کاخ سفید: آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست

به دنبال دو حمله اخیر به مقرهای غیرقانونی نظامیان آمریکا در خاک سوریه، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید، گفت: آمریکا به دنبال درگیری مسلحانه با ایران یا جنگ دیگری در منطقه نیست.

به گزارش شهروند آنلاین؛از سی ان ان، کربی تاکید کرد: آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست و ما درصدد رویارویی نظامی با ایران یا کشوری دیگر در منطقه نیستیم ولی دولت بایدن برای دفاع از نیروها و تاسیسات خود، هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهد.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید، افزود: ما ماموریت خودمان را در سوریه که شکست دادن داعش است ادامه می‌دهیم و از نیروها و پایگاه‌های خود در برابر حملات گروه‌های تحت حمایت ایران در سوریه محافظت می‌کنیم.

جان کربی گفت: این گروه‌ها نمی‌خواهند شاهد حضور آمریکا در عراق و سوریه باشند و آنها درصدد هستند کاری کنند که ما از این کشورها خارج شویم.

وی تصریح کرد: همانطور که قبلا گفته‌ایم و باز هم می‌گوئیم ماموریت ما علیه داعش پابرجاست و به آن ادامه خواهیم داد.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده نیز روز جمعه گفت که آمریکا به دنبال رویارویی نظامی با ایران نیست ولی برای محافظت از پرسنل نظامی خود در سوریه و هر جای دیگر، به قدرت پاسخ خواهد داد.

بایدن این مطلب را در بیانیه‌ای پس از حمله هوایی به پایگاه غیرقانونی نظامیان آمریکا در میدان نفتی العمر در نزدیکی مرز سوریه با عراق عنوان کرد.

رئیس جمهور آمریکا که به کانادا سفر کرده است، در سخنانی در اوتاوا گفت: دستور حمله هوایی تلافی جویانه به پایگاه‌های گروه‌های مقاومت در سوریه را صادر کرده است.

بایدن ضمن هشدار شدید اللحن به ایران افزود: ایالات متحده به دنبال جنگ با ایران نیست ولی آمریکا آماده است برای محافظت از شهروندان خود با قدرت وارد عمل شود؛ درست همانند آنچه شب گذشته اتفاق افتاد.

همچنین پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون نیز جمعه شب در گفت وگو با شبکه الجزیره قطر گفت که ما به دنبال درگیری با ایران نیستیم و ماموریت ما در سوریه اطمینان از نابودی کامل داعش است.

رایدر در خصوص حملات هوایی شب گذشته در شرق سوریه افزود: حملاتی که ما در سوریه انجام دادیم برای محافظت از نیروهایمان بود.

سخنگوی پنتاگون با بیان اینکه ۲ حمله جداگانه به ۲ تاسیسات در شرق سوریه انجام دادیم، گفت: ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که در صورت هدف قرار گرفتن نیروهای ما، پاسخ مناسبی بدهیم.

رایدر همچنین مدعی شد: ایران از شبه نظامیانی که به آمریکایی‌ها در شمال شرق سوریه حمله کردند، حمایت می‌کند.

وی در ادامه با طرح این ادعا که مطمئن هستیم پهپادی که تاسیسات ما در سوریه را هدف قرار داد، ایرانی بوده است، گفت: این مسئولیت ایران است که امنیت و ثبات در منطقه را نقض نکند.

بامداد جمعه رسانه‌ها از بمباران مناطقی از استان دیرالزور در شرق سوریه خبر دادند.

چند ساعت بعد، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) حمله هوایی بامداد امروز (جمعه) به شهر دیرالزور در شرق سوریه را تأیید کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از پنتاگون گزارش داد: این حملات هوایی به سوریه در پاسخ به زخمی شدن نظامیان آمریکایی در حمله گذشته صورت گرفته است.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که فرماندهی مرکزی ارتش این کشور حملات هوایی به تأسیساتی انجام داده که به ادعای این نهاد توسط گروه‌های مقاومت در شرق دیرالزور مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

پنتاگون مدعی شد که این حمله به دنبال کشته شدن یک نظامی آمریکایی و زخمی شدن پنج تن دیگر از نظامیان آمریکایی صورت می‌گیرد که توسط یکی از گروه‌ها به پایگاه ائتلاف بین المللی ضد داعش در نزدیکی الحسکه در شرق سوریه انجام گرفته بود.

ساعاتی پس از این اعلام، شبکه المیادین از هدف قرار گرفتن پایگاه نظامیان آمریکا در میدان نفتی العمر با چند موشک خبر داد./ ایرنا

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.