ویدئو/ زیباترین آداب ماه رمضان در جهان

مسلمانان جهان ماه رمضان را چگونه جشن می‌گیرند

روزه‌داری در ماه رمضان با آداب خاص آن بین تمام مسلمانان مشترک است. اما هر کشور و فرهنگی آیین‌های خاص خود را برای جشن گرفتن این ماه مبارک دارد

روزه‌داری در ماه رمضان با آداب خاص آن بین تمام مسلمانان مشترک است. اما هر کشور و فرهنگی آیین‌های خاص خود را برای جشن گرفتن این ماه مبارک دارد.

  • یکی از سنت‌های قدیمی در شهرهای مختلف عربستان در ماه رمضان این است که طلوع و غروب خورشید با شلیک توپ نشانه‌گذاری می‌شود. این سنت از قدیم انجام می‌شده و اکنون بیشتر جنبه نمادین دارد.
  • در شهر سمارانگای اندونزی مراسمی به نام «دوگدران» برای استقبال از ماه رمضان انجام می‌شود که با رژه در خیابان و کوبیدن بر طبل همراه است. کلمه «دوگ» از صدای طبل مسجد گرفته شده است و «در» از صدای توپ جنگی که صدای طبل مسجد را همراهی می‌کند.
  • در بسیاری از ممالک مسلمان از جمله مصر، ترکیه و هندوستان روزه‌داران با صدای طبلی که صبح زود و هنگام سحر نواخته می‌شد بیدار می‌شدند. این طبال‌ها در مناطق مختلف با نام‌هایی نظیر مسحراتی، نِفِر یا سحری‌والا شناخته می‌شدند.
  • مردم مصر هر سال با فانوس‌های رنگارنگ رسیدن ماه مبارک رمضان را خوشامد می‌گویند. تاریخ شکل‌گیری آن به زمان حکمرانی سلسله فاطمیان برمی‌گردد. زمانی که خلیفه «معزالدین الله» وارد قاهره شد روز اول ماه رمضان بود و مردم با فانوس‌های رنگی به استقبال خلیفه رفتند.
  • در عراق مردم بعد از افطار دور هم جمع می‌شوند و به انجام یک بازی سنتی به نام «محیبس» می‌پردازند که شبیه گل یا پوچ است. یک گروه حلقه‌ای به نام «محیبس» را در جایی پنهان می‌کنند و گروه دیگر باید آن را پیدا کنند.
  • مسلمانان هند با غبارروبی گلدسته‌ها و محوطه داخلی مساجد و تزئین آنها با گل‌ها و چراغ‌های رنگارنگ و همچنین تزئین کردن محله‌ها و خانه‌ها از چند روز قبل از ماه رمضان به استقبال این ماه مبارک می‌روند.
  • در مالزی در محله‌های مختلف بازارهای ویژه ماه رمضان با سبزیجات و خوراکی‌ها و سایر اقلام مورد نیاز روزه‌داران برپا می‌شوند. همچنین در نقاط مختلف شهر سفره‌های افطار گسترده شده که مردم با غذاهای محلی، خرما و شربت از یکدیگر پذیرایی می‌کنند.
  • مردم مراکش در شب‌های ماه رمضان به مساجد رفته تا نماز تراویح و نماز شب بخوانند. مراسم و مناجات مردم تا سحرگاه ادامه پیدا می‌کند و پس از نماز صبح هم به تلاوت قرآن می‌نشینند.
  • سرانجام وقتی عید فطر از راه می‌رسد جشن‌های «چاند رات» در پاکستان آغاز می‌شود. بعد از آخرین افطار زنان و دختران دسته دسته به سمت بازارهای محلی می‌روند تا النگوهای رنگی بخرند و دست و پاهایشان را با حنا رنگ و تزئین کنند.

 

گزارش: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.