ویدئو/ از سرگیری روابط پس از ۷ سال

افت قیمت ارز پس از توافق ایران و عربستان

روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العَیبان» مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین صادر شد. در این بیانیه، ایران و عربستان سعودی از ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها طی چند ماه آینده خبر دادند.

وانگ یی اظهار داشت: این یک پیروزی برای گفت‌وگو و برای صلح است و خبرهای خوب مهمی را در زمان آشفتگی‌های فراوان در جهان ارائه می‌دهد. وی افزود: چین به عنوان یک میانجی قابل اعتماد و با حسن نیت، صادقانه وظایف خود را به عنوان میزبان انجام داده است.

روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در دی ماه ۱۳۹۴ از سوی عربستان و در پی تجمع و ورود به سفارتخانه این کشور در تهران و همچنین سرکنسولگری عربستان در مشهد در واکنش به اعدام شیخ نمر، قطع شد. این دو کشور از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کردند که چهار دور آن در سال گذشته برگزار شد.

ازسرگیری روابط میان ریاض و تهران با استقبال بین‌المللی همراه شد. «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر قطر، دولت عراق، عمان به عنوان یکی از کشورهای میانجی میان ریاض و تهران، «انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات، وزارت‌های خارجه ترکیه، سوریه، بحرین، لبنان، مصر، اردن و فلسطین و شورای انتقالی جنوب یمن طی بیانیه‌هایی این توافق را در تقویت امنیت و ثبات منطقه موثر دانستند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم با اشاره به این‌که دولت آمریکا نقشی در حصول این توافق میان ایران و عربستان نداشته است اما از هرگونه تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن استقبال می‌کند اعلام کرد: «سعودی‌ها آمریکا را در جریان تماس‌هایشان با ایرانی‌ها قرار داده بودند.»
یک روز پس از اعلام توافق ایران و عربستان برای از سر گیری روابط میان دو کشور، بازار ارز به این اتفاق واکنش مثبتی نشان داد و قیمت دلار در ادامه روند نزولی خود به کمترین میزان در حدود یک ماه و نیم گذشته رسید.
بر اساس اعلام صرافی‌های آنلاین، قیمت دلار روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ تا لحظه تنظیم این خبر وارد کانال ۴۶ هزار تومان شد و با قیمتی حدود ۴۶ هزار ۱۰۰ تا ۴۶ هزار ۲۰۰ تومان معامله گردید.

 

گزارش: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.