میوه شب عید ۱۰ درصد زیر قیمت بازار

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان این که زمان توزیع میوه شب عید از ۲۰ اسفند تا ۱۳ فروردین است، گفت: اتحادیه‌ها قیمت میوه را در هر استان تعیین می‌کنند و عرضه آن ۱۰ درصد پایین‌تر از قیمت روز به فروش می‌رسد.

به گزارش شهروند آنلاین از وزارت جهاد کشاورزی، «محمدعلی نیکبخت» در برنامه میز اقتصادی شبکه خبر در خصوص تنظیم بازار کالاهای پرمصرف شب عید و ماه مبارک رمضان، در خصوص زمان توزیع میوه تنظیم بازار شب عید افزود: زمان توزیع میوه شب عید از ۲۰ اسفند امسال تا ۱۳ فروردین ماه سال آینده است، و استان‌ها متناسب با شرایط‌شان باید در این بازه زمانی، اقدام به توزیع میوه شب عید کنند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان این که سیب و پرتقال، میوه ذخیره شده شب عید است، اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده و توافق انجام شده، قرار شد اتحادیه‌ها، میوه را تامین کنند و با ارزیابی‌های انجام شده، قیمت میوه را ۱۰ درصد پایین‌تر از قیمت روز به فروش برسانند، تعیین قیمت نیز با نظارت کمیته استانی در داخل خود استان‌ها انجام می‌شود.

او با اشاره به این که ذخیره‌سازی میوه شب عید توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، گفت: طرح ذخیره‌سازی میوه شب عید از سال ۸۵ در دولت نهم آغاز شد و تاکنون ادامه دارد، امسال طرح ذخیره‌سازی بر اساس صلاحدید وزارت جهاد کشاورزی و ابلاغ ستاد تنظیم بازار کشور، با نظارت استانداران به بخش خصوصی واگذار شد و سازمان تعاون روستایی به عنوان مجری این طرح از سوی وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شد و این سازمان شیوه‌ها و دستورالعمل فنی و اجرایی را به استان‌های کشور ابلاغ کرد.

به گفته نیکبخت، در طول سنوات گذشته، دولت خرید میوه شب عید را به صورت متمرکز انجام می‌داد به طوری که سازمان مرکزی تعاون روستایی به عنوان متولی محصول سیب و پرتقال را خرید و بین استان‌ها توزیع می‌کرد، اما امسال برای تامین میوه شب عید سال ۱۴۰۲، با تغییر روش اختیار به استان‌ها واگذار شد و تعیین میزان میوه مورد نیاز توسط خود استان انجام می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان این که تامین منابع مالی نیز بر عهده خود استان است، افزود: در گذشته تامین منابع مالی به صورت متمرکز در خود دولت تامین می‌شد، اما امروز مجری تامین میوه در داخل استان، به عنوان مباشر و با انتخاب کمیته استانی، مسوولیت تامین منابع مالی را برعهده دارد.

توزیع ۱۵ هزار تن میوه شب عید

او با بیان اینکه واگذاری مسئولیت‌ها و تصدی‌ها به بخش خصوصی یک تجربه جدید است، گفت: با نظارتی که از سوی کمیته ملی راهبردی و سازمان مرکزی تعاون روستایی انجام شد کار به درستی پیش رفته است، و تاکنون ۱۵ هزار تن میوه شب عید تامین شده و در داخل استان‌ها آماده توزیع است.

نیکبخت در خصوص آمار ضرر و زیان ناشی از ذخیره‌سازی و عرضه میوه شب عید در سنوات گذشته گفت: از سال ۹۴ تا ۱۴۰۱ در طول مدت هشت سال، دولت بالغ بر هزار و ۲۸ میلیارد تومان ضرر و زیانی بوده که از محل توزیع میوه تنظیم بازار متحمل شده است.

به گفته او، این ضرر و زیان مربوط به ۴۵۵ هزار تن سیب و پرتقال (۱۴۵ هزار تن سیب و ۳۱۰ هزار تن پرتقال) توزیع شده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در خصوص عرضه میوه شب عید در استان تهران گفت: برای تامین میوه شب عید استان تهران، علاوه بر سهمیه‌ای که این سازمان در نظر گرفته است، در کمیته استانی قرار شد عرضه میوه را در سازمان میادین میوه و تره‌بار انجام دهد و در کنار آن برای جلوگیری از بحران، ما نیز حدود یک هزار تن از میوه شب عید را تامین کردیم، همچنین قرار شد ۱۲۰۰ تن میوه شب عید را توسط سازمان میادین شهرداری تامین شود./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.