دریایی سپاه ، آد رس ناترازی بود جه 1402و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

حکم تنش‌زدایی در شورای حکام

روزنامه ایران:جلسات مربوط به بررسی پرونده ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی روز چهارشنبه به پایان رسید که برخلاف روال سابق که از اسفند سال 1399 آغاز شده بود هیچ قطعنامه ضدایرانی در پایان این نشست به تصویب نرسید.پیش از برگزاری این نشست طرف‌های غربی با جنگ روانی و رسانه‌ای تلاش داشتند تا ادعاهای غنی‌سازی 84 درصدی در سایت زیرزمینی فردو را که ابتدا نشریه امریکایی بلومبرگ آن را به نقل از منابع آگاه در آژانس رسانه‌ای کرده بود دستاویزی علیه ایران قرار دهند. با این حال جمهوری اسلامی ایران با رویکردی فنی و تخصصی به این مسأله و در قالب همکاری‌های پادمانی و قانونی با آژانس مانع تکرار بیش از حد این ادعای دروغ شد. در جریان سفر رافائل گروسی به تهران پیش از برگزاری نشست شورای حکام، ایران و آژانس به تفاهمی سه‌بندی در خصوص حل مسائل باقیمانده دست یافتند و مدیرکل آژانس رسماً ادعای غنی‌سازی بیش از 60 درصد در ایران را رد کرد. بر اساس این تفاهمنامه مقرر شد ایران و آژانس جلسات فنی را برای حل و فصل مسائل باقیمانده تنها در چهارچوب قانون راهبردی مجلس و پادمان برگزار کنند. رافائل گروسی در افتتاحیه نشست شورای حکام از توافقات به‌دست آمده با ایران ابراز خرسندی کرد و گفت که بی‌صبرانه منتظر برگزاری جلسات فنی برای حل‌وفصل مسائل پادمانی است.وی با اشاره به دیدار با مقامات ارشد ایران افزود: «در این نشست‌های سطح بالا، اهمیت برداشتن گام‌هایی برای تسهیل همکاری‌ها در راستای سرعت بخشیدن به حل مسائل پادمان باقیمانده مورد بررسی قرار گرفت. هر دو طرف اذعان دارند که چنین تعاملات مثبتی می‌تواند راه را برای توافقات گسترده‌تر بین دولت‌های عضو هموار کند.»

 

رائفی‌پور، طالبان و ایلان ماسک

روزنامه شرق:در فیلمی چند‌دقیقه‌ای از علی‌اکبر رائفی‌پور که در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده است، سخنانی درباره ایلان ماسک، توییتر و خودش بیان کرده است که هم خلاف واقع است و هم این سؤال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان در چند جمله، چند اطلاع غلط را بیان کرد. این نظریه‌پرداز اصولگرایان در این فیلم گفته است: «داماد ترامپ به‌شدت نزدیک به اسرائیل است. ایلان ماسک هم با اینها می‌چرخد. آمد توییتر را براشون خرید تا بتوانند شبکه رسانه‌ای داشته باشند. به‌سرعت مخالفان را حذف می‌کنند. بارها من را از توییتر بیرون انداختند، مگه من چی گفتم؟ مگه شما نمی‌گویید آزادی بیان! دارند حذف می‌کنند تا یک‌طرفه بتوانند حرف بزنند».برخی با این سخنان نتیجه گرفتند که این نظریه‌پرداز اصولگرا بر این باور است که «ایلان ماسک توییتر را خریده که او را بندازه بیرون!».اما اطلاعات غلط در این چند جمله را می‌توان بررسی کرد.*ایلان ماسک پس از دعواهای حقوقی چند‌ماهه، عاقبت توانست شرکت توییتر را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خریداری کند. او ششم آبان 1401 با در دست داشتن سینک دستشویی وارد ساختمان توییتر شد و از آن روز به بعد سیاست‌های او باعث شد تا امنیت و اعتبار این شبکه اجتماعی دچار مشکل شود. همچنین خودش تا همین چند روز پیش عنوان ثروتمندترین فرد جهان را از دست داده بود.*در 28 آبان، پس از یک نظرسنجی چندمیلیونی، ایلان ماسک حساب کاربری دونالد ترامپ را که بعد از حمله به کنگره بسته شده بود، باز کرد. اما از آن تاریخ تاکنون دونالد ترامپ هیچ توییتی منتشر نکرده است. ترامپ بارها گفته بود به این رسانه بازنمی‌گردد و در شبکه اجتماعی که خودش راه‌اندازی کرده به فعالیت ادامه می‌دهد.*رائفی‌پور یا طالبان؟ یکی از مسائلی که در توییتر زیر سلطه ایلان ماسک مطرح است، حضور افراد با هرگونه سابقه است. در چند ماهی که مالکیت توییتر تغییر یافته است، چندین کمپین و هشتگ برای بیرون‌کردن طالبان در توییتر راه افتاده است اما ایلان ماسک به این موضوع توجهی نمی‌کند. حتی در آخرین واکنش که شش روز پیش بوده است، این مسئله را تأیید کرده که طالبان در توییتر وقت‌گذرانی می‌کنند. یکی از مسائلی که مطرح است حتی فروختن تیک آبی به شماری از اعضای طالبان در توییتر است و آنها با مبلغ حدود هشت دلار ماهانه جزء افراد دارای تیک آبی هستند.

 

بازنده بزرگ

روزنامه فرهیختگان: ایران‌اینترنشنال رسانه‌ای است که از ابتدای آشوب‌ها هر ابزار و گفتمانی را علیه ایران فعال کرد. تریبون خود را در اختیار تجزیه‌طلبان و منافقین قرار داد و یک‌باره در رویکردی کاسبکارانه به حامی رضا پهلوی تبدیل شد. با شکست خوردن پروژه آشوب اکنون اینترنشنال رسما به گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نشسته و به تریبون تهدید نظامی علیه ایران تبدیل شده تا نشان دهد برای نابودی ایران حاضر به انجام هر کاری است. رسانه‌ای که چنین رویکردی را درپیش‌گرفته است، بعید نبود اگر موفق به گفت‌وگو با نخست‌وزیر اسرائیل نیز نمی‌شد سراغ رهبران داعش می‌رفت و ادبیات نابودی ایران را از زبان آنها منتشر می‌کرد. اینترنشنال و نتانیاهو علاوه‌بر هدف خود که نابودی ایران و ایرانی است، اکنون در یک امر دیگر نیز اشتراک دارند. حاملان رویای نابودی ایران اکنون هر دو موجودیت خود را در خطر نابودی می‌بینند. فضای تنش‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی زبان یتسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور رژیم‌صهیونیستی را به اعتراف درمورد فروپاشی این رژیم گشوده و ایران‌اینترنشنال نیز با توافقی که بین ایران و عربستان صورت گرفته تا حد زیادی حامی مالی عربی خود را ازدست‌رفته دیده و برای تداوم بقا سراغ رژیم‌صهیونیستی رفته بلکه بتواند یک منبع تغذیه جدید برای خود بسازد ولو اگر این منبع تغذیه تیرخلاصی محسوب شود به حیثیت اینترنشنال به‌عنوان رسانه جنگ. توافق ایران و عربستان همچنین تمام رشته‌های آمریکا و رژیم‌صهیونیستی را برای ایجاد جنگ در منطقه و تشکیل ائتلاف‌های ضدایرانی پنبه کرده و پروژه‌های امنیتی غرب را با شکست مواجه می‌کند. این توافق که بستر آن در پکن شکل گرفته بود همچنین این پیام را به طرف غربی می‌دهد که نه‌تنها در بعد نظامی، بلکه در بعد سیاسی نیز غرب قدرت نفوذ خود را در منطقه از دست داده و بعد از این سایر بازیگران به دور از سیاست‌های تفرقه‌افکنانه جبهه عبری، غربی برای ثبات و امنیت منطقه تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

نوید تحولات مثبت برای منطقه

روزنامه جمهوری اسلامی: خبر توافق میان ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه، قطعاً تحول قابل توجهی در مناسبات منطقه خاورمیانه و جهان اسلام به وجود خواهد آورد. این تحول مهم را در چند محور می‌توان رصد کرد.1- در منطقه خاورمیانه، ایران و عربستان دو کشور مهم هستند که به دلیل برخورداری از ویژگی‌های سرزمینی، منابع نفت و گاز، موقعیت‌های استراتژیک، در کل منطقه و حتی فرامنطقه تاثیرگذارند. وجه مشترک اسلامی که عامل مهمی برای تحکیم پیوندهای برادری میان دو ملت ایران و عربستان می‌تواند باشد، در شرایطی که دو کشور دارای روابط حسنه باشند برای برقراری ثبات در منطقه بسیار کارساز خواهد بود. این واقعیت، در دهه‌های 70 و 80 هجری شمسی هنگامی که به ابتکار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از ظرفیت‌های مشترک ایران و عربستان به خوبی استفاده شد، نمایان گردید و منافع مادی و معنوی زیادی نصیب دو ملت و حتی سایر ملت‌های منطقه کرد. قطع شدن رابطه میان دو کشور که خواسته دشمنان مشترک خارجی و عناصر افراطی داخلی بود، در سال‌های اخیر زیان‌های زیادی به منافع دو ملت و ثبات منطقه وارد کرد. ازسرگیری روابط میان تهران و ریاض قطعاً می‌تواند مانع وارد شدن زیان بیشتر شود و حتی جبران مافات کند.2- یکی از عوارض منفی استمرار خصومت میان ایران و عربستان، استمرار جنگ یمن است. دو کشور ایران و عربستان در یمن نفوذ دارند و روابط حسنه میان این دو کشور می‌تواند به پایان یافتن این جنگ خانمان‌سوز کمک کند. جمهوری اسلامی ایران در طول‌ سال‌های دهه 90 تلاش‌های زیادی برای پایان دادن به جنگ یمن به عمل آورد ولی توفیقی به دست نیاورد. مانع اصلی، قطع بودن روابط دو کشور بود.

 

فصل آخر سریال مسمومیت‌ها

روزنامه جام‌جم‌:پس از گذشت سه ماه پر التهاب از آغاز مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در برخی مدارس دخترانه با استفاده از یک عامل ناشناخته و در حالی‌ که جامعه هنوز در التهاب کشف مسمومیت‌ها به سر می‌برد، تحقیقات دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در خصوص بررسی این موضوع وارد مرحله جدیدی شد و تعدادی از عوامل مربوط به مسمومیت‌های زنجیره‌ای شناسایی و بازداشت شده‌اند.به گزارش خبرنگار جام‌جم‌، در روزهای پایانی هفته گذشته و در شرایطی ‌که مردم نگران تداوم مسمومیت‌های زنجیره‌ای در میان دانش‌آموزان بودند، وزارت اطلاعات در بیانیه اول خود اعلام کرد: «درخصوص موضوع بدحالی برخی از دانش‌آموزان تعدادی از مدارس کشور در هفته‌های اخیر ماموران این وزارتخانه از نخستین اتفاقات روی‌داده در شهر مقدس قم وارد میدان شده و تحقیقات لازم را آغاز کرده و همین بررسی‌ها، مبنای ورود برخی دیگر از دستگاه‌های مرتبط به موضوع شدند. گر چه از خلال مجموعه بررسی‌ها و پیگیری‌های به عمل آمده، علل برخی حوادث قبلی کشف شده‌اند، اما عدم امکان تعمیم علمی موارد مکشوفه به کل موارد گزارش شده، موجب تأمل در اطلاع‌رسانی تا وصول نتایج متقن و قابل تعمیم به سایر موارد شد. روند تحقیقات و پیگیری‌های همه جانبه‌ اطلاعاتی، امنیتی و فنی به صورت بی‌وقفه ادامه دارد.»همچنین سردار رهام‌بخش حبیبی، فرمانده انتظامی استان فارس از شناسایی و دستگیری پنج نفر از عوامل مسمومیت دانش‌آموزان در شهرستان لارستان خبر داد. دو مرد ۵۰و ۲۲ساله و سه ‌خانم که یکی از آنان دانش‌آموز مردودی ۲۱ساله هستند. به صورت تیمی اقدامات خود را انجام داده و در روز‌های اخیر با پرتاب وسیله‌ای به داخل هفت مدرسه در لارستان باعث مسمومیت ۵۳ دانش‌آموز شده بودند. سه زن دستگیر شده، علاوه بر انجام این اقدامات، اقدام به تهیه فیلم کرده و به شبکه‌های معاند از جمله اینترنشنال ارسال می‌کرده‌اند. متهمان انگیزه‌شان را ایجاد جو بدبینی نسبت به جمهوری اسلامی ایران و ایجاد فضای ناامنی در مدارس اعلام کردند. همچنین با گذشت یک روز از اطلاعیه اول وزارت اطلاعات، این وزارتخانه با صدور اطلاعیه جدیدی با اشاره به جزئیات اقدامات یک پدر و دانش‌آموزش اعلام کرد: در شش استان خوزستان، آذربایجان‌غربی، فارس، کرمانشاه، خراسان و البرز، تعدادی از افرادی که به تهیه مواد تحریک‌کننده و انتشار آن بین دانش‌آموزان عزیز اقدام کرده بودند که به بروز عوارض و ناراحتی برای دانش‌آموزان منجر شد، شناسایی و دستگیر شدند.

 

بازگشتند و ساختند

روزنامه همشهری:دولتی را نمی‌توان یافت که تمایل به استفاده از توانمندی‌های متخصصان سفرکرده‌اش نداشته باشد. به‌عنوان نمونه، کشورهایی مثل کره‌جنوبی، چین و مالزی با برنامه‌هایی که طراحی کرده‌اند، سعی می‌کنند این گروه از متخصصان را جذب کنند. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ایران هم در قالب طرح connect از سال 1397تلاش کرده تا با متخصصان حوزه‌های مختلف ارتباط برقرار کند. نتیجه این ارتباط، ثبت‌نام حدود 8هزار ایرانی متخصص در «سامانه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور» بوده است. از این تعداد، تاکنون 6500مورد منتج به همکاری موفق شده و آنگونه که این سامانه نشان می‌دهد، 285شرکت از سوی آنها در ایران تاسیس شده است. با این حال، گاهی این سؤال پیش می‌آید که این افراد با چه انگیزه‌ای به کشور بازگشته‌اند یا برای همکاری‌های علمی و تخصصی تشویق شده‌اند.علی حسینی، معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با همشهری مهم‌ترین دلایل بازگشت یا همکاری را تعلقات خانوادگی و حس تأثیرگذاری در جامعه می‌داند. هرچند، در قالب طرح کانکت، مشوق‌هایی ازجمله عضویت در هیأت علمی دانشگاه‌ها، سربازی تخصصی، حمایت از تاسیس شرکت و موارد دیگر برای این گروه درنظر گرفته شده است. حسینی همچنین بر این موضوع تأکید می‌کند که کلمه «بازگشت» برای این طرح، مفهوم اصلی آن را منتقل نمی‌کند و از رسانه‌ها و متخصصان می‌خواهد که از ادبیات مناسب‌تری برای این طرح استفاده شود؛ چراکه ممکن است یک متخصص در ایران زندگی نکند، اما در قالب پروژه، سخنرانی یا کارگاه به اکوسیستم علمی و فناوری کشور غنا می‌بخشد. حتی ممکن است یک متخصص برای خدمت به وطن، در رفت‌وآمد بین ایران و محل زندگی‌اش باشد؛ مانند استادان مدعو.

 

رونمایی از شهر دریایی متحرک

روزنامه وطن امروز: دهمین آیین الحاق تجهیزات تخصصی و دفاعی (شناوری) به نیروی دریایی سپاه، پنجشنبه گذشته با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سردار دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از فرماندهان ارشد نظامی و مقامات و مسؤولان کشوری در بندرعباس برگزار شد. در این مراسم شناور اقیانوس‌پیمای شهید مهدوی و ۹۹ شناور جدید در کلاس‌های مختلف رونمایی و به توانمندی‌های راهبردی نیروی دریایی سپاه الحاق شد. همچنین شناور موشک‌انداز سلمان فارسی مجهز به موشک‌های برد بلند با سرعت ۶۵ نات و شناور‌های عملیاتی دارای سرعت بالای ۹۰ نات در کلاس طارق همراه با شناور‌های آمبولانسی با ماموریت امداد و انتقال و شناور آتش‌نشان با ماموریت اطفای حریق از جمله تجهیزات ملحق شده به نیروی دریایی سپاه در این مرحله بود. فرمانده نیروی دریایی سپاه در این مراسم گفت: با الحاق این تجهیزات تخصصی دریاپایه، نیروی دریایی سپاه با هدایت فرمانده ولایی، رشید، بصیر و شجاع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرلشکر حسین سلامی و  تلاش دانشمندان و مهندسان جوان و متعهد انقلابی توانست گام مهم و موثری در ارتقای سطح توان رزم دریایی بردارد. سردار علیرضا تنگسیری افزود: جوانان ما در نیروی دریایی سپاه  شناورهای راکت‌انداز در کلاس شناورهای عاشورا و طارق را به موشک‌اندازهای نقطه‌زن با برد موشکی حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۸۰ کیلومتر مجهز کرده‌اند که به نوعی در جهان بی‌سابقه و برای نخستین بار توسط «دلاوران از جان گذشته جمهوری اسلامی» اتفاق می‌افتد. فرمانده نیروی دریایی سپاه بیان کرد: در این مرحله الحاق تجهیزات، شناور پشتیبان رزم به نام «شهید عبدالله قربانی» و ناو اقیانوس‌پیمای «شهید نادر مهدوی» که شناوری سنگین، چندمنظوره و دوربرد با قابلیت حمل و عملیاتی کردن انواع بالگردها، پهپادها، شناورهای تندرو موشک‌انداز و سامانه‌های موشکی، پدافندی و راداری است به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه انجام شده است.

 

توافق ایران و عربستان؛ ضربه کاری به آمریکا و رژیم صهیونیستی

روزنامه کيهان: پس از برگزاری 5 دور مذاکرات اولیه ایران با عربستان که به میزبانی عراق و عمان انجام شد، همچنین به دنبال سفر اخیر آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور به چین، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس‌جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فی‌مابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد. سرانجام پس از گفت‌وگوهای فشرده، شفاف و همه‌جانبه میان ایران و عربستان، دیروز جمعه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ دو کشور توافق کردند که پس از ۷ سال، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند. در بخشی از بیانیه مشترک سه‌جانبه میان ایران، عربستان و چین که در پکن صادر شد، آمده است: «در نتیجه گفت‌وگوهای انجام‌شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند.» واس (خبرگزاری رسمی عربستان سعودی)،‌ عصر دیروز جمعه 19 اسفندماه در گزارشی بیانیه سه‌جانبه ایران، عربستان سعودی و چین درباره ازسرگیری روابط دوجانبه تهران و ریاض در آینده نزدیک را تأیید کرد.

 

آبشارهای صداوسیمادار!

روزنامه خراسان: آبشار، ریزش ناگهانی آب است. این یک تعریف کوچک، ساده و واقعی ا‌ست که می‌تواند از آبشار وجود داشته باشد. وقتی یک رود تشکیل شده از بستر سخت وارد یک بستر نرم شود زمان تشکیل یک آبشار هیجان‌انگیز و دیدنی ا‌ست. در جهان آبشارهای بزرگی وجود دارد که ویژگی‌های مختلفی مانند ارتفاع، عرض، دسترسی و … آن‌ها را از دیگری متمایز کرده است و باعث شده مردم در نقاط مختلف دنیا تنها به قصد دیدن این آبشارها و طبیعتی که به واسطه آن ساخته می‌شود راهی سفر شوند. در این پرونده از 8 آبشار هیجان انگیز جهان که کمتر از آن‌ها گفته شده، نوشته‌ایم و سفری کوتاه و کاغذی به آن‌ها خواهیم داشت.نام آبشار(کجاست)؟ آبشار دتیان، مرز چین و ویتنام.دتیان یکی از هیجان‌انگیزترین آبشارهای آسیا در مرز بین دو کشور چین و ویتنام است. این آبشار شبیه آبشار نیاگاراست که در مرز آمریکا و کانادا قرار دارد. قسمت اصلی آبشار دتیان در جنوب چین قرار دارد و چند نهر از این آبشار متعلق به ویتنام است. آب‌های دتیان از روی سه صخره 120 متری به پایین سرازیر می‌شوند. این رشته‌ها در فصل‌های بارانی با هم یکی شده و قدرت و جاذبه بیشتری به این آبشار می‌دهند. بهترین زمان بازدید از دتیان از نوامبر تا آوریل است که آب این آبشار به بالاترین حد می‌رسد و گردشگران زیادی از سراسر جهان راهی آن‌جا می‌شوند. نام آبشار(کجاست)؟ آبشار آنجل، ونزوئلا.فکر می‌کنید بلندترین آبشار جهان چندمتر است؟ آبشار آنجل با 979 متر رکورددار بلندترین آبشار دنیاست. تصور چنین آبشاری با چنین ارتفاعی و صحنه‌ای که به واسطه آن خلق می‌شود، مهیج و کمی غیر قابل تصور است. آبشار آنجل در پارک ملی کانایما در ایالت بولیوار ونزوئلا که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است قرار دارد. نام این آبشار از جیم آنجل، کاوشگر و هوانورد آمریکایی که هواپیمای خود را نزدیک این آبشار فرود آورد گرفته شده است.

 

آد رس ناترازی بود جه 1402

روزنامه تجارت: د ر روزهای اخیر مجلس تغییرات و مصوبات جد ید ی را برای بود جه سال آیند ه د ر د ستور کار قرار د اد . مصوبات به اعتقاد  برخی از کارشناسان زمینه را برای کسری بود جه و ناترازی مالی د ولت د ر سال 1402 فراهم خواهد  کرد . به گزارش «تجارت»، کارشناسان معتقد ند  زمانی که تغییرات گسترد ه‌ای د ر لایحه بود جه ایجاد  می‌شود ، به طور طبیعی د ولت د چار کسری بود جه و به هم ریختن برنامه‌ریزی‌هایش می‌شود . نمایند گان مجلس شورای اسلامی د ر بررسی بود جه سال آیند ه و د ر بخش د رآمد ی بود جه، د ر حوزه‌هایی همچون عد الت اجتماعی، سازند گی، حمایت از تولید  و مشاغل، حمایت از خانواد ه، معافیت‌های مالیاتی و بورس مصوبات زیاد ی د اشتند . نمایند گان مجلس شورای اسلامی د ر مصوبه‌ای د یگر، با معافیت مالیاتی کسب و کارهای فعال د ر پلتفرم‌های د اخلی موافقت کرد ه و مقرر شد  تا د رآمد  برخی از کسب و کارهای اشخاص حقیقی د ر پلتفرم های د اخلی مشمول نرخ صفر مالیاتی شود . نمایند گان مجلس شورای اسلامی د ر بخش حمایت از تولید  و مشاغل، مصوبات د رآمد ی مهمی همچون معافیت مالیاتی حقوق بگیران تا سقف 10 میلیون تومان و معافیت واحد های مسکونی افراد  تحت پوشش نهاد های حمایتی از هزینه انشعاب و عوارض را به تصویب رساند ند . با پیشنهاد  علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس مبنی بر این که با توجه به شرایط کشور، گرانی و تورم، سقف معافیت مالیات بر حقوق و مزایا باید  افزایش یابد ، آنچه د ر گزارش کمیسیون تلفیق آمد ه معافیت مالیاتی برای حقوق ماهانه تا سقف 7 میلیون تومان د ر نظر گرفته شد ه که این میزان باید  به 10 میلیون تومان افزایش پید ا کند .

 

موج صلح

روزنامه اعتماد:طلسم رابطه جمهوري اسلامي ايران با پادشاهي عربستان سعودي شكسته ‌شد. از ۱۳ دي ۱۳۹۴تا 19 اسفند 1401 بيش از 7 سال طول كشيد تا سرانجام مقام‌هاي ارشد امنيتي ايران و عربستان نه در كشوري منطقه‌اي بلكه فرسنگ‌ها دورتر با ميانجيگري چين نتيجه چند دور مذاكرات پشت ‌پرده را علني كرده و اعلام كنند كه به يك نقشه راه براي عادي‌سازي رابطه دست يافته‌اند. جرقه اعلام اين خبر بعدازظهر روز جمعه با انتشار يك توييت مبهم در حساب توييتري سايت نورنيوز، نزديك به شوراي عالي امنيت ملي ايران زده شد: «دريابان علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران طي چند روز گذشته در يك كشور خارجي مشغول مذاكرات بسيار مهمي است. اعلام قريب‌الوقوع نتايج اين مذاكرات، تحولات قابل ملاحظه‌اي را رقم خواهد زد.»اين خبر چندخطي كافي بود تا بازار گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي داغ شود. دامنه اين گمانه‌زني‌ها هم با توجه به پرونده‌هاي باز ايران در سطح منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي گسترده بود. از مذاكرات براي احياي برجام تا تبادل زندانيان ميان ايران و امريكا و به تبع آن آزادسازي اموال بلوكه‌ شده ايران در كره‌جنوبي تا مذاكره با عربستان سعودي يا ديداري اعلام نشده در عراق. تجربه هدايت مذاكرات امنيتي – سياسي ميان ايران و عربستان سعودي توسط شوراي عالي امنيت ملي وزن بيشتري به گمانه‌زني‌ها درباره ارتباط خبر نورنيوز با اين رايزني‌ها بخشيد. در نهايت ساعتي پس از آن توييت جنجالي، خبر رسمي منتشر شد: «ايران و عربستان سعودي براي از سرگيري روابط دوجانبه توافق كردند.»پس از انتشار رسمي اين خبر در ايران، خبرگزاري رسمي عربستان سعودي (واس)، در گزارشي بيانيه سه‌جانبه ايران، عربستان سعودي و چين درباره ازسرگيري روابط دوجانبه تهران و رياض در آينده نزديك را تاييد كرد.وزارت خارجه چين نيز با انتشار بيانيه‌اي توافق ايران و عربستان سعودي براي از سرگيري روابط را «يك پيروزي براي صلح» خواند.

 

تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن

روزنامه آرمان امروز: در تبادل نظر تلفنی عصــر جمعه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ”شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی“، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در خصوص گفتگو برای احیای برجام و ضرورت توجه انســانی به تبادل زندانیان ( ایران- آمریکا) نیز به گفتگو پرداختند، در این زمینه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد دیگر طرف های این گفتگوها واقع بینانه رفتار کنند. در تبادل نظر تلفنی عصر جمعه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ”شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی“، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، حســین امیر عبداللهیان انتصاب جدید وی به سمت نخست وزیر و وزیر امور خارجه را تبریک گفت. شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز در این تبادل نظر تلفنی شکل گیری تحول جدید در روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را تبریک گفت. طرفین در این ارتبــاط تلفنی همچنین در خصوص گفتگو برای احیای برجام و ضرورت توجه انســانی به تبادل زندانیان ( ایران- آمریکا) نیز به گفتگو پرداختنــد، در این زمینه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد دیگر طرف های این گفتگوها واقع بینانه رفتار کنند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.