سیامک از اوین تا سی ان‌ان/ بازنده به دنبال مذاکره/ ایران و عربستان و علّامه‌های ملانقطی!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي صعود تیم ملی فوتبال جوانان دختران ایران به مرحله نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا ، بازتاب‌های توافق ایران و عربستان ، چراغ‌سبز مجلس به شهرفروشی ، طرح «سوت‌زنی»  ، بازگشت ژنرال به نیمکت تیم ملی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز «طرح معاملات گواهي سپرده نفت خام» و «گواهي سپرده ميعانات گازي » رونمايي در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي صعود تیم ملی فوتبال جوانان دختران ایران به مرحله نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا ، بازتاب‌های توافق ایران و عربستان ، چراغ‌سبز مجلس به شهرفروشی ، طرح «سوت‌زنی»  ، بازگشت ژنرال به نیمکت تیم ملی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

یک قدم تا تحقق کامل رؤیا

روزنامه ایران: تیم ملی فوتبال جوانان دختران ایران به مرحله نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا صعود کرد. دختران جوان کشورمان در دومین دیدار خود از رقابت‌های گروه H مرحله مقدماتی قهرمانی آسیا از ساعت 14:30 دیروز و با قضاوت داور ژاپنی، به مصاف بنگلادش رفتند.  فاطمه براتی، کیمیا رحیمی‌نیا، فاطمه ستوده، فاطمه یوسفی، الهه افشاردوست، هستی فروزنده، فاطمه پسندیده، روژین تمریان، نگین زندی، محدثه زلفی و نسترن محمد خانی در ترکیب ابتدایی تیم ایران در این دیدار بودند که هدایت آنها را مریم جهان‌نجاتی برعهده دارد. پس از نیمه اول که با تساوی بدون گل به پایان رسید، تلاش دختران ایرانی برای برتری در این بازی ادامه یافت.  با شروع نیمه دوم راحیل جعفری با نسترن محمدخانی تعویض شد و دقیقه ۶۶ هم سارا دیدار به جای روژین تمریان وارد زمین شد. ضمن اینکه الهه عباسی در دقیقه ۸۰ به جای فاطمه پسندیده وارد زمین شد. در ادامه حملات تیم ایران ادامه یافت و نگین زندی در دقیقه ۸۵ گل برتری را وارد دروازه بنگلادش کرد. تعویض دیگر ایران هم حضور کیمیا کافی به جای نگین زندی در دقیقه 92 بود.اما با اینکه ۸ دقیقه وقت اضافه در نیمه دوم توسط داور چهارم بازی اعلام شد، دختران ایران به پیروزی رسیدند و با کسب دومین پیروزی خود، به مرحله اصلی قهرمانی آسیا راه پیدا کردند. این برد در حالی به دست آمد که بیش از هزار تماشاگر در ورزشگاه حضور داشتند و به تشویق تیم بنگلادش مشغول بودند. گفتنی است تیم ایران هفدهم اسفند ماه و در اولین مسابقه خود در این رقابت‌ها با حساب پر گل 7-1 ترکمنستان را شکست داده بود و حالا موفق شد بردی دیگر را به دست آورد و توانایی‌های خود را ثابت کند.

 

بازنده به دنبال مذاکره

روزنامه جام جم:بازتاب‌های توافق ایران و عربستان کماکان ادامه دارد، حالا نزدیک شدن صفحات تهران و ریاض به یکدیگر منطقه را بدون آمریکا به یکپارچگی و انسجام ملموسی نزدیک خواهد کرد، ما حتی اگر این توافق را در سطح حداقلی آن هم تصور کنیم، حتما یک برد دیپلماتیک برای ایران محسوب می‌شود و فارغ از نتایج بلندمدت هم تا همین جای کار ضدانقلاب، براندازان و مقامات رژیم صهیونیستی را دچار شوک و ناامیدی کرده‌است؛ این رابطه جدید در چشم‌انداز آینده هم اثر مستقیمی بر تعدیل روابط دیپلماتیک شورای همکاری خلیج‌فارس خواهدداشت، نتیجه اقتصادی در حوزه قیمت نفت جهان و قیمت ارز ایران فعلا از کارکردهای این توافق است.برخلاف گذشته که آمریکایی‌ها خود را تنها قدرت مسلط دنیا می‌خواندند، در نظم جدید، آمریکا جایگاه مهمی ندارد، منزوی است و ناچار خواهد شد دست و پایش را از نقاط مختلف جهان جمع کند؛ اگر خاطرتان باشد این جملات رهبری از کلیدی‌ترین بیانات ایشان در بحبوحه اتفاقات آبان بود که حالا نشانه‌های آن رنگ باز کرده‌است. تغییر تعاملات را اگر در همین حوالی هم دنبال کنیم به سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به عربستان و شرکت در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس می‌رسیم. بعد از آن هم قطعا نقش‌آفرینی و نه صرفا میزبانی چین برای رسیدن به توافق بین ایران و عربستان، نشان می‌دهد چطور هژمونی آمریکا در منطقه و جهان زیر سؤال رفته‌است. دولت می‌تواند فرصت فعلی تنش‌زدایی با عربستان را که از سال ۹۴ کاملا فاز خصومت و دشمنی گرفته‌بود، غنیمت بشمارد. شاید بپرسید چگونه؟ این امر قطعا با سفر به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به‌عنوان متحدان سنتی و قدیمی عربستان و امضای تفاهم‌نامه و توافق‌نامه سیاسی و اقتصادی موثر است و فصل جدیدی از روابط ایران و کریدور کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را فعال می‌کند.

 

چراغ‌سبز مجلس به شهرفروشی

روزنامه فرهیختگان:این روزها و با این وضعیت بازار و البته قبل‌تر از اینها، حتما خیلی‌هایتان یا در بین دوستان و نزدیکان یا در رسانه‌ها و حتی تجربیات شخصی با ماجرای کمیسیون ماده 100 آشنا شده و اطلاعاتی دارید. یعنی به زبان ساده می‌دانید که کارکرد این کمیسیون در بازار ساخت‌وساز و بین سازندگان و فروشندگان و البته مسئولان شهرداری‌ها چیست و چقدر بین آنچه باید باشد و آنچه اتفاق می‌افتد فاصله افتاده است. در تعریف ساده و ویکی‌پدیایی کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مرجعی برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی از لحاظ ضوابط شهرسازی و ایمنی است. اگر شهروندانی که در ساخت‌وساز دست دارند در زمینه ساختمان‌سازی مرتکب تخلفی شوند، این تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها از ۱۱ تبصره تشکیل شده‌است. همان‌طور که در تعریف این ماده قانونی آمده از این مسیر می‌بایست به تخلفات ساختمان رسیدگی و آنها را تعیین‌تکلیف کرد، منتها آنچه غالبا در واقعیت اتفاق می‌افتد، چیزی غیر از همین تعریف کوتاه از کمیسیون ماده 100 و وظایف آن است. البته اینها حداقل تا امروز زیر سایه برخی لابی‌بازی‌ها و روابط عجیب‌وغریب با تصمیم‌گیران و ضعف قانونی و تعارض منافع و… بوده است. اخیرا مجلس مصوبه‌ای داشته که این رویه همیشه جاری اما مذموم را به نوعی قانونی هم کند و این سرآغازی بر همان موضوعی است که تا به امروز از آن به‌عنوان شهرفروشی یاد می‌کردیم. در بررسی این ماجرا یک‌سری همزمانی‌ها و گمانه‌ها عجیب و قابل تامل است که با هم بررسی خواهیم کرد.

 

افق توافق ایران و عربستان در پکن 

روزنامه کیهان:ریاض در «پکن» پذیرفت که رابطه سیاسی با تهران را از سر بگیرد. این موضوع غرب و به‌خصوص آمریکا و رژیم موقت اسرائیل را «نگران» کرد. واشنگتن اعلام کرد در جریان توافق سه‌جانبه میان ایران، عربستان و چین قرار دارد و از هر رفع تنش در منطقه استقبال می‌کند. مقامات تل‌آویو سکوت کردند اما رهبران اپوزیسیون – بنت و لاپید – این توافق را برباددهنده روند عادی‌‌سازی عربی – اسرائیلی خواندند و نتانیاهو را سرزنش کردند. در عین حال در اکثر رسانه‌ها توافق سه‌جانبه میان مقامات ارشد امنیتی ایران، عربستان و چین را پیروزی مهمی برای ایران دانسته و به شرح و بیان آن پرداختند. اما گفتنی‌های این رخداد: 1- حدود هفت سال پیش و یک سال پس از آغاز جنگ چندجانبه عربی – غربی علیه مردم مظلوم یمن، عربستان سعودی روابط سیاسی خود با تنها کشوری که در کنار مظلوم قرار گرفت، قطع کرد و البته بهانه آن را آتش‌سوزی – مشکوک – سفارت خود در تهران اعلام کرد که صدالبته واقعی نبود چراکه نظام جمهوری اسلامی پیش از دیگران این رویداد را محکوم کرد. کما اینکه در دنیا هم نمونه‌های آن اتفاق افتاده و منجر به قطع روابط دیپلماتیک نشده بود. کاملاً واضح است که عربستان سعودی در اعتراض به جانبداری ایران از مردم مظلوم یمن در این جنگ ظالمانه، روابط ریاض – تهران را قطع کرد. 2- روند جنگ در این 8 سال، هیچ‌گاه به نفع سعودی‌ها پیش نرفت. برخلاف توقع ریاض، جنگ از یمن به جغرافیای عربستان و امارات سرایت نمود و به بنادر، ذخایر نفت و تأسیسات و نفتکش‌های سعودی و امارات خسارات زیادی وارد کرد و در یک مقطع توانست جریان نفت سعودی را متوقف گرداند. هزینه‌های این جنگ هم ذخایر ارزی سعودی را دچار افت شدید نمود و در واقع سه‌چهارم آن را نابود کرد. هزینه‌ها و خسارات امارات هم بسیار زیاد بود. از آن طرف یمنی‌ها در طول جنگ توانستند سیستم نظامی و قدرت تسلیحاتی خود را باز‌سازی کرده و به نقطه شگفت‌آوری برسانند. ساخت موشک‌های بالستیک با برد بیش از 1000 کیلومتر در داخل یمن و مانور اخیر تسلیحاتی دولت نجات ملی یمن باعث وحشت جنگ‌افروزان شد و لذا مقامات امنیتی ریاض وادار شدند در مسقط با رهبران یمن ملاقات کرده و به آتش‌بس در جنگ تن دهند.

 

دردسر امضاهای طلایی

روزنامه شرق:طرح «سوت‌زنی» یا افشاکننده فساد، از‌جمله طرح‌هایی است که مجلس‌دهمی‌ها در دستور کار خود قرار دادند و مجلس‌یازدهمی‌ها آن را به سرانجام رساندند؛ طرحی همراه با حمایت‌های مادی و معنوی برای کسی که فسادی اقتصادی را برای مراجع ذی‌صلاح افشا کند. از‌این‌رو‌ روز گذشته گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی درباره طرح یک‌فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد که یک‌فوریت آن 27 مهر سال جاری به تصویب مجلس رسیده بود، در دستور کار صحن قرار گرفت. در ادامه هم با ۱۲۳ رأی موافق نمایندگان با کلیات این طرح موافقت شد. در توضیح عنوان «سوت‌زن» می‌توان این‌طور بیان کرد که اصطلاح سوت‌زنی از رفتار مأموران پلیس اقتباس شده است؛ به این معنی زمانی که پلیس تخلفی مثل نزاع خیابانی، دزدی و… مشاهده می‌‌کند، در سوت خود می‌دمد تا همه مردم و سایر افسران پلیس برای آگاهی از محل وقوع جرم خبردار شوند. طبق تعاریف رایج «سوت‌زن» در اصطلاح به کسی اطلاق می‌‌شود که در درون یک سازمان کار می‌‌کند و خلافکاری‌‌های آن را افشا می‌‌کند. این تخلفات می‌‌تواند شامل انواع رفتارهای غیرقانونی و غیر‌اخلاقی مدیران و کارکنان یک سازمان‌ از قبیل تقلب، رانت، رشوه، احتکار، تولید محصول غیرایمن و نقض قوانین یا مقررات باشد؛ بنابراین سوت‌زنی را می‌توان نوعی فراخوان عمومی برای مطلع‌کردن افراد از محل وقوع جرم تلقی کرد. با این توضیح، هدف سوت‌زن نیز جلوگیری از آسیب‌رساندن بیش‌از‌پیش به افراد جامعه، سازمان‌‌ها و نهادهای عمومی است؛ بنابراین از آنجایی که مجلس یازدهم با شعار شفافیت پا در عرصه گذاشت، انتظار می‌رود زمینه‌های شفافیت را در همه ابعاد و سطوح فراهم کند که البته با شرایطی توانست از زیر بار شفافیت آرای نمایندگان شانه خالی کند و سطح شفافیت را به همه قوا و نهادهای اجرائی بسط دهد و تلویحا شفافیت را یا برای همه یا هیچ‌کس بخواهد؛ اما این بار با طرح حمایت از افشاگران فساد کوشید گامی در‌این‌باره بردارد. اگر‌چه برخی نمایندگان این طرح و مصوبه را اقدام مثبتی برای رسیدن به شفافیت و مبارزه با فساد اقتصادی دانستند، اما نکات ابهامی و تناقضات اجرائی زیادی در این زمینه وجود دارد که به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

 

نفت در بورس

روزنامه اعتماد:روز گذشته از «طرح معاملات گواهي سپرده نفت خام» و «گواهي سپرده ميعانات گازي » رونمايي شد. اين طرح در دولت روحاني يك بار مطرح و از آن حتي با عناويني چون «گشايش اقتصادي» ياد مي‌شد. اما به دلايل مختلف از جمله نقدهاي ريز و درشت كارشناسي و حتي نگاه مخالف برخي نمايندگان مجلس از دستور كار دولت دوازدهم خارج شد. حالا و 17 ماه بعد از استقرار دولت سيزدهم، اين طرح با تغيير نام توسط وزراي نفت و اقتصاد رييسي رونمايي شده است.اين گواهي يك ابزار استاندارد براي معاملات اين حامل انرژي است كه نوعي اوراق بهادار و نشان‌دهنده مالكيت دارنده آن بر مقدار معيني از نفت خام موجود در مخازن متعلق به شركت ملي نفت ايران است.برمبناي اطلاعات منتشر شده، پشتوانه اين گواهي، قبض انبار استانداردي است كه توسط انبارهاي مورد تاييد بورس صادر مي‌شود. اين گواهي يك طبقه جديد دارايي براي مشاركت اشخاص حقيقي و حقوقي در معاملات حامل‌هاي انرژي در بستر شفاف بورس است. طبق داده‌هاي موجود، براي تشويق متقاضيان نفت خام و ميعانات گازي به ورود به معاملات گواهي سپرده، تخفيفاتي از سوي شركت ملي نفت ايران در زمان تحويل فيزيكي و معافيت از پرداخت هزينه انبارداري تا ۱۸ ماه و اولويت در تحويل نسبت ‌به خريداران خارج از بورس در نظر گرفته شده است. پس از خريد، همه دارندگان اين گواهي‌ها كه طبق شرايط اعلامي شركت ملي نفت در اطلاعيه گشايش انبار استاندارد تحويل را دارند، مي‌توانند درخواست تحويل نفت‌خام و ميعانات گازي را ارايه كنند و محموله خود را تحويل بگيرند.اشخاص حقوقي به شكل مستقيم مي‌توانند براي خريد اقدام كنند و اشخاص حقيقي نيز تنها از طريق شركت‌هاي سبدگردان مي‌توانند خريد داشته باشند.

 

رونق بورس با نفت کاغذی

روزنامه آرمان امروز: وقتي وزير نفت شخصا به ساختمان قديمي بورس در خيابان حافظ برود و در افتتاحيه اي شرکت کند موضوع نمي تواند بي اهميت باشد. در اين افتتاحيه علاوه بر اوجي، وزير اقتصاد هم حضور داشته است تا بر اهميت موضوع افزوده شود. موضوعي که عنوان دهان پر کني دارد؛ بورسي شدن نفت که عبارت دقيق تر آن اين است؛ آغاز معاملات گواهي سپرده نفت خام در بورس انرژي. متوليان اين ابزار جديد بورسي معتقدند اوراقي که تحت عنوان گواهي سپرده نفت خام در بورس انرژي در معرض خريد و فروش گذاشته مي شوند فرصتي براي سرمايه گذاران فراهم مي کنند که نقدينگي خود را به صورت متنوع تري در بازار سهام، سرمايه گذاري کنند. به عبارت ديگر سرمايه گذاران به جاي توجه به بازار ارز و طلا از اين پس مي توانند در طلاي سياه نيز سرمايه‌گذاري کنند چرا که بازار ثانويه اين گواهي راه‌اندازي شده است و اين اوراق در بانک‌ها قابليت تضمين شدن دارد.  در کنار امکان سرمايه‌گذاري دلاري، در صورت درخواست دارنده، امکان تبديل به ريال براي اين اوراق وجود دارد. علاوه بر اين، گواهي سپرده نفت‌خام يک ابزار خلاقانه و جديد است و دارندگان اين اوراق، مالک فيزيک نفت خام خواهند بود.اين طرح منتقداني هم دارد که معتقدند اين ابزار بيش از آن که براي سرمايه گذاران مفيد باشد، دولت را بهره مند مي کند. به باور آنها اين که دولت تصميم گرفته بعد از سال ها انحصارگري در معاملات نفت، گشايشي در اين حوزه ايجاد کند، محدوديت هاي و مضايق بودجه اي است و سرمايه گذاري در اوراق سپرده نفت خام بهانه اي براي جمع آوري نقدينگي مردم است.

 

مقدمه آغاز دوباره مذاکرات احیای برجام

روزنامه تجارت: در ادامه موج جدید تنش‌زدایی‌ها و فضای مثبت حاکم بر مناسبات ایران با غرب، دیروز -یک‌شنبه- وزیر امور خارجه کشورمان از گام مهم دیگری در این راستا خبر داد. به گزارش تجارت، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره توافق ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک گفت: ما در همین چارچوب پیشرفت‌های خوبی را در بحث توسعه مناسبات با همسایگان در ماه‌های گذشته شاهد بودیم. از ماه‌ها قبل ایده‌هایی در خصوص حل مشکلات با برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی مطرح بود. در جریان نشست بغداد ۲ در اردن گفت‌وگوی اولیه‌ای بین من و آقای فرحان، وزیر امور خارجه عربستان، در محل ورودمان به اجلاس چند دقیقه‌ای انجام شد.امیرعبداللهیان افزود: طرف سعودی تاکید داشت بر آمادگی خودش برای این که روابط به حالت طبیعی بازگردد. طبعا این مسئله یک زمینه دیگری را هم با خودش همراه کرد و آن به این بر می‌گردد که آقای شی، رییس جمهور چین زمانی که قصد سفر به عربستان سعودی را داشت، ایده‌هایی را با ما در میان گذاشتند. مدیرکل سیاسی ما ملاحظاتی نسبت به مواضع منطقه‌ای ما و چین داشتند که مقامات چینی را توجیه کردند گفت‌وگوهایی که شکل می‌گیرد، در چه چارچوبی می‌تواند به نفع مناسبات منطقه و کشورهای منطقه باشد.او همچنین تشریح کرد: در نهایت، در سفری که جناب آقای دکتر رئیسی به پکن داشتند، در ملاقات خصوصی، آقای شی، ریییس جمهور چین هم گزارشی را ارائه کردند از گفت‌وگوهایشان با مقامات عالی عربستان سعودی و از آن سفرشان و هم این که ایشان برای این که یک نقش میانجی را ایفا کنند برای برون‌رفت تهران و ریاض از چالش‌ها و مشکلاتی که وجود دارد، ایده‌هایی رامطرح کردند. آقای دکتر رئیسی، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در این رابطه تبیین کردند؛ نگاه دولت‌شان را نسبت به حل مشکلات با کشورهای منطقه و حرکت در مسیر گفت‌وگو و فراتر از آن، شکل گرفتن همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در منطقه بیان کردند و در نهایت قرار شد که گفت‌وگویی بین تهران و ریاض در پکن شکل بگیرد. ایده‌های مختلفی مطرح بود که این گفت‌وگو در چه سطحی انجام شود.

 

سیامک از اوین تا سی ان‌ان

روزنامه جوان:مصاحبه سیامک نمازی از داخل زندان اوین با شبکه امریکایی سی‌ان‌ان خبرساز شد، پیش از آنکه حتی مهم باشد او چه چیزی به سی‌ان‌ان گفته است. سیامک نمازی، یک تاجر ایرانی با تابعیت دوگانه امریکایی است که به جرم جاسوسی برای امریکا به ۱۰ سال حبس محکوم شد و هم اکنون هفتمین سال حبس خود را می‌گذراند. باقر نمازی، پدر او هم به اتهام جاسوسی ۱۰ سال حبس از دادگاه گرفته بود که پاییز امسال و با واسطه‌گری دولت عمان، به دلیل مسائل بشردوستانه و برای ادامه معالجه در خارج کشور، آزاد شد.سیامک نمازی در گفتگو با سی‌ان ان که هنوز مشروح آن منتشر نشده، از جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا درخواست کرد که سیاسی بازی را کنار بگذارد و «به این کابوس» برای او و دو فرد دو تابعیتی دیگر پایان دهد. یک مقام بلندپایه ایرانی، که هویت او به درخواست خودش پنهان مانده، به المانیتور گفته که «هیچ دلیل سیاسی» برای اجازه برقراری این تماس وجود نداشت. او اضافه کرده که به عنوان «مسئله‌ای بشردوستانه بنا به درخواست او [سیامک]، این موضوع تأیید شد».برخی رسانه‌ها معتقدند که شاید این اتفاق نشانه‌ای از نزدیکی به مبادله زندانیان با ایالات متحده باشد؛ معامله‌ای که شاید شامل آزادی دارایی‌های مسدود شده ایران در کره‌جنوبی هم بشود. این مقام ایرانی به المانیتور گفته: «ما از تقریباً دو سال پیش برای تبادل آماده بودیم. بهتر است از ایالات متحده در مورد گام بعدی بپرسید.» المانیتور نوشته: «چه مصاحبه سی‌ان‌ان با نمازی، طراحی ایالات متحده باشد، چه با واسطه‌هایی مانند عمان یا قطر، اما موفق شد فشار را بر بایدن افزایش دهد. بایدن روز سه شنبه با هیثم بن طارق السعید، سلطان عمان درباره پرونده آن‌ها صحبت کرد. مصاحبه نمازی شیوا، احساسی و انکارناپذیر بود.»

 

بازگشت ژنرال به نیمکت تیم ملی

روزنامه خراسان:پس از چند هفته رایزنی و مذاکره با گزینه های خارجی و داخلی برای انتخاب سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران، سرانجام روز گذشته فدراسیون فوتبال رسما نام سرمربی جدید یوزها را اعلام کرد. با تصمیم مدیران فدراسیون فوتبال، امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال کشورمان انتخاب شد تا برای دومین بار به عنوان سرمربی، هدایت تیم ملی ایران را بر عهده بگیرد. قلعه نویی که در کنار چند گزینه داخلی از جمله حسین فرکی، فرهاد مجیدی و جواد نکونام و چندین گزینه خارجی چون فلیکس سانچز و مونتلا مربیان اسپانیایی و ایتالیایی، از چند هفته پیش در حال مذاکره با فدراسیون فوتبال بود، پس از انصراف اولیه دوباره با درخواست مسئولان فدراسیون پای میز مذاکره نشست و در نهایت هدایت تیم ملی را پذیرفت. بر اساس اعلام رسمی فدراسیون فوتبال قرارداد قلعه‌نویی با فدراسیون فوتبال تا پایان جام ملت‌های 2023 خواهد بود که البته در صورت رضایت طرفین، این قرارداد تمدید خواهد شد.پس از اعلام رسمی این خبر، اهالی فوتبال و فوتبال دوستان واکنش های متعدد و مختلفی نشان دادند و در ادامه هم گمانه زنی ها درباره دستیاران قلعه نویی آغاز شد. طبق اعلام برخی منابع خبری ، از امید رضا روانخواه که هم اکنون سرمربی تیم ملی دانشجویان است و غلامرضا عنایتی که از سمت خود در تیم نفت مسجد سلیمان استعفا کرده به عنوان گزینه های دستیاری قلعه نویی یاد می شود ،ضمن این که نفرات دیگری همچون وحید هاشمیان و کریم باقری و هاشم بیگ زاده هم مدنظر هستند. در کادر اجرایی تیم ملی هم مهدی نبی همچنان به عنوان سرپرست تیم ملی مانند دوره سرمربیگری کارلوس کی‌روش به فعالیت خود ادامه بدهد.اما این که چه شد که فدراسیون فوتبال در نهایت به نام امیر قلعه نویی رسید و چرا این مربی پس از انصراف اولیه در مذاکرات دوباره قبول مسئولیت کرد، سوالاتی است که پاسخ های زیادی دارد که برخی از آن ها هم البته حدس و گمان است! تا دو روز پیش فلیکس سانچز سرمربی سابق قطر گزینه اصلی سرمربیگری تیم ملی بود، اما ظاهرا درخواست بالای این مربی اسپانیایی مذاکرات را به بن بست رسانده است.

 

تاوان ترور و تجزیه‌طلبی

روزنامه وطن امروز: «حبیب فرج‌الله چعب» ملقب به «حبیب اسیود» سرکرده گروهک تروریست «حرکه النضال»، فردی است که حسب محتویات و مستندات موجود در پرونده‌اش و اقاریری که داشته، عملیات‌های تروریستی متعددی را علیه مردم ایران ترتیب داده که یکی از آنها حمله به مراسم رژه نیرو‌های مسلح در اهواز در ۳۱ شهریور سال ۹۷ است. این اقدام تروریستی منجر به شهادت ۲۵ نفر از شهروندان از جمله یک کودک و مجروح شدن ۲۴۹ نفر دیگر شد. گروهک حرکه النضال به سرکردگی «چعب» اقدامات تروریستی خونبار دیگری را نیز علیه امنیت مردم ایران انجام داده که از جمله آنها بمب‌گذاری در اماکن دولتی و سرقت مسلحانه بوده است. در مجموع اقدامات تروریستی اعضای این گروهک، ۲۷۴ نفر از شهروندان ایران شهید و مجروح شده‌اند. چعب آخرین نفر از سردستگان این گروه باغی بود که با هوشیاری نیرو‌های حافظ امنیت مردم ایران پس از خروج از سوئد با شگرد‌های اطلاعاتی دستگیر شد. وی سال‌ها در کشور سوئد مستقر بود و از امکانات و تسهیلات دولت و دستگاه امنیتی این کشور بهره‌‍مند می‌شد. پس از دستگیری متهم، تکمیل تحقیقات و نهایتا صدور کیفرخواست، جلسات متعدد دادگاه با حضور متهم، وکلای وی و شکات و خانواده شهدای ترور برگزار شد. دادگاه با توجه به ادله و امارات موجود در پرونده، بزهکاری متهم را محرز و مسلم دانست و فرج‌الله چعب را به اعدام محکوم کرد. در نهایت پس از فرجام‌خواهی وکلای متهم، پرونده در دیوان عالی کشور مجددا مورد بررسی‌های همه‌جانبه و دقیق حقوقی و قضایی قرار گرفت. دیوان عالی کشور پس از این بررسی‌ها در رای خود اعلام کرد: «در لایحه فرجام‌خواهی وکیل، استدلالی که اساس دادنامه فرجام خواسته را مخدوش کند، ملاحظه نمی‎شود و رای دادگاه با توجه به اوراق پرونده و استدلال قضات شعبه منطبق با موازین قانونی و شرعی صادر شده است و اعمال ارتکابی محکوم‌علیه با بزه سردستگی گروه باغی موضوع مواد ۱۳۰ و ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی انطباق دارد؛ علیهذا به استناد بند الف ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری، دادنامه فرجام خواسته تایید و ابرام می‌‎شود».

 

ایران و عربستان و علّامه‌های ملانقطی!

روزنامه اطلاعات:گرچه اخبار مربوط به مسمومیّت فرزندان ایران به ویژه در مدارس دخترانه کام‌ها را تلخ کرده بود، و آشوب طلبان دور خیز کرده بودند تا آب رفته را به جوی برگردانند و موج مرده انقلاب ژینا! را با تنفس مصنوعی و پلاستیکی زنده کنند. با سفر گروسی به ایران و نشانه‌ها و آثار مثبت سفر، از جمله عدم انتشار بیانیه شورای حکام، که فضای مناسب و مثبتی ایجاد کرده بود؛ ناگاه خبر درجه اول تجدید روابط عربستان و ایران، بعد از اجلاس سه جانبه در پکن، مثل بمب در ایران و منطقه بلکه جهان صدا کرد! خبر آن چنان حائز اهمیت بوده است که اتحادیه اروپا بیانیه داد، امریکا نتوانست موضوع را نادیده بگیرد، موج مثبت فراگیری در کشورهای اسلامی و عربی و در میان مفسران و تحلیل‌گران منطقه برخاست و همه از آثار و عوارض مثبت و تعیین کننده بازسازی روابط ایران و عربستان سخن گفتند، و اما یک امّای بزرگ!یکم: اسرائیل نتوانست خشم خود را پنهان کند. نفتالی بنت، سیزدهمین نخست وزیر سابق اسرائیل که یک سال و ۱۷ روز نخست وزیری کرد، نتانیاهو را که لای در مانده است و این روزها احوال خوشی ندارد، شماتت و ملامت کرد، که تو نتوانستی مانع این پیروزی بزرگ ایران بشوی!دوم: عناصر برانداز هم از بُهت خبر یا به کما رفتند و به چشم خود دیدند،همان سمت درست تاریخ که تکیه داده بودند، لرزان است و دارد تاریخ مصرفشان در شنزارهای عربستان فرو می‌رود و گم می‌شود! مع‌الوصف شروع کرده‌اند به نکته گیری که بله شما که می‌گفتید، عربستان کذا، پس این آخرین جام زهرتان است که زهر مار می‌کنید! گفت، خدا از دلتان خبر دارد که چگونه مثل سیر و سرکه می‌جوشد و با سیلی رخساره را سرخ می‌کنید.سوم:‌ غریب‌تر از اسرائیل و براندازان، افرادی در درون ایران هستند که شروع کردند به نکته گیری و ملا لغتی یا ملا نُقَطی بازی که:«برقراری روابط ایران و عربستان خارج از چارچوب دولت انجام شد!» شما که مدام می‌گفتید و می‌گویید: «دولت یک دست است و دیگر بین دولت و خارج دولت فاصله‌ای نیست.» افزون بر آن مگر رئیس‌جمهور،رئیس شورای عالی امنیت نیست، اگر دبیر شورای عالی امنیت، مذاکرات برقراری روابط را در پکن هدایت کرد، معنی اش این است که دولت در حاشیه مانده است؟ مگر این مذاکرات منفک از مذاکرات در عراق و عمان بوده است؟

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.