خوشا نوروز و آب زاینده‌رود!

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: در تلاشیم که جریان فعلی در رودخانه زاینده‌رود را برای ایام عید نوروز حفظ کنیم.

به گزارش شهروند آنلاین، محمود چیتیان روز چهارشنبه در نشست تخصصی آب و رسانه در محل سالن اجتماعات این شرکت افزود: بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که جریان آب در رودخانه و به ویژه در کلانشهر اصفهان در ایام نوروز و حضور گردشگران و مسافران در این دیار جاری باشد.

او درباره میزان آب ذخیره شده در سد زاینده‌رود اظهارداشت: اکنون ۳۰۸ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده داریم و این رقم پارسال در چنین روزهایی ۲۳۸ و در متوسط بلند(دوره ۵۲ ساله) ۶۸۸ میلیون متر مکعب بوده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: میانگین بارش‌ها از ابتدای سال آبی(مهر ۱۴۰۱) تاکنون در ایستگاه اندازه‌گیری بارش در چِلگِرد کوهرنگ به عنوان یکی از سرشاخه‌های اصلی زاینده‌رود یک هزار و ۲۷۰ میلیمتر بوده است.

چیتیان با اشاره به افزایش بارندگی‌ها تصریح کرد: این رقم در مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۱۱۳ و در بلند مدت یک هزار و ۳۳ میلی‌متر بوده است.

او خاطرنشان کرد: با توجه به بارش‌های پیش‌بینی شده فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۲ بخش قابل توجهی از نیاز آبی دینفعان حوضه تامین خواهد شد.

رودخانه زاینده‌رود که نقشی اصلی و مؤثری در پایداری محیط‌ زیست، تأمین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، توسعه کشاورزی، تراکم جمعیت و کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

این رودخانه و پل‌های تاریخی روی آن همواره از جمله کانون‌های توجه مسافران و گردشگران خارجی و ایرانی بویژه در نوروز بوده است.

سد زاینده‌رود یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است.

این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید، در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.