امیرخان! سریع اقدام کن!

مرور 10 چالش مهم که سرمربی جدید تیم ‌ملی با آنها روبه‌روست

فاطمه ابراهیمی| بعد از حدود سه ماه بلاتکلیفی، یکشنبه‌شب در حاشیه مراسم برترین‌های فوتسال در سال 1401، مهدی تاج به‌طور رسمی از  امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی نام برد تا پس از گذشت ۱۶ سال از آخرین حضور ژنرال روی نیمکت تیم ملی، بار دیگر او را در رأس کادر فنی این تیم ببینیم. سرمربی تیم ملی ایران اما خیلی زود باید به مسائل پیش روی این تیم رسیدگی کند. با توجه به اینکه تیم ملی بعد از جام جهانی تقریبا تعطیل شده بود، او حالا با چالش‌های متنوعی روبه‌روست که باید به سرعت برای برطرف کردن آنها اقدام کند. 10 چالش مهمی را که  پیش روی قلعه‌نویی است، در ادامه آورده‌ایم.

برنامه‌ریزی برای فیفادی مارس

امیر قلعه‌نویی در نخستین چالش خود کمتر از دو هفته دیگر باید در تهران به مصاف روسیه برود و اولین محک جدی را در فیفادی مارس تجربه کند. این درحالی است که تیم ملی ایران و روسیه تاکنون ۵بار به مصاف یکدیگر رفته‌اند که در این دیدارها ۳بار روسیه پیروز شده و سهم ایران فقط کسب یک پیروزی در برابر روس‌ها بوده و یک دیدار دیگر هم به تساوی انجامیده است. با این شرایط می‌توان گفت تقابل ایران و روسیه که قرار است سوم فروردین‌ماه در ورزشگاه روسیه انجام شود، اولین چالش‌ امیر قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی خواهد بود.

مبارزه با بازیکن‌سالاری؛ واجب‌تر از نان شب

شاید برای شما جالب باشد که بدانید امیر قلعه‌نویی ید طولایی در مبارزه با بازیکن‌سالاری دارد. او در این راه تاکنون با چند بازیکن بزرگ به‌طور جدی تقابل داشته است. پرافتخارترین سرمربی ایران در برهه‌ای که به‌عنوان مربی در تراکتور حضور داشت، به دلیل اختلافی که با مهدی کیانی، کاپیتان تراکتور، داشت، او را از تیم اخراج کرد. این مربی به مدت ۱۶ هفته به کیانی اجازه تمرین نداد و از مدیریت تیم‌هایی که سعی در جذب کیانی در دوران محرومیتش داشتند، انتقاد کرد. قلعه‌نویی همچنین در جریان اعتراض مجتبی جباری به تعویضش در زمانی که استقلال در کورس قهرمانی بود، او را به مدت یک ماه از حضور در تمرینات آبی‌پوشان محروم کرد. در دی ماه ۱۳۹۱ هم در دیدار استقلال و آلومینیوم در بندرعباس به جواد نکونام، کاپیتان تیم ملی، که در دو جلسه از تمرینات استقلال غیبت غیرموجه داشت، اجازه بازی نداد و او را به مدت 90 دقیقه روی نیمکت نشاند.

حالا با توجه به حضور ستاره‌هایی مثل طارمی، آزمون، جهانبخش و … در تیم ملی که در دوران اسکوچیچ نشان دادند گاهی پا را فراتر از وظایف بازیکن می‌گذارند، قلعه‌نویی احتمالا برخورد قاطعی با رفتارهای خارج از چارچوب این ستاره‌ها خواهد داشت و آنها هم به خوبی می‌دانند که او در این مورد با هیچ‌کس شوخی ندارد.

توافق با گل‌گهر چگونه است؟

یکی دیگر از چالش‌های پیش رو، توافق فدراسیون فوتبال با گل‌گهر برای حضور قلعه‌نویی در اردوی تیم ملی است. اگرچه یکشنبه‌شب سایت رسمی فدراسیون فوتبال در اطلاعیه انتخاب امیر قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی از باشگاه گل‌گهر نیز تشکر کرده بود، اما به نظر می‌رسد قلعه‌نویی فعلا قصد ترک باشگاه سیرجانی را ندارد و برای دیدار روز 26 اسفند این تیم که در چارچوب رقابت‌های جام حذفی برابر فولاد خواهد بود، روی نیمکت گل‌گهر می‌نشیند. در نهایت باید دید توافق فدراسیون فوتبال با این باشگاه به چه شکل پیش خواهد رفت و آیا تیم سیرجانی موفق می‌شود در روزهای آتی جانشین مناسبی برای مربی پیشین خود پیدا کند یا خیر.

انتخاب کادر فنی قدرتمند

بحث جالبی که در روزهای گذشته و پیش از نهایی‌شدن حضور قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی شاهد آن بودیم، انتخاب دستیاران ژنرال برای حضور در کادر فنی تیم ملی بود. علی‌رغم اینکه او همیشه نشان داده است که علاقه‌مند به استفاده از تجربیات مربیان باتجربه ‌داخلی است، اما به نظر می‌رسد این‌بار دست او برای به خدمت گرفتن مربیان غیر ایرانی نیز باز باشد، چرا که مهدی تاج در حاشیه مراسم برترین‌های فوتسال از حضور حداقل یک دستیار خارجی روی نیمکت تیم ملی خبر داد. همچنین در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌هایی درباره حضور دستیاران او در گل‌گهر و استقلال در کادر فنی تیم ملی به گوش رسید. ظاهرا امیر قلعه‌نویی قصد دارد جدا از یک یا دو دستیار خارجی، از «روی تاوارس»، مربی دروازه‌بان‌های سابق سپاهان هم در کادر فنی خود استفاده کند. پیش از این هم او سعید الهویی را برای حضور در کادر فنی تیم ملی به فدراسیون معرفی کرده بود.

جوان‌گرایی در راه است؟

از آنجایی که قرارداد اول قلعه‌نویی با فدراسیون فوتبال تا پایان جام ملت‌های ۲۰۲۳ است، این بدین معناست که فرصت او در مرحله اول کمتر از یک سال خواهد بود و طبیعتا تمدید قرارداد او منوط به نتایج تیم ملی در جام ملت‌های پیش روست. از این رو بعید به نظر می‌رسد که قلعه‌نویی در همان ابتدا دست به ساختارشکنی و تغییرات اصلی در شاکله تیم ملی بزند، اما از سوی دیگر او همیشه نشان داده مربی غیرقابل پیش‌بینی و باشهامتی است. به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که در ادامه راه، به‌ویژه پس از مسابقات جام ملت‌های آسیا، پس از سال‌ها شاهد جوانگرایی در تیم ملی باشیم و ستاره‌هایی مثل احسان حاج‌صفی و کریم انصاری‌فرد از تیم ملی کنار بروند. قلعه‌نویی پس از برکناری برانکو از تیم ملی که بعد از جام جهانی  ۲۰۰۶ اتفاق افتاد، ستاره‌هایی مثل علی دایی، بختیاری‌زاده، ابراهیم میرزاپور، یحیی گل‌محمدی و …. را از تیم ملی کنار گذاشت.

نظارت ویژه بر تیم‌های ملی پایه

حسرت حضور تیم ملی امیدهای ایران در المپیک به بیش از نیم‌قرن رسیده است و شاید یکی از دلایل اصلی ناکامی این تیم، تعامل نداشتن مربیان در رده‌های مختلف با یکدیگر است. در حال حاضر، با توجه به اینکه تیم امیدهای ایران سرمربی ندارد و مهدوی‌کیا نیز با این تیم وداع کرده است، فرصت مناسبی است که فدراسیون با همفکری قلعه‌نویی رهبری مناسب برای این تیم انتخاب کند و در ادامه راه، تعامل مناسب‌تری با هم داشته باشند. این در حالی است که تیم جوانان نیز اکنون تحت هدایت صمد مرفاوی قرار دارد و قلعه‌نویی باید علاوه بر تیم بزرگسال، با کادر فنی تیم‌های جوانان و امیدها هم در تعامل باشد و به نوعی به عملکرد آنها نظارت کند. تیم‌های جوانان و امید ایران سرمربیانی می‌خواهند که با قلعه‌نویی تعامل داشته باشند و روزهای بهتری را رقم بزنند.

پاسخ انتقادها را چگونه می‌دهد؟

بعد از انتخاب امیر قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی تیم ملی، برخی رسانه‌ها و کارشناسان به انتقاد از انتخاب فدراسیون فوتبال پرداختند. انتقادهایی که از حضور قلعه‌نویی انجام شده، هنوز واکنشی از سوی این مربی باتجربه نداشته است. سرمربی جدید تیم ملی ترجیح داده که فعلا سکوت اختیار کند و پاسخی به منتقدان ندهد. البته به نظر می‌رسد او تمرکز خود را روی کار فنی گذاشته و علاقه‌مند است به جای انجام مصاحبه و بودن در فضای خبری با کار خود جواب انتقادها را بدهد.

بحث با سرمربیان لیگ برتری ممنوع!

در سال‌های اخیر همواره شاهد بوده‌ایم که سرمربی تیم ملی با مربیان لیگ برتری بر سر موضوعات مختلف دچار چالش شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این چالش‌ها مربوط به بحث بازیکن‌گرفتن از تیم‌های لیگ برتر است؛ اختلافی که در دوران کارلوس کی‌روش به وضوح قابل لمس بود. اما حالا با توجه به اینکه قلعه‌نویی جزو آن دسته مربیانی بوده که همواره در این زمینه با مربیان تیم ملی با مشکل مواجه می‌شده، انتظار می‌رود در این‌باره سرمربیان لیگ برتری را بهتر درک کند و با آنها وارد بحث نشوند.

برنامه‌ریزی مناسب تا جام ملت‌ها

اگرچه تقویم مسابقات AFC چندان استاندارد نیست و با تقویم فیفا و یوفا مغایرت‌های بسیاری دارد، اما اگر قلعه‌نویی از همین ابتدا برنامه‌ریزی مناسبی برای فیفادی‌های پیش رو داشته باشد، می‌تواند با تیم‌های خوبی بازی تدارکاتی انجام دهد و آماده مسابقات جام ملت‌های آسیا شود. در واقع، با توجه به مغایرت‌های تقویم مسابقات قاره کهن با سایر قاره‌ها، فیفادی‌ها تنها روزهای مناسب برای برگزاری اردو و انجام مسابقات تدارکاتی است و انتظار می‌رود که از این فرصت نهایت بهره برده شود.

به همه چیز تسلط داشته باش!

شاید یکی از بزرگ‌ترین ایرادات مربیان ایرانی نسبت به مربیان اروپایی، توقع کم آنها از فدراسیون باشد. در گذشته شاهد بوده‌ایم که برای مثال کارلوس کی‌روش خواستار استفاده از بهترین البسه و زمین‌های تمرینی برای تیم ملی بود و در این راه هم تا جایی پیش رفت که در جام جهانی ۲۰۱۸، فدراسیون از آدیداس لباس خرید تا به توقعات او پاسخ دهد. حالا انتظار می‌رود ژنرال هم مانند مربیان اروپایی از همان ابتدا اقتدار خود را نشان دهد تا با او نیز برخوردی مشابه با کی‌روش ببینیم.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.