ویدئو/ سفری در تونل زمان

موزه‌گردی در پایتخت

اگر تهران را شهر موزه‌ها بنامیم اغراق نکرده‌ایم. در مناطق مختلف تهران مرتب موزه‌های جذابی وجود دارد که تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای بازدید از آنهاست

اگر تهران را شهر موزه‌ها بنامیم اغراق نکرده‌ایم. در مناطق مختلف تهران مرتب موزه‌های جذابی وجود دارد که تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای بازدید از آنهاست.

  • موزه ملی ایران دارای دو ساختمان موزه ایران باستان و موزه دوران اسلامی است. موزه ایران باستان شامل آثاری از دوران پارینه‌سنگی تا پایان دوران ساسانیان است. در موزه دوران اسلامی آثاری از قرون اولیه اسلام تا دوران قاجار به نمایش گذاشته شده است.
  • قدمت خانه موزه مقدم به دوران قاجار می‌رسد که از محمدتقی خان احتساب الملک به فرزندش محسن مقدم و همسرش به ارث رسید. این خانه تاریخی با معماری زیبا و حیاط دلربای آن به همت محسن مقدم به موزه‌ای از کلکسیون کاشی‌های کم‌نظیر، آثار سفالی و شیشه‌ای، نقاشی، سکه و مدال تبدیل شده است.
  • در موزه ملک و کتابخانه آن مجموعه‌ای کم‌نظیر و ارزشمند از سکه‌های ادوار مختلف تاریخی و اسلامی و آثار هنری همچون تابلوهای نقاشی نفیس، اشیای لاکی، تمبر، فرش، آثار خوشنویسی و نسخ خطی ایران نگهداری می‌شود.
  • موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران در بنایی قاجاری موسوم به مجموعه قوام قرار دارد. تالارهای نمایش به سبک تالارهای پر از ستون‌ تخت‌جمشید، کعبه زرتشت، صدف و… طراحی شده و شامل اشیا و زیورآلات شیشه‌ای و سفالی از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی و معاصر هستند.
  • موزه هنرهای معاصر جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر معاصر را در خود جای داده و با الهام از بادگیرهای کویری ایران طراحی شده است. این موزه آثار هنرمندان بزرگی همچون پابلو پیکاسو، کلود مونه و پل گوگن را در خود جای داده است.
  • ساختمان موزه فرش ایران با معماری چشمگیر و نمایی شبیه به دار قالی بنا شده است و شامل باارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایرانی از سده دهم هجری قمری تا دوره معاصر است.
  • موزه موسیقی تجریش دارای تالارهایی برای نمایش سازهای زهی، سازهای بادی و سازهای کوبه‌ای است و بخش‌هایی از آن به سازها، متعلقات و آثار نوازندگان، موسیقی‌دانان و پژوهشگران صاحب‌نام اختصاص دارد.
  • موزه ملی جواهرات گنجینه‌ای نفیس و گرانبها از دوران صفویه تا پهلوی را به نمایش گذاشته است که الماس دریای نور، تاج پهلوی، جقه نادری، تاج کیانی، کره جواهرنشان و تخت طاووس از شاخص‌ترین آنها به شمار می‌روند.
  • موزه رضا عباسی که نامش را از نقاش عصر صفوی گرفته است مجموعه کاملی از آثار هنری از هزاره دوم پیش از میلاد تا پایان دوران قاجار را در پنج بخش در معرض نمایش قرار می‌دهد.
  • موزه طبیعت و حیات‌وحش دارآباد نمونه‌های زیستی متنوع ایران نظیر جوندگان، گوشت‌خواران، سگ‌سانان، گربه‌سانان، خرس‌ها و ۱۶۵ گونه پرنده را در سالن‌های خود در معرض نمایش قرار داده است.
  • موزه علوم زمین موزه‌ای تخصصی است که به طور خاص نمونه‌هایی از سنگ‌ کانی، سنگواره (فسیل) و اشیای معدن‌کاری قدیمی به دست آمده از نقاط مختلف داخل و خارج کشور را در خود جای داده است.
  • باغ گیاه‌شناسی ملی ایران بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی خاورمیانه است. در این باغ نمونه‌هایی از رویشگاه‌های مختلف ایران و جهان وجود دارد و بخش‌هایی از آن به صورت باغ ایرانی و باغ ژاپنی طراحی شده است.

گزارش: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.