چاینادیلی:صلح چینی به جای هژمونی آمریکایی

چین بر یکی از مهمترین موانع خاورمیانه یعنی از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی و میانجیگری برای توافق فائق آمد و در رقابت بر سر این مساله مناقشه برانگیز درباره امنیت خاورمیانه از آمریکا سبقت گرفت.

به گزارش شهروند آنلاین از چاینا دیلی، چین که همواره بر امنیت و توسعه به عنوان دو عامل کلیدی برای حل مشکلات و مناقشات خاورمیانه تاکید کرده است، اکنون یکی از پیچیده‌ترین مشکلات این منطقه یعنی توافق برای از سرگیری روابط عربستان سعودی و ایران را حل و فصل کرد و در این راه گوی سبقت را از آمریکا که مدتها به دنبال حل این مساله بود ربود.

بدین ترتیب بسیاری از جمله دبیرکل سازمان ملل متحد از بیانیه مشترک سه‌گانه عربستان، ایران و چین ابراز خشنودی کردند. این توافق به نفع همه طرفهاست و خصومت را به دوستی تبدیل خواهد کرد و حتی ممکن است منجر به کم کردن درگیری‌های ممکن و حتی جنگ‌های خونبار شود. صلح از باارزش ترین دارایی‌های انسان در روابط بین‌الملل است و چین این دارایی را حفظ کرده است.

براساس این گزارش چین به دنبال رقابت با آمریکا نیست اما در رقابت برای صلح، گوی سبقت را از آمریکا ربوده است. درحالی که چین برای جهان صلح به ارمغان می‌آورد، آمریکا به دنبال جنگ‌افروزی است.آمریکا به عنوان ابرقدرت جهان در گوشه گوشه دنیا جنگ به راه انداخته است و وجودش همواره به بدتر کردن اوضاع انجامیده است. تنها در خاورمیانه جنگ داخلی سوریه را به درازا کشاند، درگیری اسرائیل و فلسطین را پیچیده‌تر کرد و کشورهای منطقه را در مقابل هم قرار داد.

تفاوت اساسی آمریکا و چین در این است که چین به امنیت و صلح برای همگان اهمیت می‌دهد در حالی که آمریکا تنها به دنبال هژمونی و منافع خود در رایزنی برای صنعت پیچیده نظامی‌اش است.

در پایان این گزارش آمده است : به امید بازگشت صلح به خاورمیانه، چین در راستای این هدف تمامی تلاش خود را انجام خواهد داد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.