ویدئو/ گشتی در ایران کوچک

البرزگردی در نوروز

استان البرز در مجاورت پایتخت به دلیل نزدیکی به نوار شمالی ایران به طبیعت زیبای  آن معروف است. اما در این استان علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی جذابی نیز برای بازدید وجود دارد.

استان البرز در مجاورت پایتخت به دلیل نزدیکی به نوار شمالی ایران به طبیعت زیبای  آن معروف است. اما در این استان علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی جذابی نیز برای بازدید وجود دارد.

  • قدمت «کاخ سلیمانیه» به دوره قاجار می‌رسد و در محله مصباح کرج و در اراضی دانشکده کشاورزی بنا شده است. دیوارنگاره‌ها و گچبری‌های شاه‌نشین این کاخ کم‌نظیر بوده و تنها پرتره موجود از «آغا محمدخان قاجار» در این نقاشی دیواری‌ها نقش شده است.
  • «کاخ مروارید» که به نام کاخ شمس نیز شناخته می‌شود در میان باغی بزرگ در مهرشهر کرج واقع شده و به شکل یک سفره‌ماهی که صدفی را در بر گرفته طراحی شده است. کاخ شمس از مجهزترین، مرفه‌ترین و اشرافی‌ترین کاخ‌های دوره پهلوی محسوب می‌شود.
  • «حمام مصباح» از مکان‌های دیدنی در محله مصباح کرج است‌ که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. طاق‌های گنبدی و‌ تودرتو و دریچه‌های دایره‌ای شکل از ویژگی‌های برجسته معماری این بنا هستند.
  • قدمت «آسیاب مهدی‌آباد» در شهرستان نظرآباد در استان البرز به دوره قاجار رسیده و دارای بخش‌های مختلفی نظیر راهروی ورودی، اتاق‌های انبار در طرفین راهرو، محل قرارگیری سنگ‌های آسیاب و تنوره برای ایجاد فشار به منظور چرخاندن سنگ‌هاست.
  • «محوطه باستانی ازبکی» با ۹ هزار سال قدمت از کهن‌ترین سکونت‌گاه‌های بشری است که در شهرستان نظرآباد قرار دارد. از تپه‌های باستانی این محوطه اشیای باستانی بسیاری به دست آمده و روی تپه مرکزی بقایای یک دژ متعلق به دوران مادها قرار دارد.
  • «کاروانسرای ینگی امام» در حاشیه جاده قدیم کرج- قزوین در روستای ینگی امام هشتگرد قرار دارد. این کاروانسرای چهار ایوانی با حیاطی مرکزی، طاق‌های گنبدی و حجره‌های تودرتو از شاهکارهای دوران صفویه است که در راه اصفهان به قزوین واقع شده بوده و در دوران مظفرالدین شاه اولین مهمانسرا به سبک فرنگی در این کاروانسرا بنا شده بود.
  • «پارک ایران کوچک» که در محله جهانشهر کرج واقع شده نمونه‌ای مینیاتوری از زیستگاه‌های اقوام مختلف ایران زمین را در خود جای داده است. در این پارک نمونه کوچکی از ابیانه، مسجد جامع فهرج، آب‌انبارهای یزد، ارگ بم، روستای سنگی کندوان، چادرهای ترکمن، خانه‌های گیلانی و… قابل بازدید است.
  • سد کرج در مسیر جاده چالوس روی رودخانه کرج و در میان کوه‌های البرز ساخته شده و گردشگران زیادی در مسیر حرکت به سمت شمال ایران در جوار دریاچه سد کرج اتراق می‌کنند و زمانی رخ به تفرج و ماهیگیری در این منطقه می‌پردازند.
  • دشت لاله‌های کندر در روستای کندر در بخش آسارا در ۲۲ کیلومتری شمال شرق کرج و در ۷ کیلومتری جاده چالوس واقع شده و در غرب روستا حریر رنگارنگ خود را بر دامان کوه گسترده است.
  • «کاخ ناصری» یا «کاخ شهرستانک» از بناهای دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار است که در روستای زیبای شهرستانک در بخش آسارا واقع شده که وجود جاده کوهستانی، دره سرسبز، باغ‌های میوه و کوچه‌ باغ‌ها زیبایی آن را چندین برابر کرده است.
  • روستای آتشگاه از ییلاق‌های خوش آب و هوا در ارتفاعات کوهستانی البرز است که در ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر کرج قرار دارد. این روستا دارای جاده کوهستانی است که برای علاقمندان به موتورسواری و آفرود بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است. علاوه بر این وجود ون‌های سیار برای سرو چای و قهوه و انواع آش و همچنین امکان پیک‌نیک کردن در دامنه‌های کوه از دیگر جاذبه‌های جاده آتشگاه است.

 

گزارش: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.