موضع روسيه درباره توافق ایران و عربستان

وزیرامورخارجه روسیه در دیدار با همتای سوری خود در مسکو گفت: روسیه قاطعانه از عادی‌سازی روابط تهران و ریاض حمایت می‌کند.

به گزارش شهروند آنلاین، وزیرامورخارجه روسیه در دیدار با همتای سوری خود در مسکو گفت: روسیه قاطعانه از عادی‌سازی روابط تهران و ریاض حمایت می‌کند.

در حالی که ولادیمیر پوتین و بشار اسد در کاخ کرملین مذاکرات فشرده خود را آغاز کرده‌اند، در ساختمان وزارت امورخارجه روسیه نیز، سرگئی لاوروف و فیصل مقداد، وزرای امورخارجه دو کشور وارد مذاکره شدند.

سرگئی لاوروف در آغاز این دیدار، با حمایت از توافقات صورت گرفته درباره عادی سازی روابط ایران و عربستان گفت: این رخداد مهم که با حمایت شرکای چینی ما اتفاق افتاد، بسیار مهم و بطور کامل مورد حمایت روسیه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: ابتکارات مسکو، که سال‌ها با حمایت دوستان سوری و سایر کشور‌های عربی آن را پیگیری کرده‌ایم، امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس و در منطقه وسیع‌تر مجاور این منطقه کلیدی را تضمین خواهد کرد.

سرگئی لاوروف گفت: این دیدار که در حاشیه مذاکرات روسای جمهوری دو کشور برگزار می‌شود، بسیار به موقع است و مباحث مهمی درباره اجرای توافقات انجام شده در دیدار‌های گذشته در دستور کار داریم.

وزیرامورخارجه روسیه با اشاره به رشد روزافزون همکاری‌های دوجانبه گفت: در این دور از گفت‌وگو‌ها، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز جایگاه مهمی دارد.

لاوروف تغییر موضع کشور‌های عربی نسبت به احیای حقوق جمهوری عربی سوریه در اتحادیه کشور‌های عربی اشاره کرد و افزود: روسیه از این روند مثبت حمایت می‌کند.

او گفت: دیدگاه مثبت جهان عرب نسبت به سوریه در نشست بعدی وزیران خارجه اتحادیه عرب و روسیه، که قصد داریم در ماه‌های آینده برگزار کنیم، ادامه خواهد یافت.

سرگئی لاوروف افزود: این تحولات، شرایط مساعدتری را برای حرکت به سمت یک راه حل سیاسی در رابطه با سوریه ایجاد می‌کند.

لاوروف تاکید کرد: ما بر توافقات عادلانه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل اصرار خواهیم داشت و این به معنای احیای حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و از بین بردن تهدید‌های تروریستی است.

وزیرامورخارجه روسیه با حمایت قاطع از تداوم همکاری همه‌جانبه کشورش با سوریه گفت: درگیری‌های طولانی مدت زیادی همچنان در خاورمیانه و شمال آفریقا وجود دارد که مسئله فلسطین یکی از مهمترین مسائل است.

لاوروف به ضرورت توجه کشور‌های جهان به مسئله فلسطین اشاره کرد و افزود: بی‌توجهی به حل و فصل مسائل خاورمیانه، نشانه عقب‌نشینی از اصول مصوب شورای امنیت سازمان ملل، مجمع عمومی و ابتکار صلح عربی است.

لاوروف گفت: تلاش‌های روسیه و سوریه و همچنین اکثریت قاطع دیگر اعضای سازمان ملل متحد، در راستای اجرای تصمیمات مربوطه شورای امنیت و مجمع عمومی بخشی از کار مشترک و گسترده‌تر ما برای دفاع از اصولی است که بر اساس آنها، سازمان ملل متحد تأسیس شده است.

وزیرامورخارجه روسیه تاکید کرد: این دقیقاً همان چیزی است که کار گروه دوستان برای دفاع از منشور سازمان ملل متحد که چندی پیش با مشارکت روسیه و جمهوری عربی سوریه تشکیل شده بود، دنبال می‌شود.

وزیرامورخارجه روسیه افزود: براساس این طرح حامیان حقوق بین‌الملل باید گردهم آیند تا تعادلی برای گروهی از کشور‌های غربی باشد که قوانین بین‌المللی را انکار می‌کنند و «قوانین» ابداع شده خود را ترویج می‌کنند./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.