شوک خبری روز!/آیا تو چنان که می‌نمایی هستی؟/ چرا روسری‌‌ها برداشته نمی‌شود؟

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي افت قيمت دلار ، بازداشت 100 نفر در ماجراي بدحالي دانش‌آموزان، بازند ه بزرگ صلح ایران و عربستان ، منشور همبستگی و سازماندهی براندازان ، حجاب و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ ترجمه اسپانیولی زندگینامه مقام معظم رهبری در ایام زندانی شدن در دوران رژیم ستمشاهی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي افت قيمت دلار ، بازداشت 100 نفر در ماجراي بدحالي دانش‌آموزان، بازند ه بزرگ صلح ایران و عربستان ، منشور همبستگی و سازماندهی براندازان ، حجاب و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

عید صاحبان دلارهای خانگی سیاه شد

روزنامه آرمان امروز: از عصر چهارشنبه هفته قبل که زمزمه هاي توافق ايران و عربستان شنيده شد دلار از کانال 49 هزار توماني به کانال هاي پايين تر سوق پيدا کرد و وقتي عصر جمعه خبر توافق دو کشور بزرگ اسلامي براي از سرگيري روابط رسما تاييد شد، شيب نزول نرخ دلار افزايش يافت.به گونه ايکه تا روز گذشته دلار در بازار غيررسمي به ميانه هاي کانال 44 هزار و 500 هزار تومان نزديک شده و انتظار مي رود تا پايان اين روز نرخ دلار تا کف کانال 44 هزار تومان کاهش يابد. اين کاهش نرخ ارز را هنوز نمي توان سقوط بازار ناميد اما همين وضعيت کنوني هم افق تيره و تاري براي شب عيد صاحبان دلارهاي خانگي ترسيم کرده است.کارشناسان بر اين باورند که افت قيمت دلار تاثير فوري بر کاهش تورم و بهبود معيشت نخواهد داشت و اثر اين اتفاق در صورتي در سفره مردم مشاهده مي شود که نزول قيمت ارز ادامه دار باشد.يک فعال بازار ارز در تشريح شرايط اين بازار و پيش بيني هايي که اکنون از آينده بازار وجود دارد به «آرمان امروز» مي گويد: بازار از اوايل هفته قبل کم و بيش نزولي بود و از پنجشنبه غروب شيب نزول قيمت دلار تند شد.اخبار توافق ايران و عربستان قبل از آن که در رسانه ها منتشر شود به بازار درز کرده بود و البته کسي نمي دانست ماجرا دقيقا چيست با اين وجود افزايش عرضه ها نشان مي داد بزرگان بازار و صاحبان ارزهاي عمده اطلاعاتي از توافق به دست آورده اند و در حال خالي کردن دست خود هستند.به هر شکل ظهر جمعه خبر توافق ايران وعربستان تاييد شد و با اين که بازار تهران تعطيل بود اما اين خبر مثل بمب در کانال ها و فضاي مجازي ترکيد و قيمت دلار دو کانال سقوط کرد. امروز هم افت قيمت ادامه داشت و دلار احتمالا شنبه را در کف کانال 44 هزار تومان به پايان مي‌رساند. به طور کلي صاحبان دلارهاي خانگي و کساني که در محدوده بالاي 45 هزار تومان اقدام به خريد دلار کرده اند شب عيد سياه و تلخي در پيش دارند چرا که به نظر نمي رسد دلار ديگر به اين زودي ها بتواند از محدوده 45 هزار تومان بالاتر برود.

 

بازداشت 100 نفر در ماجراي بدحالي دانش‌آموزان

روزنامه اعتماد:در شرايطي كه تبعات ماجراي مسموميت دانش‌آموزان همچنان ادامه دارد و بسياري از خانواده‌ها از اعزام فرزندان خود به مدارس به دليل نگراني خودداري مي‌كنند، ديروز وزارت كشور از دستگيري بيش از 100 نفر در ماجراي مسموميت دانش‌آموزان خبر داده است. وزارت كشور در بيانيه شماره 4خود جزييات جديدي از نتايج بررسي‌ها درباره برخي مسائل پيش‌آمده در مدارس منتشر كرد و نوشت: « در پي اطلاع‌رساني‌هاي قبلي با موضوع وقوع رخدادهايي در بعضي از مدارس و ايجاد عوارضي در تعدادي از دانش‌آموزان كشور لازم است به اطلاع مردم شريف برسانيم كه با تلاش‌ها و همكاري دستگا‌ه‌هاي اطلاعاتي، انتظامي و تخصصي به نتايج ديگري دست يافته‌ايم كه جهت تنوير افكار عمومي اهم آن به اطلاع رسانده مي‌شود: ۱- طبق آخرين گزارشات دريافتي در استان‌هاي تهران، قم، زنجان، خوزستان همدان، فارس، گيلان، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، كردستان و خراسان رضوي بيش از ۱۰۰ نفر از عوامل موثر در حوادث اخير مدارس شناسايي، دستگير و مورد تحقيق قرار گرفتند.بررسي اوليه نشان مي‌دهد: الف- تعدادي از اين موارد، مشتمل بر افرادي است كه از روي شيطنت يا ماجراجويي و با هدف تعطيلي كلاس درس و تحت تاثير فضاي رواني ايجاد شده دست به اقداماتي نظير استفاده از مواد بدبو و بي‌خطر و… زده‌‌اند كه ضمن تذكر لازم، تحقيقات قانوني از اين دسته از افراد تاحصول اطمينان و كسب نتيجه نهايي ادامه دارد.

 

واشنگتن بازند ه بزرگ صلح ایران و عربستان

روزنامه تجارت: توافق ایران و عربستان برای ار سرگیری مناسبات د ر سطحی گسترد ه کانون توجهات سیاسی و رسانه‌ای را به سوی خود  معطوف کرد ه است. د ر این بین استفبال ویژه کشورهای اروپایی از توافق نیز این فرضیه را تد اعی کرد ه که احتمالا د ر آیند ه نزد یک گره‌گشایی د ر مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها را شاهد  خواهیم بود .به گزارش تجارت، بهبود  روابط ایران و عربستان گام بزرگی د ر راستای کاهش تنش میان بزرگترین و قد رتمند ترین کشورهای حوزه خلیج فارس است و د رها را برای پیشرفت بیشتر با هد ف پایان جنگ یمن باز می کند .توافق تهران- ریاض پس از د ید ارهای یک هفته‌ای میان «علی شمخانی» د بیر شورای عالی امنیت ملی و «مساعد  العیبان» همتای عربستانی وی با میانجیگری «وانگ یی» د یپلمات عالی رتبه چین انجام شد . پیش از این عراق و عمان نیز از مذاکراتی که قبلا میان ایران و عربستان صورت گرفته بود ، حمایت کرد ه بود ند .به نوشته المانیتور، موضوع قابل توجه د ر توافق میان ایران و عربستان همزمانی آن با انتشار ارزیابی تهد ید  سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا از سوی کنگره این کشور است که د ر آن چین نقش اصلی را به عنوان د شمن شماره یک جهانی د ارد . ضمن آنکه بسیاری د یگر از کارشناسان، میانجیگری پکن را نه تنها نشان د هند ه تمایل آن به تعمیق روابط با ایران و روسیه، بلکه پرکرد ن جای واشنگتن د ر زمینه د یپلماتیک با ریاض می د انند .

 

ختم براندازان به خانه عنکبوت

روزنامه جوان:براندازان که ترکیبی از «برهنگان فکری و جسمی» را برای رهبری آینده ایران تشکیل داده‌اند، سرانجام «منشور همبستگی و سازماندهی» خود را در روزی منتشر کردند که توافق ایران با حامی مالی آنان یعنی سعودی و دیدار یکی از آنان (علینژاد) با یک صهیونیست و گفت‌وگوی اینترنشنال (زراعتی) با نتانیاهو، نشان داد این مگسان معرکه از جبهه غربی و عربی رانده و جا مانده، به «خانه عنکبوت» در جبهه عبری رسیده‌اند. اکنون ایران، سعودی را از پس هشت‌سال جنگ یمن، هفت‌سال قطعی رابطه با ایران، چند سال دشمنی با رسانه‌سازی، هشت سال جنگ سوریه، سال‌ها دشمنی با حزب‌الله لبنان، نقش‌آفرینی در ابرپروژه داعش و دشمنی نفتی و دلاری با ایران، به پای میز واگذاری همه این داشته‌ها نشاند و همه امتیاز‌های لازم را در یمن و لبنان و سوریه و رسانه از طرف سعودی گرفت، آن‌هم بدون اراده امریکا و نقش‌آفرینی غرب و بدون اطلاع صهیونیست‌ها. براندازان در روزی به امید «آزادی ایران»! ائتلاف تشکیل دادند که امریکا آماده می‌شود برای آزادی یکی از جاسوسان خود میلیارد‌ها دلار پول بلوکه‌شده ایران را آزاد کند. مصاحبه اینترنشنال با نتانیاهو را برخی رونمایی از پدرخوانده جدید نامیدند و چه پدرخوانده‌ای که ارتش از او فرمان نمی‌برد و هر روز ده‌ها هزار صهیونیست در خیابان‌های تل‌آویو به خونش تشنه‌اند. این سرنوشت شوم برهنگان فکری و بدنی ائتلاف براندازان است که ختمشان در نقطه آخر به خانه عنکبوت بود.اپوزیسیون ایرانی اغلب ارتباط خود با اسرائیل را پنهان می‌کند، چون به خوبی از حس نفرت ایرانی‌ها از اسرائیلی‌ها آگاه است. اما به نظر می‌رسد شکست آشوب‌های پاییز امسال و ضعف آشکار اپوزیسیون در ساماندهی آنچه تلاش می‌کنند انقلاب نامیده شود، باعث شده تا برای جبران آن، فراتر از اروپا و امریکا و عربستان، به اسرائیل هم آشکارا متوسل شوند و این بار آن‌قدر در استیصال هستند که گویا ابایی هم از علنی شدن آن ندارند.

 

کشت مرگ، بیخ گوش مشهد!

روزنامه خراسان:تا چشم کار می کند همه جا مملو از لوله های سیاه رنگ کوچک و بزرگی است که به داخل زمین های کشاورزی کشیده شده و موتور پمپ هایی که مرگ را به مزارع پمپاژ می کند! خیلی هم دور نیست، همین بیخ گوشمان است، کافی است بیایید و بو بکشید، فقط چند ثانیه کافی است تا نفس کشیدن سخت شود؛ این جا کشف رود است و در زمین های اطراف آن بیش از دو دهه است که مرگ را کشت می کنند. چه کسی باور می کند که روزانه 300 تا 400 تانکر انواع فاضلاب های صنعتی، خانگی، بیمارستانی و… به داخل همین زمین های کشاورزی پمپاژ   و با همین فاضلاب ها انواع صیفی جات، گندم، جو و… آبیاری و به بازار عرضه می شود و سر سفره های مردم می آید؟ محصولاتی که به واسطه آبیاری با این فاضلاب خطر ابتلا به سرطان را در مصرف کنندگان تا حد زیادی افزایش می دهد.  تازگی ها  هم کشت گیاهان دارویی به این کشت مرگ اضافه شده و انگار جان انسان ها را به حراج گذاشته اند! برخی مسئولان و متولیان نیز طی این دو دهه بارها و بارها دور  هم نشستند و جلسات و کارگروه ویژه کشف رود را تشکیل دادند، بگیر و ببند راه انداختند، موتور پمپ ها را جمع آوری کردند، برای کشاورزان تشکیل پرونده دادند و کلی اقدام دیگر، اما آن چه هنوز عیان است، وضعیت اسفبار کشف رود است. 4 سال پس از تشکیل کارگروه سامان دهی کشف رود؛ همان آش و همان کاسه   4 سال پس از تشکیل کارگروه سامان دهی کشف رود، همین چند روز پیش، در یکی از صبح های میانه اسفند  ، دوباره سری به کشف رود زدیم تا روایتی عینی از وضعیت و حال و روز این فاجعه زیست محیطی مشهد داشته باشیم. از شهر رضویه و جاده میامی که به سمت کشف رود می رفتیم، قصه پرغصه آغاز شد؛ بوی فاضلاب لذت نفس کشیدن را به عذاب تبدیل می کرد. به دو طرف خیابان، عقب و جلو که نگاه می کردیم تانکرهای فاضلاب پشت سر هم می رفتند و برمی‌گشتند و مرگ را حمل می کردند تا در کشف رود جاری سازند.

 

سیلی را آمریکا و اسرائیل خورده‌اند مدعیان اصلاحات سرگیجه گرفته‌اند

روزنامه کيهان:توافق ایران و عربستان و خبر بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌های دو کشور که استقبال بسیاری از مقامات خارجی را در پی داشت، در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. چین و بسیاری از کشورهای منطقه ازجمله عراق، عمان، ترکیه، قطر، امارات، و…. حتی برخی کشورهای اروپایی در مواضع، بیانیه و پیام‌های خود از این توافق ابراز خرسندی کردند و برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های آمریکایی و صهیونیستی، ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان را یک باخت و شکست مفتضحانه برای آمریکا و اسرائیل دانستند. نکته قابل‌تأمل در این ‌بین، واکنش مدعیان اصلاحات بود که سعی کردند برخی حقایق را کتمان و بر توافق ایران و عربستان که فصل جدیدی از دیپلماسی را در منطقه گشوده، خدشه وارد کنند. گرچه مدعیان اصلاحات، در دیپلماسی منطقه‌ای و حتی موضوع برجام خود را بازنده دانسته و سپهر سیاسی خود را بی‌فروغ و کوشش‌های خود را نقش بر آب می‌بینند اما قابل‌قبول نیست که سیلی خوردن آمریکا و اسرائیل، صدای آنها را دربیاورد! مواضع و اظهارات طیف تندروی اصلاح‌طلبان طی دو روز گذشته (ازجمله سانسور سقوط دلار و گشایش‌های اقتصادی، ادعای کاربلدی دولت‌های سازندگی و اصلاحات در دیپلماسی!، سانسور باخت بزرگ آمریکا و اسرائیل، طرح ضرورت مذاکره مستقیم با آمریکا! و ادعای تناقض کیهان!) حاکی از آشفتگی و پریشانی سیاسی است که بعد از توافق ایران و عربستان،‌گریبانگیر آنها شده است. 1. سانسور سقوط دلار و گشایش‌های اقتصادی خبر ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان و استقبال کشورهای منطقه از آن در 48 ساعت گذشته باعث ریزش قیمت دلار شد. مجیدرضا حریری، رئیس‌اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به توافق ایران و عربستان در صفحه خود در فضای مجازی با اخطاری به ذخیره‌کنندگان دلار، نوشت: «هرچه دلار ذخیره کردید در بازار بریزید، چراکه یکی از توافقات پکن سرازیر شدن درهم از طرف امارات است و از یکشنبه کلید خواهد خورد.»

 

غروب غرب‌گرایان

روزنامه وطن امروز: آیا واقعا نقطه شروع اختلاف یا به ‌هم خوردن مناسبات ایران و عربستان سعودی، ماجرای حمله به سفارت عربستان در ایران بود؟ این دروغی است که اصلاح‌طلبان در روزهای اخیر مطرح می‌کنند. یک مرور کوتاه بر تحولات فی‌مابین رژیم سعودی و ایران در سال‌های اخیر نشان می‌دهد آل‌سعود قبل از ماجرای سفارت و دقیقا همزمان با سیاست‌های دولت روحانی در عرصه سیاست خارجی، اقدامات خصمانه خود را علیه ایران و شیعیان علنی کرد. ماجرای سفارت عربستان در تهران شامگاه 12 دی 1394 رخ داد. پس از آنکه رژیم سفاک سعودی آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر، روحانی سرشناس شیعه عربستانی را بدون ارتکاب جرمی، گردن زد و به شهادت رساند، عده‌ای جوان عصبانی به واسطه این اقدام شنیع رژیم سعودی و رخوت و انفعال دولت حسن روحانی، جلوی سرکنسولگری آل‌سعود تجمع کردند و طی یکسری اقدامات عجیب و مشکوک وارد سفارت شدند، در حالی که از قبل این ساختمان خالی شده بود! داستان مشکوک ورود به سفارت را باید بعدها بازخوانی کرد اما آنچه اینجا محل بحث است، این واقعیت است که ماجرای سفارت، نقطه تشدید تنش میان عربستان و ایران نبود. همانگونه که گفته شد، ماجرای سفارت عربستان در تهران 12 دی 1394 رخ داد. این در حالی است که 2 سال قبل از ماجرا، یعنی همزمان با شروع به کار دولت حسن روحانی و آغاز به کار سیاست خارجی ظریف، اقدامات خصمانه حکومت سعودی علیه ایران علنی شد. 1-  28 آبان 92 در اقدامی بی‌سابقه به سفارت ایران در بیروت حمله انتحاری شد. طی این حمله 23 نفر از جمله رایزن فرهنگی ایران در بیروت به شهادت رسیدند. پس از پیگیری‌های مجدانه حزب‌الله لبنان، مشخص شد فرمانده عملیات انتحاری علیه سفارت ایران، فردی به نام «ماجد الماجد» یک افسر عالی رتبه سرویس امنیتی عربستان سعودی است. حکومت سعودی در سایه انفعال مشکوک وزارت خارجه دولت روحانی در عدم پیگیری مسؤولانه این ماجرا، ماجد الماجد را که در بیمارستانی در بیروت شناسایی شده بود، به قتل رساند و حتی اجازه کالبدشکافی جسد او را نیز به مقامات لبنانی نداد.

 

ماراتن قهرمان‌ها

روزنامه جام جم:هر وقت صحبت از برنامه‌های رقابتی می‌شود، ذهن مخاطب به سمت برنامه‌های استعدادیابی می‌رود اما اگر این مدل برنامه را کنار بگذاریم، مدل برنامه‌های مسابقه‌محور به واسطه هیجان و نشاطی که ایجاد می‌کند، یک محتوای جذاب برای مخاطب دارد.تا قبل از این، برنامه‌هایی مثل شوتبال، مردان آهنین و قوی‌ترین مردان ایران در رآس این برنامه‌های مسابقه‌محور بودند. حالا به نظر می‌رسد شبکه سه یک برنامه ویژه با همین رویکرد برای نوروز تدارک دیده‌است. برنامه قهرمان که قرار است یک مسابقه و رقابت در حوزه آمادگی جسمانی باشد، تازه‌ترین نوروزانه شبکه سه سیماست که تلاش کرده برنامه‌ای خانواده‌محور را با فضای نشاط، مقابل چشم مخاطب قرار دهد. این برنامه با اجرای یوسف تیموری و ایمان قیاسی، چاشنی طنز و هیجان را به خود افزوده تا یک نوروز متفاوت را برای مخاطبان شبکه سه رقم بزند. برای بررسی جزئیات این برنامه با محمد پیوندی ،کارگردان و محمدحسین سعادتی، تهیه‌کننده گفت‌وگو کردیم. محمد پیوندی،کارگردان برنامه «قهرمان» در خصوص این برنامه به جام‌جم می‌گوید: محتوا و ایده کار بر مبنای تلاش افرادی است که توانمندی ورزشی دارند. در اصل یک جریان نو از نظر ورزشی در کشور ماست و برای خیلی‌ها چالش جذابی است. این مسابقه برای بسیاری از قهرمانان کشور و آنهایی که در رشته‌های مختلف عضو تیم ملی هستند، چالشی است که در این رده ورزش حضور پیدا کنند. چنین برنامه‌ای در دنیا هم شناخته‌شده و با این فرمت در کشورهای مختلف اجرا شده‌است. خیلی‌ها دوست داشتند برای‌شان این چالش فراهم شود. کاری که ما کردیم این است که وقتی شرکت‌کنندگان وارد چالش می‌شوند، خانواده‌های‌شان کنارشان باشند. همین باعث شده یک فضای جذاب ورزشی در کنار یک فضای پرنشاط و هیجان انگیز قرار گیرد.

 

آیا تو چنان که می‌نمایی هستی؟

روزنامه فرهیختگان:ذوب در دو اتفاق در منطقه است؛ یکی تحولات سال 2011 مصر و دیگری تحولات افغانستان در 2021. اولی یک دموکراسی ناکام بود و دومی یک حکومت محافظه‌کار. به‌نظر مدل دوم بیشتر باب طبعش بوده که حتی مذاکرات صلح‌ طالبان با دولت آمریکا را «خواسته تمام مسلمانان و انسان‌های آزاده» می‌خواند. این عادت همیشگی او است. هرگاه رخدادی را می‌پسندد آن رخداد خواسته تمام «انسان‌های آزاده» می‌شود و هنگامی که نمی‌پسندد، مایه عزای همان «انسان‌های آزاده». طالبان که در افغانستان قدرت گرفت، اولین مفتی اهل‌سنت بود که برایشان «پیام تبریک» صادر کرد. می‌گوید حتی افراد نزدیکش نیز «گله‌مند هستند که به طالبان تبریک گفته‌» است اما خودش کارش را درست می‌داند چون «ملاها و روحانی‌های آنها را می‌شناسم. این علما، افراد معتدلی هستند و تندرو نیستند.» موضعی که دیگر علمای اهل‌سنت اعتقادی به آن ندارند و از همین‌رو نیز شتاب‌زده به استقبال طالبان نرفته‌اند. نمونه‌اش بیانیه «جماعت دعوت و اصلاح» یعنی تشکیلات سراسری اهل‌سنت که در آن ضمن اشاره به اظهارنظرها درباره تغییرات طالبان، حاضر به حمایت از این گروه نشد و اعلام کرد که «شایسته است عملکرد واقعی حکومت جدید برآمده از حرکت طالبان را رصد نمود.»چند جمعه‌ای می‌شود که مردم زاهدان به عیدگاه می‌روند و خطبه‌های متفاوتی را از تریبون نماز جمعه می‌شنوند. خطیب همان خطیب همیشگی است؛ «عبدالحمید اسماعیل‌زهی» یا همان «مولوی عبدالحمید» اما سخن‌ها جدید است؛ سخن‌هایی که مشخص نیست بر اساس کدام مبانی فقهی طرح می‌شوند؟ آنها از نماز جمعه شهری که زنان حتی آزادی حضور پرشور در نماز جمعه و نماز جماعت مساجد را ندارند، خطبه‌هایی از «ظلم» و «تبعیض» علیه زنان می‌شنوند. برای مولوی شهر مساله زنان آنقدر مهم شده است که پس از 422 روز روزه سکوت، در 13 آبان 1401 یعنی حدود 2‌ماه پس از اعتراضات پسامهسا در ایران، به یاد تحصیل زنان افغانستانی نیز می‌افتد و به طالبان انتقاد می‌کند. اگر‌چه نمی‌توان به‌سادگی از 422 روز سکوت او گذشت اما اگر همین مواضع واقعی و حاصل تحول فکری مولوی عبدالحمید باشد، می‌توان امیدوار به احقاق حقوق زنان در سیستان‌و‌بلوچستان بود.

 

چرا روسری‌‌ها برداشته نمی‌شود؟

روزنامه همشهری :حجاب، موضوعی است که این‌روزها بحث داغ هر محفلی اعم از مجازی و غیرمجازی شده و عده‌ای در این میان تلاش می‌کنند این موضوع را همواره دستمایه اهداف سیاسی خود قرار دهند. این در حالی است که اگر تاریخ را ورق بزنیم، خواهیم دید که زنان ایران‌زمین از زمان مادها که نخستین ساکنان آریایی ایران بوده‌اند، حجابی کامل داشته‌اند و این روند در دوره‌های تاریخی بعد هم حتی ادامه داشته است. تا اینکه در دوره پهلوی اول با صدور فرمان کشف حجاب از سوی رضا‌شاه حجاب از سر بخشی از زنان برداشته شد. البته صدور دستور کشف حجاب هم یکی از توطئه‌های دشمنان خارجی ایران بود؛ نمونه‌اش مریت هاکس بود؛ او در سال‌1311(قبل از اقدام کشف حجاب) به ایران آمد و انجام مطالعات بسیار در زمینه لباس زنان ایرانی در پایتخت، شهرها و روستاهای دیگر اقدامات لازم را برای تحریک رضا‌شاه و صدور فرمان کشف حجاب بعد از سفرش به ترکیه را انجام داد. اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دوباره ورق برگشت. در اوج انقلاب و طی سال‌های 56 و 57 جاذبه خاص انقلاب شمار بیشتری از بانوان را به رعایت پوشش اسلامی متمایل کرد. نکته با اهمیت این است که مطابق حداقل 10 نظرسنجی ملی، اعتقاد به اصل حجاب حداقل 75 درصد و فراتر از آن است.در همین راستا و به‌منظور بررسی دیدگاه مردم نسبت به مسئله حجاب، تصمیم گرفتیم تا پیمایشی با موضوع حجاب در کلانشهرهای کشور به انجام برسانیم. این نظرسنجی در سطح 9کلانشهر کشور یعنی اصفهان، مشهد، تبریز، رشت، اهواز، کرج، همدان، شیراز و قم به انجام رسید و نمونه انتخابی از هرکدام از این شهرها نیز براساس سهم جمعیت این شهرها از جمعیت کل کشور انتخاب شده بود. در این نظرسنجی، 847نفر از بانوان ساکن این کلانشهرها شرکت کردند و به چند سؤال مشخص درخصوص موضوع حجاب پاسخ دادند. ضمن اینکه در بخش‌هایی از این نظرسنجی که مقایسه‌ای بین تهران و دیگر کلانشهرها صورت گرفته، از نظرسنجی قبلی همشهری که درباره نگاه زنان تهرانی به حجاب صورت گرفته بود، استفاده شده است.آنچه در ادامه آمده است بخشی از نظرسنجی همشهری است.

 

آدمی از پای‌بست ویران است

روزنامه شرق: «ویرانه‌های من» تازه‌ترین مجموعه جستار محمد طلوعی ا‌ست که چند روز پیش توسط نشر چشمه منتشر شد. محمد طلوعی که به تعبیر خودش تغییر مسیرها و تجربه‌ حرفه‌های مختلف را از سر گذرانده، فیلم‌نامه‌نویس، شاعر و -عنوانی که خودش بیشتر بر آن تأکید دارد- «نویسنده» پرکار و مطرح چند سال اخیر ادبیات ایران است. او تاکنون چند رمان، مجموعه‌داستان کوتاه و مجموعه جستار منتشر کرده است. بعد از مجموعه جستار «زیر سقف این دنیا» که از گشت‌وگذار و تک‌نگاری‌های بر‌آمده از لذت تماشای جهان و هویت شهرها و نسبت نویسنده با جغرافیاست، حالا این‌ بار مفاهیم و تجربیاتی درونی مانند تنهایی، جدایی، جوانی، دیوانگی و وطن را روایت می‌کند و از دل مسائل زیستی، رنج‌ها و فقدان‌های خود به «ویرانه‌های من» با زیر عنوان «جستارهایی درباره روان رنجور و آدم‌ها» می‌رسد.کسانی که آثار قبلی محمد طلوعی را خوانده‌اند می‌دانند که مثل همیشه قرار است با جهان آشنای او مواجه شوند؛ قلمرویی که رشت همیشه معنای خانه و پناهگاه را دارد، پدرش «ضیا» که همیشه گفتار و رفتارش پسر و خواننده را غافلگیر می‌کند و به فکر فرومی‌برد، علاقه نویسنده به اساطیر و آدمی که فارغ از نویسنده‌بودن همیشه یک مسافر حرفه‌ای است. هفت جستار این کتاب همان‌طور که خود طلوعی ابتدا در «بوطیقای ویرانگی» خودش می‌نویسد «جای اینکه با ویرانی مبارزه کنم سعی می‌کنم ویرانه‌ای زیبا باشم». و آنچه را تجربه و زیستش بر پیکره‌ روح و روان او ردی گذاشته است، به بنایی مبدل می‌کند که همان ‌قدرکه بنای اندوه و ویرانی‌ است، زیبایی و شکوهش را از دست نداده و شوق زیستن و نور در آن دیده می‌شود.جستار اول «ضمیر ظالم» از تنهایی ‌می‌گوید؛ از جهان و پیرامونی که به ما مجال تنهایی نمی‌دهد اما ما همچنان می‌توانیم تنها باشیم یا هستیم. برای تبیین درک و شناختی که از تنهایی دارد خاطره‌ اولین تجربه تنهایی و تنهاماندنش را تعریف می‌کند؛ کودکی شش‌ساله که در کنار رودخانه‌ای تنها می‌خواهد یک ماهی صید کند. اولین‌باری که فهمید تنهاست و کسی برای کمک نخواهد رسید. نقل قول می‌آورد که «سرنوشت انسان تنهایی است و به‌کمال‌رسیدن سرنوشت آنجاست که تنهایی را باور کنی». و جملاتی که حقایق تلخ را به صورت یک مسکن زندگی و تنهایی را قابل تحمل می‌کنند.

 

شوک خبری روز!

روزنامه اطلاعات: شوک خبری روز برای اغلب رسانه‌ها در جهان، انتشار رسمی و علنی توافق جمهوری اسلامی ایران و دولت عربستان سعودی در پکن برای از سرگیری روابط رسمی دوجانبه تهران ـ ریاض است.ایران و عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر ۲ ماه، روابط رسمی سیاسی خود را از سر بگیرند و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های خود را بازگشایی کنند.وزرای امور خارجه دو کشور نیز برای اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند.انتشار رسمی، علنی و یکباره خبر نشست پکن که در آن ایران و عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر ۲ ماه، با گشایش سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها به شرایط عادی روابط دوجانبه، بازگردند برای اغلب رسانه‌های خبری ـ سیاسی و برخی دولت‌ها شوک خبری شد. آن هم در حالی که اغلب دولت‌ها، چه در کشورهای منطقه یا در فضای بین‌المللی مطلع بودند که دبیر شورای عالی امنیت ملی، «سردار شمخانی» از ۱۵ اسفند در پکن برای انجام گفتگوی فشرده در راستای حل و فصل نهایی موضوعات فیمابین تهران ـ ریاض به سر می‌برد. انتشار توافق ایران و عربستان برای اغلب کشورها مهم‌ترین رویداد در حوزه خلیج فارس در جهت تنش‌زدایی و حل و فصل اختلاف نظرها از مسیر دیپلماتیک خوانده شد. در این میان واکنش سران رژیم صهیونیستی متفاوت بود که اغلب آنها از توافق در پکن به عنوان بروز یک فاجعه خطرناک برای اسرائیل یاد کردند. نخست وزیر پیشین اسرائیل، توافق ایران و عربستان را شکست سیاست خارجی «تل آویو» خواند. «لاپید» در واکنش به توافق ایران و عربستان گفت: این توافق شکستی تمام عیار برای دولت اسرائیل است. او با انتقاد از سیاست خارجی دولت نتانیاهو گفت: «… با این توافق دیوار دفاعی منطقه‌ای که علیه ایران ساختیم، ویران شد. توافق تهران و ریاض خطری برای سیاست خارجی اسرائیل است.»

 

کتاب«سلول 14» مثل بمب اتم است

روزنامه ایران:ویه گاس وزیر فرهنگ ونزوئلا با اشاره به اینکه  کتاب خاطرات رهبر ایران دربردارنده آموزه های آزادیخواهی، عدالت محوری، استقلال طلبی و درس مقاومت و مبارزه برای ملت های جهان است، افزود: اثر این کتاب و‌ پیام مقاومت نهفته در آن، از اثرات بمب اتم برای استکبار بیشتر است لذا با افتخار اعلام می کنم، امروز در اینجا «کتاب اتمی ایران» را رونمایی می‌کنیم…کتاب سلول شماره ۱۴، ترجمه اسپانیولی زندگینامه مقام معظم رهبری در ایام زندانی شدن در دوران رژیم ستمشاهی روز جمعه ۱۳ اسفند با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،  ارنستو ویه گاس وزیر فرهنگ، تاتیانا بوک معاون وزیر خارجه، ویلیام کاستیو معاون وزیر دارایی و سرخیو معاون‌ وزیر فرهنگ ونزوئلا، حجت الله سلطانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کاراکاس، حجت الاسلام و المسلمین ناجی رئیس مؤسسه نسیم رحمت، اخگری معاون بین الملل دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری، سفرا و دیپلمات‌های مقیم، تعدادی از نمایندگان مجلس ملی و حضور جمعیت قابل توجهی از مردم ونزوئلا رونمایی شد.محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در این مراسم ضمن قدردانی از حضور پرشور اقشار مختلف مردم بزرگ ونزوئلا در این مراسم تأکید کرد: رابطه ایران و ونزوئلا رابطه عمیق و مستحکمی است که رهبران بزرگ دو کشور بنای این رابطه عمیق را بنیان گذاشتند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان با اشاره به اینکه ملت بزرگ ایران حدود 45 سال پیش با رهبری امام خمینی(ره) بر امریکا و رژیم دست نشانده آن پیروز شد و پیام انقلاب اسلامی عدالت، آزادی، استقلال و رهایی همه انسان‌ها از دست طاغوت بود. او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام خامنه‌ای در آن دوران یکی از رهبران جوان و مبارز و از شاگردان امام خمینی(ره) بودند که برای آزادی و عظمت ایرانیان بارها زندانی و تبعید شدند. وی خطاب به مردم ونزوئلا چنین ادامه داد: از رهبری با شما سخن می‌گویم که بیش از 70 سال از عمر بابرکت خودش را برای برقراری عدالت، آزادی، استقلال ایران و رهایی دیگر مردمان گرفتار طواغیت و استعمار در کشورهای خواهان آزادی صرف کرده است.  ‏

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.