آمار قربانیان دو برابر شد!

گزارش «شهروند» از مرگبارترین حوادثی که پیش از چهارشنبه‌سوری در کشور رخ داده است

چهارشنبه‌سوری از ابتدای اسفندماه، ۱۵۶ کشته و مصدوم در کشور برجای گذاشته است. قربانیان این حوادث مرگبار ۸ نفر هستند. تهران با ۶ کشته در واپسین روزهای آخر سال، بیشترین قربانیان حوادث چهارشنبه‌سوری را به‌خود اختصاص داده است.
همدان و ارومیه هم دو شهر دیگری هستند که آمار فوتی‌ها را در این حوادث به عدد ۸ رسانده‌اند.
آمار قربانیان در حالی عدد چشمگیری را نشان می‌دهد که هنوز دو روز به سه‌شنبه آخر سال باقی مانده است. سال گذشته در ۲۰ روز اسفندماه ۴ نفر قربانی مواد محترقه شدند، اما آمار قربانیان حوادث چهارشنبه‌سوری امسال دو برابر تعداد کشته‌شده‌های سال ۱۴۰۰ نسبت به‌مدت زمان مشابه است.

سال گذشته تا پیش از روز سه‌شنبه آخر سال ۴ نفر قربانی مواد محترقه شدند. تعداد کشته‌ها در ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۰ همزمان با جشن آخرین سه‌شنبه سال و قرن، عدد ۱۹ را نشان داد. یک سال پیش ۲۸۱۷ نفر هم در این حوادث مصدوم شدند. این آمار عدد بزرگی را نشان می‌داد. چهارشنبه‌سوری سال ۱۴۰۰، یکی از تلخ‌ترین و بی‌رحم‌ترین سه‌شنبه‌ آخر سال‌های دهه ۹۰ بود.
چهارشنبه‌سوری امسال با ۸ کشته خوفناک‌تر از سال‌های قبل خواهد بود. همانطور که رئیس پلیس پایتخت هم پیش‌تر در رابطه با حوادث سه‌شنبه آخر سال ۱۴۰۱ اعلام کرد. او چهارشنبه‌سوری امسال را چهاربرابر خطرناک‌تر از سال‌های گذشته می‌داند، چراکه میزان کشفیات مواد محترقه و دست‌ساز پلیس نسبت به سال‌های قبل چهاربرابر بیشتر شده است.
سردار عباسعلی محمدیان همچنین ورود قاچاق مواد محترقه خطرناک به کشور را دلیل دیگر پرخطر بودن سه‌شنبه آخر سال می‌داند.

انفجار مواد آتش‌زا با ۶ کشته در دی ماه

انفجار مواد محترقه در بوکان با ۶کشته نخستین حادثه امسال بود. این حادثه که در دل دی ماه رخ داد جدا از ۸ کشته اسفندماه است.
دو ماه پیش از جشن سه‌شنبه آخر سال بود که مواد محترقه در زیرزمین خانه‌ای در بوکان منفجر شد و آنجا را به ویرانه تبدیل کرد. 6عضو یک خانواده جان‌شان رفت تا زنگ خطر چهارشنبه‌سوری زودتر از هر سال به صدا درآید.
قربانیان این حادثه پدر و مادر خانواده همراه با پسر، عروس و دو نوه‌شان بودند.
در زیرزمین این خانه حجم زیادی مواد محترقه کشف شد که عامل این حادثه تلخ بود.

اولین قربانی چهارشنبه‌سوری در همدان

این حادثه شامگاه ۵ اسفندماه ساعت ۲۳:۱۵ در خانه‌ای واقع در شهرک فرهنگیان همدان رخ داد.
انفجار مواد محترقه در طبقه اول منزل مسکونی اتفاق افتاده بود که منجر به تخریب و آتش‌سوزی خانه و همچنین شکسته‌شدن شیشه‌های ساختمان مجاور آن شد.
بررسی‌ها نشان می‌داد سه پسر جوان با استفاده از مواد اولیه ساخت ترقه؛ شامل اکلیل و سرنج در طبقه اول این خانه سرگرم ساخت مواد محترقه بودند که ناگهان این مواد با صدای مهیبی منفجر شد.
در جریان این حادثه یک جوان دچار سوختگی بسیار شدید شد و جانش را از دست داد.

سرنوشت تلخ 2 سازنده مواد آتش‌زا

13اسفندماه هم در خیابان گلستان تهران انفجاری در یک ساختمان در محدوده کلانتری 153شهرک ولیعصر(عج) رخ داد.
در بررسی‌های اولیه مشخص شد دو مرد 42و 45ساله در این ساختمان در حال کار با مواد محترقه اکلیل سرنج بودند که این مواد منفجر می‌شود.
پس از شنیده‌شدن صدای انفجار عوامل کلانتری 153شهرک ولیعصر و تکنیسین‌های اورژانس به محل حادثه اعزام شدند. دو مصدوم حادثه وضعیت بغرنجی داشتند. دو سازنده مواد محترقه به بیمارستان شهدای یافت‌آباد منتقل شدند.
۸ روز از این حادثه گذشته بود که دو مرد سازنده مواد خطرناک باوجود دریافت خدمات پزشکی، جان‌شان را دست می‌دهند.

بیشترین کشته‌ها در خیابان مازندران

تهران دو روز متوالی در نیمه اسفند شاهد انفجار مواد آتش‌زا بود.
روز ۱۴ اسفندماه هم انفجار دیگری در مرکز پایتخت اتفاق افتاد. بر اثر انفجار مواد آتش‌زا و محترقه خانه‌ای در خیابان مازندران به آتش کشیده شد. چهار نفر جان باختند؛ 6نفر دیگر دچار سوختگی شدند. این ساختمان مسکونی از مدتی قبل به کارگاه تبدیل شده بود و در آنجا مواد آتش‌زا و محترقه تولید و نگهداری می‌شد. گویا این افراد وسایلی مثل فشفشه، آبشار و مواد آتش‌زا برای جشن‌ها تولید می‌کردند. لحظه حادثه نیز در حال کار بودند. مواد اولیه ساخت این نوع مواد و دستگاه‌های ویژه ساخت نیز در محل آتش‌سوزی به مقدار زیاد وجود داشت.

حادثه تلخ در ارومیه

۱۵ اسفندماه هم در ارومیه حادثه مشابهی رخ داد. ساخت مواد محترقه در یکی از محلات این شهر باعث انفجار شد.
یکی از سازندگان این مواد در همان محل جانش را از دست داد، نفر دوم هم دچار مصدومیت شد، اما تنها مصدوم حادثه به‌دلیل ترس از شرایط موجود، گریخت.

چهارشنبه‌سوری پرخطر

با وجود این به‌نظر می‌رسد با ادامه همین روند و همزمان با رسیدن سه‌شنبه آخرسال، تعداد تلفات و مرگ‌ومیرها بیشتر شود. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در این رابطه می‌گوید: «تلفات مربوط به این روز معمولا از اوایل اسفندماه شروع می‌شود، روز چهارشنبه‌سوری به اوج خود می‌رسد که تعداد آمار قربانیان بیشتر می‌شود. با توجه به اینکه از اول اسفندماه تعداد کشته‌ها نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بوده، احتمالا سه‌شنبه آخر سال خطرناک‌تری را تجربه خواهیم کرد. سال گذشته تقریبا آمار حوادث چهارشنبه‌‌سوری و ماموریت بیشتر بود ولی پیش‌بینی می‌شود این موضوع پررنگ‌تر باشد.»
او همچنین در ادامه گفت: «با ورود تجهیزات جدیدی همچون نارنجک دست‌ساز و انواع ترقه‌های متشکل از مواد شیمیایی که موجی از سروصدا، آتش و دود راه می‌اندازد، چهارشنبه آخر سال ماهیت خود را تغییر داده است.
افراد در آستانه چهارشنبه‌سوری اقدام به تولید و نگهداری از پیش‌سازهای این مواد می‌کنند که منجر به وقوع چنین حوادثی می‌شود. از معلمان، مربیان و خانواده‌ها درخواست داریم هرچه بیشتر در این راستا، به فرزندان خود آگاهی برسانند و با یک شادی مضر شاهد یک عمر پشیمانی نباشند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.