یکی برگشت، چند نفر خداحافظی کردند!

معرفی 10 چهره ویژه ورزش ایران در سال 1401

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، در فاصله چند روز تا اتمام سال 1401، تصمیم گرفتیم 10 چهره ویژه ورزش ایران را که در سال جاری مورد توجه رسانه‌ها و علاقه‌مندان ورزش قرار گرفتند، انتخاب کنیم و در این گزارش درباره هر یک از آنها توضیحی کوتاه ارائه دهیم.

مهدی تاج؛ بازگشت پرحاشیه

یکی از عجیب‌ترین اتفاقات سال 1401 مربوط به بازگشت پرسر و صدای مهدی تاج به فدراسیون فوتبال بود. بعد از شکست ایران در پرونده مارک ویلموتس که به جا مانده از دوران مدیریت مهدی تاج بود، کمتر کسی تصور می‌کرد این مدیر را دوباره روی صندلی ریاست فدراسیون فوتبال ببینیم. اما پس از حدود 6 ماه اداره فدراسیون فوتبال به سرپرستی میرشاد ماجدی و علی‌رغم اینکه مهدی تاج درگیری‌های قضائی مربوط به پرونده فولاد مبارکه را داشت، این مدیر باتجربه با کسب 51 رأی از 81 رأی ممکن، دوباره به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال ایران برگزیده شد. این انتخابات البته یکی از جنجالی‌ترین انتخاب‌های ریاست فدراسیون فوتبال در تاریخ کشور بود. تنش‌ها برای کسب صندلی ریاست فدراسیون آنچنان فزونی یافت که حتی تا بامداد روز برگزاری انتخابات نیز ادامه داشت. حسن کامرانی‌فر، دبیر کل فدراسیون، در برنامه فوتبال برتر خبر لغو مجمع را شبانه رسانه‌‌ای کرد و جو بسیار عجیبی به وجود آورد. این اقدام با توجه به حضور نمایندگان AFC در تهران ممکن بود لطمات جبران‌ناپذیری برای فوتبال کشور به همراه داشته باشد، اما در نهایت اعضای هیات‌رئیسه با برگزاری جلسه فوری بامدادی، تصمیم کامرانی‌فر را فاقد استدلال دانستند و رأی به برگزاری مجمع دادند تا در نهایت مهدی تاج بار دیگر به عنوان ریاست فدراسیون فوتبال برگزیده شود. تاج البته در انتخابات نایب‌رئیسی کنفدراسیون آسیا نیز رأی لازم را برای ماندن در این منصب کسب کرد و همزمان به عنوان رئیس مسابقات فوتسال و فوتبال ساحلی آسیا نیز ابقا شد تا این مدیر جنجالی، کرسی‌های آسیایی ایران را نیز تحت تسلط خود داشته باشد.

هادی چوپان؛ اولین مستر المپیای تاریخ ایران

مسابقات مستر المپیا که هر ساله اواخر سال میلادی به میزبانی شهر لاس وگاس آمریکا با حضور برترین بدنسازان حرفه‌ای جهان برگزار می‌شود، امسال نیز شاهد حضور هادی چوپان به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی بردن «ساندو» بود. چوپان که در سال‌های اخیر به عناوین سومی و چهارمی این رویداد دست یافته بود، امسال نیز با مربیگری «هنی رامبد» یکی از برترین مربیان دنیا، در استیج مستر المپیا حاضر شد. چوپان در این مسابقات موفق شد برای اولین‌بار به عنوان یک ایرانی، قهرمان مستر المپیا شود و با ساندو (جایزه ویژه قهرمان مستر المپیا) به ایران برگردد. این قهرمانی‌ای تاریخی نه فقط برای ایران، بلکه برای آسیایی‌ها نیز بود، چراکه آخرین‌بار حدود 40 سال قبل بدنسازی لبنانی به چنین عنوانی دست یافته بود و حالا بعد از گذشت 4 دهه، یک ایرانی موفق به فتح این عنوان شد.

علیرضا فغانی؛ وداع تلخ با جام ‌جهانی و ایران

در شرایطی که بسیاری انتظار داشتند فغانی تا فینال جام جهانی پیش برود و بعد از حذف تیم ملی از مسابقات جام جهانی قطر، ایران همچنان  در این تورنمنت نماینده داشته باشد، اما یک اشتباه ،که از سوی کمک‌داور ویدیویی به او تحمیل شد، تیم داوری ایران را از مسابقات حذف کرد. اشتباه فغانی در بازی پرتغال و اروگوئه بر سر پنالتی‌ای که برای یاران کریس رونالدو گرفت، بسیار بازتاب داشت و در نهایت منجر به کنار رفتن او و تیم داوری‌اش از مسابقات شد. حواشی عجیب پیرامون فغانی اما با بازگشت او به استرالیا، محل سکونتش، هم ادامه داشت. در شرایطی که تصور می‌شد فغانی برای بازگشت به لیست الیت داوران (ایران یا استرالیا) باید تا پاییز سال 1402 صبر کند، اما با اعلام سایت فیفا مشخص شد که نام او در بین داوران بین‌المللی استرالیا قرار دارد. بدین ترتیب علیرضا فغانی در جام ملت‌های آسیای بعدی حضور خواهد داشت، اما نه به عنوان نماینده ایران، بلکه با نام کشور استرالیا.

مهدی طارمی؛ ستاره درخشان فوتبال اروپا

مهدی طارمی، ستاره بی‌بدیل تیم پورتو، در سومین فصل حضورش در این باشگاه همچنان می‌درخشد و مهره اصلی این تیم پرتغالی است. طارمی در پورتو به حدی درخشیده که در 22 بازی نخست این تیم در فصل جاری، بازیکن فیکس این تیم بوده است. طارمی در پرتغال از محبوبیت ویژه‌ای هم برخوردار است و علاوه بر اینکه مردم در استادیوم از او استقبالی ویژه‌ می‌کنند، رسانه‌های پرتغالی هم اغلب از او به عنوان چهره اصلی اخبار فوتبالی خود بهره می‌برند. مهدی طارمی در سه فصلی که برای پورتو به میدان رفته، تاکنون بیش از 70 گل برای این تیم به ثمر رسانده است و درحال حاضر در رتبه سومین گلزن خارجی این تیم در تاریخ ادوار باشگاه قرار دارد. این درحالی است که طارمی تاکنون 38 پاس گل نیز برای یاران خود در پورتو ارسال کرده است که نشان‌دهنده نقش ویژه او در خط حمله پورتوست.

محمد بنا؛ خداحافظی مرد باتجربه کشتی فرنگی

یکی از اتفاقات مهم ورزشی در سال 1401، مربوط به خداحافظی محمد بنا از تیم ملی کشتی بود. «بنا» بعد از کسب نتایج ضعیف در مسابقات جهانی صربستان -در حالی که روسیه که همیشه جدی‌ترین رقیب ایران در این مسابقات بوده، در این دوره از رقابت‌ها حاضر نبود- و به دست آوردن فقط ۲ مدال نقره و یک برنز که منجر به مقام چهارمی شد، از تیم ملی خداحافظی کرد. البته خداحافظی‌های بنا در سال‌های اخیر چندان کم هم نبود و همین باعث شد که در ساعات ابتدایی، خبر استعفای او جدی گرفته نشود، اما سرانجام سرمربی نام‌آشنای کشتی فرنگی که نخستین‌بار در سال 2005 هدایت تیم ملی کشتی فرنگی را بر عهده گرفته بود، کناره‌گیری کرد تا بعد از 17 سال کش و قوس با روسای مختلف فدراسیون‌ که منجر به رفت و برگشت‌های بسیار شده بود، این‌بار محمد بنا به‌طور جدی با شاگردانش خداحافظی کند.

افسانه حسامی‌فر؛ اولین زن فاتح کُشنده‌ترین قله جهان!

افسانه حسامی‌فر چهارمین زن تاریخ ایران بود که موفق به فتح قله اورست -بلندترین نقطه کره زمین- شد. پیش از حسامی‌فر هم 3 زن دیگر یعنی فرخنده صادق، لاله کشاورز و پروانه کاظمی موفق به فتح این قله شده بودند، اما شهرت حسامی‌فر به واسطه صعود به بلندترین قله جهان نیست. او در سال 1401 موفق شد به قله «کی» که دومین قله بلند جهان است، صعود کند تا بدین ترتیب اولین زن ایرانی باشد که موفق به صعود به سخت‌ترین قله جهان می‌شود. صعود به قله «کی» به این دلیل اهمیت بالایی دارد که به کُشنده‌ترین قله جهان معروف است و تاکنون 25 درصد از کسانی که قصد صعود به این قله را داشته‌اند، در مسیر سخت صعود جان خود را از دست داده‌اند. جالب است بدانید که داوود خادم، کوهنورد عضو گروه آزاد کاوه، در سال ۱۳۸۳ تلاش کرد که به این قله صعود کند، اما در کمپ ۴ به ارتفاع ۸۱۰۰ متر اسیر طوفان و به همراه کوهنوردان روس و قزاق مفقود شد. پیش از حسامی‌فر هم 3 مرد ایرانی دیگر موفق به صعود به این قله شده بودند، اما هیچ زنی موفق به انجام این کار نشده بود.

دراگان اسکوچیچ؛ مربی موفق اما اخراجی!

پس از نتایج ضعیف مارک ویلموتس با تیم ملی که این تیم را تا آستانه حذف از رقابت‌های مقدماتی صعود به جام جهانی پیش برد، دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد. اسکوچیچ که پیش از تیم ملی، هدایت صنعت نفت آبادان را بر عهده داشت در ابتدا با استقبال عموم مردم مواجه نشد و کمتر کسی تصور می‌کرد که این مربی بتواند ورق را به سود تیم ملی برگرداند. او که در شرایطی سخت هدایت تیم ملی را برعهده گرفت، توانست از همه موانع عبور کند و به همراه تیم ملی به عنوان تیم نخست گروه راهی جام جهانی شود و جالب اینکه زمزمه‌های اخراج او حتی از شکست در برابر کره جنوبی آغاز شد. در حالی که هنوز بازی‌های مقدماتی تیم ملی در جام جهانی به پایان نرسیده بود و از سویی صعود تیم ملی هم حتمی شده بود، مهدی تاج در کنفرانس خبری خود تلویحا به دلیل اخراج اسکوچیچ اشاره کرد و آن بی‌نظمی در اردوی تیم ملی در دوحه بود. در آن برهه، زمزمه حضور برخی از بازیکنان تیم ملی مثل علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی در دفتر معاون رئیس‌جمهوری برای برکناری اسکوچیچ به گوش می‌رسید و در نهایت هم بعد از روی کار آمدن مهدی تاج، یکی از اولین اقدامات او برکناری دراگان و انتخاب کی‌روش به عنوان جانشین او بود.

شهره موسوی؛ پرحاشیه‌ترین مدیر در سال 1401

بدون شک لقب پرحاشیه‌ترین مدیر تاریخ ورزش ایران را می‌توان به شهره موسوی داد. نایب‌رئیس زنان فدراسیون فوتبال که در اسفند 99 به همراه عزیز خادم وارد ساختمان فدراسیون شد، فروردین 1401 به دلایل کاملا غیر فوتبالی و مرتبط با شرکت «بادران» که مدیرعاملی آن را بر عهده داشت، بازداشت شد و طی 10 ماه، صندلی نایب‌رئیسی زنان در فدراسیون فوتبال خالی بود. موسوی برای اینکه این سمت را از دست ندهد و به دلیل غیبت در جلسات هیات‌رئیسه از سمتش در فدراسیون عزل نشود، از زندان فشافویه در یکی از جلسات از طریق اسکایپ شرکت کرد، اما در ادامه امکان حضور اسکایپی هم برای او فراهم نشد و سرانجام بعد از ماه‌ها بلاتکلیفی، مهدی تاج او را عزل کرد. موسوی در این دوران یک‌بار هم از زندان مرخصی گرفت و در جلسه هیات‌رئیسه حاضر شد، اما اعتراض و تجمع شاکیان پرونده رمز ارز «کینگ مانی» که موسوی به اتهام کلاهبرداری در آن در زندان بود، سبب شد تا حراست فدراسیون فوتبال از عزل قطعی این مدیر خبر دهد.

مهدی مهدوی‌‌کیا؛ جدایی با سرعت موشک!

در تاریخ ۹ شهریور ۱۴۰۰ مهدی مهدوی‌کیا به عنوان سرمربی تیم ملی امید انتخاب شد و در شروعی طوفانی او به همراه تیم امید موفق به کسب 3 پیروزی متوالی مقابل تاجیکستان، لبنان و نپال و کسب سهمیه حضور در جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا شد. اما شاگردان مهدوی‌کیا در بازی اول در مسابقات جام ملت‌های آسیا به تساوی یک بر یک برابر قطر رضایت دادند و در دیدار دوم شکست ناباورانه 2 بر یک مقابل ترکمنستان را تجربه کردند. تیم امید در شرایطی به مصاف میزبان این رقابت‌ها رفت که فقط در صورت خلق یک شگفتی، فرصت حضور در مرحله بعدی را پیدا می‌کرد که در نهایت با توقف برابر ازبکستان وداعی تلخ و زودهنگام با رقابت‌های فوتبال زیر ۲۳ سال آسیا داشتند. اما در ادامه راه و در حالی که دلخوری‌هایی بین مهدوی‌کیا و مسئولین فدراسیون وجود داشت، او به دلیل همکاری نکردن تیم‌های لیگ برتری و در اختیار نداشتن بازیکنان اصلی، از حضور در مسابقات کشورهای اسلامی (قونیه) منصرف شد و پس از آن نیز با انتشار یک استوری، از استعفای خود خبر داد.

محمود خسروی وفا؛ تصاحب صندلی شماره 2 ورزش

یکی دیگر از اتفافات مهم ورزش ایران در سال 1401، انتخاب رئیس کمیته ملی المپیک بود. در شهریور ماه سال جاری، رقابت نزدیک محمود خسروی وفا و مهدی علی‌نژاد با فقط یک رأی بیشتر، به سود خسروی وفا تمام شد و رئیس کمیته ملی پارالمپیک، به مدت 4 سال به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک هم انتخاب شد. این درحالی بود که ابتدا 53 نفر حق رأی برای انتخاب رئیس کمیته ملی المپیک داشتند که در پایان رأی‌گیری، خسروی وفا ۲۴ ، علی‌نژاد ۲۴ و باقرزاده ۵ رأی کسب کردند و انتخابات به دلیل به دست نیامدن حداکثر مطلق رأی توسط یک کاندیدا به دور دوم کشیده شد. در آغاز رأی‌گیری در دور دوم، دو عضو دیگر که حق رأی در این مجمع را داشتند، اضافه شدند و در پایان رأی‌گیری از مجموع ۵۵ رأی، خسروی وفا ۲۸ رأی و علی‌نژاد ۲۷ رأی کسب کردند. به این ترتیب محمود خسروی وفا، کسی که پیش از این به عنوان رئیس کمیته ملی پارالمپیک ایران انتخاب شده بود، برای 4 سال به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک نیز برگزیده شد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.