از کجا آغاز کنیم؟/ حاجی فیروز پیام‌آور شادی/ الهام،« شلتاق» نکن

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي تعیین هزینه سبد معیشت و دستمزد کارگران در سال 1402، اظهارات ضدونقیض بین برخی مدیران و کارشناسان درباره علت بدحالی دانش‌آموزان ، گرانی فزاینده قیمت شيريني، گریه تروئیکای اروپایی بر سر قبر بدون جنازه ، زندانیان مهریه و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار آقای آلکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس و هیات همراه در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي تعیین هزینه سبد معیشت و دستمزد کارگران در سال 1402، اظهارات ضدونقیض بین برخی مدیران و کارشناسان درباره علت بدحالی دانش‌آموزان ، گرانی فزاینده قیمت شيريني، گریه تروئیکای اروپایی بر سر قبر بدون جنازه ، زندانیان مهریه و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

سکه‌هایی که اسارت می‌آورند

روزنامه ایران:چند روز پیش رئیس هیأت امنای ستاد دیه کشور خبر داد که در حال حاضر ۲هزار و ۴۰۴ نفر زندانی مهریه داریم و این بدهکاران اغلب جوان نه بابت تعهد تعداد بالای سکه‌های بهار آزادی که به دلیل عسرت در پرداخت سکه‌های کم اما سنگین قیمت در بند زندان بسر می‌برند تا جایی که برخی از بدهکاران شاید تنها به دلیل تعداد سکه‌هایی کمتر از انگشتان یک دست در زندان روزگار می‌گذرانند. بر اساس آخرین آمار ارائه شده، استان فارس با میزبانی از ۲۰۵ زندانی مهریه در صدر شلوغ‌ترین استان‌ها قرار گرفته و گلستان با ۱۸۳ زندانی ممهور به صداق‌های پرداخت نشده به زنان، البرز با ۱۵۱ محبوس و کرمان و کرمانشاه نیز هر کدام مجزا با نگهداری از ۱۴۰ بدهکار دیون مالی مهریه در رأس این آمار عددی قرار دارند.دکتربهرام مرادیان، حقوقدان با اشاره به اینکه مسأله تأدیه مهریه همواره یکی از چالش‌های جامعه ایرانی بوده است، به «ایران» توضیح می‌دهد: مسأله‌ای که ماهیتاً باید در راستای تحکیم و استواری خانواده باشد، تبدیل به یکی از معضلات و موانع ازدواج شده است. صرفنظر از ابعاد جامعه‌شناختی، فرهنگی و حتی اقتصادی این مسأله، موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد، رویکردی است که قانونگذار نسبت به مهریه و موضوعات مرتبط به آن از جمله میزان تعیین مهریه، چگونگی مطالبه آن، حقوق زوجین و آثار ناشی از اعسار زوج اتخاذ کرده است.به گفته او، قانونگذار در قوانین مختلف مسأله مهریه و شرایط وضع و پرداخت آن را مشخص کرده است. مثلاً در ماده 1080 قانون مدنی، میزان مهریه را منوط به تراضی طرفین کرده است که به معنای عدم محدودیت در تعیین میزان مهریه است یا تبصره ماده 1082 به موضوع محاسبه به‌روز مهریه بر اساس نرخ سالانه تورم از سوی بانک مرکزی پرداخته است یا قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی یا قانون حمایت از خانواده به چگونگی پرداخت و اعسار از پرداخت آن اشاره دارد، اما هیچ یک از این قوانین نتوانسته‌اند معضل محکومان مهریه را بر طرف کنند، به‌گونه‌ای که امروزه بیش از 34 هزار نفر زندانی مهریه در ایران وجود دارد. از منظر واقع‌بینی، آنچه باعث این امر می‌شود چالش‌های اقتصادی و سیاست‌های حقوقی کشور است. نوسانات مداوم قیمت سکه، پرداخت مهریه با هر میزان را دشوار و گاه غیرممکن ساخته است، به نحوی که حتی پرداخت مهریه تعدیل یا تقسیط شده هم چندان ساده نیست. اما این بدان معنا نیست که سیاست‌های حقوقی کشور نقشی در این میانه نداشته‌اند.

 

دستمزد کارگران چقدر می‌شود؟

روزنامه همشهری:آمارهای دولت در حوزه نرخ تورم و پافشاری نمایندگانش در کمیته مزد برای تعیین ارقام حداقلی برای هزینه معیشت خانوارهای کارگری، به اختلاف‌نظر عمیق میان شرکای اجتماعی در تعیین هزینه سبد معیشت و دستمزد کارگران در سال 1402تبدیل شده و این موضوع عملاً چانه‌زنی‌های مزدی نمایندگان دولت، کارفرمایی و کارگری را با چالش مواجه کرده است.به گزارش همشهری، در ماده 42قانون کار، نرخ تورم بانک مرکزی و هزینه تأمین معیشت خانوارهای کارگری به‌عنوان 2معیار اصلی برای تعیین مزد کارگران در سال، معرفی شده است اما امسال برخلاف رویه سال‌های قبل، از یک‌سو نرخ تورم بانک مرکزی با تحولی شگرف، فاصله معناداری با آمارهای قبلی این بانک و اطلاعات مرکز آمار ایران پیدا کرده و از سوی دیگر، بنا به اظهارات حاضران در نشست اخیر کمیته مزد، اصرار نمایندگان دولتی در این کمیته، برای تعیین ارقام دست پایین برای هزینه معیشت خانوارهای کارگری، عملاً مذاکرات مزدی را به جدال تبدیل کرده و به بن‌بست کشانده است.2روز پیش (عصر یکشنبه) نشست کمیته مزد 1402با هدف تصویب رقم نهایی سبد معیشت کارگران برگزار شد و انتظار می‌رفت با توافق شرکای اجتماعی، روی این شاخص کلیدی، تکلیف دستمزد سال آینده کارگران در نشست دیروز (دوشنبه) شورای‌عالی کار روشن شود اما در نشست کمیته مزد، نه‌ تنها توافقی روی رقم هزینه معیشت شکل نگرفته بلکه نمایندگان شرکای اجتماعی با اختلاف‌نظر بیشتری نسبت به جلسات قبل مواجه شده اند. پیگیری‌های همشهری از منابع آگاه حاکی از این است که در نشست عصر یکشنبه کمیته مزد 1402نمایندگان گروه کارگری بر تعیین رقم سبد معیشت بر مبنای آمار و ارقام نزدیک به واقعیت تأکید داشته‌اند؛ درحالی‌که ارقام مطلوب نمایندگان دولتی، تناسبی با آنچه رقم مدنظر گروه کارگری بود، نداشته است. در این میان، نمایندگان کارفرمایی نیز به‌واسطه منافع صنفی دنباله‌رو نمایندگان دولت شده‌اند و درنتیجه، نه ‌تنها توافقی روی بحث هزینه معیشت شکل نگرفته بلکه اختلاف‌نظرها به شکل بارزتری نمود پیدا کرده است. در نشست اخیر کمیته مزد، در حالی هزینه حداقلی معیشت کارگران تصویب نشده که نشست ماهانه شورای‌عالی کار با حضور وزیر کار و برخی از چهره‌های اقتصادی دولت با هدف تعیین مزد 1402تشکیل شد.

 

بحثی که ناتمام ماند

روزنامه شرق: تعداد مسمومیت‌ها در مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی کمتر از هفته‌های قبل شده؛ ولی همچنان اظهارات ضدونقیض بین برخی مدیران و کارشناسان درباره علت بدحالی دانش‌آموزان و برخی دانشجویان تأمل‌برانگیز است. با وجودی که رهبری موضوع مسمومیت دانش‌آموزان را یک جنایت بزرگ و غیر قابل اغماض دانست که پس از آن پیگیری ماجرا از سوی نهادهای مربوطه رنگ جدی‌تری به خود گرفت؛ اما اظهاراتی مانند صحبت‌های اخیر کلانتر معتمدی، دبیر فرهنگستان علوم پزشکی، این کلاف را پیچیده‌تر می‌کند. ایشان اعلام کرده بود «اصلا و ابدا نگرانی ندارد؛ چون اصلا بیماری‌ای وجود ندارد؛ این تظاهرات روانی یک بیماری است که یک نفر بگوید من این حالت را دارم، همه فکر می‌کنند که خبری شده و آنها هم همین احساس را پیدا می‌کنند»؛ اما حتی طبق بیانیه وزارت بهداشت کمتر از ۱۰ درصد از موارد علائم واقعی بودند و باقی عمدتا مربوط به بحث‌های اضطرابی بوده. این ماجرا سؤال‌های بسیاری را در بین عموم جامعه ایجاد کرده است. از اینکه آیا حملات اضطرابی می‌تواند یکباره شامل تعداد زیادی از افراد در یک محیط شود؟ یا این حملات می‌تواند بخشی از افراد را که دچار حملات شیمیایی شدند، هم درگیر کند؟ و همچنین افرادی که هنگام مسمومیت بوهای متفاوت را استشمام می‌کنند، آیا نوع مسمومیت متفاوتی را تجربه خواهند کرد؟ شاید بخشی از این سؤالات همچنان بی‌پاسخ مانده باشد که چند متخصص در گفت‌وگو با «شرق» به آن پاسخ دادند و راهکاری برای مواجهه با این حملات ذکر شده که هر شهروندی باید از آن اطلاع داشته باشد.

 

گرانی فزاینده قیمت شيريني

روزنامه اعتماد:در حالي كه در آخرين نرخنامه اتحاديه قنادان مصوب 17 شهريور ماه 1400 اتاق اصناف ايران، قيمت چند مدل محدود شيريني درجه يك هر كيلو از 49 تا 78 هزار تومان و قيمت چند مدل شيريني درجه دو هم از 41 تا 60 هزار تومان اعلام شده، اما اين روزها در قنادي‌هاي سطح شهر قيمت انواع شيريني به مراتب بالاتر است و حتي مي‌توان گفت دوبرابر اين نرخ‌هاي اعلامي يا حتي بيشتر هم قيمت‌گذاري شده‌اند. به عنوان مثال در حالي كه قيمت هر كيلو شيريني ‌تر و خامه‌اي درجه 1 در نرخنامه اتحاديه صنف دارندگان قنادي و شيريني‌فروشي و كافه قنادي تهران 78 هزار تومان اعلام شده، اما قيمت يك كيلو از همين مدل شيريني (تر مخلوط كه بين 20 تا 24 عدد است) در شيريني‌فروشي‌‌ها از 165 هزار تومان تا 270 هزار تومان هم عرضه مي‌شود. يا قيمت يك كيلو شيريني دانماركي درجه 1 كه در نرخنامه اتحاديه صنف قنادان 65 هزار تومان اعلام شده در برخي قنادي‌ها تا 174 هزار تومان هم فروخته مي‌شود. قيمت هر كيلوگرم شيريني زبان (56 تا 60 عدد) 148 هزار تومان شده و هر كيلو نان خامه‌اي نيز 165 هزار تومان عرضه مي‌شود.  در نرخنامه اتحاديه صنف قنادي و شيريني‌فروشي و كافه قنادي تهران تنها قيمت 5 مدل شيريني درجه 1 و 2 كه شامل كيك يزدي، شيريني زبان و پاپيوني، شيريني گل‌محمدي و شيريني خامه‌اي مي‌شود، آورده شده و به قيمت شيريني‌هاي شب عيد (شيريني نخودچي، كره‌اي، كوكي گردو، پفكي و…) كه اغلب در اندازه‌هاي كوچك‌تري هستند و بيشتر هم براي اين ايام مورد استفاده قرار مي‌گيرند، اشاره‌اي نشده است، اين در حالي است كه قيمت اين نوع از شيريني‌ها هم در قنادي‌هاي سطح شهر بسيار بالا رفته و هم در اين ايام متقاضيان اين مدل از شيريني‌ها كم نيستند به گونه‌اي كه قيمت شيريني كره‌اي آجيلي براي هر بسته 273 هزار تومان يا قيمت هر بسته شيريني نخودچي در همين قنادي با وزن خالص 650 گرم 210 هزار تومان اعلام شده است.

 

از کجا آغاز کنیم؟

روزنامه اطلاعات:1. آموزش و پرورش زیرساخت اصلی تحول و پیشرفت است. هر تمدن نوخاسته و هر کشور توسعه‌یافته با تغییراتی که در آن آغاز کرد، دوره‌ای متفاوت را تجربه داشت و راه تازه‌ای را پیمود.همان‌گونه که می‌دانیم در تمدن شکوهمند اسلامی، آغاز جامعه‌سازی و تمدن‌سازی با تغییرات ارزشی، نگرشی و زیرساختی در حوزه آموزش و پرورش رخ نمود؛ این‌که در نخستین آیات وحی، «تعلیم و تعلّم» و نیز ارزش «قلم و کتابت» در سرلوحه تعالیم بعثت نبوی قرار گرفت و به مرور تغییرات گسترده و عمیق چونان پدید آمد که «جامعه قبیله‌ای و امّی» به جامعه «مدنی و علمی» تبدیل شد و یکی از تمدن‌های طلایی و به یادماندنی بشری را رقم زد.این فرایند محدود به تمدن اسلامی نبود، بلکه در مطالعه و کاوش از هر تمدن و نیز تاریخ توسعه و پیشرفت هر کشور، جایگاه تعلیم و تربیت را به عنوان پیش‌درآمد و پیشران تحولات تمدنی و اجتماعی می‌توان به نظاره نشست.۲٫ ایران در صد و پنجاه سال اخیر، چونان بسیاری از کشور‌های جهان اسلام، در تب و تاب نظریات و جنبش‌های تحول‌گرا بود. هم در دوره‌های پیشا‌مشروطه و پسامشروطه و هم در دوره انقلاب اسلامی، موضوع «تعلیم و تربیت» در کانون توجه بوده است.مطالعات تاریخی – اندیشگی این دوره‌ها نشان می‌دهد که مسأله «آموزش و پرورش» صرفاً مسأله و دغدغه بخشی و دستگاهی ایران معاصر نبود، بلکه موضوعی بنیادین در افق توسعه اجتماعی ایران بوده‌است.۳٫ با این درک از اهمیت تعلیم و تربیت و نکات متعدد که بر آن می‌توان افزود، پرسش اصلی این‌ است که چرا به راهبردی قوی در این حوزه دست نیافته‌ایم؟ چرا علی‌رغم ظهور متفکران و مصلحان و جنبش‌های اجتماعی متوالی، مسأله آموزش و پرورش در ایران از فقر نظری و راهبردهای عملی مؤثر رنج می‌برد؟

 

یک قهرمان آشنا

روزنامه فرهیختگان:شاید موافق باشید یا نباشید اما به نظر می‌رسد خیلی از ما همین امروز هم در حال ایفای مجدد نقش‌هایی هستیم که پدر و مادران یا اجدادمان قبلا بازی کرده‌اند. ما نقش‌ها را به‌روزرسانی کرده‌ایم، لحن‌مان را تغییر داده‌ایم و به فراخور روزگار فعلی نقاط عطفی در آن ایجاد کرده‌ایم و در بعضی بخش‌هایش تجدید نظر کرده‌ایم؛ اما درمجموع همان نقش‌ها در حال تکرار شدن هستند. اگر در کودتای ۲۸ مرداد، خانم‌رئیس‌های شهرنو میدان‌دار صحنه شدند و در پانزدهم خرداد خانم‌جلسه‌ای‌های قم، هنوز هم نوادگان آنها در مصب‌های مختلف تاریخی رودرروی همدیگر می‌ایستند. هنوز فرزندان شعبان بی‌مخ در حال تکرار نقش پدرجدشان هستند و از آن‌سو طیب و رمضان‌یخی‌های امروز همان نقش حر دوران را بازی می‌کنند.  داستان احزاب جدایی‌طلب ایران و وطن‌دوستانی که از میهن‌شان زیر بیرق دین دفاع می‌کنند هم خیلی جدید نیست. کردستان از مدت‌ها پیش اهرمی برای فشار چند دولت منطقه بر همدیگر بوده است و همیشه قدرت‌های خارج از منطقه هم در این بین دخیل بودند. حتی اگر اکثریت قاطع کردهایی که در ایران و عراق و ترکیه و سوریه زندگی می‌کنند، سوای هویت قومی‌شان به موطنی که در آن زندگی می‌کنند وفادار باشند، کافی است که عده‌ای علم مخالفت بلند کنند و منطقه به آشوب کشیده شود.

 

الهام،« شلتاق» نکن

روزنامه آرمان امروز: رسانه‌هاي جمهوري آذربايجان به تازگي ادعا کرده‌اند که تعدادي از شهروندان اين کشور به اتهام جاسوسي براي ايران دستگير شده‌اند.اواسط بهمن ماه نيز چنين اخباري از سوي رسانه‌هاي جمهوري آذربايجان منتشر شده بود. در آن زمان نشريه ريپورت آذربايجان مدعي شده بود که وزارت کشور آذربايجان در عمليات‌هايي که در چند نقطه اين کشور انجام داده، 7 فردي را که براي ايران جاسوسي مي‌کرده‌اند، بازداشت کرده است. ادعا شده بود که بين اين افراد، کارمندان سايت سلام نيوز (SalamNews) و اينتر آذ (İnteraz) نيز حضور دارند. جمهوري آذربايجان در پي حمله يک فرد مسلح به سفارت اين کشور در تهران اقدام به تخليه سفارت خود کرد، مقامات باکو ادعا کرده بودند که اين حمله تروريستي است. باکو هر از چندي و به‌دنبال سرد شدن روابط با تهران اقدام به انتشار اخباري مبني بر دستگيري جاسوسان منتسب به ايران مي‌کند.در ادامه اين گزارش به افزايش تحرکات باکو برعليه ايران اشاره‌اي خواهيم داشت که حالا الهام علي‌اف، رئيس دولت باکو با فرانسه بر عليه ايران متحده شده است. در اين گزارش به توزيع ميليونها دلار در سراسر جهان از سوي لابي باکو اشاره شده که به ديپلماسي خاويار معروف است. به گفته اين مرکز مطالعاتي فرانسوي، پول هايي که بايد صرف جلب نظر «سياستمداران» و «رسانه ها» در کشورهاي هدف مي شدند ابتدا به چهار شرکت بريتانيايي منتقل شده و سپس در کشورهاي مختلف از جمله جمهوري اسلامي ايران هزينه شده اند.

 

    گریه تروئیکای اروپایی بر سر قبر بدون جنازه

روزنامه کيهان:اعلام تعطیلی اینستکس پس از چند سال فراموشی آن، عزاداری اروپا بر سر قبر خالی است. روزنامه وطن امروز با اشاره به انتشار خبر تعطیلی اینستکس از سوی اروپاییان نوشت: در بیانیه مشترک انگلیس، فرانسه و آلمان درباره انحلال «اینستکس» سازوکار مالی تجارت با ایران (INSTEX) آمده است ۱۰ سهامدار اینستکس (بلژیک، آلمان، فنلاند، دانمارک، فرانسه، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد و انگلیس) تصمیم به انحلال آن گرفته‌اند. در این بیانیه که وزارت امور خارجه انگلیس آن را منتشر کرده، ادعا شده است: «اینستکس توسط فرانسه، آلمان و بریتانیا سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد تا تجارت قانونی بین اروپا و ایران به‌ویژه در زمینه کالا‌های بشردوستانه را تسهیل کند. در طول ۴ سال گذشته، اینستکس به‌طور مداوم تلاش کرد مبادلات تجاری بین اروپا و ایران را تسهیل کند اما به‌دلایل سیاسی، ایران از انجام فعالیت اینستکس جلوگیری کرد». سال 2018 میلادی، پس از خروج رسمی دولت ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران و بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا، اروپاییان در بیانیه‌ای موسوم به «بیانیه 11 ماده‌ای بروکسل» مدعی شدند با تامین منافع جمهوری اسلامی ایران و بهره‌مندسازی ایران از جمله در مبادلات انرژی و حوزه پتروشیمی، انتقال پول، کشتیرانی، بیمه‌های تجاری و… ایران را در برجام حفظ خواهند کرد. پس از مدت کوتاهی، اروپاییان از تشکیل‌ سازوکار مالی ویژه SPV خبر دادند که به‌واسطه آن بتوان «برخی» مبادلات کلان تجاری با ایران را انجام داد اما این سازوکار جنبه عملیاتی پیدا نکرد و متعاقبا، در ذیل عنوان دیگری به نام «اینستکس» تبلور یافت! این فعل و انفعالات بیش از یک سال به طول  انجامید!  پس از تولد ساختاری نامرئی و انتزاعی به نام «اینستکس»، مقامات اروپایی از جمله هایکو ماس، وزیر وقت خارجه آلمان مدعی شدند می‌توان در ذیل این ساختار، نیازهای ایران را (وفق سند برجام) تامین کرد! تقلیل مرحله به مرحله کارایی اینستکس به فروش اقلام بشردوستانه نشان داد اروپاییان این‌بار نیز به ایران دروغ گفته‌اند! فراتر از آن، حتی در دوران پاندمی (شیوع کرونا) نیز این ساختار کمترین کمکی به ایران در راستای تامین اقلام دارویی نکرد.  اکنون مقامات اروپایی مرگ اینستکس را اعلام کرده‌اند! آنها مرگ ساختاری را اعلام کرده‌اند که اساسا متولد نشده و مدت‌هاست برای جمهوری اسلامی ایران محلی از اعراب ندارد. با این حال، آنها (تروئیکای اروپا) به‌صورت ناخواسته مرگ دیپلماسی اروپایی را اعلام کرده‌اند.

 

دومینوی ورشکستگی بانک‌های آمریکا

روزنامه وطن امروز:۲ ماه پس از شروع عملیات ویژه نظامی روسیه علیه اوکراین، فدرال رزرو به دلیل تشدید تورم جهانی تصمیم به افزایش نرخ بهره گرفت. بر این اساس میزان نرخ بهره از اواسط مه ‌2022 از رقم 0.5 به یک درصد و در مدت حدود 9 ماه به 4.75 درصد رسید. رشد 800 درصدی نرخ بهره در حالی اتفاق افتاد که برخی بانک‌‎های آمریکا توان بازدهی این میزان نرخ بهره را نداشتند؛ بویژه بانک‌هایی که در حوزه تامین مالی رمز ارزها فعالیت می‌کردند به دنبال این تصمیم بخشی از بازار خود را از دست دادند. البته این موضوع را هم باید در نظر داشت که دلیل دیگر رشد نرخ بهره در ایالات‌متحده آمریکا مهار تورم حاصل از خلق نقدینگی دوره کرونا بود. بنابراین می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین دلایل سقوط ادامه‌دار بانک‌های آمریکایی، روسیه است. به گزارش «وطن امروز»، نشریه آمریکایی فایننشال تایمز در چند گزارش به بررسی و تحلیل سقوط بانک‌های آمریکایی که از چهارشنبه هفته گذشته کلید خورده، پرداخته که بخش‌هایی از آن در ادامه آمده است: «گلدمن ساکس (بزرگ‌ترین بانک سرمایه‌گذاری جهان) پیش‌بینی می‌کند فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را در اواخر این ماه به دلیل استرس سیستم بانکی متوقف خواهد کرد. به دنبال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، قیمت اوراق قرضه دولتی افزایش یافت و برخی از بزرگ‌ترین تورم‌ها از زمان بحران سال 2008 را به ثبت رساند، زیرا مدیران صندوق‌های مالی تصور داشتند فدرال رزرو ایالات‌متحده نرخ‌های بهره را در نشست سیاست پولی برنامه‌ریزی شده بعدی خود در این ماه بدون تغییر باقی می‌گذارد تا سیستم مالی جهانی را ثابت نگه دارد. هفته گذشته، بازارها برای افزایش نیم درصدی دیگر آماده شدند. در همین حال، سهام بانک‌ها بشدت ریزش داشت. شاخص بانکی Stoxx اروپا 5.7 درصد کاهش یافت و کاهش خود را از اواسط هفته گذشته به کمی بیش از 11 درصد رساند و همه 22 سهام این شاخص در محدوده منفی قرار گرفت.

 

دورنمای آزادسازی دارایی‌های ایران امیدوارکننده است

روزنامه جوان:موضوع توافق ایران و امریکا درباره تبادل زندانیان و ازسرگیری روابط تهران و ریاض، همانطور که به دو محور خبرساز محافل خبری در هفته گذشته تبدیل شدند، در جریان آخرین نشست هفتگی سال ۱۴۰۱ سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگاران داخلی و خارجی هم، بیشتر وقت ناصر کنعانی را به خود اختصاص داد. کنعانی با اشاره به اظهارات حسین امیرعبداللهیان درباره توافق ایران و امریکا بر سر تبادل زندانیان و ادعای امریکا مبنی بر اینکه چنین توافقی وجود ندارد، گفت: «برای ما آنچه حائز اهمیت است، این است که روند مذاکرات باید به نتایج عملی لازم منتهی شود. ایران بار‌ها و بار‌ها تأکید کرد و در عمل هم نشان داد که به دیپلماسی به عنوان بهترین مسیر برای حل و فصل اختلافات و رفع مشکلات اعتقاد راسخ و عملی دارد و در مسیر عمل هم پایبندی خودش را نشان داده است.»‌وی خاطرنشان کرد: «هم در ارتباط با زندانیان و هم بقیه مسائل مرتبط با دولت امریکا، گفتگو‌ها و مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه داشته و دارد. در برخی موضوعات از جمله زندانیان قبلاً به توافق رسیدیم و در ماه مارس سال میلادی گذشته توافق مکتوبی شکل گرفت که از سوی نماینده رسمی دولت امریکا نیز امضا شد. طرف امریکایی در یک مرحله پذیرفت که این موضوع بدون ارتباط با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها انجام شود و مبادله صورت گیرد و در مقطع دیگری آن را به روند مذاکرات هسته‌ای گره زدند.»‌در نشست دیروز، خبرنگار «جوان» صحت اظهارات خبرنگار شبکه العربیه را درباره اینکه امریکا در جریان آزادی سه زندانی، منابع مالی ایران را که حدود ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، آزاد می‌کند، جویا شد. منظور از پول‌های ایران، منابعی است که در عراق، ژاپن و کره مسدود شده است. کنعانی پاسخ داد: «آزادسازی دارایی‌های ایران یکی از موضوعات مورد توجه ماست که با اهتمام جدی در حوزه‌های سیاسی قابل پیگیری است.

 

از بین بردن حربه تحریم کار شدنی است

روزنامه تجارت:حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی عصر دیروز (دوشنبه) در دیدار آقای آلکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس و هیات همراه، ظرفیت همکاری‌های دو کشور را بسیار فراتر از سطح کنونی دانستند و تاکید کردند: باید با استفاده از روحیه و اراده‌ای که در دو طرف برای عملی کردن توافق‌ها وجود دارد، سطح روابط افزایش چشمگیری یابد.ایشان با اشاره به مشترکات فراوان ایران و بلاروس، یکی از این اشتراکات را تحریم‌های قلدرمابانه آمریکا و برخی کشورهای غربی برشمردند و افزودند: کشورهایی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند باید با همکاری یکدیگر و با تشکیل یک مجموعه مشترک، حربه تحریم را از بین ببرند و ما معتقدیم این کار شدنی است.رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تحریم‌های آمریکا برضد ایران، از ابتدای پیروزی انقلاب و وضع شدیدترین تحریم‌ها در دوازده سال گذشته خاطرنشان کردند: تحریم‌های شدید، ایران را متوجه توانایی‌ها و نیروهای درونی خود کرد و در همین مدت تحریم‌ها، زمینه پیشرفت‌های بسیاری برای ایران مهیا شد و کشور ما توانست در زمینه‌های مختلف از جمله «علم و فناوری»، «پزشکی و بیولوژیک»، «هوا-فضا»، «هسته ای» و «نانو» به پیشرفت‌های شگفت آوری دست یابد.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: اگر کشورهایی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند از ظرفیت یکدیگر استفاده کامل کنند منافع آن برای همه طرفها، بسیار خواهد بود.

 

حاجی فیروز پیام‌آور شادی

روزنامه خراسان:  هر سال قبل از آمدن فصل بهار و سال تحویل، نشانه‌های آن در کوچه و خیابان‌ها خبر از نو شدن سال می‌دهد. از فروش سبزه، ماهی، المان‌های سفره هفت‌سین و… بگیرید تا افرادی که با لباس سر تا پا سرخ‌رنگ و صورتی که با زغال سیاه شده است، دایره‌به‌دست می‌زنند زیر آواز: «ارباب خودم، سلامُ علیکم! ارباب خودم، سرِتو بالا کن! ارباب خودم…». حاجی فیروز، یکی از چهره‌های نام آشنا برای ایرانیان است که البته درباره تاریخچه او، حرف و حدیث‌های بسیاری مطرح است. او در آخرین روزهای هر سال، به شهرها می‌آید تا آمدنِ نوروز را به مردم مژده دهد. او یک مرد لاغراندام و سیاه‌رخ، با کلاه دوکی، گیوه‌های نوک‌تیز و پیراهن سرخ است که با دایره‌زنگی و تنبک به خیابان‌ها می‌آید و به رقص، شیرین‌کاری و خواندن آواز می‌پردازد. در پرونده امروز زندگی‌سلام، از تاریخچه این شخصیت افسانه‌ای خواهیم گفت. همچنین با «مصطفی بشکال» که 12 سال است دغدغه احیا و حفظ شخصیت «حاجی فیروز» را  دارد و خودش هم دست به کار شده، گفت‌و‌گویی داشتیم که در ادامه خواهید خواند.روزی که «حاجی فیروز» از زیرِ  زمین بیرون آمد!اگر شما هم کنجکاو هستید تا بدانید که حاجی فیروز کیست و از چه زمانی ریشه در تاریخ و فرهنگ کشورمان دارد، باید بدانید که دکتر «کتایون مزداپور» استاد زبان‌های باستانی و اسطوره‌شناس در توضیح پیشینه حاجی‌فیروز گفته: «نوروز جشنی مربوط به پیش از آمدن آریایی‌ها به این سرزمین است؛ حداقل از دو سه هزار سال قبل این جشن در ایران برگزار می‌شده و به احتمال زیاد با آیین یک ازدواج مرتبط است. گفته می‌شود که در آن روزگار الهه «تموز» که «ایشتر» نام دارد، برای ازدواج «شاه دوموزی» را در نظر می‌گیرد. روزی «ایشتر» به دلایلی نا‌معلوم به زیر زمین سفر می‌کند. با ورود او به زیر زمین، جریان باروری و حیات در زمین متوقف می‌شود. خدایان برای رفع این مشکل تصمیم می‌گیرد، دوموزی را به زیرزمین بفرستد. وقتی دوموزی به زمین باز‌می‌گردد، فصل بهار آغاز می‌شود. او هنگام بیرون آمدن از زیر زمین، تنبک و دایره‌زنگی در دست داشته و صورتش کاملا سیاه بوده است. به‌ این ترتیب حاجی‌فیروز در پیشینه اساطیری ما شکل گرفته است».

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.